Xbox Series X har 802 GB ledigt för lagring

Medlem
Skrivet av Lokander:

Snackade inte Cerny eller någon från Microsoft att dessa "nya" tekniker kommer göra att spelen tar mindre plats när det kommer till next gen?
Någonting med att spelen packas ner/upp "on the go"? Som i sin tur leder till att spelet inte tar lika mycket plats.
Jag kan ha drömt detta eller sett det på nå fakenews sida, inte minnas.

Kan mycket väl stämma då man hört att installations storleken för Miles Morales är mindre på PS5 än PS4.

Medlem
Skrivet av Carl Johansson-Sundelius:

Näe, en rent allmän fundering då jag tyckt att deras 825 GB har kännts som en så konstig siffra. Fick jag önsketänka skulle alla konsoler ha en triljon gigabyte.

Har för mig Cerny snackade om det när dom gjorde tech reveal på PS5 och jag tror att det var snack om något liknande att det var en smidigare storlek att ta fram (även mer ekonomiskt) när dom kunde utveckla en egen och inte behövde hålla sig till 1TB konventionen, men har inte för mig att det var snack om allokering av systemfiler. Så dessvärre tror jag det även faller bort en del från PS5an.
Jag kan komma ihåg helt fel dock, så andra har säkert bättre pejl där.

Medlem
Skrivet av Barak:

Det är operativsystemen som använder fel prefix. Lagringstillverkarna specar ut det rätt.
1 GB (gigabyte, 1000³) = 1000 MB (megabyte, 1000²).
1 GiB (gibibyte, 1024³) = 1024 MiB (mebibyte, 1024²).

Oavsett vem som skriver rätt, så kan det förklara skillnaden mellan annonserade hårddiskkapacitet och faktisk kapacitet.

Medlem
Skrivet av kebbe:

Så kanske det är, det vore helt klart en välkommen förändring om lagring började anges efter vad som går att använda.

Skrivet av twilek:

Ja, det får vi verkligen hoppas. Skulle dock inte bli förvånad om det är som kebbe säger. Till min PS4:a har jag en extern 8TB hårddisk (dvs inget OS som tar upp plats eller något sånt) men bara 7.35TB är tillgängligt, så nästan 10% verkar gå åt till bara allokering av filsystemet :/

Edit: terrabyte

Skrivet av Nocternity:

Det är mer hur man räknar. 7.35 x 1024 x 1024 x 1024 = 7 892 002 406 byte vilket antagligen är exakt antal bytes din disk har.

Man räknar som tillverkare av hårdvara, av dum tradition, lite annorlunda på RAM-minne och lagringsminne. Problemet är att operativsystem på datorer, mobiler och konsoler inte räknar "annorlunda" (som tillverkare av lagringsutrymme gör). Därför blir det en mismatch, och ofta besvikelse hos de kunder som inte får den annonserade (som de tror) kapacitet som utlovats.

https://sv.wikipedia.org/wiki/H%C3%A5rddisk

"Lägg märke till att hårddiskkapacitet räknas på två sätt - med SI-prefix samt med binära prefix. Detta leder till att en hårddisk som säljs som 1 terabyte (TB) (1000 GB eller 1024 GiB) visas som cirka 931 GiB eftersom det går 1024 steg på varje binärprefix istället för 1000 för vanliga SI-prefix. Alltså 1TB = 1000 GB = 1 000 000 MB = 1 000 000 000 KB = 1 000 000 000 000 B. 1 TiB = 1024 GiB = 1 048 576 MiB = 1 073 741 824 KiB = 1 099 511 627 776 B. Så 1 TB / 1GiB blir då hur många GiB det går på en TB som då bli ungefär lika med 931 GiB. Det är inte de binära prefixen (men väl de binära talvärdena) som visas i till exempel Microsoft Windows och i detta fall skulle en 1 TB hårddisk stå som 931 GiB i kapacitet (trots att Windows använder det felaktiga prefixet GB). Detta för att när man inte hade så stora hårddiskar som man har idag så var det okej att avrunda 1024 till 1000 i form av prefixet kilo. Men när hårddiskarna blivit allt större så har också felet ökat då man tar 1024x1024x1024 och så vidare, och man var tvungen att skapa ett nytt prefix och kalla det binära prefix med 1024 steg istället för 1000."


