Nämen?! Vi har en Xbox Series X!

Medlem

Det jag undrar men ingen besvarat ännu, är om NVME SSDn, tar upp en slot av de 3 hårddiskar man kan koppla till Xboxen. Misstänker väl att det är så men... Är lite sugigt, för betyder att jag får ta bort en av 5tb diskarna...

Medlem
Skrivet av Soulless:

Ser ut som ett stort nätagg 🤣🤣
Om det är något som ser ut som man byggt det hemma i garaget så är det ju xboxen.
Men en svart fyrkant går nog passa in i de flesta vardagsrum. Den är verkligen inte snygg men inte heller något som sticker i ögonen.

Ps5an...med rätt inredning kan den säkert va skitsnygg men lär nog bara sticka ut som ”out of place” i de flesta rum.

Möjligtvis om man är en samlare av Asus routrar och diverse scifi rymdskepp.
Min åsikt är att design mässigt är det Knockout i första ronden av Microsoft. Enkel design, fyller sin funktion om man kollar på alla som har fått en för preview. Varför göra det svårt?
För den delen är det ju bara renders av PS5an som Sony har visat?
Varför? bara en allmän fråga

Medlem
Skrivet av Arcadia:

Kul att du tror på PS5, när inte ens Sony gör det utan bara låter extremt opartiska japaner klämma på den.

Att någon "klämmer på den" ändrar varken specs eller fakta. Däremot är jag nyfiken på vad folk tycker om DualSense och 3D-ljudet.

Inaktiv
Skrivet av Lindhenberg:

Att någon "klämmer på den" ändrar varken specs eller fakta. Däremot är jag nyfiken på vad folk tycker om DualSense och 3D-ljudet.

Nej men det är intressant att se hur kyllösningen klarar sig. Ännu mer intressant på PS5 än Xbox skulle jag säga då PS har variabla frekvenser vilka kommer throttla vid för hög värmeutveckling. Så jag ser fram emot att någon som inte representerar Sonys PR-avdelning "klämmer" på den.

Nu är den ju stor som fan så den kommer säkert klara kylningen bra ändå men fortfarande intressant.

Medlem
Skrivet av anon_118566:

Nej men det är intressant att se hur kyllösningen klarar sig. Ännu mer intressant på PS5 än Xbox skulle jag säga då PS har variabla frekvenser vilka kommer throttla vid för hög värmeutveckling.

Sonys lösning gällande frekvenser är specifikt gjord för att inte påverkas av värme. Man har ett maxtak gällande strömförbrukning och om ett spel vill ha mer så sänks en frekvens en aning.

Det är en lösning jag tror fler konsoler och datorer (eller komponenter) kommer använda i framtiden då man enkelt och billigt kan få ut mer prestanda.

Medlem
Skrivet av Iceman88:

Möjligtvis om man är en samlare av Asus routrar och diverse scifi rymdskepp.
Min åsikt är att design mässigt är det Knockout i första ronden av Microsoft. Enkel design, fyller sin funktion om man kollar på alla som har fått en för preview. Varför göra det svårt?
För den delen är det ju bara renders av PS5an som Sony har visat?
Varför? bara en allmän fråga

Jag har ingen aning och jag håller med om att PS5an försöker för mycket med scifi-looken.
Men xboxen ser bedrövlig ut, det enda som räddar den är att den är extremt anonym och förmodligen försvinner in i nästan all inredning. Men designmässigt....det finns ingen design över den.


signatur

"AT LAST, SIR TERRY, WE MUST WALK TOGETHER."

Medlem
Skrivet av Lindhenberg:

Att någon "klämmer på den" ändrar varken specs eller fakta. Däremot är jag nyfiken på vad folk tycker om DualSense och 3D-ljudet.

Med "klämmer på den" menar jag ju givetvis inte att känna på plasten känns, självklart pratar jag ju om hur spel som finns på båda plattformarna ser ut när man jämför dem, hur bra gamla PS4-spel ser ut på PS5 osv osv. Och Sony vågar inte låta någon jämföra detta innan konsolen släpps, vilket visar på att den inte är starkast.

Medlem
Skrivet av Tomas Helenius:

Calle hälsar och tackar!

Kan ni prova att ansluta en USB SSD med ca 550MB/S för att se hur lång tid det tar att starta Red dead Redemption 2 jämfört med den interna lagringen?

Den snabba Interna lagringen verkar inte arbeta så mycket snabbare med backåtkompatibla spel, även fast att det skiljer mycket i hastighet.
Det skulle kunna vara intressant ifall man redan har en USB SSD, då man inte behöver ha en expansions sticka(för backåtkompabilitet) om man klarar sig utan quick resume.

