CD Projekt-chefen om crunchen: "Ett av de svåraste besluten jag tagit"

Medlem
Skrivet av Fr0gg0.:

Att folk tar åt sig så mycket av att några måste jobba övertid. De som gråter av detta har verkligen haft ett lätt liv.

Tror det kommer mest från de historier man hört gällande andra spelföretag där de kört med riktigt drakoniska arbetstider i kombination med att övertiden inte är betald. Det är inte konstigt att folk blir upprörda när de hör om just dessa fall, men som du säger blir folk lite för uppspelta när de ens får höra ordet "crunch" eller "beordrad övertid" i spelsammanhang nuförtiden.

Medlem

Jag känner att en del tycks missförstå följande:

"Crunch" =/= "Helt vanlig övertid med förmåner därefter"


signatur

If You Have an Idea that You Genuinely Think is Good, Don't Let Some Idiot Talk You Out of It.

Medlem
Skrivet av Fr0gg0.:

Att folk tar åt sig så mycket av att några måste jobba övertid. De som gråter av detta har verkligen haft ett lätt liv.

Haha, så sant.

Medlem

Tweeten säger väl inte om de får betalt eller så för sin övertid, utan att de kommer bli well compensated. Kan ju vara semester eller vad de nu kommer fram till. Sen 10% av vinst som spelet genererar under 2020, alltså från 19 november 2020 (om detta är release datumet) till slutet av året. Så hoppas de tjänar galet mycket över vad spelet har kostat att utveckla, antar att det inte räknas som vinst förens de paserar den gräsen.
Vi får vänta o se hur det blir antar jag, vi får väl inte höra allt så mycket pågrund av NDA.

Vad får tycka vad man vill om dom och deras spel, men jag känner mig ganska skeptisk när det kommer till företag och vad de uttalar sig i sociala medier. De säger så mycket som folk vill höra, men man vet aldrig om det blir något av det hela.

Medlem

Anledningen till att crunch sticker i mångas ögon beror på andra bolag som kört musten ur sina anställda under dåliga omständigheter, kanske tvång och hot, utpressning osv. - och media har fått tag i den informationen och det blev ett jäkla hallå om detta, med all rätt.

Precis som media gör med andra bolag i andra branscher.

I detta fall finns en policy gällande just detta, och uttalanden om just crunch. Men till skillnad från andra bolag så kör ju CDPR med transparens - dom försöker inte dölja något, dom tar tjuren vid hornen direkt. Det är alltså ingen hemlighet, och inget mörkläggningsförsök, utan motsatsen.

Sen ska tilläggas att ingen vet hur personalen ser på detta - antagligen så känner dom för spelet och vill att detta ska skeppas iväg så bra som möjligt. Men som vanligt finns det människor som känner annorlunda - inga konstigheter.

Mitt bolag stället ganska höga krav på personalen, och utan att säga något till oss eller beordra oss så är vi många som både jobbat över dagligen, även på natten och även på helger. Det är också många med familjer, nyblivna familjer och äldre. Men vi gör det för företaget och för att vi tycker om vårt jobb. Vi ror båten åt samma håll. Sedan får vi kanske inte någon jättebonus, men bonus får vi i olika slag. Sedan har vi fina konferenser och andra förmåner.

Det jag menar är ju att ingen vet, förutom @Kyraal i denna tråd som har vänner och föredetta kollegor på företaget, hur personalen mår och hur dom känner inför uppgiften.

@Kyraal - har du någon direkt information från dina vänner? Mår dom dåligt? Delar dom inte samma mål/vision som ledningen? Vore väldigt kul att få first hand information innefrån CDPR!
Vi får såklart hoppas dom mår bra och är taggade.


signatur

Niet.

Medlem
Skrivet av Belfry:

Jag känner att en del tycks missförstå följande:

"Crunch" =/= "Helt vanlig övertid med förmåner därefter"

Du får gärna förtydliga då vad begreppet innebär, inte bara påpeka vad folk tydligen missförstått.

Men det är iaf ovannämnda som händer på CDPR just nu förutsatt att det som hittills kommit ut stämmer, vilket vi får anta tills annat bevisats. Att Jason Schreier och andra benämner det "crunch" stämmer alltså inte?


signatur

"AT LAST, SIR TERRY, WE MUST WALK TOGETHER."

Medlem
Skrivet av Sillgam:

Hur ställer de spelarna i centrum mer än andra företag menar du? Att de inte pumpar ut spel är ju för att de inte har 20 studios under sig som arbetar på spel.