signatur

macOS: MacBook Air 13" [M1-ARM64/16/256GB], MacBook Pro 15" [Core i7/16/256GB], iOS: iPad Mini [128GB], iPhone 8 [64GB], Apple Watch Series 6 44mm [LTE], W10: Surface Book 3 15" [Core i7/GTX 1660 Ti/32/512GB]
The purpose of morality is to teach you, not to suffer and die, but to enjoy yourself and live. --Ayn Rand
Skriv under ett upprop för en grönare energipolitik: https://energiupproret.se/

Medlem
Skrivet av Carl Johansson-Sundelius:

Näe, en rent allmän fundering då jag tyckt att deras 825 GB har kännts som en så konstig siffra. Fick jag önsketänka skulle alla konsoler ha en triljon gigabyte.

Jo, det är en annorlunda storlek.

Men jag är glad att ditt önsketänkande inte stämmer, för då hade jag behövt betala en triljon kronor om jag köper en ny konsol, och det har jag inte råd med riktigt nu.


signatur

macOS: MacBook Air 13" [M1-ARM64/16/256GB], MacBook Pro 15" [Core i7/16/256GB], iOS: iPad Mini [128GB], iPhone 8 [64GB], Apple Watch Series 6 44mm [LTE], W10: Surface Book 3 15" [Core i7/GTX 1660 Ti/32/512GB]
The purpose of morality is to teach you, not to suffer and die, but to enjoy yourself and live. --Ayn Rand
Skriv under ett upprop för en grönare energipolitik: https://energiupproret.se/

Medlem
Skrivet av loerk:

Är ju dock möjligt att köpa en billigare stor SSD som man använder som lagring för alla spel.
Så är det bara att flytta över de spel man vill till NVME disken.

Relativt billig lösning.

Om det fungerar så är det ju superbra!


signatur

Ordo Ab Chao

Medlem
Skrivet av Jaxalot:

Om det fungerar så är det ju superbra!

Det fungerar, Digital foundry visade upp det i sitt test av Series X.

Medlem
Skrivet av loerk:

Det fungerar, Digital foundry visade upp det i sitt test av Series X.

Missat det, men låter riktigt bra!


signatur

macOS: MacBook Air 13" [M1-ARM64/16/256GB], MacBook Pro 15" [Core i7/16/256GB], iOS: iPad Mini [128GB], iPhone 8 [64GB], Apple Watch Series 6 44mm [LTE], W10: Surface Book 3 15" [Core i7/GTX 1660 Ti/32/512GB]
The purpose of morality is to teach you, not to suffer and die, but to enjoy yourself and live. --Ayn Rand
Skriv under ett upprop för en grönare energipolitik: https://energiupproret.se/

Medlem

"" Vi kommer givetvis berätta allt om Xbox Series X så snart vi lägger våra händer på ett exemplar ""

Vad tror ni? Har ni hört något ungefär från MicroSoft eller SONY angående leverans av nya konsoler till er på redaktionen? Eller får ni vänta lika länga som oss dödliga till releasedagen?


signatur

((( ....You Can Try and Live in Darkness, But You Will Never Shake the Light.... )))

==> NES,, Mega Drive,, N64,, PS2,, Xbox,, GameCube,, PS3,, PS4,, Wii U,, Xbox 0NE,, Steam,, Switch,, PS5 ==>
_____________________________________________________________________________________________________
|| Windows™ 10 Home || Cool Master® || Intel® Core i7 6700K @4.00Ghz || ASUS™ GeForce® GTX 1070 || Kingston© Hyper X Fury --32GB DDR4 @2133Mhz || GigaByte™ Z170 Gaming k3 || EVGA™ 600W || KiOXiA® Exceria 420Gb SSD || Seagate™ Barracuda 2TB HDD || ROCCAT™ Tyon --Laser || Logitec™ G710 || ASUS™ VG248 LCD 24" 1080p @144Hz || Bahnhof™ 250 Mbit --Fiber || OpenVPN™ + WireGuard™ ||

Medlem
Skrivet av loerk:

Det fungerar, Digital foundry visade upp det i sitt test av Series X.

