Sparfiler från Dirt 5 på PS4 funkar inte på PS5

Medlem
Skrivet av Checker:

Kanske det då. Jag vet inte. Du vet inte heller om det är fel på systemnivå, vilket det då alltså troligtvis inte är eftersom det även finns titlar som erbjuder cross-saves.

Vilka cross-gen titlar som inte är Sonys egna erbjuder det? Kanske de utvecklarna kan tipsa och lära de andra om hur de lyckas. Eller så får Sony hjälpa till. Är det inte något tokigt på systemnivå borde det vara en enkel grej.

Ambassadör
Xbox

Jaha, ja det är ju onekligen ett intressant sätt att göra det på...

Väldigt nöjd med Xbox


signatur

Jump in.

Avstängd
Skrivet av Ribcage:

Vilka cross-gen titlar som inte är Sonys egna erbjuder det? Kanske de utvecklarna kan tipsa och lära de andra om hur de lyckas. Eller så får Sony hjälpa till. Är det inte något tokigt på systemnivå borde det vara en enkel grej.

Kanske är jobbigare att göra till Playstation och utvecklare väljer att inte lägga resurser på det?

Vad vi vet så kör ju xbox series s/x fortfarande denna generations operativ system. Vi vet ännu inte hur Playstations kommer att skilja sig från ps4. Troligtvis ganska ordentligt ombyggt med tanke på att sony verkar satsa mer på helt nytt istället för uppgradering av gammalt.

"Är det inte Microsoft som betalar för detta borde det vara en enkel grej."


signatur

Alla mina inlägg återspeglar endast min syn på ett ämne och från mitt egna perspektiv och är således helt och hållet gällande endast mig själv och är min åsikt. Om någon mot förmodan ändå tolkar det som ett försök att generalisera eller ett försök att applicera min egna åsikt som en universell sanning så har ni misstolkat det menade budskapet.

NuZ
Testpilot

Att starta sitt favoritspel på nya konsolen och förutsätta att sparfilen funkar är befängt! Det MS gör är ett lyx, inte ett krav


signatur

🎮 Xbox Series X | Nintendo Switch | Playstation 5 | Samsung Q90 65”

”Döm ingen efter utseendet – för så otroligt bra är jag faktiskt inte!”

Medlem
Skrivet av Mortaigne:

Jaha, ja det är ju onekligen ett intressant sätt att göra det på...

Väldigt nöjd med Xbox

Jo, som tomguide skriver:

"It’s a confusing situation, and one that probably won’t get ironed out until we see the PS5 in action. If you intend to start a big, expansive game on the PS4 and finish it on the PS5, however, be aware that you may have to change your plans."

Skrivet av Checker:

Kanske är jobbigare att göra till Playstation och utvecklare väljer att inte lägga resurser på det?

Vad vi vet så kör ju xbox series s/x fortfarande denna generations operativ system. Vi vet ännu inte hur Playstations kommer att skilja sig från ps4. Troligtvis ganska ordentligt ombyggt med tanke på att sony verkar satsa mer på helt nytt istället för uppgradering av gammalt.

Låter ju onekligen som något på systemnivå när du säger det så. Tror du övertolkat mitt första inlägg något. Inte att det är fel på konsolen på något sätt, utan mer att det just är jobbigare att lösa. Det är bevisligen inte omöjligt, så ett sånt "fel" föreligger inte.

Avstängd
Skrivet av Ribcage:

Låter ju onekligen som något på systemnivå när du säger det så. Tror du övertolkat mitt första inlägg något. Inte att det är fel på konsolen på något sätt, utan mer att det just är jobbigare att lösa.

Så det är alltså inget fel på systemnivå? Lite mer jobb kanske krävs för att operativsystemen kanske är väldigt olika. Men det betyder inte att något är fel vilket du försökte påstå.

Jag tolkade ditt inlägg exakt på sättet du skrev det på och som du troligtvis också hoppades att det skulle tolkas.


signatur

Alla mina inlägg återspeglar endast min syn på ett ämne och från mitt egna perspektiv och är således helt och hållet gällande endast mig själv och är min åsikt. Om någon mot förmodan ändå tolkar det som ett försök att generalisera eller ett försök att applicera min egna åsikt som en universell sanning så har ni misstolkat det menade budskapet.

