CD Projekt Red tvingas till 6-dagarsvecka inför släppet av Cyberpunk 2077

Medlem
Skrivet av Fearnox:

Jag tror tvärt om att dom vill nå deadline med dom nya konsolerna så att det blir köpet som många gör tillsammans med konsolen.
Spelet kommer nog flytta på väldigt bra på dom nya konsolerna utan next-gen patch.

Och sen så vill dom såklart att spelet ska finnas till thanks giving och inför julhandeln, så dom kan inte skjuta på det mer än kanske en vecka ifall dom ska få den boosten.

Det suger med crunch, men det är en viktig deadline som dom försöker nå, ifall dom inte hinner så är det nog bättre att vänta till typ till slutet av Februari eller Mars när folks ekonomier hunnit återhämta sig efter julrushen.

Så kan det vara absolut, men jag tror att många likt mig själv tänker "vafan lika bra att vänta så man får spela spelet i dess bästa skick" Witcher 3 får också en PS5 update men där var det ju flera år sedan man spelade det senast, värt att spela om det då. Känns ju inte värt att köra Cyberpunk nu på en PS5a så släpper dom en PS5 patch om 2 månader så får man spela om det igen för att se alla goa förbättringar

Medlem

Adam Badowski (CDPR Studio Head) svarar
https://twitter.com/AdamBadowski/status/1311245204356304896
#nyhetstips

Medlem
Skrivet av dex20:

Ok fel av mig i så fall. Är det beordrad övertid så är det skillnad med tanke på vad dom har sagt.

Men så länge personalen är ok med det så tycker jag inte det är så konstigt. Men gissar på att dom inte är helt ok med det då Jason Schreier rapporterar om beordringar. Gissar på att dom inte hade klagat om personalen tyckte det var ok.

Var den inte beordrad hade det nog inte blivit nyhet, icke beordrad övertid kan vi nog räkna med har förekommit under hela utvecklingen.

Att beordra övertid vid slutskedet av utvecklingen känns ju inte konstigt och inget att reagera över vore det inte för att CDPR fått kritik tidigare för att pressa sina anställda och besvarat med att det inte skulle krävas under Cyberpunk. Så blev nu inte fallet.

Inte snyggt men knappt nyhetsstoft.


signatur

"AT LAST, SIR TERRY, WE MUST WALK TOGETHER."

Medlem
Skrivet av Påskmust:

Vore intressant att veta vad de anställda tycker om detta. Jag antar att man som ett team vill få ut sitt spel i bästa möjliga skick och att man kanske då är okej med att cruncha, för i slutändan kommer det ju gynna dem alla iallafall.
Hoppas dom lärt sig något av det här.

Det är ingen som lär sig.


signatur

Too real to be a dream, too painful to be a nightmare.

Medlem

Åtminstone får de extra betalt... Jag hoppas att de flesta av de anställda inte är allt för bittra över beslutet.

Medlem

Det är därför jag alltid sagt man ska aldrig ge ett utgivnings datum om man inte är 100% säker på man kan släppa spelet på det datumet. Utan vill man meddela folk man gör ett spel så säger man bara vi gör ett spel och vi släpper det när vi anser att det är klart. Så då slipper man förflyta datumet och man slipper stressa. Men spel företag lär sig aldrig.

Medlem

*ändrat inlägget då det är bekräftat dom får kompensation för jobbet..

Medlem

Betald övertid är väl inget konstigt? Används ju inom nästan alla branscher när det är en tight deadline på något.

Crunch inom spelutveckling brukar ju vanligtvis betyda långvarig obetald övertid, vilket är något helt annat.

Inaktiv

Happ då blir det bojkott.

Medlem

Om det är 6 extra lördagar med 8h arbetsdagar skulle jag nog inte kalla det crunch. Men lär ju betyda att det finns en hel del buggar att reda ut. Blir nog att avvakta köp för min del.

Medlem
Skrivet av anon_328494:

Så du har inga som helst problem med att man säger en sak och gör precis tvärtom? Något man garanterat inte kommer hända då det ofta leder till en dålig arbetsmiljö och lidande hos sina anställda.

Men du vill ju spela det här spelet, så hur man skapar det spelar väl ingen roll. Jisses.

Det är skillnad på crunch och crunch. Att jobba en dag extra i veckan i 1,5 månad är givetvis inte optimalt men jämfört med branschen i övrigt är det ändå bra. Det finns många som har och haft haft tuffare crunch och under en längre tid. No crunch är ett bra mål och jag hoppas de kan nå dit en dag. Men det är svårt att sätta höga mål och samtidigt en realistisk tidplan. Att de redan försenat Cyberpunk 2 ggr är väl dels ett tecken på hur ambitiösa CDPR är men också hur just hur svårt det är att planera stora spelprojekt.

