Bethesda-grundaren om Xbox-affären: "En briljant kontring mot Sony"

Medlem
Skrivet av Margy:

Nu är det en ganska stor skillnad i att utveckla exklusiva spel som aldrig varit något annat än till ett format och att köpa en en stor utvecklare med ett flertal studior och många spelserier som under lång tid släppts till "alla" format.

Det tror jag de flesta faktiskt kan se en skillnad på.

Jag förstår skillnaden men jag håller inte med om att det är "fel".

Min poäng är att man kan inte ta hänsyn till enstaka personer som känner sig "utstängda". Buisness is buisness. Köp den konsol som krävs för spelen du vill spela.

Sony var ju knappast inte så snälla mot oss Dark Souls-fans när de släppte Bloodborne exklusivt till PS4. Sen var det ett nytt IP, ja, men de visste att BB skulle bli en "konsol-säljare" och de visste att många DS-fans skulle bli lyriska och vilja ha en PS4. Sony visste precis vad de gjorde.

Varför ska MS alltid vara "good guys"? Förstår verkligen inte.

Dex
Medlem
Skrivet av loerk:

När ska folk förstå att Microsoft inte är ute efter att sälja konsoler? Om de får in dig i sitt gamepass så har de uppnått sitt mål.

Att Microsofts största mål är att få in så många som möjligt i Gamepass tror jag nog att dom flesta är överens om, men det innebär ju inte att dom inte bryr sig om sin konsol försäljning. Naturligtvis vill dom ju sälja så många konsoler som möjligt också.

Det ena utesluter ju inte det andra. Hade dom inte alls varit ute efter att sälja konsoler så hade dom ju inte lagt ner så mycket pengar på att skapa Series S och X.

Medlem
Skrivet av dex20:

Att Microsofts största mål är att få in så många som möjligt i Gamepass tror jag nog att dom flesta är överens om, men det innebär ju inte att dom inte bryr sig om sin konsol försäljning. Naturligtvis vill dom ju sälja så många konsoler som möjligt också.

Det ena utesluter ju inte det andra. Hade dom inte alls varit ute efter att sälja konsoler så hade dom ju inte lagt ner så mycket pengar på att skapa Series S och X.

Poängen är att de inte bryr sig om vilken väg in du tar, det är helt irrelevant för MS.
En konsol är en väg in i ekosystemet. Försäljningen av själv lådan i sig går de minus på.

Medlem
Skrivet av loerk:

Poängen är att de inte bryr sig om vilken väg in du tar, det är helt irrelevant för MS.
En konsol är en väg in i ekosystemet. Försäljningen av själv lådan i sig går de minus på.

Priset på gamepass lär höjas också om de inte vill gå ännu mer minus på det. Fler studios innebär mer utvecklingskostnader som ska betalas. Antingen höj priset eller sänk kvaliteten rejält.

Medlem
Skrivet av lars_kongo:

Priset på gamepass lär höjas också om de inte vill gå ännu mer minus på det. Fler studios innebär mer utvecklingskostnader som ska betalas. Antingen höj priset eller sänk kvaliteten rejält.

Hur resonerar du där? Alla spel är inte mega projekt som kostar $100 mille att utveckla. Och med tanke på att de drar in minst $150 miljoner varje månad på game pass, så tror jag att de klarar sig.
Alltså drar de in mer än en miljard dollar per år, och detta är en siffra som bara växer.

Tror du verkligen att de skulle pusha för detta om de inte tjänade på det långsiktigt?

Och stora titlar kommer nog sälja rätt bra ändå.

Dex
Medlem
Skrivet av loerk:

Hur resonerar du där? Alla spel är inte mega projekt som kostar $100 mille att utveckla. Och med tanke på att de drar in minst $150 miljoner varje månad på game pass, så tror jag att de klarar sig.
Alltså drar de in mer än en miljard dollar per år, och detta är en siffra som bara växer.

Tror du verkligen att de skulle pusha för detta om de inte tjänade på det långsiktigt?

