CD Projekt Red tvingas till 6-dagarsvecka inför släppet av Cyberpunk 2077

Robot
CD Projekt Red tvingas till 6-dagarsvecka inför släppet av Cyberpunk 2077

Löftet om att undvika crunch är brutet.

#cd-projekt-red, #cyberpunk-2077


Medlem

Har nog också stor press på sig att leverera ett bra spel och är nog mycket mer noga än många andra att det ska vara perfekt

Medlem

Jag har länge trott att spelet egentligen var någorlunda färdigt för release i April. Men att de valde att skjuta upp releasen till nu i höst i samband med all den nya hårdvara som släpps. Den extra tiden skulle bara polera spelet ytterliggare.
Men jag kan såklart ha fel

Medlem

Skjut upp release en månad eller två :/


signatur

”A man with a conviction is a hard man to change. Tell him you disagree and he turns away. Show him facts or figures and he questions your sources. Appeal to logic and he fails to see your point. [fortsättning]

Medlem

Vore intressant att veta vad de anställda tycker om detta. Jag antar att man som ett team vill få ut sitt spel i bästa möjliga skick och att man kanske då är okej med att cruncha, för i slutändan kommer det ju gynna dem alla iallafall.

Men det känns ju inte som en jättebra lösning om man istället bara kan sätta ett realistisk releasedatum. Hoppas dom lärt sig något av det här.

Medlem

Tänk om det blev nyheter varje gång en annan fick jobba helg...


signatur

|| Intel 8700K || Asus RTX 4070 TI Super TUF || Samsung 750 EVO 500GB & Kingston A2000 1TB & Samsung 960 EVO 250GB || Corsair RM 850x || Antec P183 || Asus G-Sync RoG Swift PG279Q || Dell XPS 15 || Thinkpad X220

The Force is like Duct Tape, it has a light side, a dark side, and holds the universe together.

Ase
Medlem

Blev det inte uppskjutet pga. konsollerna ? det var väl mer eller mindre färdigt för pc men behövdes mer tid för att konsollerna oxå skulle färdigställas. vilket är fult synd att det släpps till konsollerna överhuvudtaget vore ett perfekt spel för enbart pc

Medlem

Får hoppas dom "crunchar" på nextgen updateringen. Cyberpunk släppet måste vara sämst timing ever för konsoler ?

Medlem
Skrivet av Hanzo:

Skjut upp release en månad eller två :/

Tror faktiskt det hade varit det bästa för Cyberpunk, att släppa typ samma dag som TVÅ! nya nextgen konsoller där dessa lirare garanterat kommer vara sugna på att lira spel med "nextgen" grafik och själv inte erbjuda nextgen förens senare fram...näe bad timing deluxe även om det troligen är GOTY 2020

Medlem

Vad är det som är konstigt ? upp till 48 timmars vecka ? aka beordrad övertid är inga konstigheter ? Kolla upp reglerna i svergie så får du se ... Max 200 timmar per år max 50 timmar per månad vad är det som är konstigt ?

Medlem

Får aldrig jobba övertid, hade varit perfekt nu innan jul, de kunde börjat med övertid tidigare så hade vi fått nextgenversionen på en gång

Inaktiv
Skrivet av Exim:

Vad är det som är konstigt ? upp till 48 timmars vecka ? aka beordrad övertid är inga konstigheter ? Kolla upp reglerna i svergie så får du se ... Max 200 timmar per år max 50 timmar per månad vad är det som är konstigt ?

Att man sagt att man inte kommer använda sig av crunch, såklart.

Medlem
Skrivet av Hanzo:

Skjut upp release en månad eller två :/

Håller med! Håller inte planeringen så är det bättre att skjuta på släppet lite till. 🙂

Medlem

All min övertid är gratis så det här lät ju som en bra deal.

Ase
Medlem

jobbar 60 timmar veckor själv som standard men är ledig en hel del mellan jobben istället i spel branschen e det väl hej & adjö för många när spelet väl e släppt.

Skribent
Skrivet av Påskmust:

Vore intressant att veta vad de anställda tycker om detta. Jag antar att man som ett team vill få ut sitt spel i bästa möjliga skick och att man kanske då är okej med att cruncha, för i slutändan kommer det ju gynna dem alla iallafall.

