CD Projekt-chefen om crunchen: "Ett av de svåraste besluten jag tagit"

Robot
CD Projekt-chefen om crunchen: "Ett av de svåraste besluten jag tagit"

Menar dock att de anställda är väl kompenserade för de kommande veckornas hårda arbete.

#cd-projekt-red, #cyberpunk-2077


Medlem

Vinstdelningen är najs, inte illa.

Medlem

Med tanke på hypen så tror jag bonusen i slutet av året kan bli fint för dem anställda, huvudsaken är väl att dem kompenserar vilket dom blir också.
Förstår inte internet som grinar över detta....


signatur

Spela spel är kul ibland.

Gen
Medlem
Skrivet av miffot:

Med tanke på hypen så tror jag bonusen i slutet av året kan bli fint för dem anställda, huvudsaken är väl att dem kompenserar vilket dom blir också.
Förstår inte internet som grinar över detta....

En stor del av Internets uppgift är att grina på absolut allt.

Skrivet av Kyrre:

Vinstdelningen är najs, inte illa.

Verkligen. Tänk om man fått det på jobbet (ett vanligt år dvs).

Medlem

Det handlar om vanliga 40h-vecka + en helgdag som de får extra ersättning för. Vinstdelning utöver det, låter ändå som en bra månad eller två, speciellt med extra pengar inför julhelgen. Det vore en helt annan sak om vi snackade obetald övertid och crunch, eller något i still med 60-80h arbetsveckor.

Känns som om folk försöker göra en höna av en fjäder bara för att ordet "crunch" används.


signatur

If You Have an Idea that You Genuinely Think is Good, Don't Let Some Idiot Talk You Out of It.

Medlem
Skrivet av miffot:

Med tanke på hypen så tror jag bonusen i slutet av året kan bli fint för dem anställda, huvudsaken är väl att dem kompenserar vilket dom blir också.
Förstår inte internet som grinar över detta....

Förstår inte heller om jag ska vara ärlig. Det handlar om beordrad, betald övertid. I min värld står "crunch" för förväntad, obetald övertid..

Inaktiv
Skrivet av Belfry:

Det handlar om vanliga 40h-vecka + en helgdag som de får extra ersättning för. Vinstdelning utöver det, låter ändå som en bra månad eller två, speciellt med extra pengar inför julhelgen. Det vore en helt annan sak om vi snackade obetald övertid och crunch, eller något i still med 60-80h arbetsveckor.

Känns som om folk försöker göra en höna av en fjäder bara för att ordet "crunch" används.

Hur vet du att det handlar om 40 timmar per vecka?

Och jag tycker att spelarna tycker allt bara för att det handlar om ett spel man ser fram emot.

Själv tycker jag att alla ska stå för det man säger oavsett vilket spel man utvecklar.

Medlem

@miffot @Gen @Belfry @Skuggsvept Vad är det som är så svårt att förstå? All information står ju rätt i artikeln. CDPR hade gått ut och lovat att de inte ska beordra crunch/övertid för Cyberpunk 2077. Nu beordrar de crunch/övertid för Cyberpunk 2077. Om ni tycker det är okej, visst, men det reflekterar ju inte särskilt bra på er.

Medlem
Skrivet av Skuggsvept:

Förstår inte heller om jag ska vara ärlig. Det handlar om beordrad, betald övertid. I min värld står "crunch" för förväntad, obetald övertid..

Obetald övertid är sjukt. De är väl sällan lagligt, ens i USA ? Vad jag förstår används de dock som utpressning, typ gör du inte detta så kan du glömma förlängda kontrakt osv.

Medlem
Skrivet av Kyraal:

@miffot @Gen @Belfry @Skuggsvept Vad är det som är så svårt att förstå? All information står ju rätt i artikeln. CDPR hade gått ut och lovat att de inte ska beordra crunch/övertid för Cyberpunk 2077. Nu beordrar de crunch/övertid för Cyberpunk 2077. Om ni tycker det är okej, visst, men det reflekterar ju inte särskilt bra på er.

Står väll endå att dom ska undvika crunch, inte att dom lovar att det inte ska bli det.

