Det bästa mediumet för en berättelse

Medlem
Skrivet av Ravenknight:

Bordsrollspel med engagerade spelare. Inget annat kommer i närheten.

Jag håller med! Bordsrollspel! Berättelserna som skapas tillsammans är ofta oförglömliga. Det gäller dock att man har en bra grupp.

Medlem

Alla har sina styrkor och svagheter.

Problemet med berättelser i spel är att de flesta inte är speciellt interaktiva alls. Speciellt i moderna AAA-lir, där man allt för ofta försöker efterlikna Hollywood, med massa mellansekvenser eller QTE (med andra ord glorifierade mellansekvenser), istället för berättelse via gameplay.

Än värre när karaktärer i många spel har radikalt olika personligheter i gameplayet kontra mellansekvenserna. Där beslut karaktären gör i en mellansekvens kan kännas påtvingat och helt absurt i förhållandet till hur man faktiskt spelat själva spelet.

Sedan har vi problemet med att kunna leva sig in i sin karaktär man spelar och följa med karaktärs-arken. Det funkar inte om det undermineras av den typiska "enpower the player / give everyone a medal for anything" syndromet, nästan alla dagens AAA-spel lider av. Man kan liksom inte sitta och spamma X, automagiskt slå ner ett halvt dussin skurkar och känna att man åstakommit något eller att man är en bad mother fucker.

Spel kan vara ett fantastiskt sätt att förmedla en berättelse, tyvärr sällan det inträffar.

Medlem

Själv är jag väldig intresserad av att veta vilken den bästa längden av rep är.

1. < 1 meter
2. 1-2 meter
3. 2-5 meter
4. 5-10
5. 10 > meter

Jaja, jag vet, jag vet, jag ska gå tillbaka till mitt hörn... 😢

Ase
Medlem

1.Bok
2.dataspel (1 Äventyrsspel, 2 RPG 3 övriga)
3. Tv-serie
4.Teater
5.Film
6. tv-spel

Medlem

Otroligt svår fråga. beror helt på vad det är för berättelse tror jag iaf


signatur

Allätare

Medlem

Jag tycker rent generellt att böcker är det överlägset bästa mediet. Har gråtit, skrattar och känt mer med böcker än vad jag har gjort med övriga medier tillsammans.

Håller nog tv-serier som tvåa och spel som trea. Film är inte heller långt efter, men det korta formatet förhindrar pallplats.

Edit: Såg att ljudböcker nämndes i tråden. Måste därför slå ett slag för pappersböcker. Tycker att de är överlägsna eftersom man kan pausa, bläddra tillbaka och göra som man vill. Och alla röster är dessutom mina. (Ljudböcker är dock underbara att somna till)


signatur

När jag växte upp lyssnade jag mycket på Blümchen och Rollergirl. Jag tror att det har format mig som människa.

Medlem

Inget kan tävla mot böcker så röstade på TV/data spel bara för att. Känner inte att det är något att diskutera om när böcker tas med, de står på en helt egen nivå i mina ögonen. Men av modernt medium så är TV/Data spel det bästa som finns om man utesluter böcker förstås.

den absoluta ettan är
1. Böcker
och följande
2. TV/Data spel (etta om man utesluter böcker)
3. TV serier
4. Film
5. Pen & Paper Rollspel
6. Teater

Inaktiv

Jag har nog avnjutit mina bästa berättelser genom Dungeons and Dragons. Det kan bli riktigt inlevelsefullt med en bra spelledare som har tänkt till ordentligt.

12
Skriv svar