Men kul att deras sätt att marknadsföra sig funkar för dig. Jag köper deras spel och nöjer mig med det. Att idolisera företag som du (och många andra) gör med CDPR är enligt mig ohälsosamt.

Funkar för miljoner andra också med tanke på hur populära de blivit.
Det kan gå för långt men vi är definitivt inte där än. Speciellt med tanke på att "journalister" som Schreier försöker smutskasta dem för varenda petitess han får nys om. Kanske är bra då de hålls under lupp konstant och förhoppningsvis fortsätter sköta sig för med tanke på hur spelbranschen gått ner sig de senaste åren behöver vi kvalitativa utvecklare som fortfarande lägger ned lite hjärta i sina produkter.


signatur

"AT LAST, SIR TERRY, WE MUST WALK TOGETHER."

Medlem

Vet inte om jag har så mycket mer att tillföra i diskussionen. Men spontant måste jag säga att det här inte stör mig jättemycket. Beordrad övertid har funnits i alla jobb som jag någonsin haft, och som så många andra skrivit så skulle det självklart i en perfekt värld kunna gå att undvika. Men vi får förhålla oss till hur världen är, inte hur vi önskar att den vore.

Det CD Project gjorde fel var nog mest att säga att de inte skulle cruncha (oavsett definition). Hade de sagt att de bara skulle ha som målsättning att undvika det så hade det här inte varit en diskussion. Sen finns det en stor gradskillnad i det här: om det handlar om att köra 80 timmars veckor i flera månaders tid? DÅ är jag tveksam till det ur ett arbetsmiljöperspektiv, men under en begränsad tid som här? Inga större invändningar.

Sen att säga att de har ljugit är att dra det lite långt: snarare skulle jag säga att de har haft fel, vilket är en jäkla skillnad enligt mig.


signatur

Good. Bad. I'm the guy with the gun

Medlem
Skrivet av 4liv3:

Termen "crunch" har väl inget med betalt eller obetalt att göra. Det är beordrad övertid inför ett satt leveransdatum som måste hållas.
Beordrad övertid ska inte behöva finnas, oavsett om den är betald eller inte.

Att sen ett företag som gjort ett tydligt ställningstagande mot just detta nu faller in i ledet bland alla andra företag som de öppet kritiserat sticker en del i mina ögon.

Eh, termen "crunch" myntades för att beskriva den sista tiden innan en lansering när spelutvecklare förväntades jobba enormt med övertid utan kompensation. Sen om ordets innebörd har ändrats med årens lopp låter jag vara osagt.

Medlem
Skrivet av noyart:

Tweeten säger väl inte om de får betalt eller så för sin övertid, utan att de kommer bli well compensated. Kan ju vara semester eller vad de nu kommer fram till. Sen 10% av vinst som spelet genererar under 2020, alltså från 19 november 2020 (om detta är release datumet) till slutet av året. Så hoppas de tjänar galet mycket över vad spelet har kostat att utveckla, antar att det inte räknas som vinst förens de paserar den gräsen.
Vi får vänta o se hur det blir antar jag, vi får väl inte höra allt så mycket pågrund av NDA.

Vad får tycka vad man vill om dom och deras spel, men jag känner mig ganska skeptisk när det kommer till företag och vad de uttalar sig i sociala medier. De säger så mycket som folk vill höra, men man vet aldrig om det blir något av det hela.

Nej, det står klart och tydligt att de anställda kommer få 10% av CDPRs årliga profit från 2020, det vill säga mellan 1 januari och 31 december.

Medlem
Skrivet av Belfry:

Jag känner att en del tycks missförstå följande:

"Crunch" =/= "Helt vanlig övertid med förmåner därefter"

Kanske för att det just är obetald övertid som är ursprunget till begreppet?

Medlem

Vi har folk som jobbar över nära på varje helg där jag jobbar, inget konstigt med det. Dom får ju betalt.


signatur

Corsair Obsidian 1000D* Corsair AX1600i* Asus Z790 Prime-A* Intel 13900K* 32GB G-Skill DDR5 7600Mhz/36* Asus RTX 4090* Corsair MP600 1TB* Samsung 980 Pro 1TB

Inaktiv
Skrivet av Barak:

Det är ett börsnoterat bolag och måste göra sina aktieägare nöjda.
Sedan ligger företaget ute med alla pengar för projektet då inga inkomster än så länge har inbringats av det.