Inaktiv
Skrivet av Margy:

Sonys lösning gällande frekvenser är specifikt gjord för att inte påverkas av värme. Man har ett maxtak gällande strömförbrukning och om ett spel vill ha mer så sänks en frekvens en aning.

Det är en lösning jag tror fler konsoler och datorer (eller komponenter) kommer använda i framtiden då man enkelt och billigt kan få ut mer prestanda.

Säger Sony det tycker jag det är desto mer intressant at få se tester av systemet...

Redaktör
Skrivet av Fearnox:

Kan ni prova att ansluta en USB SSD med ca 550MB/S för att se hur lång tid det tar att starta Red dead Redemption 2 jämfört med den interna lagringen?

Den snabba Interna lagringen verkar inte arbeta så mycket snabbare med backåtkompatibla spel, även fast att det skiljer mycket i hastighet.
Det skulle kunna vara intressant ifall man redan har en USB SSD, då man inte behöver ha en expansions sticka(för backåtkompabilitet) om man klarar sig utan quick resume.

Test av laddtider är på gång, bland annat med USB 3-ansluten SSD. Vet ej exakt hastighet på den, men gen 1/USB 3.0 är väl ungefär det du efterlyser (5 Gbit/s är väl ca 550 MB/s, va?) Text kommer inom kort, hursomhelst.

Vi testade att stoppa SSD i en PS4, och då varierade tidsvinsten ganska mycket mellan olika spel och speltyper. Se här. Inte omöjligt att det blir liknande trend med nya konsolerna. Vi får se, vi kommer hursomhelst testa både Xbox och PS5 på det och mycket annat.


signatur
Medlem
Skrivet av Tomas Helenius:

Test av laddtider är på gång, bland annat med USB 3-ansluten SSD. Vet ej exakt hastighet på den, men gen 1/USB 3.0 är väl ungefär det du efterlyser (5 Gbit/s är väl ca 550 MB/s, va?) Text kommer inom kort, hursomhelst.

Vi testade att stoppa SSD i en PS4, och då varierade tidsvinsten ganska mycket mellan olika spel och speltyper. Se här. Inte omöjligt att det blir liknande trend med nya konsolerna. Vi får se, vi kommer hursomhelst testa både Xbox och PS5 på det och mycket annat.

Nice!
Jo precis, 5Gbit/s blir 650MB/s, men diskarna brukar ligga runt 550MB/s(S-ATA SSD hastigheter på PC typ).

En som provat RDR2 på PS4 Pro med SSD på reddit

Jag tror att jag har liknande resultat på min PS4 Pro, tror jag har en Samsung 850 EVo, hittar inte kartongen just nu.

Ska bli spännande att se resultatet!

Medlem

Blir spännande att se hur multiplatformsspel kommer att prestera på de nya konsolerna. Då Xbox bör vara lättare att utveckla/optimera spel till eftersom den bygger på samma Directx Ultimate som PC spelen utvecklas till.

NuZ
Testpilot
Skrivet av Margy:

Sonys lösning gällande frekvenser är specifikt gjord för att inte påverkas av värme. Man har ett maxtak gällande strömförbrukning och om ett spel vill ha mer så sänks en frekvens en aning.

Det är en lösning jag tror fler konsoler och datorer (eller komponenter) kommer använda i framtiden då man enkelt och billigt kan få ut mer prestanda.

Är AMDs lösning de har på nya laptop chipen. De visa den på CES. Dock så ja Sony har säkert anpassat det lite men är AMDs hittepå


signatur

🎮 Xbox Series X | Nintendo Switch | Playstation 5 | Samsung Q90 65”

”Döm ingen efter utseendet – för så otroligt bra är jag faktiskt inte!”

Medlem
Skrivet av NuZ:

Är AMDs lösning de har på nya laptop chipen. De visa den på CES. Dock så ja Sony har säkert anpassat det lite men är AMDs hittepå

Jag har för mig att Cerny hade en förklaring om hur det fungerar som han sedan avslutade med något i stil med "...och utöver detta använder vi oss även av AMD Smartshift för att få ut några extra fps när det finns kraft över". Jag fick känslan att AMDs lösning inte var grunden i det hela?

Medlem

Vem på redaktionen kommer ha den hemma hos sig?

Dex
Medlem
Skrivet av Arcadia:

Med "klämmer på den" menar jag ju givetvis inte att känna på plasten känns, självklart pratar jag ju om hur spel som finns på båda plattformarna ser ut när man jämför dem, hur bra gamla PS4-spel ser ut på PS5 osv osv. Och Sony vågar inte låta någon jämföra detta innan konsolen släpps, vilket visar på att den inte är starkast.

Hur vet du att Sony inte kommer skicka ut den till någon för att "klämma på den" som du säger? Intressant att du vet något som ingen annan vet faktiskt.

