CD Projekt-chefen om crunchen: "Ett av de svåraste besluten jag tagit"

Skägg.
10 Chambers
Skrivet av anon_328494:

Nej nej, jag tycker samma sak oavsett vilket företag som gör något. För andra beror det på vilka spel man släpper och hur mycket man ser fram emot det spelet. Min moral är inte styrd på vad jag själv får ut av det utan ett rätt sunt förnuft till vad en god arbetsmiljö är.

Uppenbarligen håller inte alla på CD Project Red med om att det här är ok, då hade man sagt att alla är med på det. Nu går man emot löften man givet flera gånger. Sånt tycker inte jag är ok oavsett hur mycket jag vill spela Cyberpunk.

Samtidigt har du flera gånger menat att folks reaktion just denna gång påverkats av studions kredd, och hur mycket de vill spela CP2077. Det har skapat onödigt käbbel, vilket jag redan påpekat i en annan tråd. Ändå fortsätter du i denna. Det räcker nu.


signatur
Medlem

Inte oväntat att internet hyllar CDPR oavsett vad det gäller. Samma sak kommer ske när miktrotransaktioner introduceras i deras MP-lir. Förstår inte gullandet med CDPR. Minns ni förresten att de nedgraderade grafiken i Witcher 3? Verkar bortglömt.

De är inte bättre än andra bolag.

Medlem
Skrivet av Sillgam:

Inte oväntat att internet hyllar CDPR oavsett vad det gäller. Samma sak kommer ske när miktrotransaktioner introduceras i deras MP-lir. Förstår inte gullandet med CDPR. Minns ni förresten att de nedgraderade grafiken i Witcher 3? Verkar bortglömt.

De är inte bättre än andra bolag.

Witcher 3s nedgraderade grafik var ändå det snyggaste och bästa som ditills släppts, och fortfarande idag är det inte mycket som har toppad den. Så ja, jag minns den och jag minns allt gnäll kring det. Men den höga kvaliten fick väl folk att acceptera det.

Till skillnad mot t.ex. The Division som nedgraderades från fantastiskt till rätt medioker grafik. Det är sånt folk minns.


signatur

"AT LAST, SIR TERRY, WE MUST WALK TOGETHER."

Medlem

När en chef måste gå ut och be om förlåtelse så ser det jävligt illa ut. Jag menar man ber ju bara om ursäkt om man gjort något jävligt dumt.

Inaktiv

Att folk orkar bry sig. Övertid förekommer överallt. Inget att bli upprörd över.

Medlem
Skrivet av Belfry:

Med tanke på hur väldigt många uttrycker sig i kommentarerna till denna artikeln så undrar jag om de någonsin har haft ett jobb överhuvudtaget, och om de har haft det inom en verksamhet som inte är statlig eller på annat sätt finansieras av statliga medel. Alla verksamheter har tyvärr inte lyxen att strunta i deadlines och företagets vinster.

Jag har jobbat flera år inom spelindustrin och upplevt långa perioder av just crunch, så jag vet vad jag pratar om. Att du ens försöker beskydda CDPR säger en hel del om din ignorans om hur saker och ting sker inom spelindustrin. Jag har dessutom ett par vänner/f.d. kollegor som jobbar just på Cyberpunk 2077, och enligt dem har de redan gått genom ett par rundor med crunch, så när du påstår att det är en "schysst" övertid så är det bara, ursäkta uttrycket, rent skitprat. Pengar är inte en bra ersättning/kompensation när man redan är utsliten. De vill bägge två vara färdiga med skiten, ta en period ledigt, och sen kanske komma tillbaka.

Blir så jävla irriterad när folk ska försöka ursäkta företags utnyttjande av sina anställda utan att ha en gnutta susning om vad det handlar om.

Medlem
Skrivet av uberpwnage2.0:

Visst, men samtidigt får de bra betalt och även ledighet efter. Folk tolkar ju sådant här hur man vill, men människan ber om ursäkt, säger det är hans fel, samt att de får bra betalt. Tycker personligen det här känns som ett icke problem.

Bästa hade väl varit om det inte hänt, men nu blir de som arbetar där väldigt bra kompenserade.

