Nämen?! Vi har en Xbox Series X!

Medlem

Säga vad man vill men den är sannerligen inte snygg.


signatur

Det finns bara tre grupper av människor i världen.
De som kan matte och de som inte kan det.

Medlem
Skrivet av Lirilesh:

Taggad!

Är så nära på att införskaffa en sådan till mig själv men är så skraj för burn-in. Hur länge har du haft din och vad gör du för att undvika just burn-in? Och vad säger garantin om något sånt händer?

Om inbränning mot allt förmodan sker så går det på garantin och LG skickar hem tekniker som byter panelen på plats.

Skrivet av Zymac:

Har inte LG's Oleds en såndära funktion så dom skiftar hela bilden ett par pixlar lite då o då för att motverka burn in? Eller har den tekniken skrotats iom att panelerna blivit bättre?

Min C9 har det, vilket var lustigt uppenbart då jag hade två-tre döda pixlar i rad uppe i vänstra hörnet på min första panel, och det såg ut som att dessa vandrade och ibland ”försvann” beroende på hur bilden flyttades runt på panelen.

Gick förstås på garantin så dom bytte panel

Medlem

Stilig pjäs, men den är skriker ju "jag vill stå upp!".

Fattar inte hur man kan säga att den är ful i vilket fall dock.

Medlem
Skrivet av Zymac:

Har inte LG's Oleds en såndära funktion så dom skiftar hela bilden ett par pixlar lite då o då för att motverka burn in? Eller har den tekniken skrotats iom att panelerna blivit bättre?

Min C7 har det. Finns också en annan funktion att den efter ett X antal driftstimmar kör ett program för att "återställa" panelen. Kan vara typ 1500-2000timmar eller liknande.

Redaktör
Skrivet av r4v3nl0rd:

Stilig pjäs, men den är skriker ju "jag vill stå upp!".

Fattar inte hur man kan säga att den är ful i vilket fall dock.

Calle hälsar och tackar!


signatur
Medlem

PS5 kommer ni däremot inte få klämma på innan release, Sony vill inte att folk ska förstå att deras konsol är klenare.

Medlem
Skrivet av Arcadia:

PS5 kommer ni däremot inte få klämma på innan release, Sony vill inte att folk ska förstå att deras konsol är klenare.

Japanska medier har haft den i cirka två veckor med ett embargo som går ut 4:e oktober enligt vad det sagts.

Det är möjligt att medier i andra länder också har enheter men att det inte läckt ut något.

Medlem
Skrivet av Lirilesh:

Taggad!

Är så nära på att införskaffa en sådan till mig själv men är så skraj för burn-in. Hur länge har du haft din och vad gör du för att undvika just burn-in? Och vad säger garantin om något sånt händer?

Jag har kört med OLED i flera år. Första "burken" var en 55" LG 920v följt av en 55" C7 som i sin tur blev utbytt mot den jag har idag, en 65" B9.
Under dessa år har jag aldrig sett en tillstymmelse till inbränning och jag har inte direkt varit snäll mot apparaterna. För samtliga har använts till både surfning på nätet och spel med statisk hud.
Så enligt min egen erfarenhet så är inbränningsrisken överdriven.
Men visst, den finns där och dom som jag tror ligger i riskzonen för inbränning är dom som kör med väldigt hög ljusstyrka och hög kontrast i kombination med statiska bilder under en längre period. Man får väl även räkna med att det finns måndags ex med paneler som är mer känsliga än andra.

Medlem
Skrivet av Arcadia:

PS5 kommer ni däremot inte få klämma på innan release, Sony vill inte att folk ska förstå att deras konsol är klenare.

Shots fired.

Medlem
Skrivet av Jimbo66:

Men visst, den finns där och dom som jag tror ligger i riskzonen för inbränning är dom som kör med väldigt hög ljusstyrka och hög kontrast i kombination med statiska bilder under en längre period. Man får väl även räkna med att det finns måndags ex med paneler som är mer känsliga än andra.

