Fler tecken på skral Playstation 5-tillgång

Robot
Fler tecken på skral Playstation 5-tillgång

Brittisk butikskedja säger nej till förbokare.

#playstation-5, #xbox-series


Dex
Medlem

Verkar vara ett jäkla tryck efter både PS5 och Xbox Series. Klart tråkigt att inte alla får till release, men ändå kul att det fortfarande är så stort intresse!

Inaktiv

Låter som att grymt många är sugna på en Ps5. Man säger att 15 miljoner tillgängliga konsoler vid release var målet, sen kom det uppgifter om att det bara var 11 miljoner, vilket Sony hävdade inte stämde.

Det tog ungefär 9 månader innan Ps4 hade sålt 10 miljoner enheter.

Så det verkar som att peppen är ännu större denna gång.

Medlem

Ja de verkar ha enorma problem både Sony och MS.
men men tycker det här verkar vara standard vid konsol releaser. Tror inte jag fått en konsol på release dagen på länge nu haha.

Min plan är att försöka norpa dem runt februari nästa år.


signatur

Det finns bara tre grupper av människor i världen.
De som kan matte och de som inte kan det.

Medlem

Jag är garanterad en Series X så det är skönt. Den digitala PS5an verkar knappt säljas. Förstår om återförsäljare inte är så sugna på att ta in många av den då de inte säljer spel med den på samma sätt.

Men ja spelindustrin verkar ju växa oerhört nu med corona. Kul!

Frilansare

Tråkigt det här. Blir mycket intressant att i efterhand se exakt hur många maskiner som faktiskt gick hit till release.

Medlem

Elgiganten körde ju "US style" på förbokning, öppnade den på ett specifikt datum/tid och "ströp" den kort där efter.
(Jag bokade min PS5 Disc ca 23 sekunder efter de öppnade förbokningen, Galet om jag inte lyckas få en)
Sen är frågan om de ströp den på exakt det antal som de fått tilldelat till sig eller om de körde på magkänsla typ "100 borde vi väl få iaf" Blir nog intressant isåfall att avgöra vem som ska få en PS5 och inte på hundra dels sekunder. Tyvärr du får inte en PS5 du var 1 sekund försent bokad.

Webhallen, komplett och andra körde ju ett annat upplägg. Lät folk förboka LÅNGT innan PS5 blev officiellt och lät förbokningarna liggar kvar ganska länge innan man nu väldigt sent insåg "holyshit vi kommer inte kunna leverera till alla som förbokat" Här har jag fått ett nej ifrån Komplett som verkar ha hyffsad koll, men Webhallen fortsätter yra och verkar inte ännu ha någon form av koll på hur många enheter man kommer få, då tänker jag om Webhallen inte vet det, har Sony enbart berättat för Elgiganten hur många de ska få ? jag tror nog snarare att ingen vet ännu faktiskt, antingen det eller så är Webhallen rejält sega/yra

Medlem

Bokade min ifrån Komplett.se 23 April och enligt dom får jag den 3 mars 2021... >.<
Känns lovande.

Medlem

Sony verkar få ut fler enheter till lansering än MS. Det ser dock ut att vara betydligt högre efterfrågan så det uppfattas som att de är svårare att få tag i.

Inaktiv
Skrivet av Ribcage:

Jag är garanterad en Series X så det är skönt. Den digitala PS5an verkar knappt säljas. Förstår om återförsäljare inte är så sugna på att ta in många av den då de inte säljer spel med den på samma sätt.

Men ja spelindustrin verkar ju växa oerhört nu med corona. Kul!

Fast vi har ju ingen aning om hur många konsoler som skickas till olika ställen. Så om den inte säljs eller intresset är skyhögt vet vi ju inte.

Medlem

Har nog aldrig varit så stort sug efter en ny Playstation som vid den här lanseringen känns det som. Jag förbokade min på Webhallen i maj men räknar inte med att få någon förrän en bit in på nästa år.


signatur

PSN: Swede_78

Medlem
Skrivet av Zalcore:

Bokade min ifrån Komplett.se 23 April och enligt dom får jag den 3 mars 2021... >.<
Känns lovande.