KoP
Medlem

Så vad är problemet? Sparningar på PS sparas väl även i molnet precis som på Xbox? Borde väl inte vara några svårigheter att lösa?

Medlem
Skrivet av rudeboystig:

Nu har jag inte jobbat med platformsbackend för varken PS5 eller XSX, men för både PS3/360 och PS4/XB1 var det stora skillnader på hur användarvänliga MS är jämfört med Sony. Bara en enkel sak som att Sony har (hade?) en hård split mellan regioner med egna regler och testkrav och sjukt krångliga verktyg.

Var på konferensen när Sony presenterade PS4an för utvecklare, Mark Cerny lovade att allt skulle bli enklare med en region, bättre support och enklare regler men nope. Hoppas det är lite bättre nu iaf.

Lite det jag funderade över, om det fanns något som Sony låst på något sätt. Jag jobbar inte som kådapa sen massa år och vägrade följa polarna som jobbade med spel, däremot knackat mycket backend för andra ändamål.

Medlem
Skrivet av NuZ:

Att starta sitt favoritspel på nya konsolen och förutsätta att sparfilen funkar är befängt! Det MS gör är ett lyx, inte ett krav

Skulle inte kalla det lyx, snarare ny konsolstandard. Vi lever inte i en tid av minneskort, på PC kan man vänta sig att kunna hämta sparfiler via molnet när man installerar om spel via Steamkontot, varför skulle det vara lyx att vänta sig detsamma på konsol? Det känns ganska uppenbart att all form av bakåtkompatibilitet var en eftertanke på PS5.

Medlem
Skrivet av Checker:

Så det är alltså inget fel på systemnivå? Lite mer jobb kanske krävs för att operativsystemen kanske är väldigt olika. Men det betyder inte att något är fel vilket du försökte påstå.

Nä precis, avdelning jag har inget fel på mina knän det är bara jävligt jobbigt att gå.

Avstängd
Skrivet av Ribcage:

Nä precis, avdelning jag har inget fel på mina knän det är bara jävligt jobbigt att gå.

Exakt. Jobbigare att gå barfota på grus när du är van med att bara gå i gräs. Men det betyder inte att det är dina ben eller knän det är fel på.


signatur

Alla mina inlägg återspeglar endast min syn på ett ämne och från mitt egna perspektiv och är således helt och hållet gällande endast mig själv och är min åsikt. Om någon mot förmodan ändå tolkar det som ett försök att generalisera eller ett försök att applicera min egna åsikt som en universell sanning så har ni misstolkat det menade budskapet.

NuZ
Testpilot
Skrivet av kebbe:

Skulle inte kalla det lyx, snarare ny konsolstandard. Vi lever inte i en tid av minneskort, på PC kan man vänta sig att kunna hämta sparfiler via molnet när man installerar om spel via Steamkontot, varför skulle det vara lyx att vänta sig detsamma på konsol? Det känns ganska uppenbart att all form av bakåtkompatibilitet var en eftertanke på PS5.

O sen slutar det med som på pc att man måste vara uppkopplad hela tiden. Sommarstuge spelandet blir lidande. Skillnad på PC och de fantastiska konsolerna


signatur

🎮 Xbox Series X | Nintendo Switch | Playstation 5 | Samsung Q90 65”

”Döm ingen efter utseendet – för så otroligt bra är jag faktiskt inte!”

Medlem

Anledningen för mig att bakåtkomp denna gång känns extra viktig och grym är att spelen nu är så pass snygga. Förr ville man bara packa undan och gå vidare men nu är spel som Red dead 2, Gears 5, God Of War (vet det är PS4) etc fortfarande vansinnigt läckra. Suget efter att lira dessa godingar med högre fps, upplösning, snabbare laddtider är högt.

Ja, Series X är given att börja nästa gen med för min del.

Medlem

Var det inte samma sak med de ps3 spel som även kom till ps4? Eller kan jag fortsätta köra last of us remaster och börja på samma ställe jag var i ps3 varianten om jag kör samma konto?