Får ju också säga att det är jäkligt kul att du tycker att det inte räknas för att det är japaner
Räknas det inte för dom i USA som får klämma på Xbox då heller?

Skägg.
10 Chambers
Skrivet av xverminator:

Vem på redaktionen kommer ha den hemma hos sig?

Det ryktas att Tompa skulle låna hem den under helgen


signatur
Medlem

Tyckte ändå den såg tråkig men ok ut i marknadsföringen, har bara gått utför ju mer man ser av den "i verkligheten". Utöver väldigt otymplig storlek (50% högre än PS5 liggandes, 50% bredare än PS5 ståendes) verkar den billiga plasten vara något av en magnet för fingeravtryck. Kan nog vara en av tidernas fulaste konsoler.

Medlem
Skrivet av kebbe:

Tyckte ändå den såg tråkig men ok ut i marknadsföringen, har bara gått utför ju mer man ser av den "i verkligheten". Utöver väldigt otymplig storlek (50% högre än PS5 liggandes, 50% bredare än PS5 ståendes) verkar den billiga plasten vara något av en magnet för fingeravtryck. Kan nog vara en av tidernas fulaste konsoler.

Mja, den titeln går nog till devkittet av Ps5an tror jag.

Eller amerikanska varianten av supernintendo.


signatur

(batsman) Det enda som är större än njutningen av ett avklarat arbete, är att skjuta upp det till morgondagen.

Medlem
Skrivet av kebbe:

Tyckte ändå den såg tråkig men ok ut i marknadsföringen, har bara gått utför ju mer man ser av den "i verkligheten". Utöver väldigt otymplig storlek (50% högre än PS5 liggandes, 50% bredare än PS5 ståendes) verkar den billiga plasten vara något av en magnet för fingeravtryck. Kan nog vara en av tidernas fulaste konsoler.

Själv tycker jag den e jäkligt läcker medans PS5 är ful som stryk! Smaken e delad

Medlem
Skrivet av Nyhet:

Snyggt!


signatur

macOS: MacBook Air 13" [M1-ARM64/16/256GB], MacBook Pro 15" [Core i7/16/256GB], iOS: iPad Mini [128GB], iPhone 8 [64GB], Apple Watch Series 6 44mm [LTE], W10: Surface Book 3 15" [Core i7/GTX 1660 Ti/32/512GB]
The purpose of morality is to teach you, not to suffer and die, but to enjoy yourself and live. --Ayn Rand
Skriv under ett upprop för en grönare energipolitik: https://energiupproret.se/

Medlem
Skrivet av EYEtriforce:

Det snackas mycket om att PS5an är sjukt stor, och det verkar den ju onekligen vara.
Men formfaktorn på Xboxet verkar ju vara meeeeh ? Får knappast plats i en vanlig TV hylla pga både hög bredd och höjd ?

Coolt att ni fått en dock

XB OG: 8 320 cm3

PS3: 8 727 cm3

PS4 Pro: 5 322 cm3

XB 1 OG: 7 208 cm3

XSX: 6 863 cm3

XSS: 2 699 cm3

PS5 DE: 9 329 cm3

PS5: 10 546 cm3


signatur

macOS: MacBook Air 13" [M1-ARM64/16/256GB], MacBook Pro 15" [Core i7/16/256GB], iOS: iPad Mini [128GB], iPhone 8 [64GB], Apple Watch Series 6 44mm [LTE], W10: Surface Book 3 15" [Core i7/GTX 1660 Ti/32/512GB]
The purpose of morality is to teach you, not to suffer and die, but to enjoy yourself and live. --Ayn Rand
Skriv under ett upprop för en grönare energipolitik: https://energiupproret.se/

Medlem
Skrivet av Soulless:

Ps5an...med rätt inredning kan den säkert va skitsnygg

Skitsnygg??? *LOL* 🤣🤣🤣

Enda inredning som kan passa:


signatur

macOS: MacBook Air 13" [M1-ARM64/16/256GB], MacBook Pro 15" [Core i7/16/256GB], iOS: iPad Mini [128GB], iPhone 8 [64GB], Apple Watch Series 6 44mm [LTE], W10: Surface Book 3 15" [Core i7/GTX 1660 Ti/32/512GB]
The purpose of morality is to teach you, not to suffer and die, but to enjoy yourself and live. --Ayn Rand
Skriv under ett upprop för en grönare energipolitik: https://energiupproret.se/

Medlem
Skrivet av Lirilesh:

Juste. Varför ens uppdatera CPU/GPU i framtiden? Boys, köp bara den snabbaste SSDn och ni kan köra alla spel på maxinställningar.

/s

*LOL*

Jo, man kan nästan misstänka att vissa tom. tror på den gojan själva!