Jag tycker den är sjukt lustig med, så Sony har sagt till Komplett "Hej på er ni får 20 enheter i November, 30 i december, ect ect ect" så att de vet att din enhet får du 3e mars 2021 ? Tror inte Sony själva vet hur många enheter dom kan leverera till varje enskild ÅF så långt fram i tiden ??

Avstängd

Känner många som förhandsbokat ps5 redan i början på 2019. Vilket såklart äter upp allokeringen av enheter från Sony automatiskt. Betyder inte att det är lite enheter som finns tillgängliga när den officiella förhandsbokning börjar. Bara det att de flesta allokerade enheter redan var förbokade långt tidigare.

Ser man på reddit också så är det en hel uppsjö av folk runtom världen som bokat långt långt före den officiella bokningen började.


signatur

Alla mina inlägg återspeglar endast min syn på ett ämne och från mitt egna perspektiv och är således helt och hållet gällande endast mig själv och är min åsikt. Om någon mot förmodan ändå tolkar det som ett försök att generalisera eller ett försök att applicera min egna åsikt som en universell sanning så har ni misstolkat det menade budskapet.

Medlem

Som jag skrev på SweClockers: Jag trodde att industriella revolutionen och fabriker skulle lösa problemet med tillgången åt produkter.

Med lite planering löser man transportproblem också, trots Corona.

Medlem

Problemen går väl att härleda till komponentmarknaden. Vad jag kan se är det långa väntetider även på vissa datorkomponenter. Logistiska utmaning i Coronatider gör inte saken bättre.


signatur

Lenovo Legion Slim 5 R7-7/16/512/4060/165Hz 16"

Medlem

Har inte förbokat PS5an än och hela tiden känns det som att jag lika gärna kan vänta tills det finns i lager, men sen så skriver folk att deras kommer i mars nästa år och då känns det mer o mer som att jag inte kommer kunna köpa en på 1 år

Medlem
Skrivet av Lolflakes:

Som jag skrev på SweClockers: Jag trodde att industriella revolutionen och fabriker skulle lösa problemet med tillgången åt produkter.

Med lite planering löser man transportproblem också, trots Corona.

Finns ingen anledning att dimensionera en fabrik efter hur många produkter man säljer på lanseringsdagen. Jämför med att servrar kraschar första dagarna ett nytt spel släpper. Rent tekniskt hade det inte varit några problem att bygga en större fabrik eller hyra in tusen extra servrar. Men ekonomiskt antagligen en rejäl smäll.

Medlem

Hade ju tänkt mysa med Demon Souls i Noviembre, men känns avlägset.. Bokade 6 feb på Webhallen.

Medlem

Det har ALLTID varit brist på konsoler vid release, frågan är om det är större brist än vanligt eller "standard" bristen som alla releaser alltid har.

Medlem

Så dem har alltså problem med SoC:en.

Medlem

Attans! Jag röstade fel! Kan någon ändra min röst från Xbox till båda?! Annars blir ju hela undersökningen irrelevant!


signatur

Man mår bra av Apple produkter!

Medlem
Skrivet av Freeman79a:

Så dem har alltså problem med SoC:en.

Nej, Det enda detta tyder på är att efterfrågan är större än tillgången vilket är vanligt när nya konsoler släpps

I så fall har Xbox större problem då de levererar färre konsoler till lanseringen men de har sannolikt bara tillverkat färre.

Inaktiv
Skrivet av Freeman79a:

Så dem har alltså problem med SoC:en.

Du har ingen aning om hur många konsoler som kommer till olika delar av världen eller hur många som är sugna på att köpa en.

Medlem

Någon med erfarenhet från tidigare konsolsläpp som har lust att sia lite? När kan vi förvänta oss batch #2? Både vad gäller PS5 och Xbox Series X.

