Hjälp mig spela färdigt

Medlem
Hjälp mig spela färdigt

Hej forumet,

Det här är mitt första inlägg här på FZ, och jag behöver er hjälp. På ytan framstår jag nog som spelintresserad, äger både en PS4 och ett Switch och köper de flesta hypade spel som släpps. Spenderar massor av tid på olika spelsajter, och tittar mycket på Youtube. Mitt stora problem är dock att jag aldrig slutför något och faktiskt spelar väldigt lite spel, tror att Skyrim var det senaste spelet där jag faktiskt gjorde klart storyn.

Även om jobb, sambo, träning och allt sånt som hör vuxenlivet till såklart förändrat förutsättningarna så är det ändå inte där problemet ligger. Sambon blir rentav glad när jag sätter mig ned för att spela, och tid finns det egentligen i massor. Problemet ligger alltså bara hos mig. Jag kan vara hur pepp som helst inför ett nytt spel, och spendera timmar på Youtube för att kartlägga hur jag bygger den perfekta karaktären. När det sen kommer till själva spelandet så ger jag dock oftast upp efter en sittning på någon timme. Denna cykel återupprepas därefter om och om igen, och slutresultatet är ett bibliotek med massor av spel som aldrig blir spelade.

Jag förstår att jag inte är ensam om detta problem, och för min del är det inget nytt. Skulle gissa att jag inte klarat ut mer än 3-4 spel i hela mitt liv. Det som stör mig med detta är att jag vet att jag går miste om en hel jäkla kulturskatt, och egentligen är jag ju en person som färdigställer saker. Läser årligen massor av böcker, ser TV-serier, filmer och så vidare. Dessutom TYCKER jag om att spela.

Det var lite bakgrund. Nu behöver jag er hjälp. Hur fasiken ska jag bli en sån som spelar färdigt saker? I vilken ände ska jag börja? Vilket spel ska jag börja med? Behöver jag sätta upp regler? Alla tips mottages varmt.

Stort tack på förhand!

Medlem

Har väl lite av samma problem, i mitt fall har jag inte så mycket tid p.g.a. heltidsjobb, två barn, fru, andra intressen etc., men problemet är också att jag gillar att spela/testa olika spel men slutför sällan något. Tappar intresset, fastnar på något eller så blir jag sugen på att spela något annat.

Enda sättet är väl antagligen att bestämma sig för att spela färdigt ett spel och koncentrera sig på bara det, åtminstone om man tycker det är kul. Man kan nog aldrig "tvinga" sig att spela färdigt om man inte njuter av det, då blir det mer som en arbetsuppgift.

Lycka till

Medlem

"spendera timmar på Youtube för att kartlägga hur jag bygger den perfekta karaktären"

Detta tror jag är problemet. Nästa spel du är taggad på att spela t.ex. Cyberpunk prova att titta och läsa så lite om spelet som bara går, helst inget alls. Därefter utforska allt på egen hand och även om en build inte är perfekt så behöver det inte vara det, kör bara på.


signatur

*Io Sono Interista*

It's not a lake, it's an ocean

Rätt personligt vad som fungerar och inte. Precis som många andra är det rätt få spel jag spelar ut. The Last of Us Part II gav jag mig däremot tusan på att jag skulle köra ut. Det krävde att jag prioriterade det kväll efter kväll och lade sådant som kunde vänta åt sidan. Så det enkla svaret är väl: prioritera. Försök att hitta tiden, lägg den på spel i stället för att påbörja en ny serie, exempelvis.


signatur

Fria tankar om spel: www.frispel.net

Medlem

Sluta kolla upp så mycket om spelen innan du spelar dem. När du väl spelar dem så har du nästan sett allt och känner dig förmodligen uttråkad. Sedan så kanske du känner innerst inne att spelet inte var så bra när du väl börjar spela det, men vill inte riktigt erkänna det för dig själv.
Du kanske behöver något speciellt spel som du aldrig testat förut, du kanske behöver något mer utmanande? Testa, Sekiro, Dark Souls, Bloodborne eller något liknande.

Vad är det du brukar spela oftast?

Medlem

Där har jag varit i många år. Insett att jag inte gillar att spela spel, bara testa spel. Var sjukskriven 1 år pga en olycka som gjorde att jag inte kunde gå så bra tillfälligt. Då skrev jag en lista på alla xbox och ps4 spel jag hade. Sen rangordnar jag dem i ordning och hur viktigt det var att jag betade av. Slutade med över 40 avklarade spel varav mer än 20 var 100%ade eller tog platinum på. Kändes jävligt skönt. Nu med fru och 2 barn testar jag spel igen 🤦‍♂️

Medlem

Jag håller med, att forska och förbereda för mycket kan definitivt påverka upplevelsen negativt. Det finns många spel som jag hade betalat mycket för att kunna uppleva blind igen - upptäckandet är en väldigt stor del av njutningen.

I slutändan spelar det ju inte särskilt stor roll om man min-maxar så att allt går några procent snabbare, särskilt inte i singleplayer. Det viktiga är att man har kul.


signatur

H-How can she slap, kupo!?

Medlem
Skrivet av matte76:

Har väl lite av samma problem, i mitt fall har jag inte så mycket tid p.g.a. heltidsjobb, två barn, fru, andra intressen etc., men problemet är också att jag gillar att spela/testa olika spel men slutför sällan något. Tappar intresset, fastnar på något eller så blir jag sugen på att spela något annat.

Enda sättet är väl antagligen att bestämma sig för att spela färdigt ett spel och koncentrera sig på bara det, åtminstone om man tycker det är kul. Man kan nog aldrig "tvinga" sig att spela färdigt om man inte njuter av det, då blir det mer som en arbetsuppgift.