Medlem
Skrivet av Checker:

30% av vad? Sparfiler? Vad jag vet finns det väl ingen plattform där man måste betala extra för att få spara sina spel. (Räknar inte med forntidens minneskort)

Sony vill sälja en till kopia för 70$. Sony tar 30% av det om det är digitalt.

Medlem
Skrivet av Freeman79a:

Sony vill sälja en till kopia för 70$. Sony tar 30% av det om det är digitalt.

Du får förklara hur du tänker här.

Artikeln handlar om att Dirt 5 och Yakuza - två spel som kan uppgraderas gratis till PS5-versioner - inte kan använda gamla sparfiler till nästa generation.

Du menar alltså att Sony gjort detta för att folk ska köpa nya kopior av spelen? Nya kopior som de fortfarande inte kan använda sparfiler från PS4 med. Jag har svårt att se någon logik i ditt resonemang?

Medlem
Skrivet av Ribcage:

Låter som att det är något på systemnivå som är fel, när allt fler utvecklare tvingas göra såhär.

Kan det vara av samma orsak som gjort så att PS4-handkontrollers inte kommer fungera med PS5-spel?


signatur

macOS: MacBook Air 13" [M1-ARM64/16/256GB], MacBook Pro 15" [Core i7/16/256GB], iOS: iPad Mini [128GB], iPhone 8 [64GB], Apple Watch Series 6 44mm [LTE], W10: Surface Book 3 15" [Core i7/GTX 1660 Ti/32/512GB]
The purpose of morality is to teach you, not to suffer and die, but to enjoy yourself and live. --Ayn Rand
Skriv under ett upprop för en grönare energipolitik: https://energiupproret.se/

Medlem
Skrivet av NuZ:

O sen slutar det med som på pc att man måste vara uppkopplad hela tiden. Sommarstuge spelandet blir lidande. Skillnad på PC och de fantastiska konsolerna

De flesta spel, tom på skiva, kräver ju i princip uppdateringar. Så praktiskt svårt att komma runt det.

Sedan har nästan alla sommarstugor bredband/fiber numera. Väldigt vanligt iaf.


signatur

macOS: MacBook Air 13" [M1-ARM64/16/256GB], MacBook Pro 15" [Core i7/16/256GB], iOS: iPad Mini [128GB], iPhone 8 [64GB], Apple Watch Series 6 44mm [LTE], W10: Surface Book 3 15" [Core i7/GTX 1660 Ti/32/512GB]
The purpose of morality is to teach you, not to suffer and die, but to enjoy yourself and live. --Ayn Rand
Skriv under ett upprop för en grönare energipolitik: https://energiupproret.se/

Avstängd
Skrivet av martinot:

Kan det vara av samma orsak som gjort så att PS4-handkontrollers inte kommer fungera med PS5-spel?

Troligtvis inte. Tror den orsaken är på grund av att dualsense har så mycket nya funktioner som inte finns i ds4.


signatur

Alla mina inlägg återspeglar endast min syn på ett ämne och från mitt egna perspektiv och är således helt och hållet gällande endast mig själv och är min åsikt. Om någon mot förmodan ändå tolkar det som ett försök att generalisera eller ett försök att applicera min egna åsikt som en universell sanning så har ni misstolkat det menade budskapet.

Avstängd
Skrivet av Freeman79a:

Sony vill sälja en till kopia för 70$. Sony tar 30% av det om det är digitalt.

Vad har det med sparade spel att göra? Absolut noll. Precis som logiken i ditt inlägg.

Varför fylls alltid Playstation nyheter av xbox fans som försöker sprida felaktig information eller rena befängda spekulationer som fakta? Är det månne avundsjuka eller osäkerhet?


signatur

Alla mina inlägg återspeglar endast min syn på ett ämne och från mitt egna perspektiv och är således helt och hållet gällande endast mig själv och är min åsikt. Om någon mot förmodan ändå tolkar det som ett försök att generalisera eller ett försök att applicera min egna åsikt som en universell sanning så har ni misstolkat det menade budskapet.

