Det bästa mediumet för en berättelse

Det bästa mediumet för en berättelse

Det har gjorts filmer och tv-serier av spel och även tv-spel av filmer, men vilket medium är bäst på att förmedla en berättelse/historia? Slänger upp en omröstning här på olika medium som kan användas för att ge liv åt en berättelse. Jag skulle rangordna dem så här, med den bästa först. Utifrån vad jag helt enkelt föredrar.

Bok (serie tidningar, ljudböcker etc)
Spel
TV-serie
Film
Teater

Ska man ge argument för detta så får jag nog säga att när man läser en bok så skapas en fantasivärld som jag oftast gillar bättre än de färdigkokta som man serveras i andra medium, man får även med mer detaljer i en bok. Spel slår både tv-serier och film för att man är karaktären själv förutom det cinematiska. Tv-serier är längre och därför bättre än film och teater, ja, det är inte min grej helt enkelt.

FM-guru
F.d. Sisyr

Det beror nog helt på vad det är för sorts berättelse man vill förmedla (då menar jag inte genre utan tänker snarare på saker som dramaturgi och stilistiska grepp) och vem den förmedlas till.

Pratar vi om "berättelse" i den mest grundläggande formen - dvs att delge något som har hänt, fiktivt eller ej - så röstar jag på bok.

It's not a lake, it's an ocean

Som sagt, det beror på vad det är för sorts berättelse. Boken som format är dock svårslagen, även om spelens interaktivitet kan förstärka upplevelsen något oerhört i vissa fall. (Dock väldigt sällan jag blir berörd av berättelser i spel, men det har väl med kvaliteten i manus att göra mer än mediet som sådant.)


signatur

Fria tankar om spel: www.frispel.net

Medlem

Under Siege är ju troligen bättre som film än den hade varit som bok.


signatur

Too real to be a dream, too painful to be a nightmare.

Medlem

Beror ju helt på vilken slags berättelse det är:

Mario till exempel gör sig bäst som TV-spel. Långfilmen från 1993 blev inte så lyckad.

Medlem

Alla medier är bra på sitt sätt förutom teater som är sämst på alla och kan egentligen inte rangordnas.
(Viss skämtsamhet, har bara aldrig lyckats fastna för teater överhuvudtaget, förstår dock vad folk kan se i det).

jbx
Medlem

Har inte läst en bok sedan 90-talet, har försökt några gånger men antingen så somnar jag eller så driftar tankarna iväg så jag minns ändå inte vad jag läst..
Spel däremot konsumeras på daglig basis. Filmer ser jag 3-4st per år.

Så mitt svar är givet i ovanstående fråga:)


signatur

Xbox Series X | Playstation 5 | Nintendo Switch

It's not a lake, it's an ocean
Skrivet av Hipshot:

Under Siege är ju troligen bättre som film än den hade varit som bok.

Gäller nog de flesta Hollywoodfilmer.


signatur

Fria tankar om spel: www.frispel.net

Medlem

Håller med om att det beror på vilken typ av berättelse det är. Alla medier har sina styrkor och svagheter. Spel ger mig dock mest eftersom det är interaktivt.

Medlem

Bordsrollspel med engagerade spelare. Inget annat kommer i närheten.


signatur

"It is by caffeine alone I set my mind in motion. It is by the beans of Java that thoughts acquire speed, the hands acquire shakes, the shakes become a warning. It is by caffeine alone I set my mind in motion."

Ja, precis det beror ju mycket på vilken typ av story som skall berättas, Red Dead Redemption hade nog varit fantastik som bok men mindre bra som teater. Jag syftar nog mest på äventyrs spel och rollspel, det finns liksom inte så mycket berättelse i ett Sonic spel eller Quake.

Det beror lite på hur vi ska definiera vad det "bästa" syftar till. Gemensamt för de medier som listas i trådstarten är att det skrivna ordet används som bas. Sedan är det en mängd olika faktorer som styr resultatet av vad det blir av grundmaterialet. En välproducerad teater kommer alltid att vara bättre än en taffligt skriven bok.