Medlem
Skrivet av Skuggsvept:

Förstår inte heller om jag ska vara ärlig. Det handlar om beordrad, betald övertid. I min värld står "crunch" för förväntad, obetald övertid..

Termen "crunch" har väl inget med betalt eller obetalt att göra. Det är beordrad övertid inför ett satt leveransdatum som måste hållas.
Beordrad övertid ska inte behöva finnas, oavsett om den är betald eller inte.

Att sen ett företag som gjort ett tydligt ställningstagande mot just detta nu faller in i ledet bland alla andra företag som de öppet kritiserat sticker en del i mina ögon.


signatur

Acer Predator Helios 300 PH315-54 | i7 11800H | Geforce RTX 3070 | 32GB RAM | 1TB SSD
PlayStation 4 | Nintendo Switch OLED | Samsung Galaxy S21

Moderator | Testpilot
Skrivet av Kyraal:

@miffot @Gen @Belfry @Skuggsvept Vad är det som är så svårt att förstå? All information står ju rätt i artikeln. CDPR hade gått ut och lovat att de inte ska beordra crunch/övertid för Cyberpunk 2077. Nu beordrar de crunch/övertid för Cyberpunk 2077. Om ni tycker det är okej, visst, men det reflekterar ju inte särskilt bra på er.

Visst, men samtidigt får de bra betalt och även ledighet efter. Folk tolkar ju sådant här hur man vill, men människan ber om ursäkt, säger det är hans fel, samt att de får bra betalt. Tycker personligen det här känns som ett icke problem.

Bästa hade väl varit om det inte hänt, men nu blir de som arbetar där väldigt bra kompenserade.


signatur

Testpilot & Twitter
Personbeskrivning: "Han är stygg över alla gränser" - Gustav Höglund
Personbeskrivning 2: "Man kan lita på uber" - Joakim Bennet
Det råder lite tvivel ovan, men jag luktar gott i alla fall.

Medlem

Det är tufft i spelbranschen, antingen är det crunch eller så blir man fisad i huvudet...

Inaktiv
Skrivet av Ibenaben:

Står väll endå att dom ska undvika crunch, inte att dom lovar att det inte ska bli det.

Om inte det här är löften så vet jag då inte vad ett löfte är.

“non-obligatory crunch policy,” meaning that while the company could still ask employees to work overtime, it would not be “mandatory.”

-------------

"Jason: If I’m a designer at CD Projekt Red and I say you know what I have kids, I have a family, I’m going to work from 10am to 6pm every day, and that’s it. Even until the very end. Am I going to be okay with that?

Iwiński: Yes. Yes.

Jason: No matter what.

Iwiński: Yes.

Jason: So you can commit to that?

Iwiński: We’ve committed to that already."

Inaktiv

Hur som helst ska det bli underhållande att läsa kommentarer nästa gång crunch dyker upp hos ett företag ni inte redan dyrkar. Men då kommer det väl inte vara samma sak antar jag

Underhållande nyhetsdag det här

Medlem
Skrivet av 4liv3:

Termen "crunch" har väl inget med betalt eller obetalt att göra. Det är beordrad övertid inför ett satt leveransdatum som måste hållas.
Beordrad övertid ska inte behöva finnas, oavsett om den är betald eller inte.

Att sen ett företag som gjort ett tydligt ställningstagande mot just detta nu faller in i ledet bland alla andra företag som de öppet kritiserat sticker en del i mina ögon.

Beordrad övertid ska inte behöva finnas, oavsett om den är betald eller inte?????

Har du haft något jobb alls i ditt liv?

Jag känner ingen som inte haft beordrad övertid.. ibland händer saker och man behöver jobba över i alla branchers och man får såklart betalt för det

Medlem

Crunch, eller beordrad övertid som det kallas normalt, finns ju i många brancher. Säkert i de flesta brancher som har med deadlines av olika slag att göra. Oftast är det ju inskrivet i kontraktet när och hur det kan komma att användas, och vad för slags kompensation man skall få.