Har av ekonomiska skäl aldrig hängt på låset som denna gång, så jag har ingen koll alls.

Redaktör
Skrivet av Freeman79a:

Så dem har alltså problem med SoC:en.

Denna nyhet varken förstärker eller försvagar det ryktet. Även Xbox uppges ju vara bristvara.


signatur
Backloggens befriare
Skrivet av WonderBoy:

Någon med erfarenhet från tidigare konsolsläpp som har lust att sia lite? När kan vi förvänta oss batch #2? Både vad gäller PS5 och Xbox Series X.

Har av ekonomiska skäl aldrig hängt på låset som denna gång, så jag har ingen koll alls.

Brukar lösa sig relativt snabbt, men man kan få ha lite tålamod.. Sällan att man hör något om problem på tillgång efter ett ~6månader.


signatur

Ad hoc addendum

Medlem
Skrivet av keffkebab:

Brukar lösa sig relativt snabbt, men man kan få ha lite tålamod.. Sällan att man hör något om problem på tillgång efter ett ~6månader.

Ah, det låter ju betryggande i alla fall.

Medlem
Skrivet av anon_328494:

Fast vi har ju ingen aning om hur många konsoler som skickas till olika ställen. Så om den inte säljs eller intresset är skyhögt vet vi ju inte.

Har sett bilder på några butiker utomlands där de tog in 8 PS5 och 0 PS5 digital t.ex. Jag tror att den finns, såklart.

Medlem
Skrivet av WonderBoy:

Någon med erfarenhet från tidigare konsolsläpp som har lust att sia lite? När kan vi förvänta oss batch #2? Både vad gäller PS5 och Xbox Series X.

Har av ekonomiska skäl aldrig hängt på låset som denna gång, så jag har ingen koll alls.

Spel och sånt, som jag bokade hos, gick ut med att både deras första och andra leverans var fulla och att min bokning i maj(2020) inkom för sent för att jag ska få någon tilldelning. Men jag behåller min plats i kön. (Känns lika ungefär lika kul som att fastna i en telefonkö till CSN i en timeloop som börjar om varje måndag.)

Efterfrågan kommer överskrida tillgången långt in på nästa år, baserat på antal enheter som beräknats säljas innan jul(11-15miljoner enheter) och tillverkningstid för att leverera dessa(5-6 månaders tillverkning av 11-15Mil enheter) tillsammans med den totala kundbasen(runt hundra miljoner) och det högre incitamentet med det låga priset och det stora generationshoppet, dessutom med Covid-19 som gett hela branchen en knuff.

Sony kommer inte ha mycket budget att utöka produktionen, då de säljer PS5 med för låga marginaler och dyrare fraktkostnader. De hade nog inte räknat med att mera än 10% av kundbasen ville ha den dag ett eller att upp mot 20% ville ha den innan jul.

Som exempel sålde PS4 en miljon enheter dag ett i USA-regionen. Även om Sony räknat med en dubblering är det långt ifrån efterfrågan idag 2020. Hade Sony höjt prislappen hade övergången kunnat mjukats upp rejält, men det hade då kunnat skada märket långt in på nästa generation, så det här är priset vi får betala när PS5 säljs billigare än tillverkningskostnaden.

Kan man inte möta upp efterfrågan från Maj 2020 kommer det ta lång tid att komma ikapp. Andrahandsmarknaden kommer slå i taket. De som fått förslag om att bli tilldelade i mars/april nästa år ska nog inte ta det som en placeholder, kan mycket väl vara sant.

Avstängd
Skrivet av Freeman79a:

Så dem har alltså problem med SoC:en.

Vad antyder det?


signatur

Alla mina inlägg återspeglar endast min syn på ett ämne och från mitt egna perspektiv och är således helt och hållet gällande endast mig själv och är min åsikt. Om någon mot förmodan ändå tolkar det som ett försök att generalisera eller ett försök att applicera min egna åsikt som en universell sanning så har ni misstolkat det menade budskapet.

12
Skriv svar