NuZ
Testpilot
Skrivet av martinot:

De flesta spel, tom på skiva, kräver ju i princip uppdateringar. Så praktiskt svårt att komma runt det.

Sedan har nästan alla sommarstugor bredband/fiber numera. Väldigt vanligt iaf.

Ja det är ju sant faktiskt. Men brukar uppdatera spelet hemma sådan åka o spela offline
Kanske blir en omöjlighet i framtiden


signatur

🎮 Xbox Series X | Nintendo Switch | Playstation 5 | Samsung Q90 65”

”Döm ingen efter utseendet – för så otroligt bra är jag faktiskt inte!”

Medlem

https://youtu.be/n1X4Hk7_40U

Jag tycker han förklarar ganska bra. Gör sig lite lustig av det. Påminner lite om historia det Sony gjorde 2013. Hur den mäktige har fallit.

Avstängd
Skrivet av Freeman79a:

https://youtu.be/n1X4Hk7_40U

Jag tycker han förklarar ganska bra. Gör sig lite lustig av det. Påminner lite om historia det Sony gjorde 2013. Hur den mäktige har fallit.

Verkar ju vara en väldigt opartisk och icke-biased källa... /s


signatur

Alla mina inlägg återspeglar endast min syn på ett ämne och från mitt egna perspektiv och är således helt och hållet gällande endast mig själv och är min åsikt. Om någon mot förmodan ändå tolkar det som ett försök att generalisera eller ett försök att applicera min egna åsikt som en universell sanning så har ni misstolkat det menade budskapet.

Medlem
Skrivet av Checker:

Verkar ju vara en väldigt opartisk och icke-biased källa... /s

Dock det han säger = sant.

Medlem
Skrivet av NuZ:

Ja det är ju sant faktiskt. Men brukar uppdatera spelet hemma sådan åka o spela offline
Kanske blir en omöjlighet i framtiden

Har du 4g/3g där så går det lösa om du har okej me surf till telefonen.

NuZ
Testpilot
Skrivet av Lilagröt:

Har du 4g/3g där så går det lösa om du har okej me surf till telefonen.

Ja typ så jag gör Men vill inte att det alltid ska vara ett behov av att vara uppkopplad


signatur

🎮 Xbox Series X | Nintendo Switch | Playstation 5 | Samsung Q90 65”

”Döm ingen efter utseendet – för så otroligt bra är jag faktiskt inte!”

Medlem
Skrivet av Freeman79a:

https://youtu.be/n1X4Hk7_40U

Jag tycker han förklarar ganska bra. Gör sig lite lustig av det. Påminner lite om historia det Sony gjorde 2013. Hur den mäktige har fallit.

Men har den mäktige fallit?

Medlem
Skrivet av NuZ:

Ja det är ju sant faktiskt. Men brukar uppdatera spelet hemma sådan åka o spela offline
Kanske blir en omöjlighet i framtiden

Det fungerar förmodligen, men man måste nog inse att livet kommer nog att praktiskt bli allt svårare utan Internet. Blir nog på sikt nästan lika vanligt med fiber i stugorna som med elektricitet.

Finns dock även de som har stugor utan både el, vatten och avlopp (faktiskt ganska vanligt för stugor i Norge, även helt nybyggda som kostar 2-4 mille). Så inget är nog omöjligt!

Bara lite obekvämare och lite mer opraktiskt kanske.


signatur

macOS: MacBook Air 13" [M1-ARM64/16/256GB], MacBook Pro 15" [Core i7/16/256GB], iOS: iPad Mini [128GB], iPhone 8 [64GB], Apple Watch Series 6 44mm [LTE], W10: Surface Book 3 15" [Core i7/GTX 1660 Ti/32/512GB]
The purpose of morality is to teach you, not to suffer and die, but to enjoy yourself and live. --Ayn Rand
Skriv under ett upprop för en grönare energipolitik: https://energiupproret.se/

Medlem
Skrivet av Freeman79a:

https://youtu.be/n1X4Hk7_40U

Jag tycker han förklarar ganska bra. Gör sig lite lustig av det. Påminner lite om historia det Sony gjorde 2013. Hur den mäktige har fallit.

Verkligen, omvända roller nu.

12
Skriv svar