Medlem

Beordrad övertid över några veckor.
Med bra kompensation och vettiga regler.

Nja. Det är väl inte så konstigt i någon bransch om man har en dead line. Är det ens crunch?

Medlem

Det blir väl som vanligt med CDPR - man släpper ett rejält buggigt spel och sedan hyllar folk dem för att de åtgärdar problemen.

Skägg.
10 Chambers

Tråd rensad på käbbel.


signatur
Inaktiv
Skrivet av Brona:

Det är skillnad på crunch och crunch. Att jobba en dag extra i veckan i 1,5 månad är givetvis inte optimalt men jämfört med branschen i övrigt är det ändå bra. Det finns många som har och haft haft tuffare crunch och under en längre tid. No crunch är ett bra mål och jag hoppas de kan nå dit en dag. Men det är svårt att sätta höga mål och samtidigt en realistisk tidplan. Att de redan försenat Cyberpunk 2 ggr är väl dels ett tecken på hur ambitiösa CDPR är men också hur just hur svårt det är att planera stora spelprojekt.

Det är ingen som sagt något om hur långa arbetsdagarna blir, så att det bara handlar om en dag extra i veckan kan betyda väldigt mycket. Men det är underhållande att se hur folk försvarar ett företag som bryter sitt ord, bara för att man vill spela spelet.

Att man försenat ett spel är väl inte ett tecken på att man är ambitiös, utan att man inte kan planera. Den svårigheten lider alla utvecklare av verkar det som.

Medlem

Ja CD projekt red är ju extremt dåliga på att planera tycker jag, så man man blir inte direkt chockad över att dom inte lyckades hålla sitt ord.

Avstängd
Skrivet av FuzioN:

En stor fråga inte för pengar är allt när man arbetar får dom som crunchar ens kompensation?

Fler ledighets dagar? ökad lön?

Det är ju fråga 1.

Sen kan man ju alla tycka förlänga releasedaten, men kommunikationen och arbets effektiviteten ökar garanterat under crunch(dvs inte man är lovad ingen crunch och man får cruncha endå och personal lackar sönder.

Jag anser själv att crunch är oacceptabelt igentligen, speciellt såpass många veckor.

Jag själv är köksmästare och när jag vart ung fy helvete vad restaurangbranschen är åt helvete i svergie.

Där är en anledning varför mindre än 30% är med i facket som jobbar som kockar om du inte jobbar kommunalt och mäniskor flytt yrket.

Privat sektor är rent utav åt helvete och bryter emot svenska lagar som in i helvete när det gäller arbets tider och vad kockar ska hinna med med hur många man är.

För sätta perspektiv på det hela kommunen över anställer kockar privat sektor under anställer.

jobb som ska hinnas på kanske 4 kockar jobbar du som 1 till 2 kockar på i privat sektor, och då ska vi inte pratar om timmar jobbade, crunch är typ en kocks vardag.

en kock crunchar mer eller mindre varje dag året ut i många privata restauranger.

och detta är på svensk mark, facket gör inget åt det både löne och arbetsmiljömässigt.

vissa kommuner är rent åt helvete, då deras checkningar på miljö och hälsa existerar inte ens.

Nu snackar jag kommuner som är rätt stora men inte storstäder som Stockholm, Göteborg , Malmö.

Så kan säga den fina lilla restaurangen vid hamnen som är privat ägd där ni äter lunch på jobb, oftast bryter emot väldigt många regler inte bara miljö och hälsa utan även dom som arbetar där har skitlön och arbetar som 3-4 kockar i uppgifter.

Därför är jag väldigt nogran vart jag går ut och äter så gott jag kan.

Enligt mig anser jag cyberpunk ska skjutas upp en månad till, det är inte okej oavsett ledighetsdagar eller lön dom får i kompensation.

frågan är hur långe ska dom cruncha med, är det en vecka kan jag köpa det men är det 4-6 veckor anser jag det helt oacceptabelt.

Tydigen behöver du skriva av dig om dina och andras problem i restaurangbranschen i Sverige. CD Projekt Red överdriver med att vilja framstå som bästa moralförespråkarna i branschen, dom vill nog inte få dålig pr med att slavdriva sina anställda, deras anställda får nog bra kompensation och 1 extra dag i veckan i 1.5 månad är knappast risk att dom bränner ut sig. Ta det lugnt.


signatur

“If you have an apple and I have an apple and we exchange these apples then you and I will still each have one apple. But if you have an idea and I have an idea and we exchange these ideas, then each of us will have two ideas.”
George Bernard Shaw

Medlem

Dubbel lön e ju inte dumt


signatur

Meep!

12
Skriv svar