Exakt, man bör dra ner OLED-ljusstyrkan inne på inställningarna ganska rejält på alla icke-HDR presets man använder. Vill minnas att dessa var satta i topp som standard på varenda preset utom möjligtvis proffs-presetsen.

Grafikfejs
Paradox Interactive
Skrivet av Tomas Helenius:

Calle hälsar och tackar!

höhö


signatur

När jag blir stor ska jag också ha dubbelskägg!

Medlem

Öppna upp och peta på hårdvaran lite nu
Vill veta om den interna ssdn är fastlödd


signatur

"Wonderful! Time for a celebration... Cheese for everyone!"
"Epic is shit, change my mind"

Medlem
Skrivet av Tomas Helenius:

Calle hälsar och tackar!

Lol.

Medlem

Åh, vad sugen man blir, ska bli kul att läsa recension / test på den här.

Hoppas den dyker upp hos mig snart med...


signatur

| i9 10900K AllCore @5GHz | Gigabyte 3080 Vision OC @1845MHz (0.9v) | HyperX 32GB DDR4 @3600 MHz | LG 32'' @165Hz G-Sync | Samsung 970 Evo Plus M2 1TB | Asus ROG Strix Z490-F | Corsair RM750x | Noctua NH-D15 Cromax | FrDesign R7 | Soundblaster AE-5 | LG CX 65" | Nintendo Switch | PS5 Disc Ed. | Xbox SX | RetroPie| One+ CE | Amiga 500 |

Medlem
Skrivet av Jimbo66:

Jag har kört med OLED i flera år. Första "burken" var en 55" LG 920v följt av en 55" C7 som i sin tur blev utbytt mot den jag har idag, en 65" B9.
Under dessa år har jag aldrig sett en tillstymmelse till inbränning och jag har inte direkt varit snäll mot apparaterna. För samtliga har använts till både surfning på nätet och spel med statisk hud.
Så enligt min egen erfarenhet så är inbränningsrisken överdriven.
Men visst, den finns där och dom som jag tror ligger i riskzonen för inbränning är dom som kör med väldigt hög ljusstyrka och hög kontrast i kombination med statiska bilder under en längre period. Man får väl även räkna med att det finns måndags ex med paneler som är mer känsliga än andra.

"Spel med statisk hud"

Haha, det måste vara en ny genre


signatur

| i9 10900K AllCore @5GHz | Gigabyte 3080 Vision OC @1845MHz (0.9v) | HyperX 32GB DDR4 @3600 MHz | LG 32'' @165Hz G-Sync | Samsung 970 Evo Plus M2 1TB | Asus ROG Strix Z490-F | Corsair RM750x | Noctua NH-D15 Cromax | FrDesign R7 | Soundblaster AE-5 | LG CX 65" | Nintendo Switch | PS5 Disc Ed. | Xbox SX | RetroPie| One+ CE | Amiga 500 |

Medlem
Skrivet av pskjonte:

"Spel med statisk hud"

Haha, det måste vara en ny genre

HUD = Heads-up display

Ambassadör
Xbox

Mycket fränt, inte alls avis! Bara 40 dagar kvar tills jag får klämma på min...


signatur

Jump in.

Medlem
Skrivet av Arcadia:

PS5 kommer ni däremot inte få klämma på innan release, Sony vill inte att folk ska förstå att deras konsol är klenare.

Sonys SSD har testats i hastigheter runt 17gb/s, nära det teoretiska maxet på 22gb/s. Det ger ett enormt övertag när man ska fylla grafikminnet med feta texturer. Så även om Series X i vissa fall kan ge lite bättre partikeleffekter eller något mera strålspårning i mindre utrymmen så kommer PS5 vara bättre rustad för stora öppna världar där assets kan växlas snabbare till/från grafikminnet.