Och stora titlar kommer nog sälja rätt bra ändå.

Rätt säker på att Microsoft själva har gått ut och sagt att dom har lagt Gamepass på ett lågt pris nu för att få så många som möjligt i det och senare höja priset. Finns ju också en större risk att priset höjs ännu mer i framtiden efter att dom köpte Zenimax.

Medlem
Skrivet av loerk:

Hur resonerar du där? Alla spel är inte mega projekt som kostar $100 mille att utveckla. Och med tanke på att de drar in minst $150 miljoner varje månad på game pass, så tror jag att de klarar sig.
Alltså drar de in mer än en miljard dollar per år, och detta är en siffra som bara växer.

Tror du verkligen att de skulle pusha för detta om de inte tjänade på det långsiktigt?

Och stora titlar kommer nog sälja rätt bra ändå.

Jag resonerar att 20 studios som ska utveckla spel, kostar mer än 10 studios. Svårare är det inte.
Om netflix skulle släppa 20 nya serier per år istället för 10, så får de antingen höja månadskostnaden eller halvera budgeten för varje serie.

Inaktiv
Skrivet av r4v3nl0rd:

Jag kände mig väldigt utstängd, kränkt och förnedrad när God of War släpptes 2018 till PS4.

Varför skulle inte jag få uppleva denna fantastiska reboot? Sålde som smör och skyhöga betyg överallt... men jag då...?! Jag är ju en snäll liten snöflinga...? *snyft*

(Jag köpte PS4, BB och GoW. Svårare än så var det inte.)

Ok där argumenterade du bort dig själv, wow.

Medlem
Skrivet av anon_328494:

Ok där argumenterade du bort dig själv, wow.

Utveckla. Berätta mer om hur jag argumenterade bort mig själv.

Inaktiv
Skrivet av r4v3nl0rd:

Utveckla. Berätta mer om hur jag argumenterade bort mig själv.

Nej, du får helt enkelt läsa igenom vad du skrev och finurla på det. Men det är trevligt hur du tog min sida i diskussionen.

Medlem
Skrivet av dex20:

Rätt säker på att Microsoft själva har gått ut och sagt att dom har lagt Gamepass på ett lågt pris nu för att få så många som möjligt i det och senare höja priset. Finns ju också en större risk att priset höjs ännu mer i framtiden efter att dom köpte Zenimax.

Ja, de höjde till $9.99 den 17e september. De skulle kunna höja det till $12 också.

Skrivet av lars_kongo:

Jag resonerar att 20 studios som ska utveckla spel, kostar mer än 10 studios. Svårare är det inte.
Om netflix skulle släppa 20 nya serier per år istället för 10, så får de antingen höja månadskostnaden eller halvera budgeten för varje serie.

Fast du har ju inte en aning om vad det kostar. Det enda vi faktiskt vet att de drar in $1.5 miljarder per år på bara sitt gamepass, i början av 2021 drar de säkert in $2 miljarder. Det här är en långsiktig plan, precis som att EPIC ger bort gratis spel och går med förlust på sin store för att få en större kundbas.

Det finns nog en chans att de redan har börjat se små monetära vinster på gamepass. Och om det inte är så, så kommer det vara det inom en snar framtid.

Du kommer ju bara med tomma påståenden som du grundar på din egen fantasi.

Medlem
Skrivet av anon_328494:

Nej, du får helt enkelt läsa igenom vad du skrev och finurla på det. Men det är trevligt hur du tog min sida i diskussionen.

Du förstod att jag raljerade i mitt inlägg, va? Att jag var ironisk?

Köp den konsolen som krävs för att spela det du vill spela. Precis så som jag gjorde med PS4 och BB. Min poäng gick inte fram? Märkligt.

Medlem
Skrivet av loerk:

Ja, de höjde till $9.99 den 17e september. De skulle kunna höja det till $12 också.