//////////

Sedan tycker inte jag att crunch == övertid.
Tidigare när det har varit tal om crunch så har det talats om 80 h veckor i flera månader med folk som har sovit på kontoret etc. Alltså lite mer vad jag ser som omänsklig övertid. Som tidigare nämnts har den i vissa fall även varit obetald eller dåligt betald.

Har men ett "vanligt" avtal i detta landet så kan dom första 150 övertidstimmarna beordras.
Maxtaket är normalt 200 h per år men man kan söka dispens upp till 350 h. Görs i 50 h intervaller.
Detta är då arbetade extra timmar så kompar man så räknas det av/kvittas.
Ett år fick jag dispens av facket för 400 h (inofficiellt). Det var en kort intensiv period i årets slut så jag hann passera 350 h innan chefen upptäckte det.

Just det här, ända upp till timmarna, körde Asea Installation med (Numera heter dom ABB)
Sen hade vi inte någonting att säga till om själva, elektrikerfacket och Asea bara malde på, och förnyade dispens för dom som jobbade, utan att fråga arbetarna.

Medlem
Skrivet av Dominus:

Spelar väl ingen roll hur många studios de har? Haha, det är väl kvaliteten på spelen som spelar roll? För mig var det längesedan som de tre förstnämnda släppte något riktigt bra och välpolerat.

Självklart spelar det stor roll när ni gärna vill dra jämförelser mellan CDPR och stora bolag likt EA. Det sistnämnda äger flera studios som producerar flera spel till olika publiker. CDPR producerar ett spel just nu och har 5 spel under sitt bälte under en 15 års period. Alla inom samma serie. Helt olika situationer.

Vet inte vilka "de tre förstnämnda" du syftar på.

Skrivet av Dominus:

På vilket sätt idoliserar jag CDPR?

För att du ursäktar saker som du inte hade ursäktat om det vore andra bolag. Rätt enkelt.

Skrivet av Soulless:

Funkar för miljoner andra också med tanke på hur populära de blivit.

Ja självklart. Marknadsföring är något som ska tilltala många. Lite det som är meningen med det.

Skrivet av Soulless:

Det kan gå för långt men vi är definitivt inte där än. Speciellt med tanke på att "journalister" som Schreier försöker smutskasta dem för varenda petitess han får nys om. Kanske är bra då de hålls under lupp konstant och förhoppningsvis fortsätter sköta sig för med tanke på hur spelbranschen gått ner sig de senaste åren behöver vi kvalitativa utvecklare som fortfarande lägger ned lite hjärta i sina produkter.

Skärp dig. Du påstår att ni inte är där än, men sen skriver du allt det där? CDPR har gjort massa fel. Du, likt en fanboy, väljer att ignorera dessa eftersom du känner en viss typ av lojalitet till företaget som tillverkat din favoritprodukt. Helt ok och helt normalt men förneka inte det.

Medlem
Skrivet av Belfry:

Det handlar om vanliga 40h-vecka + en helgdag som de får extra ersättning för. Vinstdelning utöver det, låter ändå som en bra månad eller två, speciellt med extra pengar inför julhelgen. Det vore en helt annan sak om vi snackade obetald övertid och crunch, eller något i still med 60-80h arbetsveckor.

Känns som om folk försöker göra en höna av en fjäder bara för att ordet "crunch" används.

Exakt de flesta hade ju ställt upp frivilligt på dessa villkor.
Kanske jobbat extra sakta för att tvinga fram en crunch on de visste vad som väntat dem.

Medlem
Skrivet av Sillgam:

Självklart spelar det stor roll när ni gärna vill dra jämförelser mellan CDPR och stora bolag likt EA. Det sistnämnda äger flera studios som producerar flera spel till olika publiker. CDPR producerar ett spel just nu och har 5 spel under sitt bälte under en 15 års period. Alla inom samma serie. Helt olika situationer.

Vet inte vilka "de tre förstnämnda" du syftar på.

Kvalitet framför kvantitet.
Hur många spel med hög kvalitet har EA släppt de senaste åren, som inte varit fulla med mikrotransaktioner och vars enda mål är att tjäna så mycket pengar som möjligt istället för att skapa en bra produkt?
Finns en stor anledning till varför CDPR är älskade av så många spelare, men det känns som bortkastad tid att en försöka förklara för dig, då du redan är fast i din åsikt.

Jag "idoliserar" hellre (förstår dock fortfarande inte när jag gjort det, men men), än att vara en grinolle som bara hatar för hatandest skull.

Medlem
Skrivet av Sillgam:

Skärp dig. Du påstår att ni inte är där än, men sen skriver du allt det där? CDPR har gjort massa fel. Du, likt en fanboy, väljer att ignorera dessa eftersom du känner en viss typ av lojalitet till företaget som tillverkat din favoritprodukt. Helt ok och helt normalt men förneka inte det.