Detta har varit känt länge och Sonys egna studios som bygger spel mot dessa styrkor kommer inte framstå som klena.

Men den största styrkan med PS5 är att den inte jobbar mot en minsta gemensam nämnare, vilket påskyndar utvecklingstider och ger snyggare spel. Allt MS släpper till Series X ska optimeras för både Series S och PC och i den processen måste man antingen förlänga utvecklingstiden och/eller strypa kvaliteten på spelen. I slutändan kommer då de där 2 extra terrafloppen inte få andas ut som tänkt.

I multiplattspel som släpps till alla format blir alla förlorare då alla systems minsta gemensamma nämnare sänker slutresultatet. Detta vet Sony om och därför släpper man inte sina spel till PC samtidigt, om än alls för att hålla sina spel på en högre nivå. Inte heller gimpade de sin digitala version, så de slipper alla problem MS dragit på sig.

Så i slutändan kommer PS5 ändå vinna på sina snyggare spel, trots "klenare" TF.

Medlem
Skrivet av Arcadia:

PS5 kommer ni däremot inte få klämma på innan release, Sony vill inte att folk ska förstå att deras konsol är klenare.

Pga.. Dom inte har mer än 4 kvar på lager och dessa ska tillbaka till fabrik ...............;=

Medlem

Det ser ut som en låda så för första gången passarnamnet Xbox antar jag?


signatur

🇸🇪 VR Sverige Discord server
https://discord.com/invite/avnhs6mgjc

Medlem
Skrivet av Lindhenberg:

Sonys SSD har testats i hastigheter runt 17gb/s, nära det teoretiska maxet på 22gb/s. Det ger ett enormt övertag när man ska fylla grafikminnet med feta texturer. Så även om Series X i vissa fall kan ge lite bättre partikeleffekter eller något mera strålspårning i mindre utrymmen så kommer PS5 vara bättre rustad för stora öppna världar där assets kan växlas snabbare till/från grafikminnet.

Detta har varit känt länge och Sonys egna studios som bygger spel mot dessa styrkor kommer inte framstå som klena.

Men den största styrkan med PS5 är att den inte jobbar mot en minsta gemensam nämnare, vilket påskyndar utvecklingstider och ger snyggare spel. Allt MS släpper till Series X ska optimeras för både Series S och PC och i den processen måste man antingen förlänga utvecklingstiden och/eller strypa kvaliteten på spelen. I slutändan kommer då de där 2 extra terrafloppen inte få andas ut som tänkt.

I multiplattspel som släpps till alla format blir alla förlorare då alla systems minsta gemensamma nämnare sänker slutresultatet. Detta vet Sony om och därför släpper man inte sina spel till PC samtidigt, om än alls för att hålla sina spel på en högre nivå. Inte heller gimpade de sin digitala version, så de slipper alla problem MS dragit på sig.

Så i slutändan kommer PS5 ändå vinna på sina snyggare spel, trots "klenare" TF.

och endån klarar den magiska SSD:n endast 30Fps i ratchet and clank som troligtvis inte kommer vara det mest krävande spelet i framtiden,, och man var tvungen att sänka kvalitén på Spiderman för att kunna ha högre FPS..

Kanske är bättre att invänta med ditt maniska SSD prat tills dom är släppta och man får se riktiga resultat, och inte teoretiska

Medlem
Medlem
Skrivet av Lindhenberg:

Sonys SSD har testats i hastigheter runt 17gb/s, nära det teoretiska maxet på 22gb/s. Det ger ett enormt övertag när man ska fylla grafikminnet med feta texturer. Så även om Series X i vissa fall kan ge lite bättre partikeleffekter eller något mera strålspårning i mindre utrymmen så kommer PS5 vara bättre rustad för stora öppna världar där assets kan växlas snabbare till/från grafikminnet.

Detta har varit känt länge och Sonys egna studios som bygger spel mot dessa styrkor kommer inte framstå som klena.

