Tvättar ni era handkontroller?

Tvättar ni era handkontroller?

Stod i köket och höll på med vitlök och glömde tvätta händerna, gav mig i akt med att spela på PS4:an direkt istället och efter ett tag kände jag att min handkontroll förvandlats till en vitlökskontroll. Då slog det mig att jag nog inte har tvättat av handkontrollen på flera år och blev nyfiken på hur en ultraviolett germ analys skulle se ut på den.

Den naturliga följdfrågan blir ju, tvättar ni av eller underhåller era handkontroller, möss, tangentbord osv? Lär ju byggas upp bra mycket skit där.

Medlem

Brukar ibland torka av min handkontroll med lite diskmedel och en våt trasa. Samma sak med musen. Tangentbordet får sig ibland också en avtorkning och en dammsugning, men eftersom jag inte har något dyrt tangentbord så brukar det tyvärr gå sönder och åka på tippen innan det blir allt för äckligt.

Jag blev lite avskräckt efter att jag såg min kollegas mus. Säkert 2-3 mm med "handost" uppbyggd runt där man har fingrarna och lägger handen. Var något av det vidrigaste jag sett.


signatur

Submission is for the weak

Inaktiv

När behov finns, skulle jag säga, vilket troligen är lite försent egentligen.

Nu under covid-19 har jag ibland ställt mig och kollat runt och frågat mig själv vad jag borde göra rent oftare. Drog då en sväng på kontroller och tangentbord.

Sen började jag fundera på städ av mitt trapphus, som görs regelbundet men blev nyfiken på om man då även gör rent enheten för portkoden, vilket jag tvivlar på. Nu spårade jag ur där en sekund.

Medlem

En skvätt vodka rengör allt. Det har jag sett på Mythbusters. 😁

Medlem

Köper såna där rengöringsservetter med tvål på Biltema och gör rent handkontroller och tangentbord när det ser ut att behövas. Även innan/efter vänner och bekanta rör vid dem känns det vettigt att göra rent tycker jag, speciellt i dessa tider.

Känner jag mig vågad används även handsprit som rengöringsmedel för den där lite extra rena känslan.

Medlem

Skämt åsido men våtservetter, vanliga näsdukar och topz gör susen.

Medlem

Jag gör rent när man börjar se svettosten på kontrollerna. D.v.s. långt efter att man egentligen borde det. Händer också att jag gör rent efter att lilltjejens kompisar använt dem, det känns liksom bäst för själen.


signatur

När jag växte upp lyssnade jag mycket på Blümchen och Rollergirl. Jag tror att det har format mig som människa.

Medlem
Skrivet av Mortyman:

En skvätt vodka rengör allt. Det har jag sett på Mythbusters. 😁

Det är ju alkoholmissbruk.

Skrivet av Kleptomaniac:

Brukar ibland torka av min handkontroll med lite diskmedel och en våt trasa. Samma sak med musen. Tangentbordet får sig ibland också en avtorkning och en dammsugning, men eftersom jag inte har något dyrt tangentbord så brukar det tyvärr gå sönder och åka på tippen innan det blir allt för äckligt.

Jag blev lite avskräckt efter att jag såg min kollegas mus. Säkert 2-3 mm med "handost" uppbyggd runt där man har fingrarna och lägger handen. Var något av det vidrigaste jag sett.

Fy fan för handost. Kommer ihåg LAN för 20 år sen, då kändes det som snusket var status nästan, idag känns det som både konsol spelare och pc spelare fokuserar på rena och snygga set ups eller tv-spels arrangemang i hemmet. Men en titt på kontrollen kanske ändå avslöjar snusket bland gamers

Medlem

Jodå, mus, musmatta, tgb och kontroller får sig en rejäl avlusning då och då.
Damm friseras bort med en pensel och sen går jag på med våtservett. Musmattan får sig en omgång Yes med en tvättsvamp.

Ska väl tillägga att tiden mellan "då och då" varierar, men i snitt kanske 2 månader. Dammpenseln åker väl fram lite mer frekvent.


signatur

no remorse

Medlem

Jag är istället extremt noga att inte ta i min elektronik med smutsiga händer. Oavsett vad jag gör innan så tvättar jag händerna innan jag tar i saker. Enda undantaget ibland om jag får nöd är mobilen men även där försöker jag alltid torka av händerna åtminstone. (Typ måste svara i samtal eller måste ta fram ficklampan, etc).

Äter godis/chips med ätpinnar också. Fuck äckliga kontroller.

Medlem

Plockar isär tangentbordet och rengör det 1-2 gånger om året. Med tanke på att det nu är 23 år gammalt så hade det nog sett för jävligt ut om jag inte gjorde det.

Rengör musen ibland också, men mer sällan, hände oftare förr i tiden när det var en mus med kula i sig.

Kontrollerna ännu mer sällan, kanske vartannat år eller så.

I vilket fall så brukar jag ofta tvätta händerna innan jag spelar och käkar aldrig när jag spelar så jag undviker flottiga fingrar från chips osv.

Inaktiv

Nej, typ aldrig. Pillar lös avlagringar på spakarna ibland. Ganska duktig oå att tvätta händerna före en spelsession däremot men är nog en bakteriehärd ändå. Mobilen rengör jag med jämna mellanrum iallafall.

Testpilot

Går igenom mina saker ibland. Tandpetare kan vara bra att få bort smuts ur skåror.