Ska vi se till de absolut äldsta berättelser som finns så är det tveklöst orala traditioner som är "bäst". Aboriginer i Australien har muntligt överförda berättelser som sträcker sig tillbaka drygt 40 000 år och vi kan bekräfta dessa berättelser genom uppgrävda fynd. Hur många av dagens berättelser kommer att finnas om 40 000 år?


signatur

Viam inveniam aut faciam

Medlem
Skrivet av hannes.theorell:

Det beror lite på hur vi ska definiera vad det "bästa" syftar till. Gemensamt för de medier som listas i trådstarten är att det skrivna ordet används som bas. Sedan är det en mängd olika faktorer som styr resultatet av vad det blir av grundmaterialet. En välproducerad teater kommer alltid att vara bättre än en taffligt skriven bok.

Ska vi se till de absolut äldsta berättelser som finns så är det tveklöst orala traditioner som är "bäst". Aboriginer i Australien har muntligt överförda berättelser som sträcker sig tillbaka drygt 40 000 år och vi kan bekräfta dessa berättelser genom uppgrävda fynd. Hur många av dagens berättelser kommer att finnas om 40 000 år?

Fast berättelserna har väl ändrats en hel del med åren?

Medlem

Finns väl inget "bäst" sätt egentligen. Bara olika sätt som man njuter av på olika sätt

Medlem

Finns nog inget ”bästa” medium då de alla är bäst på sitt.
Men personligen har nog inget gripit tag i mig som Witcher 3.


signatur

"AT LAST, SIR TERRY, WE MUST WALK TOGETHER."

NuZ
Testpilot

Bok och främst ljudböcker. Bara blunda, ligga i sängen och ”flyta” med historien som berättas. Underbart! Efter det så tycker jag spel och sedan film.


signatur

🎮 Xbox Series X | Nintendo Switch | Playstation 5 | Samsung Q90 65”

”Döm ingen efter utseendet – för så otroligt bra är jag faktiskt inte!”

Skrivet av Swedengamer:

Fast berättelserna har väl ändrats en hel del med åren?

Det som är fascinerande är att de har tekniker för att inte få dessa "mutationer" av berättelserna. Nu har jag bara läst någon populärvetenskaplig artikel om det så vet inte exakt hur, men det verkar fungera för de berättar bland annat om djur som varit utdöda i 30 000 år (vilket bekräftas av fynd av djurens kvarlevor).


signatur

Viam inveniam aut faciam

Medlem

För mig är boken svårslagen, en välskriven bok låter en skapa allt inne i huvudet och man kan verkligen försvinna in i sin eget huvud en stund.

Medlem

Ingen kan övertyga mig om att en bok kan ge lika mycket inlevelse som en bra TV-serie eller ett riktigt bra spel, och då är jag ändå en person som läser mycket böcker (och har plöjt hyllmeter med fantasy). Det enda böcker gör bättre är att man kan beskriva "otroliga miljöer" som blir enormt kostsamma, och om produktionsvärdet är lågt (i film, spel eller tv-serie) så blir immersionen bättre i en bok. Hög budget på film/spel/TV-serie så blir böcker platta i jämförelse.

Men första fyra säsongerna av TV-serien Game of Thrones gav mig mycket mer än George R.R. Martins långa passager med namnrabblande, och detaljer.


signatur

Rollspelsguru
Community Developer på Sharkmob
fd. Sr. Community Manager på Battlestate Games

Medlem

spel utan tvekan när det görs rätt, eftersom det är interaktivt. böcker har jag aldrig haft tålamod att läsa utöver i skolan


signatur

//monster

Medlem

En riktigt bra film berör mig fortfarande mer än böcker, spel, eller tv-serier. Det är lagom långt för att man ska ha hela historien i huvudet och fokus genom hela, och bra skådespeleri tillför enormt. Jag har aldrig gråtit till en bok, men många gånger till film.

Medlem

Som nämnt så beror det mycket på berättelse.
Men overall så tycker jag Spel och TV-Serie är bäst. Helt enkelt för att de ger mer tid till berättelsen.
Sedan avskyr jag att läsa böcker..

Medlem

Det beror helt på berättelsen.