Se mitt svar ovan. Ni har era åsikter för ni förstår inte vad det handlar om. Ni tror att lite extra pengar och lite ledighet efteråt kan kompensera för hur slitna folk faktiskt blir av att arbeta på ett sånt här projekt. Vi får se hur många som kommer tillbaka till CDPR efter sin ledighet. Spelar väl egentligen ingen roll, för det finns alltid nytt fodder som vill kasta sig in i köttkvarnen.

Medlem
Skrivet av bopp:

Varför inte bara skjuta upp releasedatumet en gång till? De har ju redan gjort det tidigare. Eller kan andra parter som Nvidia vara inblandade och pressa på? Känns ju inte helt omöjligt iom RTX 30-serien och satsningen de gör ur marknadsföringssynpunkt inför julhelgen. Kanske 3060 Ti på horisonten bundlat för att kontra AMD och RDNA2 som bör komma inom lanseringsfönstret?

Säkert tusentals buggar som behöver fixas ivf, så inget köp vid release för min del, som vanligt alltid bäst att vänta enligt min mening.

Det är ett börsnoterat bolag och måste göra sina aktieägare nöjda.
Sedan ligger företaget ute med alla pengar för projektet då inga inkomster än så länge har inbringats av det.

//////////

Sedan tycker inte jag att crunch == övertid.
Tidigare när det har varit tal om crunch så har det talats om 80 h veckor i flera månader med folk som har sovit på kontoret etc. Alltså lite mer vad jag ser som omänsklig övertid. Som tidigare nämnts har den i vissa fall även varit obetald eller dåligt betald.

Har men ett "vanligt" avtal i detta landet så kan dom första 150 övertidstimmarna beordras.
Maxtaket är normalt 200 h per år men man kan söka dispens upp till 350 h. Görs i 50 h intervaller.
Detta är då arbetade extra timmar så kompar man så räknas det av/kvittas.
Ett år fick jag dispens av facket för 400 h (inofficiellt). Det var en kort intensiv period i årets slut så jag hann passera 350 h innan chefen upptäckte det.


signatur

Asus ROG Strix Z370-H Gaming | Intel Core i7-8700K | AMD Radeon RX 6950 XT | Corsair Vengeance LPX 3500 MHz 2x16 GB 16-18-18-38 | Diverse lagring | Fractal Design - Define R5 | Corsair RM1000x

C64 | C64C | NES | Amiga 500 | Mega Drive | Game Gear | SNES | N64 (RGB) | GCN | DS Lite | Xbox 360 | Wii | 3DS XL | Wii U | New 3DS XL | PS4 Pro | Switch

Medlem
Skrivet av Kyraal:

Jag har jobbat flera år inom spelindustrin och upplevt långa perioder av just crunch, så jag vet vad jag pratar om. Att du ens försöker beskydda CDPR säger en hel del om din ignorans om hur saker och ting sker inom spelindustrin. Jag har dessutom ett par vänner/f.d. kollegor som jobbar just på Cyberpunk 2077, och enligt dem har de redan gått genom ett par rundor med crunch, så när du påstår att det är en "schysst" övertid så är det bara, ursäkta uttrycket, rent skitprat. Pengar är inte en bra ersättning/kompensation när man redan är utsliten. De vill bägge två vara färdiga med skiten, ta en period ledigt, och sen kanske komma tillbaka.

Blir så jävla irriterad när folk ska försöka ursäkta företags utnyttjande av sina anställda utan att ha en gnutta susning om vad det handlar om.

Påstår och påstår. Du valde ganska lägligt att ta bort följande när du citerade mitt inlägg:

"Det går givetvis dividera om huruvida lagar och regler följs, eller om det blir annorlunda i praktiken, men det är såhär regelverken ser ut i alla fall. Och jag tänker mig att det skulle ta hus i helvete för ett börsnoterat bolag som CD Projekt om det visade sig att de hade frångått dessa lagar och regler på något sätt."

