Bethesda-grundaren om Xbox-affären: "En briljant kontring mot Sony"

Medlem
Skrivet av martinot:

Jo, jag har förstått principen hur Game Pass fungerar.

Vad jag undrar är dock vad tycker du själv, personligen, om tjänsten?

Exakt det jag skrev att det i nuläget ÄR en prisvärd "kvantitet framför kvalitets"-tjänst. Precis som Netflix är en prisvärd kvantitets-tjänst med få filmer/serier jag verkligen vill se, men där prenumerationen motiveras av att barnen uppskattar allt överflöd av barnprogram som finns.

Medlem
Skrivet av loerk:

Påstod jag att det inte finns löpande kostnader? Någonsin? Du påstår att de inte kan tjäna pengar när det kostar $9.99, jag påstår att du har fel.

Tror inte du riktigt greppar hur mycket pengar en sån här plattform kan dra in om den får tillräckligt många användare.
De skulle kunna utveckla 45 spel med samma budget som God of War för $2 miljarder.

Säg att hälften av deras nuvarande kundbas är en subscriber om några år, dvs 40 miljoner.
Då skulle de dra in minst $4.8 miljarder per år. Och det är lågt räknat då gamepass ultimate kostar $15.

Om vi nöjer oss med att de kommer dra in 2 miljarder per år framöver så tar det ju nästan 4 år bara att tjäna igen utgiften av att köpa bethesda, så nej jag tror inte de kommer kunna utveckla 45 God Of War kopior varje år. (Dessutom var det God of War 3 som kostade ca 50 miljoner $, nuförtiden uppskattas att AAA spel kostar mellan 100-400 miljoner dollar att utveckla. Halo infinite kostar ännu mer)

Medlem
Skrivet av martinot:

Förstår inget alls av vad du säger.

Vad är det som blivit "bättre" med exklusiviteten?

Ser fortfarande inte ett enda vettigt argument för det. Iaf inte som spelare och konsument.

En vällyckad implementering på maskin A, som du spelar och är kanonnöjd med, blir inte automatiskt och plötsligt sämre över natten, för att man en dag senare får för sig att påbörja utveckling och portering av densamma till maskin B.

Finns ingen som helst logik bakom det.

Vad är det som är så svårt att förstå ? Det stavas en hårdvarukonfiguration. Finns all logik i världen bakom det. Som utvecklare är det ju en våt dröm fattar du väl, mardrömmen är PC där du har miljoner kombinationer av hårdvara. Generiska motorer må ha gjort livet enklare men ska du ner på djupare nivå och göra något mer seriöst än spellogik är det mycket att ta hänsyn till. Att man ens lyckas kräma ut något som TLOU, KZ2 på ps3 är galet, men knappast en slump. Spelen hade inte existerat på multi-plattform.

Så ja, jag tackar exklusiviteten för många bra spel. Blir det sämre om någon mot förmodan i efterhand ska försöka porta det, nej så klart inte, duh, men det har inte hänt ofta av uppenbara anledningar historiskt.

Medlem
Skrivet av lars_kongo:

Om vi nöjer oss med att de kommer dra in 2 miljarder per år framöver så tar det ju nästan 4 år bara att tjäna igen utgiften av att köpa bethesda, så nej jag tror inte de kommer kunna utveckla 45 God Of War kopior varje år. (Dessutom var det God of War 3 som kostade ca 50 miljoner $, nuförtiden uppskattas att AAA spel kostar mellan 100-400 miljoner dollar att utveckla. Halo infinite kostar ännu mer)

Jag påstod inte att det kommer utveckla 45 spel för $44 miljoner per år, det är en siffra för att sätta en referenspunkt för vad pengarna räcker till. Zenimax kommer nog inte ens producera 20 spel under Series X livstid.
På tre år har microsoft sålt 62 miljoner Xbox One X, troligtvis kommer Series X sälja lika bra eller bättre, plus de pengar de får in från folk som köper gamepass på PC.

Du kan nog räkna med att de kommer dra in runt $7 miljarder för gamepass inom 2 år.

