När allt blir politik

It's not a lake, it's an ocean
Skrivet av Cane:

Vet inte om jag håller med om att FZ skulle bättre. Kanske användarna i sig men verkligen inte skribenterna som ofta skriver politiska bait artiklar och sedan tar bort kommentarer som inte håller med deras världsbild.

Visst det är inte närheten av vissa andra sajter men jag skulle inte vilja säga att det är opolitiskt eller politiskt neutralt

Jag vet inte om jag tycker att texterna på FZ är särskilt politiska alls. Recensioner är ju något rätt personligt, det är därför rätt naturligt att de inte är "neutrala" utan i viss mån personliga betraktelser. Eller menar du nyhetstexter? Sajter som Resetera och Loading (där jag hängt i evigheter men nu knappt besöker längre) är på en helt annan nivå. Jag gillar nivån på FZ. På alla sätt.


signatur

Fria tankar om spel: www.frispel.net

Medlem
Skrivet av Carl Johansson-Sundelius:

😘

(Alltid intressant när redaktionen påstås luta åt en politisk riktning när vi enbart försöker hålla bra stämning i forumet. Om man då tycker att modereringen har en politisk färg borde det tyda på att den motsatta falangen inte kan bete sig.)

Din tolkning samt slutsats är som förväntat

Skägg.
10 Chambers
Skrivet av Jiminy:

Din tolkning samt slutsats är som förväntat

Då kan vi båda fortsätta med våra förutfattade meningar, det är enklast så


signatur
Medlem
Skrivet av Carl Johansson-Sundelius:

Men generellt sett är generaliseringar och beskyllningar jättedåligt i diskussionssammanhang.

Generellt är generaliseringar jättedåligt? Pun intended eller?

Medlem
Skrivet av Jiminy:

En del åsikter ändrar man inte på helt enkelt och det är definitivt inget fel med det.

T ex så kommer jag aldrig tycka det är okej att småbarn ska tryckas fulla med tillväxthormoner i förberedelse för ett könsbyte.
Jag kommer heller aldrig tycka det är okej med vuxna människor som gifter sig med småbarn.

Det är bara två av många åsikter jag har som jag aldrig kommer ändra på. Sen om du tycker det är något dåligt är din rätt att tycka och jag respekterar din rätt att tycka så även om jag tycker du saknar sunt förnuft om du inte håller med mig i de åsikterna. (Och det är min rätt att tycka det också )

Tror inte du förstår vad jag menade, ett parti har inte en åsikt. Ibland ligger de i linje med vad man tycker som mest, ibland inte.


signatur

IDKFA

Medlem

Måste säga att jag hittills uppskattar hur FZ modereras. Man märker tydligt att det är den allmänna trevnaden som sätts i första rummet. Och som redan påpekats tidigare i tråden så genomsyras (sorgligt nog) en relativt stor portion av samhället redan av politiska övertygelser och ideal. Därför känns det oerhört befriande när man äntligen lyckas lokalisera dessa små oaser och fristäder där man faktiskt har möjlighet att lägga övriga åsikter och uppfattningar åt sidan en stund till förmån för det gemensamma intresset.

Har för övrigt en stor respekt för den fingerspetskänsla som krävs för att avgöra när och var man rimligen bör dra en gräns för att så effektivt som möjligt desarmera de tickande bomber som medvetet eller omedvetet planteras här och var. Och att vissa samtalsämnen kräver en mer omfattande moderering tror jag är en absolut nödvändighet. Ju mer infekterat och känsloladdat ett ämne är desto större är sannolikheten att det spårar ur och blir orimligt stort.

Skägg.
10 Chambers
Skrivet av WonderBoy:

Måste säga att jag hittills uppskattar hur FZ modereras. Man märker tydligt att det är den allmänna trevnaden som sätts i första rummet. Och som redan påpekats tidigare i tråden så genomsyras (sorgligt nog) en relativt stor portion av samhället redan av politiska övertygelser och ideal. Därför känns det oerhört befriande när man äntligen lyckas lokalisera dessa små oaser och fristäder där man faktiskt har möjlighet att lägga övriga åsikter och uppfattningar åt sidan en stund till förmån för det gemensamma intresset.

