Påverkade lanseringspriset höjningen av PS-exklusiva spel?

Medlem
Påverkade lanseringspriset höjningen av PS-exklusiva spel?

Jag har velat börja blogga länge, mycket länge till och med. Men när vardagen är full med annat så blir det svårt att ta sig tiden.

Jag tänkte börja med min första blogg med min galna teori om hur lanseringspriset på PS5 påverkade höjningen med hela 20 $.

Alla som är något insatt i spel vet att en höjning är på sin plats. Att ha samma pris för sina spel som för 25 år sedan är knappast lönsamt i långa loppet (trots att spelindustrin har växt enorm på 25 år). En höjning med 10 $ är alltså mer än rimlig, men när Sony nämnde 20 $ (!) så var det nog fler än jag som höll på att sätta kaffet i halsen... (bokstavligen)

Om vi leker med tanken att lanseringspriset hade gått för 100$ mer, hade Sony vara lika benägna att höja sina spelpriser med 20 $ måntro? Jag tror faktiskt inte det. Nu får konsumenterna ta smällen av en rimlig prissättning på Sonys nya konsol, och det känns givetvis surt såhär i efterhand.

MEN, vad tror ni? Är detta bara ”foliehatt-nonsen” eller kan det finnas någon sanning i detta?

Inaktiv

Blir intressant att se vad spelen kostar till våren, när det faktiskt kommit ut ett gäng att välja på och utgivarna se hur det säljer.

Medlem

Absolut, och jag vågar faktiskt inte gissa på vad PS-Store tar för sina exklusiva titlar med tanke på att det redan idag skiljer mellan 150-200 kr på release.

Backloggens befriare

Självklart har det med varandra att göra. Fast jag tror att den höjningen hade kommit oavsett i och med att Sony alltmer pushar för den digitala maskinen.


signatur

Ad hoc addendum

Medlem

Intressant tanke. För det första så skulle dom "smygit" mer med ökningen, 5dollar-10dollar åt gången, inte BOOOM 20dollar ökning rakt upp och ner som de gjorde nu. Jag köper en ökning dock absolut, spelen nu förtiden är maffigt dyra att utveckla.

Jag tror dock inte det eventuellt sänkta priset på PS5an hade något med spelens prisökning att göra, men visst är det en möjlighet att det kan vara så.

1
Skriv svar