Men den största styrkan med PS5 är att den inte jobbar mot en minsta gemensam nämnare, vilket påskyndar utvecklingstider och ger snyggare spel. Allt MS släpper till Series X ska optimeras för både Series S och PC och i den processen måste man antingen förlänga utvecklingstiden och/eller strypa kvaliteten på spelen. I slutändan kommer då de där 2 extra terrafloppen inte få andas ut som tänkt.

I multiplattspel som släpps till alla format blir alla förlorare då alla systems minsta gemensamma nämnare sänker slutresultatet. Detta vet Sony om och därför släpper man inte sina spel till PC samtidigt, om än alls för att hålla sina spel på en högre nivå. Inte heller gimpade de sin digitala version, så de slipper alla problem MS dragit på sig.

Så i slutändan kommer PS5 ändå vinna på sina snyggare spel, trots "klenare" TF.

Kul att du tror på PS5, när inte ens Sony gör det utan bara låter extremt opartiska japaner klämma på den.

Medlem
Skrivet av Lindhenberg:

Sonys SSD har testats i hastigheter runt 17gb/s, nära det teoretiska maxet på 22gb/s. Det ger ett enormt övertag när man ska fylla grafikminnet med feta texturer. Så även om Series X i vissa fall kan ge lite bättre partikeleffekter eller något mera strålspårning i mindre utrymmen så kommer PS5 vara bättre rustad för stora öppna världar där assets kan växlas snabbare till/från grafikminnet.

Detta har varit känt länge och Sonys egna studios som bygger spel mot dessa styrkor kommer inte framstå som klena.

Men den största styrkan med PS5 är att den inte jobbar mot en minsta gemensam nämnare, vilket påskyndar utvecklingstider och ger snyggare spel. Allt MS släpper till Series X ska optimeras för både Series S och PC och i den processen måste man antingen förlänga utvecklingstiden och/eller strypa kvaliteten på spelen. I slutändan kommer då de där 2 extra terrafloppen inte få andas ut som tänkt.

I multiplattspel som släpps till alla format blir alla förlorare då alla systems minsta gemensamma nämnare sänker slutresultatet. Detta vet Sony om och därför släpper man inte sina spel till PC samtidigt, om än alls för att hålla sina spel på en högre nivå. Inte heller gimpade de sin digitala version, så de slipper alla problem MS dragit på sig.

Så i slutändan kommer PS5 ändå vinna på sina snyggare spel, trots "klenare" TF.

Fast, det beror ju på vem du frågar. Jag har sett videor där utvecklare berättar att Series X kommer bli bättre i open world. Minns inte förklaringarna men något i stil med dess bättre mjukvara, cpu, en massa lull helt enkelt. Man får nog se helt enkelt. Gjorde en snabbtitt på Youtube men hittade tyvärr inte klippen. ☺️ Jag är övertygad att bägge kommer bli asgrymma konsoler och allt kommer mest bli "nitpicking"

Inaktiv

Mycket kommentarer på utseendet. Tittar man på den ser den ut som något ingenjörerna har fått jobba på ifred. Stilren och effektiv på bekostnad av "flashig" kosmetisk design

Medlem
Skrivet av Jimbo66:

HUD = Heads-up display

Haha så klart, hade nog nått annat i huvudet...:p


signatur

| i9 10900K AllCore @5GHz | Gigabyte 3080 Vision OC @1845MHz (0.9v) | HyperX 32GB DDR4 @3600 MHz | LG 32'' @165Hz G-Sync | Samsung 970 Evo Plus M2 1TB | Asus ROG Strix Z490-F | Corsair RM750x | Noctua NH-D15 Cromax | FrDesign R7 | Soundblaster AE-5 | LG CX 65" | Nintendo Switch | PS5 Disc Ed. | Xbox SX | RetroPie| One+ CE | Amiga 500 |

Medlem
Skrivet av Lindhenberg:

Sonys SSD har testats i hastigheter runt 17gb/s, nära det teoretiska maxet på 22gb/s. Det ger ett enormt övertag när man ska fylla grafikminnet med feta texturer. Så även om Series X i vissa fall kan ge lite bättre partikeleffekter eller något mera strålspårning i mindre utrymmen så kommer PS5 vara bättre rustad för stora öppna världar där assets kan växlas snabbare till/från grafikminnet.