Fast du har ju inte en aning om vad det kostar. Det enda vi faktiskt vet att de drar in $1.5 miljarder per år på bara sitt gamepass, i början av 2021 drar de säkert in $2 miljarder. Det här är en långsiktig plan, precis som att EPIC ger bort gratis spel och går med förlust på sin store för att få en större kundbas.

Det finns nog en chans att de redan har börjat se små monetära vinster på gamepass. Och om det inte är så, så kommer det vara det inom en snar framtid.

Du kommer ju bara med tomma påståenden som du grundar på din egen fantasi.

Du tror att det inte innebär några ökade löpande kostnader att i princip dubblera sitt ägande av spelstudios alltså? Det är inga små indie-studios som ingår i bethesda-stallet direkt. Dessutom går inte prenumeratiobskostnaden rakt ner i ms fickor.

Medlem
Skrivet av lars_kongo:

Du tror att det inte innebär några ökade löpande kostnader att i princip dubblera sitt ägande av spelstudios alltså? Det är inga små indie-studios som ingår i bethesda-stallet direkt.

Påstod jag att det inte finns löpande kostnader? Någonsin? Du påstår att de inte kan tjäna pengar när det kostar $9.99, jag påstår att du har fel.

Tror inte du riktigt greppar hur mycket pengar en sån här plattform kan dra in om den får tillräckligt många användare.
De skulle kunna utveckla 45 spel med samma budget som God of War för $2 miljarder.

Säg att hälften av deras nuvarande kundbas är en subscriber om några år, dvs 40 miljoner.
Då skulle de dra in minst $4.8 miljarder per år. Och det är lågt räknat då gamepass ultimate kostar $15.

Dex
Medlem
Skrivet av loerk:

Påstod jag att det inte finns löpande kostnader? Någonsin? Du påstår att de inte kan tjäna pengar när det kostar $9.99, jag påstår att du har fel.

Tror inte du riktigt greppar hur mycket pengar en sån här plattform kan dra in om den får tillräckligt många användare.
De skulle kunna utveckla 45 spel med samma budget som God of War för $2 miljarder.

Säg att hälften av deras nuvarande kundbas är en subscriber om några år, dvs 40 miljoner.
Då skulle de dra in minst $4.8 miljarder per år. Och det är lågt räknat då gamepass ultimate kostar $15.

Mmm dom kommer dra in sjukt mycket pengar på Gamepass det är där inga som säger emot. Dock så har man ingen aning om hur mycket pengar det kostar. Det kostar kanske 160kr / användare (så dom faktiskt går minus) eller så kostar det kanske 70kr / användare.

Och med tanke på att dom själva har sagt att dom gick ut väldigt lågt i pris för att få in användare så nog oddsen mer på att dom inte går jätte mycket plus på Gamepass för tillfället.

Medlem
Skrivet av dex20:

Mmm dom kommer dra in sjukt mycket pengar på Gamepass det är där inga som säger emot. Dock så har man ingen aning om hur mycket pengar det kostar. Det kostar kanske 160kr / användare (så dom faktiskt går minus) eller så kostar det kanske 70kr / användare.

Och med tanke på att dom själva har sagt att dom gick ut väldigt lågt i pris för att få in användare så nog oddsen mer på att dom inte går jätte mycket plus på Gamepass för tillfället.

Det har jag aldrig påstått heller, har påpekat flera gånger att det här är en långsiktigt vinst.
Men med denna höjning till $10 för PC användare och $15 för de som har Xbox, så skulle jag nog påstå att det börjar jämna ut sig relativt snart.

Medlem
Skrivet av heady89:

Vad jag säger är att spelen har bättre förutsättningar att bli riktigt bra om de är exklusiva, vad är problemet med logiken ? Självfallet blir de inte sämre om det portas till en PC eller valfritt annat system ett eller flera år efteråt. Saken är ju den att det >kan< krävas en hel del för att porta spelet, och det kanske inte ens är ekonomiskt/tekniskt försvarbart beroende på hur det konstruerades och optimerades från början.