Men det känns ju inte som en jättebra lösning om man istället bara kan sätta ett realistisk releasedatum. Hoppas dom lärt sig något av det här.

Jag har en vän som jobbar inom industrin och hon säger att det inte spelar någon roll hur många gånger de skjuter fram datumen, istället för polera och buggtesta (som många säger är anledningar) så ses många gånger den extra tiden som en ursäkt att lägga till MER saker i spelet. Så det blir nästan alltid någon viss form av crunch, men det kan handlar om några dagar i Sverige, med några timmars övertid varje dag (och de kan sen ta ut ledighet när spelet är färdigt) medan i USA kan det handlar om månader de måste jobba och sova på kontoret, för att sedan bli inslussad till ett nytt projekt direkt när spelet är färdigt....om du då inte tillhör en del av teamet som blir arbetslös då det inte finns plats för dig någonstans.


signatur

"Writer and Fighter"

Skrivet av EYEtriforce:

Får hoppas dom "crunchar" på nextgen updateringen. Cyberpunk släppet måste vara sämst timing ever för konsoler ?

Hehe ja. Cyberpunk släpps ju samma datum som PS5 så det hade ju varit ett fullgott releasspel får man säga.

Medlem

Standard företag att säga en sak men göra en annan, känner igen det där.
Med det sagt så har de nu skjutit upp spelet 2 gånger redan så vill de inte framstå som pajasar så behöver detta göras. Att de anställda sedan verkar bli ordentligt kompenserade är ju rätt schysst ändå, då det inte är någon halvårs-crunch vi snackar om. Ca 6 extra arbetsdagar inom loppet av 1,5 månad är inte så jäkla farligt med tanke på att det är en kortare period IMO.

Spelet ska ju ha varit spelbart i över ett halv år nu, så det måste ju vara fruktansvärt buggit om dom nu åxå måste slänga in övertid för att fixa det..


signatur

Är intelligent nog att förstå att göra en konsol till den objektiva vinnaren gör inte spelen bättre efter det.

1+1=2.. 8-3+2= 7.. 3-3x6+2= -13.
If two wrongs don't make a right, try three.

Inaktiv

En av grundarna av företaget till en journalist.

---
Jason: If I’m a designer at CD Projekt Red and I say you know what I have kids, I have a family, I’m going to work from 10am to 6pm every day, and that’s it. Even until the very end. Am I going to be okay with that?

Iwiński: Yes. Yes.

Jason: No matter what.

Iwiński: Yes.

Jason: So you can commit to that?

Iwiński: We’ve committed to that already.
---

Vid ett annat tillfälle:

“non-obligatory crunch policy,” meaning that while the company could still ask employees to work overtime, it would not be “mandatory.”

Medlem

Om det blir försenat igen så blir jag besviken. Kan dom inte jobba dygnet runt istället? Lär väl inte vara supernoga med dygnsvila och raster i Polen har jag en känsla av. Skämt åsido hoppas det släpps i tid och att medarbetarna inte behöver jobba ihjäl sig.

Kan ju vara värt att pressa lite extra nu om spelet blir den succé som alla hoppas på. CDPR kommer ju bli en riktig gigant om CP2077 blir i klass med Witcher 3 eller ännu bättre.

Medlem
Skrivet av Exim:

Vad är det som är konstigt ? upp till 48 timmars vecka ? aka beordrad övertid är inga konstigheter ? Kolla upp reglerna i svergie så får du se ... Max 200 timmar per år max 50 timmar per månad vad är det som är konstigt ?

Sen kan man alltid utöka dom 200 timmarna med dispans

Medlem

Det är jobbet de gör nu som kommer avgöra om det blir GOTY 2020. Med trailers har vi redan sett att grafiken är på topp, storyn och karaktärer verkar intressant, striderna verkar kul med alla olika vapen och förmågor osv. Nu måste spelet bli fritt från "game breaking bugs, "tajta upp" kontrollerna så de känns bra, justera så striderna har rätt "ompf". Tusentals småsaker som tillsammans gör all skillnad. Lycka till CDPR! Jag håller på er.