Och givetvis följande:

och vad det framgår från Twitter etc så är detta en väldigt schyst form av övertid där de anställda får ersättning, semester, och ta del av företagets vinst
__

Jag påstår mig inte veta hur det går till hos CRPR i praktiken, inte heller huruvida de följer reglerna. Det jag påpekar är hur den crunch som företaget hävdar pågår, inte är ett dåligt alternativ, speciellt inte i jämförelse med andra spelutvecklare, eller ens andra arbetsplatser inom andra branscher.
Om du och dina vänner/fd. kollegor har en annan uppfattning så är det givetvis något jag tar i beaktning. Men det är inte ett offentligt uttalande från CDPR eller en matig artikel från Jason Schreier. Den dagen något annat än vad som påstås visar sig stämma så kommer jag gladeligen hoppa på tåget med alla andra som har facklor och högaffel med sig.


signatur

If You Have an Idea that You Genuinely Think is Good, Don't Let Some Idiot Talk You Out of It.

Medlem
Skrivet av anon_328494:

Hur som helst ska det bli underhållande att läsa kommentarer nästa gång crunch dyker upp hos ett företag ni inte redan dyrkar. Men då kommer det väl inte vara samma sak antar jag

Underhållande nyhetsdag det här

Jag har aldrig klagat över crunch, så länge de anställda blir kompenserade.
Känns som att de som klagar bara gör det för sakens skull och aldrig haft något arbete där detta förekommer, vilket det gör i nästan alla branscher.

Skrivet av Sillgam:

Inte oväntat att internet hyllar CDPR oavsett vad det gäller. Samma sak kommer ske när miktrotransaktioner introduceras i deras MP-lir. Förstår inte gullandet med CDPR. Minns ni förresten att de nedgraderade grafiken i Witcher 3? Verkar bortglömt.

De är inte bättre än andra bolag.

"Gullandet" grundar sig i att CDPR är ett utav få stora bolag idag som ställer spelaren i centrum, framför att pumpa ut innehållslösa spel bara för att tjäna mer och mer pengar.
Att crunch och nedgraderad grafik (som ändå var bland det snyggaste som släpptes det året, som någon redan påpekat) sedan får dem att ramla ner i rännstenen får stå för dig.
För mig är de fortfarande ett av de bästa spelbolagen som finns just nu.
Haters gonna hate.

Inaktiv
Skrivet av Carl Johansson-Sundelius:

Samtidigt har du flera gånger menat att folks reaktion just denna gång påverkats av studions kredd, och hur mycket de vill spela CP2077. Det har skapat onödigt käbbel, vilket jag redan påpekat i en annan tråd. Ändå fortsätter du i denna. Det räcker nu.

Nej jag skriver vad jag tycker och svarar på svaren jag får. Inte jobbigare än så. Men det ligger väl recensionsex i potten får man anta.

Inaktiv
Skrivet av Dominus:

Jag har aldrig klagat över crunch, så länge de anställda blir kompenserade.
Känns som att de som klagar bara gör det för sakens skull och aldrig haft något arbete där detta förekommer, vilket det gör i nästan alla branscher.

"Gullandet" grundar sig i att CDPR är ett utav få stora bolag idag som ställer spelaren i centrum, framför att pumpa ut innehållslösa spel bara för att tjäna mer och mer pengar.
Att crunch och nedgraderad grafik (som ändå var bland det snyggaste som släpptes det året, som någon redan påpekat) sedan får dem att ramla ner i rännstenen får stå för dig.
För mig är de fortfarande ett av de bästa spelbolagen som finns just nu.
Haters gonna hate.

Nej du behöver inte klaga, det gör arbetarna själva. Och nej, crunch förekommer absolut inte i nästan alla branscher.

Medlem
Skrivet av anon_328494:

Nej jag skriver vad jag tycker och svarar på svaren jag får. Inte jobbigare än så. Men det ligger väl recensionsex i potten får man anta.

Ja för CD projekt red hoppar in i forum för att kolla vad medlemmarna skriver.

Inaktiv
Skrivet av bleken:

Ja för CD projekt red hoppar in i forum för att kolla vad medlemmarna skriver.

Det tvivlar jag på och det var inte vad jag syftade på.

Medlem
Skrivet av newlander:

Det är tufft i spelbranschen, antingen är det crunch eller så blir man fisad i huvudet...

Skägg.
10 Chambers
Skrivet av anon_328494:

Nej jag skriver vad jag tycker och svarar på svaren jag får. Inte jobbigare än så. Men det ligger väl recensionsex i potten får man anta.

Skärp dig. Du har gått från förutfattade meningar till att anklaga oss för att försöka skönmåla en bild av ett företag för att få recensionsexemplar. Hade vi ens skrivit nyheterna då? Eller rapporterat om de tidigare fallen av dåliga arbetsförhållandena.

