Imorgon är det dags att vrida tillbaka klockan

Kontot avslutas
Imorgon är det dags att vrida tillbaka klockan

...till 1985

För 35 år sedan så släpptes Super Mario Bros till Famicom i Japan. Det är inte på dagen 35 år sedan men Super Mario serien fyllde ju 35 i år.
Det firas ju på olika sätt och imorgon är det dags att fira det genom att spela det första spelet igen.
Men inte som vanligt.

Imorgon släpps nämligen Super Mario Bros 35 till Nintendo Online och det kommer gå att spela fram till 31 mars 2021.
I detta spelet spelar du första Super Mario Bros från NES men istället för att spela det som vanligt så spelar du det samtidigt som 34 andra spelare.
Dödar du en fiende så skickas denna fiende till någon av de andra spelarna så att efter ett tag kan det krylla av olika fiender på din spelplan.
Man kan även använda olika föremål senare när man spelar med mera.

Det går alltså ut på att du ska överleva så länge som möjligt i spelet, för den som dör sist är den som vinner.

Så imorgon den 1 oktober så gäller det.


signatur

ゼルダの城

Redaktör
Ponny

Tycker det här ser lika absurt roligt ut som det är absurt att det försvinner i mars. Tänk om, please!


signatur

En Bamseponny av folket

Kontot avslutas

Undrar om det släpps först när det är 1 oktober i hela världen. Var inne nyss på e-shop och det stod fortfarande att det släpps 1 oktober men det går inte att ladda ner det.

Uppdatering
Blir dock förvirrad när jag går ut på Youtube och ser att det finns de för flera timmar sedan som lagt upp det spelet eftersom de har laddat ner det från japanska e-shop


signatur

ゼルダの城

Medlem

Synd att det bara gäller Switch, om jag förstod det rätt. Hade kunnat tänka mig att betala en slant för att köra det den perioden som det är tillgängligt. Gäller väl egentligen andra Nintendo-spel också för den delen.


signatur

Time flies like an arrow, fruit flies like bananas.

We judge ourselves by our intentions and others by their behaviour.

Kontot avslutas

Det kom klockan 9 idag.

Har spelat litegrann och det var riktigt roligt.


signatur

ゼルダの城

Frilansare

Haha fick panik när jag läste rubriken och började fundera på om jag lämnade barnen på skolan i rätt tid...

Kontot avslutas
Syftet med rubriken funkade
Skrivet av Joakim Bennet:

Haha fick panik när jag läste rubriken och började fundera på om jag lämnade barnen på skolan i rätt tid...

Hehe, det var lite det som var syftet med rubriken

Tänkte att den som läser rubriken ska ifrågasätta om jag överhuvudtaget har någon koll på när sommartiden tar slut tills de ser fortsättningen på meningen


signatur

ゼルダの城

Kontot avslutas

Lyckades komma etta förut. Men jag slungades fram och tillbaka på bara de tre första banorna på Super Mario Bros (mesta dels) så jag visste ju vart det fanns blommor och stjärnor, så jag lyckades hålla mig vid liv.
Det var ganska snyggt innan jag vann, för då stod Bowser på lådorna där svampen/blomman är i, i början av 1-1 så jag kunde inte ta en till blomma eftersom han var ivägen.

Jag har fått uppfattning av att man måste spela alla banor i ordning för man kan inte fuska sig till sista världen och sen låser man upp de banorna som man har kommit till, men eftersom det kan hända att man får göra andra banor som man redan har gjort så kan det vara svårt att låsa upp nya banor.


signatur

ゼルダの城

Medlem
Skrivet av Joakim Bennet:

Haha fick panik när jag läste rubriken och började fundera på om jag lämnade barnen på skolan i rätt tid...

Tänkte fråga om det var PTSD från Fragzone Fredag, men sedan kom jag på att det var Calle som sprang iväg.


signatur

Time flies like an arrow, fruit flies like bananas.

We judge ourselves by our intentions and others by their behaviour.

Medlem

Tackar för tråden som påminde mig om detta. Provade att spela lite nu precis. Kom fyra. Kul. Fjärde bästa är gott nog för mig! 😅

Medlem

Kommer såklart spela mer och försöka komma etta i alla fall någon gång. Fattar fortfarande inte hur Nintendo kan vara så baklänges att man inte kommer kunna spela det här alls längre efter sex månader men, men.

Kontot avslutas

Jag märker att det är en viss skillnad att spela Super Mario Bros 35 idag än vad det var första dagen.
Tyckte det var lättare att vinna första dagen, nu börjar det bli lite svårare och matcherna håller i sig längre känns det som. Men det är riktigt kul att spela.
Har lyckats låsa upp till w4-1 just nu och kommit till level 45.


signatur

ゼルダの城

Skribent

Visst kanske man vill ha spelet att spela "för alltid" men nu eftersom det är en tidsbegränsad grej så ökar hypen, det kommer inte falla i glömska och självdö som så mycket annat därute samt lämnar eventuellt spelarna med en känsla av att man vill ha mer. Smart av Nintendo tycker jag, för det är ju mer en gimmick än ett spel och den här gimmicken går ju att applicera på vilket SMB som helst.