Att CDPR's använder sig av crunch, eller berordrad övertid nu när mycket måste falla på plats inför releasen tycker jag inte alls är konstigt eller något att göra något speciellt väsen över.

Jag har ingen aning hur CDPR's kontorskultur är egentligen. Men de flesta spelföretag behandlar sina anställda väl tror jag faktiskt, säkert CDPR också, för jag har sällan hört något speciellt negativt om dom på den fronten.

Men det finns lite väl många spelföretag som pressar sina anställda till att "frivilligt" arbeta lite extra, och oftast obetalt, på kvällar och helger för att "sticka ut" i den hårda konkurransen över speluvecklingsjobben där det överutbildas till tusen... Många spelutvecklare använder också beordrad övertid lite väl ofta och lättvindigt i sina produktionscykler, den kan vara planerad månader i förväg, och kallar det för crunch som låter tuffare än den byråkratiska termen "beordrad övertid". Men det är ju de företagen som ger termen crunch den negativa stämpel det har fått idag.

Medlem
Skrivet av Karmak:

Beordrad övertid ska inte behöva finnas, oavsett om den är betald eller inte?????

Har du haft något jobb alls i ditt liv?

Jag känner ingen som inte haft beordrad övertid.. ibland händer saker och man behöver jobba över i alla branchers och man får såklart betalt för det

Tjänstemannaavtalet med bortförhandlad övertidsersättning är ganska standard i min bransch. (och helt OK enligt kollektivavtal)

Har även oreglerad arbetstid vilket innebär att jag kan beordras in på övertid (som jag inte får ersättning för) i princip när som helst så länge man förhåller sig till lagen om arbetstid (Arbetstidslagen).

Skägg.
10 Chambers
Skrivet av anon_328494:

Hur som helst ska det bli underhållande att läsa kommentarer nästa gång crunch dyker upp hos ett företag ni inte redan dyrkar. Men då kommer det väl inte vara samma sak antar jag

Underhållande nyhetsdag det här

Du verkar ju också redan från början gått in med dobbarna utåt och förutfattade meningar om varför folk tycker som de tycker. Tagga ner.


signatur
Medlem
Skrivet av anon_328494:

Hur som helst ska det bli underhållande att läsa kommentarer nästa gång crunch dyker upp hos ett företag ni inte redan dyrkar. Men då kommer det väl inte vara samma sak antar jag

Underhållande nyhetsdag det här

Beror väl på vilket företag, som jag påpekade i förra tråden där du trollade med nästan samma kommentar så har CDPR byggt upp ett stort förtroende vilket låter dem göra felsteg utan att lynchas, till skillnad från t.ex. EA där folks tålamod tagit slut och gärna hugger på varenda chans de kan att få spy galla över dem.


signatur

"AT LAST, SIR TERRY, WE MUST WALK TOGETHER."

Medlem
Skrivet av 4liv3:

Termen "crunch" har väl inget med betalt eller obetalt att göra. Det är beordrad övertid inför ett satt leveransdatum som måste hållas.
Beordrad övertid ska inte behöva finnas, oavsett om den är betald eller inte.

Att sen ett företag som gjort ett tydligt ställningstagande mot just detta nu faller in i ledet bland alla andra företag som de öppet kritiserat sticker en del i mina ögon.

Det är mycket i världen som ”inte bör finnas” men nu gör de det. Samtidigt får jag vibbar av att du har noll koll på arbetsmarknaden för detta sker dagligen i alla yrken, speciellt vid stora event eller deadlines. Om det är lagerarbete som ska jobba övertid för att få ut beställningar till black friday, eller en tjänsteman som måste få ut handlingar till deadlines så att produktion kan börja jobba efter sitt schema - så ja, det händer ofta. Detta är inte konstigt.

Då kan man lika gärna skriva en artikel om mig och de övertidstimmar jag får göra årligen för att hinna med saker. Löjligt.

Medlem
Skrivet av Karmak:

Beordrad övertid ska inte behöva finnas, oavsett om den är betald eller inte?????

Har du haft något jobb alls i ditt liv?