Detta har varit känt länge och Sonys egna studios som bygger spel mot dessa styrkor kommer inte framstå som klena.

Men den största styrkan med PS5 är att den inte jobbar mot en minsta gemensam nämnare, vilket påskyndar utvecklingstider och ger snyggare spel. Allt MS släpper till Series X ska optimeras för både Series S och PC och i den processen måste man antingen förlänga utvecklingstiden och/eller strypa kvaliteten på spelen. I slutändan kommer då de där 2 extra terrafloppen inte få andas ut som tänkt.

I multiplattspel som släpps till alla format blir alla förlorare då alla systems minsta gemensamma nämnare sänker slutresultatet. Detta vet Sony om och därför släpper man inte sina spel till PC samtidigt, om än alls för att hålla sina spel på en högre nivå. Inte heller gimpade de sin digitala version, så de slipper alla problem MS dragit på sig.

Så i slutändan kommer PS5 ändå vinna på sina snyggare spel, trots "klenare" TF.

Juste. Varför ens uppdatera CPU/GPU i framtiden? Boys, köp bara den snabbaste SSDn och ni kan köra alla spel på maxinställningar.

/s

Skägg.
10 Chambers
Skrivet av doversund:

Skall bli kul att höra era tankar, samt att ev. kunna ställa frågor

Det ska vi nog kunna ordna när tillfälle ges!


signatur
Medlem

Kommer ni även få Series S innan de släpps? Är lite nyfiken på om det kommer märkas skillnad på X och S om man använder de på en 1920x1080 eller 2560x1440 skärm. Och även hur mycket mindre plats spelen tar på S varianten så man får någon uppfattning om hur stor uppoffring man gör med en 512GB SSD.

Lutar nog ändå åt en Series X för min del eftersom jag vill ha skivspelaren.

Medlem
Skrivet av Lirilesh:

Taggad!

Är så nära på att införskaffa en sådan till mig själv men är så skraj för burn-in. Hur länge har du haft din och vad gör du för att undvika just burn-in? Och vad säger garantin om något sånt händer?

Själv har jag fått inbränningar på både en Oled B6 och en Oled C8... Kollar aldrig på vanliga tv-kanaler (ingen antennkabel instoppad ens). Jag är så sjukt trött på att vara rädd för inbränningar (det plus att när det nu var dags för ny tv ville jag såklart ha större än de 65" jag redan hade, och CX 77-tummaren kostar 60 lakan..). Så nu köpte jag en Samsung 2020 Q80T 75". Elgiganten, Netonnet och Media Markt sänkte den från 29.990:- till 19.990:- under någon dag nyligen. Plus att man får en av tre saker av Samsung (jag ska välja robotdammsugaren värd runt 7000:-, men fanns annat gott också). Visst, jag tappar OLED-svärtan. Men får ändå sjukt bra bild, större bild, och HDMI 2.1. Plus att jag äger en Samsung-telefon som spelar bra ihop med tv:n. Osv. Jag är sjukt nöjd. Bättre bild än jag trodde. Var rädd att jag blivit bortskämd med OLEDs. Men icke..

20 lakan för den tv:n plus en Robotdammsugare för 7000:-? Sinnessjukt prisvärt.

Så visst. CX:arna är grymma, och prisvärda, så länge du kan stanna på 65".... Men för mig som precis flyttat till större boende, och såklart vill ha större bild än tidigare i mitt större vardagsrum (och kräks på inbränningar), så blev valet enkelt.

Skriv svar