Då är det ju superduper bra!


signatur

Ordo Ab Chao

Medlem
Skrivet av Arcadia:

Oavsett vem som skriver rätt, så kan det förklara skillnaden mellan annonserade hårddiskkapacitet och faktisk kapacitet.

Det förklarar 69 GiB.
1000 GB = 931 GiB.

Sedan kan en del eventuellt förklaras av hur mycket minne som används till "over provisioning".
Hur mycket minne som allokeras till detta varierar och kan vara mer om förväntan är att disken kommer få många skrivningar (högre slitage).
Om nu tanken är att folk konstant skall avinstallera/installera spel på grund av platsbrist så är det möjligt att tillverkarna tagit höjd för detta. Att enheten även är fastlödd och "besvärlig" att ersätta kan också vara en bidragande orsak till potentiellt mer "reservminne".


signatur

Asus ROG Strix Z370-H Gaming | Intel Core i7-8700K | AMD Radeon RX 6950 XT | Corsair Vengeance LPX 3500 MHz 2x16 GB 16-18-18-38 | Diverse lagring | Fractal Design - Define R5 | Corsair RM1000x

C64 | C64C | NES | Amiga 500 | Mega Drive | Game Gear | SNES | N64 (RGB) | GCN | DS Lite | Xbox 360 | Wii | 3DS XL | Wii U | New 3DS XL | PS4 Pro | Switch

Medlem
Skrivet av Jaxalot:

Då är det ju superduper bra!

Sorry kom ihåg fel. Det var inte DF som testade utan IGN.

I denna video.

Medlem
Skrivet av loerk:

Sorry kom ihåg fel. Det var inte DF som testade utan IGN.
https://www.youtube.com/watch?v=OdgMB81d_yc&ab_channel=IGN

I denna video.

Tack, betydligt billigare tillvägagångssätt.


signatur

Ordo Ab Chao

Redaktör
Skrivet av CARTMAN:

"" Vi kommer givetvis berätta allt om Xbox Series X så snart vi lägger våra händer på ett exemplar ""

Vad tror ni? Har ni hört något ungefär från MicroSoft eller SONY angående leverans av nya konsoler till er på redaktionen? Eller får ni vänta lika länga som oss dödliga till releasedagen?

Jag kan säga så här: Om man förbinder sig att få saker tidigt kan det innebära att man inte kan berätta det förrän vid en viss tidpunkt. Och: förra generationsbytet fick vi båda konsolerna innan releasedagen.


signatur
Medlem
Skrivet av Tomas Helenius:

Jag kan säga så här: Om man förbinder sig att få saker tidigt kan det innebära att man inte kan berätta det förrän vid en viss tidpunkt. Och: förra generationsbytet fick vi båda konsolerna innan releasedagen.

🤐

Medlem
Skrivet av loerk:

Sorry kom ihåg fel. Det var inte DF som testade utan IGN.
https://www.youtube.com/watch?v=OdgMB81d_yc&ab_channel=IGN

I denna video.

Fint, tackar!


signatur

macOS: MacBook Air 13" [M1-ARM64/16/256GB], MacBook Pro 15" [Core i7/16/256GB], iOS: iPad Mini [128GB], iPhone 8 [64GB], Apple Watch Series 6 44mm [LTE], W10: Surface Book 3 15" [Core i7/GTX 1660 Ti/32/512GB]
The purpose of morality is to teach you, not to suffer and die, but to enjoy yourself and live. --Ayn Rand
Skriv under ett upprop för en grönare energipolitik: https://energiupproret.se/

12
Skriv svar