Om du inte förstår att ditt beteende inte bidrar till ett gott diskussionsklimat på sajten är FZ kanske inte för dig. Det handlar inte om vad du tycker, utan att du insinuer varför andra tycker, eller agerar, som de gör. Ingen skulle ha problem med att du tycker CDPR är det rövigaste företaget i världen om du inte sa följande saker.

"Men du vill ju spela det här spelet, så hur man skapar det spelar väl ingen roll. Jisses." - Direkt antagande på varför motparten i diskussionen tycker som den gör.

"Läsförståelsen". Allmänt drygt

"Men det är underhållande att se hur folk försvarar ett företag som bryter sitt ord, bara för att man vill spela spelet." - Återigen antaganden."

"Och jag tycker att spelarna tycker allt bara för att det handlar om ett spel man ser fram emot." Strike three

"Hur som helst ska det bli underhållande att läsa kommentarer nästa gång crunch dyker upp hos ett företag ni inte redan dyrkar. "

Och nej, du kommer inte undan med att "du tycker så". Den retoriken är anledningen till varför två trådar varit på väg att spåra, och därför är det inte ok. Om det inte var tydligt tidigare hoppas jag att det är tydligt nu.


signatur
Medlem
Skrivet av bleken:

Ja för CD projekt red hoppar in i forum för att kolla vad medlemmarna skriver.

Eftersom han citerade Calle, så antar jag att han syftar på att Calle som representant för FZ vill besvara frågor och uttrycka sig på ett sätt som får dem att se bra ut. Dvs. Ett recensionsex till Fz. Att de skulle mista det om de uttryckte sig på annat sätt.

Obs. Detta var min tolkning av hans inlägg, inte min personliga åsikt gällande påståendet.


signatur

If You Have an Idea that You Genuinely Think is Good, Don't Let Some Idiot Talk You Out of It.

Medlem
Skrivet av anon_328494:

Det tvivlar jag på och det var inte vad jag syftade på.

Förklara gärna då vad du menar med att där ligger ett recensionex i potten när att Calle säger till det att lugna ner dej. Dom har ju redan skrivit artiklar som kan ses negativa mot CD projekt red.

Inaktiv
Skrivet av Carl Johansson-Sundelius:

Skärp dig. Du har gått från förutfattade meningar till att anklaga oss för att försöka skönmåla en bild av ett företag för att få recensionsexemplar. Hade vi ens skrivit nyheterna då? Eller rapporterat om de tidigare fallen av dåliga arbetsförhållandena.

Om du inte förstår att ditt beteende inte bidrar till ett gott diskussionsklimat på sajten är FZ kanske inte för dig. Det handlar inte om vad du tycker, utan att du insinuer varför andra tycker, eller agerar, som de gör. Ingen skulle ha problem med att du tycker CDPR är det rövigaste företaget i världen om du inte sa följande saker.

"Men du vill ju spela det här spelet, så hur man skapar det spelar väl ingen roll. Jisses." - Direkt antagande på varför motparten i diskussionen tycker som den gör.

"Läsförståelsen". Allmänt drygt

"Men det är underhållande att se hur folk försvarar ett företag som bryter sitt ord, bara för att man vill spela spelet." - Återigen antaganden."

"Och jag tycker att spelarna tycker allt bara för att det handlar om ett spel man ser fram emot." Strike three

"Hur som helst ska det bli underhållande att läsa kommentarer nästa gång crunch dyker upp hos ett företag ni inte redan dyrkar. "

Och nej, du kommer inte undan med att "du tycker så". Den retoriken är anledningen till varför två trådar varit på väg att spåra, och därför är det inte ok. Om det inte var tydligt tidigare hoppas jag att det är tydligt nu.

Det är absolut supertydligt vad ni tycker ja. Jag håller dock inte med överhuvudtaget

Medlem
Skrivet av anon_328494:

Nej du behöver inte klaga, det gör arbetarna själva.

Då så, varför har du tagit på dig rollen som talesperson för alla spelutvecklare i världen?
Tillbaka kaka på dig, du behöver inte klaga, det gör arbetarna själva.

Skrivet av anon_328494:

Och nej, crunch förekommer absolut inte i nästan alla branscher.

