Nvidia RTX 3070-släppet skjuts upp

Robot
Nvidia RTX 3070-släppet skjuts upp

Men vi måste bara vänta till slutet av oktober.

#Geforce, #Nvidia, #RTX


Såg åxå att dom har höjt priserna på 3080 korten med ca 500kr.

Iallafall på inet, när jag jämför mitt bokade pris som jag har nu, och det det kostaratt boka ett nu, så kanske inte e alla kort,


signatur

Är intelligent nog att förstå att göra en konsol till den objektiva vinnaren gör inte spelen bättre efter det.

1+1=2.. 8-3+2= 7.. 3-3x6+2= -13.
If two wrongs don't make a right, try three.

Medlem

Det var väl sagt att det gällde "introduktionspriser" någon vecka efter release?

Själv blir det att vänta till 3080ti släpps, om inte AMD skulle överraska så det stänker om det och dessutom ha drivrutiner som inte är en katastrof.

Medlem
Skrivet av Snake Plissken:

Såg åxå att dom har höjt priserna på 3080 korten med ca 500kr.

Iallafall på inet, när jag jämför mitt bokade pris som jag har nu, och det det kostaratt boka ett nu, så kanske inte e alla kort,

Men du får väl det för priset det var när du bokade den? (Det är väl så det funkar?)


signatur

<allt jag skriver är mina åsikter och ni behöver varken hålla med eller säga emot>

Medlem
Skrivet av Ankh:

Men du får väl det för priset det var när du bokade den? (Det är väl så det funkar?)

Borde vara så, men jag tar ingenting för garanterat förrän jag har kortet i min hand.

Apropå "releasen" av 3070 så kan man ju inte ens säga att kortet verkligen släpps då det enbart lär vara till en minoritet av lyckliga köpare och bottar, precis som föregångarna 3080 och 3090 där de flesta fortfarande väntar på sina kort.

I spelvärlden kunde man likna dessa "releaser" med early-access eller kanske bara en betanyckel.

Skrivet av Ankh:

Men du får väl det för priset det var när du bokade den? (Det är väl så det funkar?)

Vad jag vet så ska jag ha det gamla priset.
Är fortfarande det priset som står i min bokning iallafall, det nya står bara i "butiken"


signatur

Är intelligent nog att förstå att göra en konsol till den objektiva vinnaren gör inte spelen bättre efter det.

1+1=2.. 8-3+2= 7.. 3-3x6+2= -13.
If two wrongs don't make a right, try three.

Medlem

Saknar alternativet "Väntar och ser vad AMDs kort presterar"

Medlem

Inväntar tester och nyheter om eventuella problem. Ska bli intressant och se vad AMD kan erbjuda med sin RX 6000-serie. Hoppas de har lite bättre tillgång på korten också.

Medlem
Skrivet av Ender:

Borde vara så, men jag tar ingenting för garanterat förrän jag har kortet i min hand.

Apropå "releasen" av 3070 så kan man ju inte ens säga att kortet verkligen släpps då det enbart lär vara till en minoritet av lyckliga köpare och bottar, precis som föregångarna 3080 och 3090 där de flesta fortfarande väntar på sina kort.

I spelvärlden kunde man likna dessa "releaser" med early-access eller kanske bara en betanyckel.

Det är väldigt vanligt att grafikkort tar slut och blir en bristvara i början. Tråkigt att vänta men samtidigt är alternativet att de håller på grejerna och bygger upp ett större lager innan de släpper, nu får i alla fall några använda grejerna tidigare.

Skribent
Skrivet av Lolflakes:

Saknar alternativet "Väntar och ser vad AMDs kort presterar"

Fixat!

Medlem

Inte ens nyhetsvärdig fördröjning.


signatur

Sökes Utrotad: Ljust media-tbord (svarta bokstäver obelyst)
Org.105 swe ej platt | 7 dedikerade mediaknappar | USB-sladd.

Medlem

Jag kan väldigt lite om hårdvara, brukar köpa Komplets färdiga paket.
Har en 7 år gammal uppsättning, med GTX 670, Får man ut mycket av att bara byta grafikkortet? Eller kommer det bli knas när en av komponenterna är så mycket nyare än moderkort och CPU.

Skribent
Skrivet av Johnhedlund:

Jag kan väldigt lite om hårdvara, brukar köpa Komplets färdiga paket.
Har en 7 år gammal uppsättning, med GTX 670, Får man ut mycket av att bara byta grafikkortet? Eller kommer det bli knas när en av komponenterna är så mycket nyare än moderkort och CPU.