Jag känner ingen som inte haft beordrad övertid.. ibland händer saker och man behöver jobba över i alla branchers och man får såklart betalt för det

Jag reagerade precis som du 😂. Beordrad betald övertid är ju väldigt vanligt när man jobbar med tighta deadlines.

Medlem
Skrivet av anon_328494:

Hur vet du att det handlar om 40 timmar per vecka?

Och jag tycker att spelarna tycker allt bara för att det handlar om ett spel man ser fram emot.

Själv tycker jag att alla ska stå för det man säger oavsett vilket spel man utvecklar.

Därför att jag vill minnas hur Polens lagar och regler gällande arbetstid säger att det är maximalt 48h per vecka som gäller, där dessa 8 timmar utöver ordinarie ger rätt till ersättning, dvs. OB. Förutom det så gäller det även maximalt 8 arbetade timmar per 24h, vilket innebär att de inte kommer arbeta längre under veckans fem ordinarie arbetsdagar.

Det går givetvis dividera om huruvida lagar och regler följs, eller om det blir annorlunda i praktiken, men det är såhär regelverken ser ut i alla fall. Och jag tänker mig att det skulle ta hus i helvete för ett börsnoterat bolag som CD Projekt om det visade sig att de hade frångått dessa lagar och regler på något sätt.

Skrivet av Kyraal:

@miffot @Gen @Belfry @Skuggsvept Vad är det som är så svårt att förstå? All information står ju rätt i artikeln. CDPR hade gått ut och lovat att de inte ska beordra crunch/övertid för Cyberpunk 2077. Nu beordrar de crunch/övertid för Cyberpunk 2077. Om ni tycker det är okej, visst, men det reflekterar ju inte särskilt bra på er.

Ja, än en gång. Det handlar inte om 80h arbetsvecka. Övertid och "Crunch" är en del av verkligheten och det är så det ser ut på väldigt många arbetsplatser som är vinstdrivande. Det är skillnad på övertid och övertid, och vad det framgår från Twitter etc så är detta en väldigt schyst form av övertid där de anställda får ersättning, semester, och ta del av företagets vinst.

____

Med tanke på hur väldigt många uttrycker sig i kommentarerna till denna artikeln så undrar jag om de någonsin har haft ett jobb överhuvudtaget, och om de har haft det inom en verksamhet som inte är statlig eller på annat sätt finansieras av statliga medel. Alla verksamheter har tyvärr inte lyxen att strunta i deadlines och företagets vinster.


signatur

If You Have an Idea that You Genuinely Think is Good, Don't Let Some Idiot Talk You Out of It.

Skribent

Jag har beordrad övertid idag t.ex. Har en kort rast nu sen är det på´t igen bara ett par timmar till!

När man jobbar mot en deadline så blir det "crunch" i 100 fall av 100 skulle jag vilja säga. Flyttas en deadline fram så slappnar folk av och tar det lugnt istället för att nyttja tiden till att ligga i och blir klar i god tid. När sedan deadline närmar sig igen så blir det stressigt. Enligt min uppfattning är det så de flesta människor fungerar.

Inaktiv
Skrivet av Belfry:

Därför att vill minnas hur Polens lagar och regler gällande arbetstid säger att det är maximalt 48h per vecka som gäller, där dessa 8 timmar utöver ordinarie ger rätt till ersättning, dvs. OB. Förutom det så gäller det även maximalt 8 arbetade timmar per 24h, vilket innebär att de inte kommer arbeta längre under veckans fem ordinarie arbetsdagar.

Det går givetvis dividera om huruvida lagar och regler följs, eller om det blir annorlunda i praktiken, men det är såhär regelverken ser ut i alla fall. Och jag tänker mig att det skulle ta hus i helvete för ett börsnoterat bolag som CD Projekt om det visade sig att de hade frångått dessa lagar och regler på något sätt.

Ja, än en gång. Det handlar inte om 80h arbetsvecka. Övertid och "Crunch" är en del av verkligheten och det är så det ser ut på väldigt många arbetsplatser som är vinstdrivande. Det är skillnad på övertid och övertid, och vad det framgår från Twitter etc så är detta en väldigt schyst form av övertid där de anställda får ersättning, semester, och ta del av företagets vinst.