Skrivet av NuZ:

Är AMDs lösning de har på nya laptop chipen. De visa den på CES. Dock så ja Sony har säkert anpassat det lite men är AMDs hittepå

Kan tänka mig att det faktiskt är mer lämpat på datorer (som inte behöver vara samma jämna spec som en konsol ofta är target för när man skall optimera spel. Speciellt bärbara (med ofta begränsad kylning) så kan det nog passa riktigt bra.


signatur

macOS: MacBook Air 13" [M1-ARM64/16/256GB], MacBook Pro 15" [Core i7/16/256GB], iOS: iPad Mini [128GB], iPhone 8 [64GB], Apple Watch Series 6 44mm [LTE], W10: Surface Book 3 15" [Core i7/GTX 1660 Ti/32/512GB]
The purpose of morality is to teach you, not to suffer and die, but to enjoy yourself and live. --Ayn Rand
Skriv under ett upprop för en grönare energipolitik: https://energiupproret.se/

Medlem
Skrivet av Soulless:

Ser ut som ett stort nätagg 🤣🤣
Om det är något som ser ut som man byggt det hemma i garaget så är det ju xboxen.
Men en svart fyrkant går nog passa in i de flesta vardagsrum. Den är verkligen inte snygg men inte heller något som sticker i ögonen.

Ps5an...med rätt inredning kan den säkert va skitsnygg men lär nog bara sticka ut som ”out of place” i de flesta rum.

Fast till skillnad från Xboxen som tyvärr inte får plats i en vanlig tv-bänks hylla på något sätt så ser ju PS5:an ännu värre ut liggandes som är det enda sättet den skulle få plats i en.

Det kommer bli svårt att få en dessa utan att dem kommer sticka på fel sätt.

Medlem
Skrivet av Lirilesh:

Taggad!

Är så nära på att införskaffa en sådan till mig själv men är så skraj för burn-in. Hur länge har du haft din och vad gör du för att undvika just burn-in? Och vad säger garantin om något sånt händer?

Jag har en LG B7, fick inbränning av undertexter efter ca 2.5 år. Väldigt svårt att se det dock men dom fanns där.
Kom hem en tekniker till mig och byta panelen inom ca 10 dagar efter jag gjort en ticket på Lg.s sida.
Kosta inte en krona.


signatur

Corsair Obsidian 1000D* Corsair AX1600i* Asus Z790 Prime-A* Intel 13900K* 32GB G-Skill DDR5 7600Mhz/36* Asus RTX 4090* Corsair MP600 1TB* Samsung 980 Pro 1TB

Medlem
Skrivet av Tomas Helenius:

Test av laddtider är på gång, bland annat med USB 3-ansluten SSD. Vet ej exakt hastighet på den, men gen 1/USB 3.0 är väl ungefär det du efterlyser (5 Gbit/s är väl ca 550 MB/s, va?) Text kommer inom kort, hursomhelst.

Vi testade att stoppa SSD i en PS4, och då varierade tidsvinsten ganska mycket mellan olika spel och speltyper. Se här. Inte omöjligt att det blir liknande trend med nya konsolerna. Vi får se, vi kommer hursomhelst testa både Xbox och PS5 på det och mycket annat.

Man ska nog helst ha en Samsung T7 när man testar usb disk.


signatur

Corsair Obsidian 1000D* Corsair AX1600i* Asus Z790 Prime-A* Intel 13900K* 32GB G-Skill DDR5 7600Mhz/36* Asus RTX 4090* Corsair MP600 1TB* Samsung 980 Pro 1TB

Skrivet av Fj0d:

Blir spännande att se hur multiplatformsspel kommer att prestera på de nya konsolerna. Då Xbox bör vara lättare att utveckla/optimera spel till eftersom den bygger på samma Directx Ultimate som PC spelen utvecklas till.

Xboxen kommer nog ha dom snyggare/bättre flyt i spelen än PS5:an, lite så som det alltid varit enda från första Xboxen vs PS2 till Xbox one X vs PS4Pro. Även om det ofta varit rätt marginellt.

Däremot tror jag nog PS5:ans exklusiva spel kommer vara dom mest tekniskt imponerande. Tittar man bara nu på dom exklusiva spelen på PS4:an mot multiplatformstittlarna så märks det rätt tydligt vad utveckling mot endast en specifik hårdvara kan medföra.

Hursom kommer vi inte få se lika stora skillnader som i Chaos Theory mellan Xbox och Playstation 2

Medlem
PS5?
Skrivet av Nyhet:

Får ni en motsvarande för PS5?


signatur

Lenovo Legion Slim 5 R7-7/16/512/4060/165Hz 16"

Medlem

Känns positivt att den skickas i god tid till spelsajter, då tror de iallfall på sin produkt!


signatur

En glad kalmarit boende på Gotland!

Skriv svar