Medlem
Skrivet av heady89:

Vad är det som är så svårt att förstå ? Det stavas en hårdvarukonfiguration. Finns all logik i världen bakom det. Som utvecklare är det ju en våt dröm fattar du väl, mardrömmen är PC där du har miljoner kombinationer av hårdvara. Generiska motorer må ha gjort livet enklare men ska du ner på djupare nivå och göra något mer seriöst än spellogik är det mycket att ta hänsyn till. Att man ens lyckas kräma ut något som TLOU, KZ2 på ps3 är galet, men knappast en slump. Spelen hade inte existerat på multi-plattform.

Så ja, jag tackar exklusiviteten för många bra spel. Blir det sämre om någon mot förmodan i efterhand ska försöka porta det, nej så klart inte, duh, men det har inte hänt av uppenbara anledningar historiskt.

Annat exempel.

Uncharted 2 ansågs nästan omöjligt när det kom på PS3, tågscenen i sig ansågs vara omöjlig att göra även när folk såg den och spelade den.

Men när man utvecklar för enbart en hårdvarusetup kan man göra rätt mycket för att lyckas kräma ut saker som även när man ser det uppfattas som i princip omöjligt att göra på en specifik hårdvara.

Men i mångt och mycket, de exklusiva titlarna på Playstation har väldigt ofta gjort saker som är på gränsen vad hårdvaran klarar av och i vissa fall gjort mer än hårdvaran klarar av (Crash Bandicoot på PS1)

Link 😉
https://www.quora.com/How-did-game-developers-pack-entire-gam...

Medlem
Skrivet av Liquidedust:

Annat exempel.

Uncharted 2 ansågs nästan omöjligt när det kom på PS3, tågscenen i sig ansågs vara omöjlig att göra även när folk såg den och spelade den.

Men när man utvecklar för enbart en hårdvarusetup kan man göra rätt mycket för att lyckas kräma ut saker som även när man ser det uppfattas som i princip omöjligt att göra på en specifik hårdvara.

Men i mångt och mycket, de exklusiva titlarna på Playstation har väldigt ofta gjort saker som är på gränsen vad hårdvaran klarar av och i vissa fall gjort mer än hårdvaran klarar av (Crash Bandicoot på PS1)

Link 😉
https://www.quora.com/How-did-game-developers-pack-entire-gam...

Tror inte ett skvatt på det där för att vara ärlig.
Hade de anpassat ett spel från början till slut med en dator med t.ex. ett 1060 och en i5a som minsta nämnare hade de kunnat skapa något som skulle vara helt omöjligt på konsoler. Men å andra sidan hade de sålt mycket mindre spel.
En kraftfullare dator hade bara resulterat i en högre framerate.

Motsatsen är bevisad möjlig med Crysis som i princip riktade in sig på så kraftfulla system som möjligt, och resultatet var ett spel som låg flera år före sin tid.

Det är väl klart som fan att de säger att det skulle vara omöjligt på PC när deras motorer i första hand kodas för att köras på uråldrig hårdvara.

Samtidigt så skulle vi inte ha samma utbud av spel idag om det inte vore för konsoler, så det är på gott och ont.

Medlem
Skrivet av loerk:

Jag påstod inte att det kommer utveckla 45 spel för $44 miljoner per år, det är en siffra för att sätta en referenspunkt för vad pengarna räcker till. Zenimax kommer nog inte ens producera 20 spel under Series X livstid.
På tre år har microsoft sålt 62 miljoner Xbox One X, troligtvis kommer Series X sälja lika bra eller bättre, plus de pengar de får in från folk som köper gamepass på PC.

Du kan nog räkna med att de kommer dra in runt $7 miljarder för gamepass inom 2 år.

62 miljoner XboxoneX på tre år? Det snackas om att det sålts knappt 50 miljoner Xboxone maskiner(alla utgåvor)sen den släpptes och det är väl runt sju år. MS har ju undvikit att ge oss försäljningssiffror pga att den stått sig slätt mot ps4 och även Switch så 50 miljoner är en uppskattad siffra som florerat. Några 62 miljoner XboxoneX sålda på tre år vet jag inte vad du fått ifrån.