Medlem

Bok, men då är det betoning på berättelse. Inte atmosfär/stil, då vinner film.

Spel kan inte komma i närheten av berättelseförmågan i de andra medierna enligt mig, eller så har aldrig någon spelmanusförfattare varit bra - det går alltid in i ena örat och ut genom det andra och känns hur generiskt som helst.

Medlem

Om 10 år väljer majoriteten att spela Tvspel framför att slö kolla på tvserier. Film är redan på väg att dö och flyttar redan nu över till tvspel tillsammans med seriösa skådespelare som förstått att det är framtidens format. Det var länge sen jag såg en film med bra story men tvspel lyckas leverera gång på gång!

Medlem

Spel tills jag idag av nyfikenhet kollade in playstation store, ps4 spel går på över 700 riksdaler
Vad ska då ps5 spelen kosta???
Fattar nu att ps5 digitala är så billig

Medlem

To be fair. En berättelse i olika medier har olika styrkor och svagheter - precis som många nämnt. När en berättare utnyttjar mediats styrkor eller svagheter till sin fördel så blir det en unik upplevelse som kan hålla fast en väldigt länge. Ta exempelvis Brothers: A Tale of Two Sons, den upplevelsen går inte ha annat än i ett dataspel pågrund hur den är utformad.

Detsamma som ett brädspelsparti av Battlestar Galactica där vi försöker överleva vår rymdresa och blir attackerade av cylons, ber våran Admiral att skjuta nukes så vi har chans att överleva och vi får svaret: "Nej. Vår resa slutar här" för sen inse att spelaren är en cylon själv och vi är döda. Jag har aldrig gråtit och varit så tagen av att äntligen hitta Alice levande i one-shot rollspelet Alice is Missing.

Böcker, filmer, musik och allt sånt har sina styrkor som ett narrativt medium. Vilket som är det bästa kan jag inte säga. Det är jättesvårt, och dessutom är vissa medier väldigt unga så vi har inte sett än vad de kan hända om man experimenterar och leker.

ELF
Medlem

Alla medium. Punkt slut. Det beror på hur det görs, kvalitén på berättandet så att säga.


signatur

www.fckdrm.com - DRM år 2024? Ha pyttsan.

Skrivet av Rhymst:

Om 10 år väljer majoriteten att spela Tvspel framför att slö kolla på tvserier. Film är redan på väg att dö och flyttar redan nu över till tvspel tillsammans med seriösa skådespelare som förstått att det är framtidens format. Det var länge sen jag såg en film med bra story men tvspel lyckas leverera gång på gång!

Jag har också den känslan lite, många verkar välja att göra tv-serier istället för film och tv-spelen blir mer episka. Dock kommer det alltid finns berättelser som passar bäst på film.

Medlem

Tycker nog böcker är överlägset när det kommer till själva berättelserna. Alltså det är inte ett bättre medium, men själva storyn är ofta på en annan nivå. Beror självklart på vilken bok det är och författare men att kunna sätta sig in i en karaktärs tankar ger också fantastiska perspektiv på berättelsen som är svårt att ta del av i TV eller spel. Självklart finns även fördelen att böcker har väldigt mycket tid på sig att berätta allt och slipper visualisera det.

Spel är ju intressant då man själv interagerar med världen. Det är ju ett väldigt svårt berättande då man inte kan styra och visa det så tydligt som i andra medium. The Last of Us var en mindre revolution för min del då det var första "på räls" berättelse inom spel som faktiskt knockade mig totalt samtidigt som jag styrde upplevelsen. Det är ingen lätt balans!

Å andra sidan har spel något som inget annat medium har, open world. Morrowind var min första upplevelse inom den typen av spel som verkligen drog in mig i en värld som jag själv upptäckte och valde hur mycket jag ville ta del av. Det är ju verkligen motsatsen till film, serier och böcker.

Film tycker jag förlorat det på sistone. Det har blivit så mycket fokus på visuellt trams att man helt glömmer karaktärer, dialog och story. Det finns självklart fortfarande bra smala filmer men generellt sett är det nästan ett varningstecken när en film har en stor budget numera.

12
Skriv svar