Förstår inget alls av vad du säger.

Vad är det som blivit "bättre" med exklusiviteten?

Ser fortfarande inte ett enda vettigt argument för det. Iaf inte som spelare och konsument.

En vällyckad implementering på maskin A, som du spelar och är kanonnöjd med, blir inte automatiskt och plötsligt sämre över natten, för att man en dag senare får för sig att påbörja utveckling och portering av densamma till maskin B.

Finns ingen som helst logik bakom det.


signatur

macOS: MacBook Air 13" [M1-ARM64/16/256GB], MacBook Pro 15" [Core i7/16/256GB], iOS: iPad Mini [128GB], iPhone 8 [64GB], Apple Watch Series 6 44mm [LTE], W10: Surface Book 3 15" [Core i7/GTX 1660 Ti/32/512GB]
The purpose of morality is to teach you, not to suffer and die, but to enjoy yourself and live. --Ayn Rand
Skriv under ett upprop för en grönare energipolitik: https://energiupproret.se/

Medlem
Skrivet av Ugly_Bob:

Jag förstår att det i dagsläget inte är realistiskt men jag kan absolut se det i en lite mer avlägsen framtid; om MS nu skulle vilja sluta tillverka hårdvara och endast leverera sin Game Pass-lösning på diverse plattformar hade det varit gynnsamt för många om det fanns på PS. Utan konkurrens från MS tittar vi kanske på en 130M sålda PS6 (?) och om då det enda sättet att lira Elder Scrolls, Fallout, Starfield, Doom och dessutom för första gången få tillgång till Fable, Forza, Halo, Gears, Wasteland, Rares kommande alster o.s.v. är att teckna ett Game Pass-abonnemang hade nog båda företag kunnat gynnas av det. Kanske en naiv tanke men det spelar in i narrativet som de båda företagen försöker sälja på sina kunder. Mer en kul tanke än något jag faktiskt tror på.

Tror inte att Sony någonsin tillåter det. Känns som en total omöjlighet. Det berömda "paradiset under jord" kommer att bli isigt innan dess.

Därav att Microsoft nog aldrig kommer sluta tillverka konsoler (ivf. inte så länge de sysslar med plattformar för spel).


signatur

macOS: MacBook Air 13" [M1-ARM64/16/256GB], MacBook Pro 15" [Core i7/16/256GB], iOS: iPad Mini [128GB], iPhone 8 [64GB], Apple Watch Series 6 44mm [LTE], W10: Surface Book 3 15" [Core i7/GTX 1660 Ti/32/512GB]
The purpose of morality is to teach you, not to suffer and die, but to enjoy yourself and live. --Ayn Rand
Skriv under ett upprop för en grönare energipolitik: https://energiupproret.se/

Medlem
Skrivet av loerk:

Poängen är att de inte bryr sig om vilken väg in du tar, det är helt irrelevant för MS.
En konsol är en väg in i ekosystemet. Försäljningen av själv lådan i sig går de minus på.

De föredrar nog att du kommer in via Game Pass på PC (då kör du på dator och hårdvara som du själv helt bekostat). Då är vinstmarginalen som allra störst för Microsoft.

I andra hand så vill de nog att du kör Game Pass via Xcloud (då kör du på deras hårdvara, men de kan fördela hårdvarukostanden över massor av användare). Då är vinstmarginalen som näst högst för Microsoft.

I sista hand vill de nog att du kör Game Pass via Xbox (som kostar pengar för de, då de subventionerar och förlorar på hårdvaran).

Vad de absolut inte vill, är att du inte har någon hårdvara alls att köra Game Pass på.

Därav att de måste erbjuda konsoler till de som inte har egna PC som klarar spel. Trots att vinsten minskar (samma intäkter från Game Pass, men lite utgifter också pga. subvention av hårdvaran) så går de ändå med vinst i snitt. Precis som HP som säljer vissa skrivare med förlust, men tar igen det på patronerna.