Vem vem till sommaren kanske de kör samma koncept till Super Mario World eller något och hypen är tillbaka jämfört om det här skulle funnits ute tillräckligt länge för att självdö.

Kontot avslutas

Ja, det är alltid tråkigt när ett spel bara finns under en begränsad tid.
Spelade nyss DSi spelet Zelda Four Swords anniversery på min 2DS och det var ju också ett spel som bara fanns under en begränsad tid. Tråkigt om man inte hinner köpa eller ladda ner spelet innan det försvinner.
Men det är ju ännu värre med online spel som blir helt ospelbara efter att perioden tagit slut, andra spel kan man ju fortsätta att spela så länge man vill så länge man har laddat ner det en gång.


signatur

ゼルダの城

Medlem

Det fanns väl ett webbaserat Mario för inte så längesen som fungerade mer eller mindre likadant?

Konceptet låter kul med väldigt konstigt att det är tidsbegränsat.


signatur

Ännu en dag i paradiset.

Kontot avslutas
Skrivet av Freakon:

Det fanns väl ett webbaserat Mario för inte så längesen som fungerade mer eller mindre likadant?

Konceptet låter kul med väldigt konstigt att det är tidsbegränsat.

Menar du Mario Royale?

Ja, det är konstigt att det ska vara tidsbegränsat, en rolig sak att göra annars med en gammal klassiker.


signatur

ゼルダの城

Skribent
Skrivet av Freakon:

Det fanns väl ett webbaserat Mario för inte så längesen som fungerade mer eller mindre likadant?

Konceptet låter kul med väldigt konstigt att det är tidsbegränsat.

Nja, jag tycker det är smart av Nintendo att ha det tidsbegränsat. Hade det varit ett single-player spel så visst hade det varit konstigt men handen på hjärtat, hur många kommer spela det här om 6 månader? Om ett år? Det hade självdött och gett negativ publicitet och recensioner från de som vill spela, precis som spel på Steam som kräver många deltagare men inga som spelar.

Istället kör de en begränsad drive och lämnar folk med känslan av att de vill mer.

Kontot avslutas
Skrivet av Shadee:

Nja, jag tycker det är smart av Nintendo att ha det tidsbegränsat. Hade det varit ett single-player spel så visst hade det varit konstigt men handen på hjärtat, hur många kommer spela det här om 6 månader? Om ett år? Det hade självdött och gett negativ publicitet och recensioner från de som vill spela, precis som spel på Steam som kräver många deltagare men inga som spelar.

Istället kör de en begränsad drive och lämnar folk med känslan av att de vill mer.

Det är säkert inte lika många som spelar det om sex månader, men det kommer säkert bli lite extra många som kommer spela igen innan de stänger ner det.
Men samtidigt så har man ju sett många andra online spel som har många år på nacken där det fortfarande finns många som spelar. Min sambo brukar spela Fun Run på mobilen och det är kul och har många som spelar, men Super Mario Bros 35 är enligt mig ett roligare spel och det lär ha en större skara fans eftersom Super Mario Bros ändå är en klassiker som många spelar än idag.

Annars har jag tänkt att det skulle funka att göra detta offline, ha olika svårighetsgrader och sen möta 34 datastyrda spelare. Eller ha så att man kan välja att spela det online eller med kompisar hemma i soffan på delad skärm, som på den gamla goda tiden.

Nej, men själv tycker jag att de kunde ha valt att stänga ner det om sex år istället för om sex månader. För jag tror helt ärligt att det även om sex år kommer vara väldigt många som fortfarande spelar det.


signatur

ゼルダの城

Skribent
Skrivet av ZeldasCastle:

Det är säkert inte lika många som spelar det om sex månader, men det kommer säkert bli lite extra många som kommer spela igen innan de stänger ner det.
Men samtidigt så har man ju sett många andra online spel som har många år på nacken där det fortfarande finns många som spelar. Min sambo brukar spela Fun Run på mobilen och det är kul och har många som spelar, men Super Mario Bros 35 är enligt mig ett roligare spel och det lär ha en större skara fans eftersom Super Mario Bros ändå är en klassiker som många spelar än idag.

Annars har jag tänkt att det skulle funka att göra detta offline, ha olika svårighetsgrader och sen möta 34 datastyrda spelare. Eller ha så att man kan välja att spela det online eller med kompisar hemma i soffan på delad skärm, som på den gamla goda tiden.

Nej, men själv tycker jag att de kunde ha valt att stänga ner det om sex år istället för om sex månader. För jag tror helt ärligt att det även om sex år kommer vara väldigt många som fortfarande spelar det.

Det har jag svårt att tro, sex år är extremt lång tid för ett spel - och framförallt ett spel så begränsat spel som första SMB. En rolig gimmick som folk kommer tröttna på så fort det kommer något nytt och intressant.

Tiden får väl utvisa vem som har rätt antar jag.

Kontot avslutas

När det inte var så jättemycket batteri på Switchen igår så valde jag att testa att spela Super Mario Bros 35 med GameCube handkontroll och det gick väldigt bra. Ändrade bara i inställningarna så att man hoppade och sprang med B och A samt att jag ändrade så att man styrde med vänstra spaken eftersom styrkorset är så litet på GameCube handkontrollerna.


signatur

ゼルダの城

1
Skriv svar