Medlem
Skrivet av loerk:

Tror inte ett skvatt på det där för att vara ärlig.
Hade de anpassat ett spel från början till slut med en dator med t.ex. ett 1060 och en i5a som minsta nämnare hade de kunnat skapa något som skulle vara helt omöjligt på konsoler. Men å andra sidan hade de sålt mycket mindre spel.
En kraftfullare dator hade bara resulterat i en högre framerate.

Motsatsen är bevisad möjlig den med då Crysis i princip riktade in sig på så kraftfulla system som möjligt, och resultatet var ett spel som låg flera år före sin tid.

Det är väl klart som fan att de säger att det skulle vara omöjligt på PC när deras motorer i första hand kodas för att köras på uråldrig hårdvara.

Samtidigt så skulle vi inte spel ha samma utbud av spel idag om det inte vore för konsoler, så det är på gott och ont.

Både Naughty Dog och Santa Monica studios har gjort saker på varje Playstation generation som i mångt och mycket har klassats som en yttersta gränsen för långt man kan pusha en specifik hårdvara.

Eller på PS2 köra god of War I 640x448 (vilket du egentligen inte ska kunna).

Grejen är att de nyttjar den hårdvarusetup de har till absolut max, och gör saker du normalt sätt inte kan göra om du måste förhålla dig till flera olika setups där vissa hacks i viss benämning inte skulle fungera än just på den hårdvarusetupen de utvecklar för för att kräva ut det där lilla extra.

Jobbar även inom mjukvaruutveckling själv, och en av produkterna vi har är det top boxes (tänk smarta tv boxar) plus spelkonsoler och smart TVs som ska köra.

Och det är alltid den svagaste hårdvaran som dikterar vad vi kan få in i vår mjukvara, går inte att ha ett team per enhet här (smart TVs t.ex så stödjer vi över 500 olika enheter just nu, och det är den svagaste hårdvaran som dikterar vad vi kan göra, men nya enheter kan få en enklare feature flag for t.ex högupplösta assets men det är också där gränser är för att göra det mer fancy för en kraftfullare enhet)

Medlem
Skrivet av Liquidedust:

Både Naughty Dog och Santa Monica studios har gjort saker på varje Playstation generation som i mångt och mycket har klassats som en yttersta gränsen för långt man kan pusha en specifik hårdvara.

Eller på PS2 köra god of War I 640x448 (vilket du egentligen inte ska kunna).

Grejen är att de nyttjar den hårdvarusetup de har till absolut max, och gör saker du normalt sätt inte kan göra om du måste förhålla dig till flera olika setups där vissa hacks i viss benämning inte skulle fungera än just på den hårdvarusetupen de utvecklar för för att kräva ut det där lilla extra.

Jobbar även inom mjukvaruutveckling själv, och en av produkterna vi har är det top boxes (tänk smarta tv boxar) plus spelkonsoler och smart TVs som ska köra.

Och det är alltid den svagaste hårdvaran som dikterar vad vi kan få in i vår mjukvara, går inte att ha ett team per enhet här (smart TVs t.ex så stödjer vi över 500 olika enheter just nu, och det är den svagaste hårdvaran som dikterar vad vi kan göra, men nya enheter kan få en enklare feature flag for t.ex högupplösta assets men det är också där gränser är för att göra det mer fancy för en kraftfullare enhet)

Så vad är din förklaring till att PC spel helt plötsligt inte längre stod i förfronten?
Vad är det för skillnad på att definera en lägsta gemensam setup på PC? Alla processorer fungerar i princip likadant och de har gjort det väldigt länge, arkitekturer skiljer sig på GPUer men skalar med äldre motorer som inte är designade för arkitekturen.

Du svarar inte på min frågeställning utan drar istället upp exempel vi alla vet om.

Ett GTX 1060 är i princip en lägsta gemensam nämnare, och det är vad de flesta har i sin dator. Du menar alltså på att det skulle vara omöjligt att pusha kraftfullare hårdvara längre än svagare hårdvara om man riktade in sig på den kraftfullare hårdvaran?