Medlem

Brukar alltid tänka på att ha mina händer rena innan jag spelar men trots detta tvättar jag kontrollerna med jämna mellanrum. Brukar då skruva isär kontrollerna och ”handdiska” plasten/knapparna med tandborste och diskmedel, känns som nya då

Skrivet av Kazutoyo:

Plockar isär tangentbordet och rengör det 1-2 gånger om året. Med tanke på att det nu är 23 år gammalt så hade det nog sett för jävligt ut om jag inte gjorde det.

Rengör musen ibland också, men mer sällan, hände oftare förr i tiden när det var en mus med kula i sig.

Kontrollerna ännu mer sällan, kanske vartannat år eller så.

I vilket fall så brukar jag ofta tvätta händerna innan jag spelar och käkar aldrig när jag spelar så jag undviker flottiga fingrar från chips osv.

Åh, kulan i musen som alltid var full med damm 23 år gammalt tangentbord var imponerande, är en gammal Quake klenod?

Skrivet av Cidden:

Brukar alltid tänka på att ha mina händer rena innan jag spelar men trots detta tvättar jag kontrollerna med jämna mellanrum. Brukar då skruva isär kontrollerna och ”handdiska” plasten/knapparna med tandborste och diskmedel, känns som nya då

Helvete, det var seriöst, vetifan om jag skulle få ihop kontrollerna igen om jag gjorde det.

Medlem
Skrivet av Espresso_Bengt:

23 år gammalt tangentbord var imponerande, är en gammal Quake klenod?

Hah, nej, inget sådant speciellt. Ett helt omärkvärdigt Gateway 2000 OEM tangentbord min far fick till datorn som han skaffade början av 1997, men det är så jäkla bekvämt och jag är nu så oerhört van vid det så det känns dumt och onödigt att byta.

Medlem
Skrivet av Anthrax:

Jag är istället extremt noga att inte ta i min elektronik med smutsiga händer. Oavsett vad jag gör innan så tvättar jag händerna innan jag tar i saker. Enda undantaget ibland om jag får nöd är mobilen men även där försöker jag alltid torka av händerna åtminstone. (Typ måste svara i samtal eller måste ta fram ficklampan, etc).

Äter godis/chips med ätpinnar också. Fuck äckliga kontroller.

Jag är likadan och mina grejer är som nya! Händer dock att jag dammsuger tangentbordet ändå någon gång i månaden.


signatur

ASUS TUF Z390-PRO GAMING, Intel Core i7-9700K, Noctua NH-D15, 4x8GB Corsair PC4-24000, Palit RTX 3080 GamingPro 10GB, 1.1TB SSD + 4TB HDD, X-Fi Titanium HD, Corsair RM1000i, Fractal Design R4

Medlem

Diskade alla tangenter och gjorde rent tangentbordet med en gammal tandborste idag. Så skön känsla Samma med kontroller även om de inte behöver lika grundlga rengöringar.

Medlem

Jag rengör tangentbord och kontroller kanske 1 gång i månaden.
VR Headset rengörs efter varje användning både linser och "facemask"


signatur

🇸🇪 VR Sverige Discord server
https://discord.com/invite/avnhs6mgjc

Medlem

CA 1 gång i vecka rengör jag kontroller och mus + tagentbord vill att mina saker inte ska kännas snusgia att hålla i.

Medlem
Skrivet av Espresso_Bengt:

Åh, kulan i musen som alltid var full med damm

Kulan i musen är fan nostalgi alltså.

Medlem

Rengör musen lite då och då när man råkat kladda på den med smutsiga fingrar. Annars så tvättar jag händerna rätt ofta så det är sällan man sitter vid datorn med smutsiga fingrar.


signatur

||||||||||||
||||||||||||

Medlem

dammar av mina konsoler två gånger i veckan och torkar av kontrollerna två gånger i veckan samma gäller datorn och alla tillbehör. Lider av tvångstankar så blir mycket städande

Skribent

Har våtservetter ståendes för jämnan, så det blir nog att jag torkar av kontroll, mus, tangentbord etc. någon gång per vecka.

Medlem

Jag brukar torka av dem lite snabbt efter jag spelat klart med antingen tröjan eller en putsduk, finns det något värre än kletiga kontrollers?

Äta chips eller annat är förbjudet när man spelar.


signatur

| i9 10900K AllCore @5GHz | Gigabyte 3080 Vision OC @1845MHz (0.9v) | HyperX 32GB DDR4 @3600 MHz | LG 32'' @165Hz G-Sync | Samsung 970 Evo Plus M2 1TB | Asus ROG Strix Z490-F | Corsair RM750x | Noctua NH-D15 Cromax | FrDesign R7 | Soundblaster AE-5 | LG CX 65" | Nintendo Switch | PS5 Disc Ed. | Xbox SX | RetroPie| One+ CE | Amiga 500 |

Medlem

Rengör mina prylar regelbundet. Skärm, tangentbord, mus, bord, hörlurar, rubbet.

Medlem

Nej det är sällan. Ibland när man ser för mycket smuts i skarvarna på musen så gör jag rent med en tandpetare och då brukar jag också torka av allt annat. En gång om året kanske.

Medlem

Nej. Jag köper nytt när det blir för skabbigt.

Medlem

Jag tänker emellanåt att jag borde göra det. Skulle gissa att det aldrig faktiskt blivit gjort någonsin, dock...

12
Skriv svar