Bättre med en mindre vinst för Microsoft, än ingen vinst alls.

Det viktiga är som du säger för Microsoft att kunder först och främst kommer in i Game Pass.

Hur spelar iofs. roll (för deras kostnader, och vinstmarginaler), men som du inne på ovan, hur de gör det är ändå mer sekundärt. Det viktiga är att få kunder på något av sätten.

Ingen kund alls - är den sämsta kunden.


signatur

macOS: MacBook Air 13" [M1-ARM64/16/256GB], MacBook Pro 15" [Core i7/16/256GB], iOS: iPad Mini [128GB], iPhone 8 [64GB], Apple Watch Series 6 44mm [LTE], W10: Surface Book 3 15" [Core i7/GTX 1660 Ti/32/512GB]
The purpose of morality is to teach you, not to suffer and die, but to enjoy yourself and live. --Ayn Rand
Skriv under ett upprop för en grönare energipolitik: https://energiupproret.se/

Medlem
Skrivet av lars_kongo:

Priset på gamepass lär höjas också om de inte vill gå ännu mer minus på det. Fler studios innebär mer utvecklingskostnader som ska betalas. Antingen höj priset eller sänk kvaliteten rejält.

Inte alls. Det är en ologisk förutsättning och felaktig premiss du stipulerar ovan.

Rent ekonomiskt så kan de få en ökad vinst och ökade intäkter om de kan sälja mer, genom att locka in fler användare. Economics of scale (fast en modern mjukvarumässig sådan). Tror det är det Microsoft satsar på; att växa och få upp användarbasen för Game Pass och sina olika tjänster.

Tvärt om; ju större utbud - > ju fler kunder -> ju fler intäkter -> desto mer finanser till ännu bättre utbud och titlar.

Att äta, eller ätas är det som gäller på marknaden. Störst har alltid en stor fördel.

Skrivet av lars_kongo:

Jag resonerar att 20 studios som ska utveckla spel, kostar mer än 10 studios. Svårare är det inte.
Om netflix skulle släppa 20 nya serier per år istället för 10, så får de antingen höja månadskostnaden eller halvera budgeten för varje serie.

Inte alls nödvändigtvis.

Inte om de har samtidigt fått dubbelt så många kunder.

Skrivet av loerk:

Hur resonerar du där? Alla spel är inte mega projekt som kostar $100 mille att utveckla. Och med tanke på att de drar in minst $150 miljoner varje månad på game pass, så tror jag att de klarar sig.
Alltså drar de in mer än en miljard dollar per år, och detta är en siffra som bara växer.

Tror du verkligen att de skulle pusha för detta om de inte tjänade på det långsiktigt?

Och stora titlar kommer nog sälja rätt bra ändå.

Håller med helt. Du har förstått ekonomin i det hela och strategin här.


signatur

macOS: MacBook Air 13" [M1-ARM64/16/256GB], MacBook Pro 15" [Core i7/16/256GB], iOS: iPad Mini [128GB], iPhone 8 [64GB], Apple Watch Series 6 44mm [LTE], W10: Surface Book 3 15" [Core i7/GTX 1660 Ti/32/512GB]
The purpose of morality is to teach you, not to suffer and die, but to enjoy yourself and live. --Ayn Rand
Skriv under ett upprop för en grönare energipolitik: https://energiupproret.se/

Medlem
Skrivet av martinot:

Inte alls. Det är en ologisk förutsättning och felaktig premiss du stipulerar ovan.

Rent ekonomiskt så kan de få en ökad vinst och ökade intäkter om de kan sälja mer, genom att locka in fler användare. Economics of scale (fast en modern mjukvarumässig sådan). Tror det är det Microsoft satsar på; att växa och få upp användarbasen för Game Pass och sina olika tjänster.

Tvärt om; ju större utbud - > ju fler kunder -> ju fler intäkter -> desto mer finanser till ännu bättre utbud och titlar.

Att äta, eller ätas är det som gäller på marknaden. Störst har alltid en stor fördel.