Det här är en lögn som har myntats så länge att den har blivit till sanning.
Sanningen är att pengar dikterar utvecklingen och det fanns ingen reell vinst i att utveckla spel till PC jämfört med konsoler för 10 år sedan.

Medlem
Skrivet av lasselason:

62 miljoner XboxoneX på tre år? Det snackas om att det sålts knappt 50 miljoner Xboxone maskiner(alla utgåvor)sen den släpptes och det är väl runt sju år. MS har ju undvikit att ge oss försäljningssiffror pga att den stått sig slätt mot ps4 och även Switch så 50 miljoner är en uppskattad siffra som florerat. Några 62 miljoner XboxoneX sålda på tre år vet jag inte vad du fått ifrån.

https://imgur.com/a/lA0Nq81

baserade det jag skrev på den där. Men det verkar träligt att komma åt de faktiska siffrorna.

Medlem

Ok. Det stämmer inte, långt ifrån. Det ligger runt 50 miljoner för alla Xboxone utgåvor.

Medlem
Skrivet av lars_kongo:

Exakt det jag skrev att det i nuläget ÄR en prisvärd "kvantitet framför kvalitets"-tjänst. Precis som Netflix är en prisvärd kvantitets-tjänst med få filmer/serier jag verkligen vill se, men där prenumerationen motiveras av att barnen uppskattar allt överflöd av barnprogram som finns.

Hur mycket har du själv använt den?

Var bara den frågan jag ställde (och fortfarande inte fått svar på).

Eller har du sagt upp tjänsten?


signatur

macOS: MacBook Air 13" [M1-ARM64/16/256GB], MacBook Pro 15" [Core i7/16/256GB], iOS: iPad Mini [128GB], iPhone 8 [64GB], Apple Watch Series 6 44mm [LTE], W10: Surface Book 3 15" [Core i7/GTX 1660 Ti/32/512GB]
The purpose of morality is to teach you, not to suffer and die, but to enjoy yourself and live. --Ayn Rand
Skriv under ett upprop för en grönare energipolitik: https://energiupproret.se/

Medlem
Skrivet av heady89:

Vad är det som är så svårt att förstå ? Det stavas en hårdvarukonfiguration. Finns all logik i världen bakom det. Som utvecklare är det ju en våt dröm fattar du väl, mardrömmen är PC där du har miljoner kombinationer av hårdvara. Generiska motorer må ha gjort livet enklare men ska du ner på djupare nivå och göra något mer seriöst än spellogik är det mycket att ta hänsyn till. Att man ens lyckas kräma ut något som TLOU, KZ2 på ps3 är galet, men knappast en slump. Spelen hade inte existerat på multi-plattform.

Så ja, jag tackar exklusiviteten för många bra spel. Blir det sämre om någon mot förmodan i efterhand ska försöka porta det, nej så klart inte, duh, men det har inte hänt ofta av uppenbara anledningar historiskt.

Det är lika tramsigt som att säga att kartellbildningar är bra för marknaden och något positivt.

Låtom oss göra detta enkla tankeexperiment:

1. Spelbolag A utvecklar spelet B till konsol C. Optimerat och perfekt (som du är inne på ovan).

2. Du köper spel B till din konsol C och tycker det är fantastiskt bra. Fint optimerat och flyter på väl.

3. En månad senare så säljer bolag A rättigheterna till bolag D att porta spelet B till konsol E.

4. Blir då ditt spel B plötsligt sämre på din konsol C över natten bara för detta beslut?


signatur

macOS: MacBook Air 13" [M1-ARM64/16/256GB], MacBook Pro 15" [Core i7/16/256GB], iOS: iPad Mini [128GB], iPhone 8 [64GB], Apple Watch Series 6 44mm [LTE], W10: Surface Book 3 15" [Core i7/GTX 1660 Ti/32/512GB]
The purpose of morality is to teach you, not to suffer and die, but to enjoy yourself and live. --Ayn Rand
Skriv under ett upprop för en grönare energipolitik: https://energiupproret.se/

Skriv svar