Har för övrigt en stor respekt för den fingerspetskänsla som krävs för att avgöra när och var man rimligen bör dra en gräns för att så effektivt som möjligt desarmera de tickande bomber som medvetet eller omedvetet planteras här och var. Och att vissa samtalsämnen kräver en mer omfattande moderering tror jag är en absolut nödvändighet. Ju mer infekterat och känsloladdat ett ämne är desto större är sannolikheten att det spårar ur och blir orimligt stort.


signatur
Medlem
Skrivet av mrFluffy:

Tror inte du förstår vad jag menade, ett parti har inte en åsikt. Ibland ligger de i linje med vad man tycker som mest, ibland inte.

Var svårt att tolka det du skrev som det där men då är jag med.
Finns inga partier som man håller med om allt de vill.
Tror inte någon påstår att deras parti hr 100% korrekta åsikter med en själv. Då är man nog hyfsat oinsatt eller bara jävligt lättövertalad.

Överlag har partierna åt höger mer politik som stämmer överens med mina åsikter i avgörande/viktiga frågor men samtidigt håller jag med om mycket som finns till vänster.
Att vara 100% höger eller vänster brukar ofta leda till extremism och såna tycker ingen om

Medlem
Skrivet av Ruffles:

Nej. Jag tror på rätten att vara anonym, även om jag själv aldrig är det. Men i praktiken har ju kommentarsfält i nättidskrifter redan gått åt det hållet. De spårade ju ur tidigare. Och många politiska partier har helt stängda kommentarsfält på sina YouTube-klipp (det är nog bara en tidsfråga innan Annie Lööfs nystartade kanal stänger av kommentarerna.)

Fast du skriver här du heter Ruffles, så du är anonym på FZ

Skrivet av phi:

Det hade kunnat vara något direkt ur 1984 av George Orwell.

Det enda det skulle åstadkomma är att ingen kommer säga vad de tycker eller tänker längre pga alla kommer att självcenurera sig.

Det gör många redan idag. Åsiktskorridoren existerar, och är inte ett skämt.


signatur

I drank what?

Medlem

Jag har inte orkat läsa genom hela tråden så jag kanske upprepar något annan har sagt. Men jag kan uppfatta att allt är polariserat på internet nowdays, många verkar inte heller förstå vad skillnaden mellan fakta och åsikt är heller. Framförallt dom som gärna skriker om att man ska ha fakta inte känslor... Åsikten är ju grundad på känslor.

Jag tycker att FZ är ok men jag har upplevt att gamervärlden är lite konservativ på det viset att folk gärna är lite sexistiska mot kvinnor, hånar oss HBTQ-personer som om det vore högstadiet 2004 men det är annars inget jag lägger allt för stor vikt på. Jag hade inte öppet pratat om hur jag ser på en fråga som rör HBTQ (en tråd handlade om hbtq personer i datorspel som jag tyckte blev lite löjlig) om jag inte hade känt mig trygg på fz. På Flashback hade jag aldrig gett mig in i det, kanske. Men jag tror att gamers är lite mer konservativa eftersom de ofta lever i sin egna lilla bubbla. Många spel är ju också riktade åt grabbar så.

Tror att många som inte är så "hemma" i att prata om saker som inte passar inom normen ofta blir hatiska för att de känner sig indirekt hotade på ett eller annat vis, därför har populistiska krafter lättare att locka till sig folk med enkla lösningar på saker som för oss pålästa inte är så enkla. Det är lite mer allmänt än vad @ruffles ville prata om men ändå.

Medlem

Innan någon kallar mig vänstervriden, jag är liberal säg vad ni vill

Medlem

Man kan ju alltid spotta SD-anhängarna med "för mycket vänster/liberala" här, hah.

Comedy.

Medlem
Skrivet av Arkaith:

Man kan ju alltid spotta SD-anhängarna med "för mycket vänster/liberala" här, hah.

Comedy.

Ja! För någon som identifierar en klart vänstervriden politik är de facto sd-nazister. Eller hur?