Inte alls nödvändigtvis.

Inte om de har samtidigt fått dubbelt så många kunder.

Håller med helt. Du har förstått ekonomin i det hela och strategin här.

Alla håller inte med er:
https://www.quora.com/Why-is-Xbox-offering-the-Ultimate-Game-...

Några citat för den som inte orkar läsa hela:

"Microsoft has priced this new subscription offering on the low side. This does two things at once, 1) it ensures fast adoption of the product by a certain segment of gamers and 2) it simultaneously addicts gamers to this product."

"The goal of any new product is to make you “need” it. By “need”, I mean as in it’s difficult to put it down and not use it. To do this, pricing the product “low” entices as many gamers as possible into this new product offering and also ensures that “need” is met. Note a low price to some may be high priced to others."

"With the low cost of this product comes with it peril. I don’t necessarily mean mortal danger, but I do mean peril to the wallet. As the Game Pass product becomes more and more entrenched in the gaming world and as publishers begin to balk at “giving their games away” to a small pittance of royalties, two things will happen. 1) The price of Game Pass will increase, probably exponentially. Instead of being $14.99 a month (which isn’t exactly inexpensive), it will soar to $20, then $25, then $30 a month. It’s not a matter of if this will happen, it’s a matter of when. 2) Game publishers will begin opting their games out of Game Pass."

"Another big downside is that you do not own the games in Game Pass. You are effectively renting access to the games on an ongoing basis. Once your subscription lapses, you lose access to these games. You would either need to sign up for the subscription again or go buy the game outright."

"For now, Microsoft may have set aside money for subsidizing royalty payments to publishers who adopt early into Game Pass. That money will eventually dry up leaving publishers holding the bag (and with less overall revenue). "

"Game Pass is a risky move for Microsoft. It could work out quite well as cost savings to gamers at the cost of reducing overall publisher revenues. How those down revenues might impact the industry overall remains to be seen, but lower predicted revenues will mean fewer games."

Medlem

???

Förstår inget.

Vad vill du ha sagt?


signatur

macOS: MacBook Air 13" [M1-ARM64/16/256GB], MacBook Pro 15" [Core i7/16/256GB], iOS: iPad Mini [128GB], iPhone 8 [64GB], Apple Watch Series 6 44mm [LTE], W10: Surface Book 3 15" [Core i7/GTX 1660 Ti/32/512GB]
The purpose of morality is to teach you, not to suffer and die, but to enjoy yourself and live. --Ayn Rand
Skriv under ett upprop för en grönare energipolitik: https://energiupproret.se/

Medlem
Skrivet av martinot:

???

Förstår inget.

Vad vill du ha sagt?

Att alla är inte lika säkra som ni på att game pass är guds gåva till spelarna helt utan nackdelar och risker

Medlem
Skrivet av lars_kongo:

Att alla är inte lika säkra som ni på att game pass är guds gåva till spelarna helt utan nackdelar och risker

Nej, så kan det vara. Det kan jag hålla med om. Absolut!

Både tjänster och produkter kan utvecklas till det bättre, och till det sämre.

Det får tiden utvisa.

Är dock lätt att testa på Game Pass, och den dagen som man inte är nöjd (värdet man får motsvarar inte pengarna man betalar), eller om man hittar en bättre tjänst, så säger man enkelt upp tjänsten.

Kan inte bli enklare!

Precis samma som gäller för Netflix och Spotify, om de vill fortsätta vara relevanta.

Men för att vara lite on-topic; vad tycker du själv om Game Pass?


signatur

macOS: MacBook Air 13" [M1-ARM64/16/256GB], MacBook Pro 15" [Core i7/16/256GB], iOS: iPad Mini [128GB], iPhone 8 [64GB], Apple Watch Series 6 44mm [LTE], W10: Surface Book 3 15" [Core i7/GTX 1660 Ti/32/512GB]
The purpose of morality is to teach you, not to suffer and die, but to enjoy yourself and live. --Ayn Rand
Skriv under ett upprop för en grönare energipolitik: https://energiupproret.se/

Medlem
Skrivet av martinot:

Inte om de har samtidigt fått dubbelt så många kunder.