Jag har aldrig påstått mig annat än ett stort fan av CDPR och hittills har jag inte sett, hört eller fått veta något som ger anledning att ändra på det. Du får gärna upplysa mig om vilka fel de gjort som du tycker gör att de inte förtjänar den uppskattning de får, vore intressant att höra.

Det känns mest som att all negativitet kring CDPR kommer ifrån att de snabbt blivit oerhört populära, det brukar stressa fram en motreaktion där man söker fel och brister bara för att få något att kritisera för.


signatur

"AT LAST, SIR TERRY, WE MUST WALK TOGETHER."

Avstängd
Skrivet av Belfry:

Det handlar om vanliga 40h-vecka + en helgdag som de får extra ersättning för. Vinstdelning utöver det, låter ändå som en bra månad eller två, speciellt med extra pengar inför julhelgen. Det vore en helt annan sak om vi snackade obetald övertid och crunch, eller något i still med 60-80h arbetsveckor.

Känns som om folk försöker göra en höna av en fjäder bara för att ordet "crunch" används.

Ja, jag menar det.

Betald övertid/crunch med inarbetade semestertimmar är en sak.

Obetald övertid/crunch med hot om att få sparken annars är en annan sak.

Medlem
Skrivet av Soulless:

Du får gärna förtydliga då vad begreppet innebär, inte bara påpeka vad folk tydligen missförstått.

Men det är iaf ovannämnda som händer på CDPR just nu förutsatt att det som hittills kommit ut stämmer, vilket vi får anta tills annat bevisats. Att Jason Schreier och andra benämner det "crunch" stämmer alltså inte?

"Crunch" enligt mig = Nästan "omänskliga" arbetsförhållanden under en längre tid med dålig/ingen kompensation. Vi pratar typ 60h+/vecka utan övertidsersättning´i flera veckor/månader.

Helt vanligt övertidsarbete med kompensation som i detta fall förstår jag mig inte alls på varför folk är upprörda? Jag har aldrig arbetat nånstans där det inte skulle finnas påtvingad övertid i vissa skeden.
Klantigt av CDPR att säga att de inte skulle ha övertid, men det är allt. Övertid i sig är inget konstigt.

Medlem

Det vore intressant att överföra "crunch" till vårdyrket och ifrågasätta det. Helt OFT. Men ändå 😊 urusla arbetsförhållanden och övertid mer som regel än undantag utan direkt bra ersättning.

Medlem
Skrivet av Karmak:

Beordrad övertid ska inte behöva finnas, oavsett om den är betald eller inte?????

Har du haft något jobb alls i ditt liv?

Jag känner ingen som inte haft beordrad övertid.. ibland händer saker och man behöver jobba över i alla branchers och man får såklart betalt för det

^^^ This, det är såhär det är ute i världen.

Finns yrken där man i perioder behöver jobba 12-timmars pass fem dagar i veckan, som t.ex. en svetsare under industristopp.

Om de jobbar 8h per dag på CDPR plus en dag extra i ca. 6 veckor så är det endast 48h i veckan.

En arbetsvecka för en svetsare är då 60h, som KAN förlängas till en helg. Och då får man dessutom inte ett dugg utav företagets vinster, så inte f*n skulle jag klaga iaf.

Medlem
Skrivet av anon_328494:

Härligt att vi inte är Nordkorea, då kommer jag somna gott inatt också

Öh, jaha?

eld
Medlem
Skrivet av Cirdane:

Klantigt av CDPR att säga att de inte skulle ha övertid, men det är allt. Övertid i sig är inget konstigt.

För att det är normaliserat.

Försena spelet istället, all crunch är fel.

Medlem
Skrivet av Karmak:

Beordrad övertid ska inte behöva finnas, oavsett om den är betald eller inte?????

Har du haft något jobb alls i ditt liv?

Jag känner ingen som inte haft beordrad övertid.. ibland händer saker och man behöver jobba över i alla branchers och man får såklart betalt för det

Hoppas du inte satte kaffet i halsen pga någon annans åsikt på ett forum.
Jag jobbar heltid på ett konsultföretag tackar som frågar och har gjort så i ett antal år. Jag har haft beordrad övertid ett flertal gånger.
Det betyder inte att jag tycker om det eller anser att det är något som borde behövas om planering och kunders förväntan såg annorlunda ut.