Medlem
Skrivet av Arkaith:

Man kan ju alltid spotta SD-anhängarna med "för mycket vänster/liberala" här, hah.

Comedy.

Spotta är ett svenskt ord om du inte visste det. Betydelsen är en helt annan.


signatur

Har jag drabbats av PMA? Positiv Mental Attityd.

Medlem

Ja det är nog vanligare att SD-sympatisörer eller AFS-grabbar skriker "vänstervliven" och så vidare åt höger och vänster så fort de inte håller med om något. Det är nästan som om vänster vore ett skälsord nowdays.

Medlem
Skrivet av Arkaith:

Man kan ju alltid spotta SD-anhängarna med "för mycket vänster/liberala" här, hah.

Comedy.

Det är just sånt här som är problemet. Har man minsta åsikt som inte stämmer med korridoren så är man SD-angängare.

Medlem

Intressant diskussion!

Tror dock att man ser mer politik i världen när man växt upp och faktiskt förstår vad saker innebär. Exakt samma sak som med Youtube klippen som visar att dina gamla favorit barnprogram hade tio snuskskämt i varje avsnitt som du inte la märke till som barn.

Det, plus att istället för att läsa fem insändare i din dagstidning för 25 år sedan så går du ut på random sida och bombas med 1000 åsikter och händelser innom bara några minuter. Bland de 1000 personerna som skrivit är det garanterat något politiskt (eller som du uppfattar som politiskt), och det lägger du märke till... Även om 995 kommentarer handlar dagens lunch är det politiken du bryr dig om (vare sig positivt eller negativt).

Nu både förstår du och undermedvetet lägger märke till allt politiskt, vare sig du vill eller inte. Det är så hjärnan funkar i regel.

Medlem
Skrivet av Zontos:

Ja det är nog vanligare att SD-sympatisörer eller AFS-grabbar skriker "vänstervliven" och så vidare åt höger och vänster så fort de inte håller med om något. Det är nästan som om vänster vore ett skälsord nowdays.

Precis. Och dessa individer kan ju inte stå för detta heller, vilket är underhållande.

Inaktiv
Skrivet av Arkaith:

Precis. Och dessa individer kan ju inte stå för detta heller, vilket är underhållande.

Jag står 100% för att vänster är ett skällsord.

Medlem
Skrivet av Arkaith:

Precis. Och dessa individer kan ju inte stå för detta heller, vilket är underhållande.

Ja, en del är säkert moderater också eller allmänt konservativa.

Skrivet av anon_306295:

Jag står 100% för att vänster är ett skällsord.

Det beror ju på vilken kontext folk använder det, enkla saker som att snacka om mänskliga rättigheter för minoriteter, hbtq, fattiga ect är knappast en vänsterfråga. Det är en vettig fråga. Att man kan kalla en del av kultursverige för vänstervridet kan jag köpa men då måste man också ställa följdfrågor om hur man ska göra kultur så liberaler kan känna sig hemma.

Inte bara kasta sopiga argument, då kommer jag alltid se någon som brunsmetad tönt.

FM-guru
F.d. Sisyr

Vilken skräll att tråden har degenererat till pajkastning rörande vänster och höger.

Inaktiv
Skrivet av Zontos:

Ja, en del är säkert moderater också eller allmänt konservativa.

Det beror ju på vilken kontext folk använder det, enkla saker som att snacka om mänskliga rättigheter för minoriteter, hbtq, fattiga ect är knappast en vänsterfråga. Det är en vettig fråga. Att man kan kalla en del av kultursverige för vänstervridet kan jag köpa men då måste man också ställa följdfrågor om hur man ska göra kultur så liberaler kan känna sig hemma.

Inte bara kasta sopiga argument, då kommer jag alltid se någon som brunsmetad tönt.

Vänster är svaghet, sjukdom, degeneration, hedonism, passivitet, misär, hat och lögn.
Höger är styrka, hälsa, uppbyggande, ideal, handling, lycka, kärlek och sanning.

Medlem
Skrivet av HerrWass:

Det, plus att istället för att läsa fem insändare i din dagstidning för 25 år sedan så går du ut på random sida och bombas med 1000 åsikter och händelser innom bara några minuter.