En komponent i datorn kommer i princip alltid att agera flaskhals, men så länge alla delarna är någorlunda likvärdiga spelar det inte jättestor roll. Om man dock kombinerar en väldigt gammal CPU med ett nytt och välpresterande grafikkort så går man troligtvis miste om väldigt mycket prestanda.

Medlem

Jag får allt nöja mig med mitt 2080Ti jag köpte för nio månader sedan för 13 000 kr istället för att köpa det lite starkare 3070 för 5600 kr. Sånt är livet när man köper tech och vill ligga på topp och hamnar på botten.


signatur

Det var detta...

Medlem
Skrivet av Johnhedlund:

Jag kan väldigt lite om hårdvara, brukar köpa Komplets färdiga paket.
Har en 7 år gammal uppsättning, med GTX 670, Får man ut mycket av att bara byta grafikkortet? Eller kommer det bli knas när en av komponenterna är så mycket nyare än moderkort och CPU.

Jag är helt säker på att du i alla fall kommer se en enorm skillnad i prestanda, antagligen den absolut största det går att nå med ditt system (utan att veta närmare spec). Och då kommer det tveklöst "räcka" med ett 3070...antagligen alla lägre modeller de säkert kommer släppa i 3000-serien också.
Det finns 2 saker jag skulle kolla lite närmare på dock, och den viktigaste är ditt PSU (er. Du kan oftast (eller alltid?) se siffror någonstans på själva PSU'n, eller om inte det på din orderhistorik hos Komplett. När du vet det så följer du bara rekommendationerna för grafikkortet (GPU) som du är sugen på, vilket du bör se på tillverkarens hemsida.

När du ändå kollar din datorspec hos Komplett (eller någon ordersedel?) så kan du också se vilken anslutning du har på ditt moderkort till grafikkortet. en 7 år gammal dator har antagligen en PCI-e 2 slot vilket kommer flaskhalsa en del av kortets jämförelsevis enorma beräkningskraft. Utöver det så kommer du antagligen märka av en markant skillnad för en relativt liten peng.

Nu ÄR ditt system med åren dock, och jag undrar ändå inte ifall du inte skulle vinna på att överväga en heluppgradering i alla fall, inklusive det nya kortet. Ett uppgraderingspaket kan ju också göra susen, men då dessa enbart inkluderar CPU, Mb och RAM-minnen så sitter du kvar met en PSU som kanske är för klen, dina gamla hårddiskar och ett chassi som säkert lämnar en del att önska...plus att du måste bygga den själv (eller överlåta det åt någon.

Summa summarum, ifall din burk har en PSU som klarar av det grafikkort du är sugen på så kommer det göra en held del för dig, och SAMTIDIGT framtidssäkra dig ett tag framöver, ifall du senare vill köpa ikapp den övriga utrustningen. Även i färdiga paket bör det gå bra att välja bort ett grafikkort, som du då kan flytta över själv.
Hoppas detta hjälper något...ifall du undrar något annat så hjälper det ifall du tar fram info om vad exakt du har i din nuvarande burk...det är rätt svårt att ge annat än svävande svar och gissningar

Medlem
Skrivet av Johnhedlund:

Jag kan väldigt lite om hårdvara, brukar köpa Komplets färdiga paket.
Har en 7 år gammal uppsättning, med GTX 670, Får man ut mycket av att bara byta grafikkortet? Eller kommer det bli knas när en av komponenterna är så mycket nyare än moderkort och CPU.

Vilken processor har du? Finns goda chanser att du tjäna på att uppgradera grafikkort!

Medlem

"Inom en snar framtid" lol. Väntar på 3080 i lager igen. Lär väl ta ett antal månader innan man får ett sånt.

Medlem
Skrivet av Ender:

Jag är helt säker på att du i alla fall kommer se en enorm skillnad i prestanda, antagligen den absolut största det går att nå med ditt system (utan att veta närmare spec). Och då kommer det tveklöst "räcka" med ett 3070...antagligen alla lägre modeller de säkert kommer släppa i 3000-serien också.
Det finns 2 saker jag skulle kolla lite närmare på dock, och den viktigaste är ditt PSU (er. Du kan oftast (eller alltid?) se siffror någonstans på själva PSU'n, eller om inte det på din orderhistorik hos Komplett. När du vet det så följer du bara rekommendationerna för grafikkortet (GPU) som du är sugen på, vilket du bör se på tillverkarens hemsida.

När du ändå kollar din datorspec hos Komplett (eller någon ordersedel?) så kan du också se vilken anslutning du har på ditt moderkort till grafikkortet. en 7 år gammal dator har antagligen en PCI-e 2 slot vilket kommer flaskhalsa en del av kortets jämförelsevis enorma beräkningskraft. Utöver det så kommer du antagligen märka av en markant skillnad för en relativt liten peng.