____

Med tanke på hur väldigt många uttrycker sig i kommentarerna till denna artikeln så undrar jag om de någonsin har haft ett jobb överhuvudtaget, och om de har haft det inom en verksamhet som inte är statlig eller på annat sätt finansieras av statliga medel. Alla verksamheter har tyvärr inte lyxen att strunta i deadlines och företagets vinster.

Ah, så ser reglerna ut, ja då får man anta att det efterföljs, även om det låter rätt märkligt. Svårt att se hur många branscher klarar av att hålla sig till det.

Och jobb ja, flera stycken, vad det nu har med planering och lögner från arbetsgivarna att göra vet jag inte. Man hade inte behövt ljuga helt enkelt, vilket skett flera gånger. Och strunta i deadlines har man ju redan gjort två gånger. Inte en ursäkt för lögnerna enligt mig. Och det tycker jag som sagt även fast jag har haft några jobb.

Medlem
Skrivet av 4liv3:

Beordrad övertid ska inte behöva finnas, oavsett om den är betald eller inte.

Alltså, I en perfekt och felfri värld så ska den inte behöva finnas, precis som t.ex. poliser, brandmän, läkare och lagar. Men i den lite kaotiska och ej felfria värld vi faktiskt lever i så är beordrad övertid ett flexibelt och nödvändigt verktyg för de flesta arbetsgivare och företag, som ofta krävs för att få verksamheten att fungera när det krisar lite.

Jag har hunnit beta av ett antal olika yrken i olika brancher; Tidningsbud, Städare, Trädgårdsskötare, Systemutvecklare, Handläggare, Utbildare, m.m.
I ALLA yrkena ovan listade så har beordrad övertid varit en möjlighet, ofta inskrivet i kontraktet!

I jobben som tidningsbud, städare och framför allt som systemutvecklare så hände det lite då och då att vi fick beordrad övertid, men vi blev också alltid väl kompenserade, så det var ingen som bråkade om det värst mycket.
Vi förstod ju också att om jobben inte sköttes som utlovat, så blir kunderna besvikna, något som i längden leder till att företaget, inklusive våra jobb, går under...

Inaktiv
Skrivet av Soulless:

Beror väl på vilket företag, som jag påpekade i förra tråden där du trollade med nästan samma kommentar så har CDPR byggt upp ett stort förtroende vilket låter dem göra felsteg utan att lynchas, till skillnad från t.ex. EA där folks tålamod tagit slut och gärna hugger på varenda chans de kan att få spy galla över dem.

Klart det beror på vilket företag det är. Precis min poäng

Förstår inte problemet /läkare

Inaktiv
Skrivet av Carl Johansson-Sundelius:

Du verkar ju också redan från början gått in med dobbarna utåt och förutfattade meningar om varför folk tycker som de tycker. Tagga ner.

Nej nej, jag tycker samma sak oavsett vilket företag som gör något. För andra beror det på vilka spel man släpper och hur mycket man ser fram emot det spelet. Min moral är inte styrd på vad jag själv får ut av det utan ett rätt sunt förnuft till vad en god arbetsmiljö är.

Uppenbarligen håller inte alla på CD Project Red med om att det här är ok, då hade man sagt att alla är med på det. Nu går man emot löften man givet flera gånger. Sånt tycker inte jag är ok oavsett hur mycket jag vill spela Cyberpunk.

Medlem

Varför inte bara skjuta upp releasedatumet en gång till? De har ju redan gjort det tidigare. Eller kan andra parter som Nvidia vara inblandade och pressa på? Känns ju inte helt omöjligt iom RTX 30-serien och satsningen de gör ur marknadsföringssynpunkt inför julhelgen. Kanske 3060 Ti på horisonten bundlat för att kontra AMD och RDNA2 som bör komma inom lanseringsfönstret?

Säkert tusentals buggar som behöver fixas ivf, så inget köp vid release för min del, som vanligt alltid bäst att vänta enligt min mening.

Skriv svar