Möjligtvis naivt men det är min åsikt.


signatur

Acer Predator Helios 300 PH315-54 | i7 11800H | Geforce RTX 3070 | 32GB RAM | 1TB SSD
PlayStation 4 | Nintendo Switch OLED | Samsung Galaxy S21

Medlem
Skrivet av Lirilesh:

Det är mycket i världen som ”inte bör finnas” men nu gör de det. Samtidigt får jag vibbar av att du har noll koll på arbetsmarknaden för detta sker dagligen i alla yrken, speciellt vid stora event eller deadlines. Om det är lagerarbete som ska jobba övertid för att få ut beställningar till black friday, eller en tjänsteman som måste få ut handlingar till deadlines så att produktion kan börja jobba efter sitt schema - så ja, det händer ofta. Detta är inte konstigt.

Då kan man lika gärna skriva en artikel om mig och de övertidstimmar jag får göra årligen för att hinna med saker. Löjligt.

Ännu en som baserar min dagliga situation på ett 10-randigt inlägg.
Jag jobbar heltid och har haft betald beordrad övertid. Det betyder som sagt inte att det är något som jag uppskattar eller anser borde vara något som behövs om planering och kunders förväntan stämde bättre överens med verkligheten.


signatur

Acer Predator Helios 300 PH315-54 | i7 11800H | Geforce RTX 3070 | 32GB RAM | 1TB SSD
PlayStation 4 | Nintendo Switch OLED | Samsung Galaxy S21

Medlem
Skrivet av Dominus:

Kvalitet framför kvantitet.
Hur många spel med hög kvalitet har EA släppt de senaste åren, som inte varit fulla med mikrotransaktioner och vars enda mål är att tjäna så mycket pengar som möjligt istället för att skapa en bra produkt?
Finns en stor anledning till varför CDPR är älskade av så många spelare, men det känns som bortkastad tid att en försöka förklara för dig, då du redan är fast i din åsikt.

Jag "idoliserar" hellre (förstår dock fortfarande inte när jag gjort det, men men), än att vara en grinolle som bara hatar för hatandest skull.

Kul att du jämför med EA när jag specifikt sa att det inte går eftersom de jobbar helt annorlunda. Undrar också när Witcher kortspelet blev något annat än ett försök att dra in slantar.

För övrigt tor jag inte man är hatare för att man kritiserar idoliserandet av en ohälsosam arbetskultur.

Medlem

Själv har jag aldrig blivit beordrad till att jobba övertid, men jag har önskat att det kunde hända. Jag jobbar bra under press, man får ju saftigare kompensation än vid annat jobb, samt att man får en liten "hållhake" inför framtiden.

Medlem
Skrivet av Sillgam:

För övrigt tor jag inte man är hatare för att man kritiserar idoliserandet av en ohälsosam arbetskultur.

Man kan ha åsikter, bra eller dåliga om många saker men det betyder inte att man idoliserar någon för det. Förstår inte varför det är så viktigt att du måste använda det ordet när du svarar någon. Helt okej att du "kritiserar idoliserandet av en ohälsosam arbetskultur", har själv blivit beordrad övertid på ett jobb förut. Jag hatade det, men skulle jag välja mellan det jobbet och CDPR, så hade jag valt CDPR, dom kompenserar iallafall arbetarna. Som många har sagt tidigare, i en perfekt värld så finns inte "crunch" men vi lever inte i en perfekt värld, tyvärr.

Jag gillar CDPR, men dyrkar dom gör jag inte. Anledningen till att jag gillar dom är att dom har alltid haft spelaren i centrum, vilket man inte kan säga om majoriteten av AAA studios som finns idag. Dom skapade även en plattform där dom fixade upp gamla spel så man kunde spela dom igen på nya datorer (gog) vilket har gett mig massa härliga timmar att återuppleva minnen som jag inte har kunnat göra förut.

Jag tyckte Witcher 3 va okej, jag blev ingen fanboy för det och jag ser fram emot Cyberpunk men jag har inte förbokat det fast det är från CDPR. Kommer jag att köpa Cyberpunk fast dom har en crunch? Ja absolut, inte på dag 1 dock.

Medlem
Skrivet av Kyrre:

Vinstdelningen är najs, inte illa.

Skrivet av Gen:

Verkligen. Tänk om man fått det på jobbet (ett vanligt år dvs).

Jag jobbar på Postnord, så vinst existerar inte för "mitt" företag ;P

Medlem

10% av inkomsterna, satan va stålar alla lär få då så ska det se ut fan i mig


signatur

//monster

Skriv svar