Medlem
Skrivet av hoppalängdhopp:

Hehe ja. Cyberpunk släpps ju samma datum som PS5 så det hade ju varit ett fullgott releasspel får man säga.

Ja jag hade kört det som "releasespel" 100% utan att behöva tänka efter mer än 0.00001 sekund. Nu kommer jag vänta med att köpa/köra Cyberpunk fram tills att nextgen patchen är färdig. Dock så lipar jag inte, lär ju ha fullt upp med Demon souls ett tag
Sen finns Godfall som jag tror antingen kommer vara helt galet sjukt bra eller flopp deluxe Tittar man på alla utvecklar intervjuer med Arekkz så verkar det riktigt lovande, samtidigt så satt jag och var EXTREMT upphettsad kring alla intervjuer kring The division 2 som verkade så galet bra och att utvecklarna hade tänkt efter och anpassat sig efter feedback, och sen kom skiten ut...

Medlem
Skrivet av Hanzo:

Skjut upp release en månad eller två :/

Skrivet av EYEtriforce:

Tror faktiskt det hade varit det bästa för Cyberpunk, att släppa typ samma dag som TVÅ! nya nextgen konsoller där dessa lirare garanterat kommer vara sugna på att lira spel med "nextgen" grafik och själv inte erbjuda nextgen förens senare fram...näe bad timing deluxe även om det troligen är GOTY 2020

Jag tror tvärt om att dom vill nå deadline med dom nya konsolerna så att det blir köpet som många gör tillsammans med konsolen.
Spelet kommer nog flytta på väldigt bra på dom nya konsolerna utan next-gen patch.

Och sen så vill dom såklart att spelet ska finnas till thanks giving och inför julhandeln, så dom kan inte skjuta på det mer än kanske en vecka ifall dom ska få den boosten.

Det suger med crunch, men det är en viktig deadline som dom försöker nå, ifall dom inte hinner så är det nog bättre att vänta till typ till slutet av Februari eller Mars när folks ekonomier hunnit återhämta sig efter julrushen.

Medlem
Skrivet av anon_328494:

Föreställer mig kommentarerna om det här handlat om valfritt spel från EA. Men nu är det gullegullgrabbarna från Polen.

Dels för att EA gjort bort sig gång på gång i många år och bränt sitt förtroende bland många, medans CDPR gör nästan alla rätt och på så sätt byggt upp enormt mycket förtroende. Det finns en anledning till att de är ”gullegrabbarna” och de har förtjänat det.

Men nej, du överdriver. Samma nyhet om EA hade mottagits av ungefär samma kommentarer, inklusive någon viktig edgelord som skulle påpekat hur CDPR aldrig hade fått samma kommentarer om nyheten handlade om dem.


signatur

"AT LAST, SIR TERRY, WE MUST WALK TOGETHER."

Medlem

Oroande att de efter två förseningar behöver göra detta. Får en att undra hur stabilt spelet kommer vara vid release.

Medlem

Är detta speciellt ?
I mitt yrke så existerar "beordrad övertid" som får vara upp till 200 nånting timmar per år, överskridande helger och röda dagar.
Det får användas när det är kris inom tidsplan i projektet att färdigställa produkten vi levererar.

Ingenting konstig i min värld, man får ersättning för det och det är vad det är.

Dex
Medlem
Skrivet av Soulless:

Mailet nyheten handlar om, samt den anonyma källan Jason haft kontakt med, får det definitivt att låta som beordrad övertid och inget frivilligt.

Skrivet av anon_328494:

Nyheterna som skriver det, om nu inte alla dessa ljuger så handlar det om beordrad övertid.

Och bonus får man men det verkar stå i polsk lag så där finns det inte mycket att orda om.

Ok fel av mig i så fall. Är det beordrad övertid så är det skillnad med tanke på vad dom har sagt.

Men så länge personalen är ok med det så tycker jag inte det är så konstigt. Men gissar på att dom inte är helt ok med det då Jason Schreier rapporterar om beordringar. Gissar på att dom inte hade klagat om personalen tyckte det var ok.

12
Skriv svar