Så du utgår ifrån att om man dubblar antal studior så får man automatiskt dubbelt så många kunder? Kul kille

Medlem
Skrivet av lars_kongo:

Så du utgår ifrån att om man dubblar antal studior så får man automatiskt dubbelt så många kunder?

Nej.

Till skillnad från dig så utgår jag från inget. Jag låter helt enkelt tiden utvisa.


signatur

macOS: MacBook Air 13" [M1-ARM64/16/256GB], MacBook Pro 15" [Core i7/16/256GB], iOS: iPad Mini [128GB], iPhone 8 [64GB], Apple Watch Series 6 44mm [LTE], W10: Surface Book 3 15" [Core i7/GTX 1660 Ti/32/512GB]
The purpose of morality is to teach you, not to suffer and die, but to enjoy yourself and live. --Ayn Rand
Skriv under ett upprop för en grönare energipolitik: https://energiupproret.se/

Medlem

@lars_kongo

I dagsläget är jag dock supernöjd med Game Pass, kan jag tillägga (för att vara helt transparent). Tycker det ger ett enormt värde för i sammanhanget mycket lite pengar.

Den dagen jag inte tycker det, så slutar jag med Game Pass. Enkelt.

Men istället för att prata om mig vad jag tycker, och bara citera vad andra tycker, vad tycker du själv om Game Pass?


signatur

macOS: MacBook Air 13" [M1-ARM64/16/256GB], MacBook Pro 15" [Core i7/16/256GB], iOS: iPad Mini [128GB], iPhone 8 [64GB], Apple Watch Series 6 44mm [LTE], W10: Surface Book 3 15" [Core i7/GTX 1660 Ti/32/512GB]
The purpose of morality is to teach you, not to suffer and die, but to enjoy yourself and live. --Ayn Rand
Skriv under ett upprop för en grönare energipolitik: https://energiupproret.se/

Avstängd
Skrivet av lars_kongo:

Att alla är inte lika säkra som ni på att game pass är guds gåva till spelarna helt utan nackdelar och risker

Men det är Microsofts risk, inte min. Nu kan kan jag bara njuta av att spela alla spel snorbillligt.

Medlem
Skrivet av martinot:

Precis samma som gäller för Netflix och Spotify, om de vill fortsätta vara relevanta.

Men för att vara lite on-topic; vad tycker du själv om Game Pass?

I nuläget är Gamepass en prisvärd "kvantitet framför kvalitet"-tjänst som passar den med oceaner av tid att spela. Jag tror att den både kommer bli dyrare med tiden och att både utvecklingskostnad och tidsbesparingar inte kommer gynna kvaliteten på spelen som hamnar där.

Medlem
Skrivet av lars_kongo:

I nuläget är Gamepass en prisvärd "kvantitet framför kvalitet"-tjänst som passar den med oceaner av tid att spela. Jag tror att den både kommer bli dyrare med tiden och att både utvecklingskostnad och tidsbesparingar inte kommer gynna kvaliteten på spelen som hamnar där.

Jo, jag har förstått principen hur Game Pass fungerar.

Vad jag undrar är dock vad tycker du själv, personligen, om tjänsten (som den är i dagsläget)?


signatur

macOS: MacBook Air 13" [M1-ARM64/16/256GB], MacBook Pro 15" [Core i7/16/256GB], iOS: iPad Mini [128GB], iPhone 8 [64GB], Apple Watch Series 6 44mm [LTE], W10: Surface Book 3 15" [Core i7/GTX 1660 Ti/32/512GB]
The purpose of morality is to teach you, not to suffer and die, but to enjoy yourself and live. --Ayn Rand
Skriv under ett upprop för en grönare energipolitik: https://energiupproret.se/

Skriv svar