Lycka till

Du har säkert rätt, men det lustiga är att jag släpper spel som jag initialt tycker är roliga. Ibland undrar jag om jag kanske måste "tvinga" mig igenom för att verkligen fastna. Kan bli helt besatt av diverse fantasyböcker, men av någon anledning händer det aldrig med spel.. 🙂

Skrivet av crowbar82:

"spendera timmar på Youtube för att kartlägga hur jag bygger den perfekta karaktären"

Detta tror jag är problemet. Nästa spel du är taggad på att spela t.ex. Cyberpunk prova att titta och läsa så lite om spelet som bara går, helst inget alls. Därefter utforska allt på egen hand och även om en build inte är perfekt så behöver det inte vara det, kör bara på.

Det här svaret inspirerar mig, det måste jag testa! Utan att ge några spoilers, har du något tips på spel att förlora sig i?

Skrivet av Ruffles:

Rätt personligt vad som fungerar och inte. Precis som många andra är det rätt få spel jag spelar ut. The Last of Us Part II gav jag mig däremot tusan på att jag skulle köra ut. Det krävde att jag prioriterade det kväll efter kväll och lade sådant som kunde vänta åt sidan. Så det enkla svaret är väl: prioritera. Försök att hitta tiden, lägg den på spel i stället för att påbörja en ny serie, exempelvis.

Detta skulle nog kunna funka för mig också, måste bara hitta ett spel med en story och gameplay värd att investera tid i. Något tips?

Skrivet av Fr0gg0.:

Sluta kolla upp så mycket om spelen innan du spelar dem. När du väl spelar dem så har du nästan sett allt och känner dig förmodligen uttråkad. Sedan så kanske du känner innerst inne att spelet inte var så bra när du väl börjar spela det, men vill inte riktigt erkänna det för dig själv.
Du kanske behöver något speciellt spel som du aldrig testat förut, du kanske behöver något mer utmanande? Testa, Sekiro, Dark Souls, Bloodborne eller något liknande.

Vad är det du brukar spela oftast?

Det första tipset tar jag definitivt till mig, och jag tror definitivt att det kan vara en bra idé att testa något nytt. Är dock lite rädd för att svårighetsgraden ska få mig att ledsna fort, men det kanske är tillräckligt belönande för att man ska fastna?

Som jag skrev så fastnade jag senast i Skyrim, men annars krävs det väl antingen ett riktigt roligt stridssystem eller en stark story.

Medlem

För egen del har jag betydligt roligare om jag spelar utan förberedelser innan, inga guider osv.
Det är bara stressande och tar fokus från inlevelsen/storyn att fokusera på att spela perfekt hela tiden. Jämför inte med andra i SP!
Det viktiga för mig är inlevelsen och att jag tycker det är kul. Achievements, % avklarat, antalet hittade hemligheter osv. är inget jag känner att jag behöver fokusera på.

Medlem

Om du verkligen vill spela klart spel så för upplevelsen och att det ger dig något så tycker jag nog att regler kan vara en idé, sätt upp en regel att du måste klara ett spel innan du spelar nästa eller så, fokusera på det ett tag. Kan ju testa det med något spel som inte är för långt först.

Och som andra tipsar, sätt dig inte och kolla upp så mycket hur man ska spela spelen på bästa sätt eller bygga perfekta karaktärer etc. Kör bara och låt det som hända.. hända. I dagens spel behöver man generellt ändå inte power-gamea på något sätt för att klara sig igenom dem om man inte kör på höga svårighetsgrader etc.

Medlem

För mig är storyn och atmosfär det viktigaste. En bra story gör att jag spelar vidare för att jag vill se hur det går helt enkelt.
Börja med ”last of us” ettan, som enligt mig har en mer intressant story än de flesta filmer och tv-serier.
Andra bra exempel som har fängslat mig är t.ex. telltales walking dead serie, ”heavy rain” och ”until dawn”. Spel som dessutom lämpar sig väl att spela i kortare sittningar då de naturligt är uppdelade i kapitel.

Medlem

Har exakt samma problem som du beskriver. Är sjukt spelintresserad och följer spelbranschen och har både xbox one och ps4 etc. Men på senare tid har jag blivit dålig på att klara ut spelen, köper ett spel som jag vet att jag gillar och är supertaggad men spelar tyvärr inte klart dem.

Innan i mina yngre dagar så var jag mycket bättre på detta, köpte ett spel åt gången och köpte inte ett nytt förräns de blev avklarat. Nu däremot i vuxna dagar med mindre tid och lite större plånbok har man tyvärr blivit bortskämd känner jag. Jag köper spelen som sagt men klarar inte ut dem, inte för att mitt intresse har minskat, tvärtom så har det faktiskt ökats.

Men jag tror helt enkelt att det beror på dåliga vanor hos oss(i alla fall hos mig), man köper mer än vad man hinner med att spela och blir överväldigad av alla val och tillslut har man köpt så många spel att de bara ligger där. Är dessvärre en sucker för hype och gillar också att köpa nya spel regelbundet, det hjälper ju inte i mitt case lol. Men nu har jag dock bestämt mig! Red dead redemption 2 är nära på att bli avklarad och därefter ska jag slutföra The last of us 2 som jag är halvägs på! Därefter blir det remaken på mafia!

Medlem

Köp de spel du verkligen vill spela, och spela dem. Resten kan du titta på på Youtube.

Backloggens befriare

PM:a ditt nummer, varje natt kan jag ringa och hetsa dig, tills du spelar klart. Svårare än så är det inte

Skämt å sido, lider jag av motsatt problem, jag spelar klart i princip alla spel jag spelar. I alla fall ~95% eller så... Och det är inte alltid så bra heller, att traggla sig igenom spel man kanske bara borde lägga ner..


signatur

Ad hoc addendum

1
Skriv svar