Det här är samma fenomen som ger upphov till den skeva bilden av hur mycket brott som sker i samhället. För 25 år sedan läste gemene man som mest några små notiser i marginalen av lokaltidningen om vilka brott som skett lokalt. Var det riktigt stora/spektakulära/fruktansvärda brott som hände någonstans i Sverige så kunde kvällstidningarna skriva om dom. Utrymmet i tryckta tidningar var så begränsat att inget alternativ fanns.

Idag kan dom små notiserna ofta slås upp med stora rubriker på lokaltidningens hemsida, som om det vore en förstasidesnyhet förr i tiden. Kvällstidningarna kan utan problem lyfta upp sådant dom inte hade haft plats för förr, då det saknade tillräckligt riksintresse, på hemsidan. Förr hade kvällstidningarna inte plats att nämna varenda eller ens många av de mord som skedde i Sverige, idag rapporterar dom garanterat alla. Ovanpå det kan också läggas live-rapporteringen ("just nu!") där händelser som nyss skett rapporteras direkt, innan någon riktigt vet vad som hänt och om det i slutändan har något faktiskt nyhetsvärde för allmänheten.

Sorry för lite off-topic

Skrivet av HerrWass:

Tror dock att man ser mer politik i världen när man växt upp och faktiskt förstår vad saker innebär.

För att vara lite on-topic kan jag hålla med lite här. Även om jag upplever det som att det inte bara har att göra med att man växer upp, då många vuxna inte heller förstår hur politik genomsyrar allt i samhället. Att diskussionerna om det är synliga för alla som vill är det nya.

Skägg.
10 Chambers
Medlem

Fattar inte varför detta kommer upp hela tiden i alla sammanhang. Man slentriankallar allt för höger eller vänster (nästan alltid vänster dock) vad fasen det än är.

"FZ är vänster". Va?! Varför det? Ska FZ skriva mer om privatisering? Eller nä, såklart, FZ är väl för PK om jag fick gissa? Säkert även den vanliga "jag kritiserade bara" när man gör personliga påhopp eller återigen drar igång vad som är vänster eller höger när nästa Doom ska diskuteras. God stämning är självklart en politisk fråga nuförtiden det med som kan delas in till höger eller vänster.

Min känsla är att man använder politiska kompassen som försvar när man själv uttrycker sig klumpigt, gör personagrepp eller ibland inte gillar något. Att då skylla på politiska riktningen av sidan eller moderatorerna istället för att ta ansvar.

Medlem

Vänster, höger, bah! Mittenvägen är den enda rätta vägen.😉

Inaktiv

Debatten mellan donald with a small d och sleepy joe (nej jag tycker inte dessa människor förtjänar mer respekt än så baserat på saker man sagt och gjort) verkar ju inte ha gått kalasbra, tjafs, gnäll och påhopp. Det finns fan inget mer patetiskt än amerikansk politik.

Medlem
Skrivet av anon_328494:

Debatten mellan donald with a small d och sleepy joe (nej jag tycker inte dessa människor förtjänar mer respekt än så baserat på saker man sagt och gjort) verkar ju inte ha gått kalasbra, tjafs, gnäll och påhopp. Det finns fan inget mer patetiskt än amerikansk politik.

Svensk politik är inte top notch direkt 😅

Inaktiv
Skrivet av Jiminy:

Svensk politik är inte top notch direkt 😅

Nej det är inget lands politik av det jag uppfattat efter att ha läst en massa och kikat en del debatter, som finns tillgängliga.

Men jänkarna tar priset, det handlar ju ingenting om frågorna utan om vem som kan attackera den andre på vidrigast sätt.

Medlem
Skrivet av anon_328494:

Nej det är inget lands politik av det jag uppfattat efter att ha läst en massa och kikat en del debatter, som finns tillgängliga.

Men jänkarna tar priset, det handlar ju ingenting om frågorna utan om vem som kan attackera den andre på vidrigast sätt.

Vem som helst kan bli president, så det är nog inte så underligt att det är en clownfiesta.

Skriv svar