Nu ÄR ditt system med åren dock, och jag undrar ändå inte ifall du inte skulle vinna på att överväga en heluppgradering i alla fall, inklusive det nya kortet. Ett uppgraderingspaket kan ju också göra susen, men då dessa enbart inkluderar CPU, Mb och RAM-minnen så sitter du kvar met en PSU som kanske är för klen, dina gamla hårddiskar och ett chassi som säkert lämnar en del att önska...plus att du måste bygga den själv (eller överlåta det åt någon.

Summa summarum, ifall din burk har en PSU som klarar av det grafikkort du är sugen på så kommer det göra en held del för dig, och SAMTIDIGT framtidssäkra dig ett tag framöver, ifall du senare vill köpa ikapp den övriga utrustningen. Även i färdiga paket bör det gå bra att välja bort ett grafikkort, som du då kan flytta över själv.
Hoppas detta hjälper något...ifall du undrar något annat så hjälper det ifall du tar fram info om vad exakt du har i din nuvarande burk...det är rätt svårt att ge annat än svävande svar och gissningar

Älskar den hjälp man får här. Bästa communityt ever

Min fråga var mer av allmän nyfikenhet än att vi behöver djupdyka, men nu blev jag nyfiken så då gräver vi vidare, om någon vill. Datorn levererar idag bra till det som vi spelar på den, Fortnite / LoL / Minecraft / RL. Men när den blir lite med åren så måste man vara beredd att öppna plånboken.

Återigen, tack för er engagemang

Min specc är:

Cooler Master HAF 912 Plus Midi Tower
Fläktar: 1x 200mm Front, 1x 120mm Bak, mATX, ATX, Röd LEDs Av/På,
Art. nr: 604766 / Tillverkarens artikelnummer:: RC-912P-KKN1

Silver Power SP-S650M 650W PSU
ATX 12V V2.3, 80 Plus Bronze, Modular, 4x 6+2pin PCIe, 8x SATA, 7x Molex,
Art. nr: 657493 / Tillverkarens artikelnummer:: 13535

Intel Core i7-3770 Processor
Socket-LGA1155, Quad Core, 3.4GHz, 8MB, 77W, HD4000, Boxed w/fan,
Art. nr: 660226 / Tillverkarens artikelnummer:: BX80637I73770

MSI Z77A-G43, Socket-1155
ATX, Z77, DDR3, 1xG3+1xG2-PCIe-x16, CFX, VGA, DVI, HDMI, UEFI,
Art. nr: 746688 / Tillverkarens artikelnummer:: Z77A-G43

Corsair Vengeance DDR3 1600MHz 8GB CL9
Kit w/2x 4GB XMS3 modules, CL9-9-9-24, 1.5V, Vengeance Heatspreader, 240,
Art. nr: 618010 / Tillverkarens artikelnummer:: CMZ8GX3M2A1600C9

Gigabyte GeForce GTX 670 2GB PhysX CUDA
PCI-Express 3.0, "Windforce 3X", with Splinter Cell Blacklist,
Art. nr: 751040 / Tillverkarens artikelnummer:: GV-N670OC-2GD

Intel® SSD 330 Series 180GB 2.5", 25nm
SATA 6 Gb/s (SATA3.0), 500MB/450MB/s read/write,,
Art. nr: 749483 / Tillverkarens artikelnummer:: SSDSC2CT180A3K5

Seagate Barracuda® 2TB
SATA 6Gb/s (SATA 3.0), 64MB Cache, 7200RPM, 3.5",

Skribent

@Johnhedlund

Lirar du i 1440p eller 4K lär inte CPU:n flaskhalsa extremt mycket med ett RTX 3070 – CPU:n tenderar att belastas mer ju lägre upplösning man spelar i.

Om du dock planerar att köra i 1080p tror jag att du skulle gå miste om rätt mycket av grafikkortets prestanda. Det skulle givetvis bli ett stort lyft ändå jämfört med ditt nuvarande, men grafikkortet lär bara nyttjas till kanske 50-60%.

Om du uppgraderar så bör du även satsa på 16 GB RAM istället för 8 GB.

Medlem

Det känns väldigt konstigt att ange brist på grafikkort som skäl till att skjuta upp släppet, och logiken fallerar också på fler sätt.

De kort som finns vid det första släppdatumet finns väl kvar färdiga då även om släppet fördröjs? Och de kort som tillverkas och kommer ut till nästa släpp två veckor senare skulle väl ha tillverkats och kommit ut till försäljning iaf under tiden? Så det kommer inte att finnas mer kort ute totalt på marknaden två veckor senare. Enda skillnaden är att vid ett tidigare släpp hade några fått sina kort tidigare, medan andra fått vänta upp till två veckor, sedan skulle det rullat på oavsett.