Det blir du nog varse när du väl får dig ett arbete.

Skägg.
10 Chambers
Skrivet av anon_328494:

Det är absolut supertydligt vad ni tycker ja. Jag håller dock inte med överhuvudtaget

Du behöver inte hålla med. Eller skriva i det här forumet.


signatur
Medlem
Skrivet av Dominus:

"Gullandet" grundar sig i att CDPR är ett utav få stora bolag idag som ställer spelaren i centrum, framför att pumpa ut innehållslösa spel bara för att tjäna mer och mer pengar.
Att crunch och nedgraderad grafik (som ändå var bland det snyggaste som släpptes det året, som någon redan påpekat) sedan får dem att ramla ner i rännstenen får stå för dig.
För mig är de fortfarande ett av de bästa spelbolagen som finns just nu.
Haters gonna hate.

Hur ställer de spelarna i centrum mer än andra företag menar du? Att de inte pumpar ut spel är ju för att de inte har 20 studios under sig som arbetar på spel.

Men kul att deras sätt att marknadsföra sig funkar för dig. Jag köper deras spel och nöjer mig med det. Att idolisera företag som du (och många andra) gör med CDPR är enligt mig ohälsosamt.

Inaktiv
Skrivet av Carl Johansson-Sundelius:

Du behöver inte hålla med. Eller skriva i det här forumet.

Härligt att vi inte är Nordkorea, då kommer jag somna gott inatt också

Skägg.
10 Chambers
Skrivet av anon_328494:

Härligt att vi inte är Nordkorea, då kommer jag somna gott inatt också

Det du däremot behöver är att bete dig, precis som alla andra.


signatur
Medlem
Skrivet av Belfry:

Eftersom han citerade Calle, så antar jag att han syftar på att Calle som representant för FZ vill besvara frågor och uttrycka sig på ett sätt som får dem att se bra ut. Dvs. Ett recensionsex till Fz. Att de skulle mista det om de uttryckte sig på annat sätt.

Obs. Detta var min tolkning av hans inlägg, inte min personliga åsikt gällande påståendet.

Fast då hade CD projekt red behövt gå in och läsa kommentarerna ju för att se att Calle modulera "bra" för dom, för dom har ju redan skrivit en artikel som kan ses megativ mot om deras brutna löfte, isåfall e det ju mer den som skulle ta bort deras recensions ex. (Vilket jag tvilar på att CD projekt red skulle göra)

Medlem
Skrivet av bleken:

Fast då hade CD projekt red behövt gå in och läsa kommentarerna ju för att se att Calle modulera "bra" för dom, för dom har ju redan skrivit en artikel som kan ses negativ mot om deras brutna löfte, i så fall är det ju mer den som skulle ta bort deras recensions ex. (Vilket jag tvivlar på att CD projekt red skulle göra)

Ja, jag håller verkligen inte med om det han säger. Det är bara min tolkning av vad han menade.


signatur

If You Have an Idea that You Genuinely Think is Good, Don't Let Some Idiot Talk You Out of It.

Medlem
Skrivet av Sillgam:

Hur ställer de spelarna i centrum mer än andra företag menar du? Att de inte pumpar ut spel är ju för att de inte har 20 studios under sig som arbetar på spel.

Men kul att deras sätt att marknadsföra sig funkar för dig. Jag köper deras spel och nöjer mig med det. Att idolisera företag som du (och många andra) gör med CDPR är enligt mig ohälsosamt.

Spelar väl ingen roll hur många studios de har? Haha, det är väl kvaliteten på spelen som spelar roll? För mig var det längesedan som de tre förstnämnda släppte något riktigt bra och välpolerat.

På vilket sätt idoliserar jag CDPR? För att jag inte står med högafflen i högsta hugg? Ok, då gör jag väl det då.
Eller så förstår jag att det är så här det funkar i nästan alla branscher.

Medlem

Att folk tar åt sig så mycket av att några måste jobba övertid. De som gråter av detta har verkligen haft ett lätt liv.

Medlem

Kan någon förklara vad för löften som dom har brytit?

Medlem
Skrivet av Rakoon:

Kan någon förklara vad för löften som dom har brytit?

För något år sedan sa CDPR att de inte skulle använda sig av spelvärldens ökända "crunch" för utvecklingen av Cyberpunk.

Skriv svar