Kan därför inte riktigt förstå logiken i skälet som anges till att skjuta upp datumet, att det sker av hänsyn till kritiken från köparna. Det känns definitivt som att det är något annat som ligger bakom. Förmodligen behövde Nvidia de här två veckorna av andra skäl än de anger, kanske mer testning, eller bättre positionering mot AMD, vad får något som helst inte lika "omtänksamt", men det behövdes också en ursäkt till fördröjningen som får folk att fokusera på nåt annat. Därav en pr-mässig förklaring att spinna till det hela med, med tanke på sina kunders känslor, en förklaring som ju egentligen inte håller?

Medlem

@Johnhedlund

Perfekt! Jag är inget hårdvaruproffs heller, även om jag byggt själv ett tag, men jag tror inte att flaskhalsen mellan ditt system (CPU och DDR3 RAM-minnen) kommer vara allt för stor flaskhals. Den lär finnas där, men jag TROR ändå att du borde se en monstruös prestandaskillnad från idag. PCI-e porten är ver.3 och PSU'n borde klara biffen upp till ett 3070 i alla fall enligt Tom's Hardware, som är en bra sida.

Som en plan B så kommer du ändå ha (kanske vad som kan bli det mest prisvärda kort på länge) ett kort som är i prestandanivå med förra generationens flaggskepp (RTX 2080ti) och som kommer räcka många år framöver. När du väl vill komma upp i par med dagens system så har du redan grafikkortet redo för din nya dator.

Som ett extra tips. Ifall du vill uppleva något riktigt häftigt, unna dig en ny skärm samtidigt. Jag misstänker att du idag sitter med en vanlig 1080p på 24'' ? Ditt system kommer knappast se bra ut i något i 4k, men med ett 3070 lär du kunna köra i 1440p utan problem, och en 27-32'' 1440p -skärm ihop med dagens grafikkort kommer få dig att tappa andan!
Jag sitter fortfarande med ett GTX 1080 i väntan på mitt nya kort, och kör som smör i solsken på min Acer-skärm. Nästa steget blir 4k för mig, och det är mycket möjligt att det är just 3080 som kommer göra den drömmen verklig för mig

PS. vill du ha ytterligare hjälp av riktiga proffs så ska du ställa frågan i FZ's eminenta vapenbröder borta på SweClockers.

Lycka till

Medlem
Skrivet av Johnhedlund:

Älskar den hjälp man får här. Bästa communityt ever

Min fråga var mer av allmän nyfikenhet än att vi behöver djupdyka, men nu blev jag nyfiken så då gräver vi vidare, om någon vill. Datorn levererar idag bra till det som vi spelar på den, Fortnite / LoL / Minecraft / RL. Men när den blir lite med åren så måste man vara beredd att öppna plånboken.

Återigen, tack för er engagemang

Min specc är:

Cooler Master HAF 912 Plus Midi Tower
Fläktar: 1x 200mm Front, 1x 120mm Bak, mATX, ATX, Röd LEDs Av/På,
Art. nr: 604766 / Tillverkarens artikelnummer:: RC-912P-KKN1

Silver Power SP-S650M 650W PSU
ATX 12V V2.3, 80 Plus Bronze, Modular, 4x 6+2pin PCIe, 8x SATA, 7x Molex,
Art. nr: 657493 / Tillverkarens artikelnummer:: 13535

Intel Core i7-3770 Processor
Socket-LGA1155, Quad Core, 3.4GHz, 8MB, 77W, HD4000, Boxed w/fan,
Art. nr: 660226 / Tillverkarens artikelnummer:: BX80637I73770

MSI Z77A-G43, Socket-1155
ATX, Z77, DDR3, 1xG3+1xG2-PCIe-x16, CFX, VGA, DVI, HDMI, UEFI,
Art. nr: 746688 / Tillverkarens artikelnummer:: Z77A-G43

Corsair Vengeance DDR3 1600MHz 8GB CL9
Kit w/2x 4GB XMS3 modules, CL9-9-9-24, 1.5V, Vengeance Heatspreader, 240,
Art. nr: 618010 / Tillverkarens artikelnummer:: CMZ8GX3M2A1600C9

Gigabyte GeForce GTX 670 2GB PhysX CUDA
PCI-Express 3.0, "Windforce 3X", with Splinter Cell Blacklist,
Art. nr: 751040 / Tillverkarens artikelnummer:: GV-N670OC-2GD

Intel® SSD 330 Series 180GB 2.5", 25nm
SATA 6 Gb/s (SATA3.0), 500MB/450MB/s read/write,,
Art. nr: 749483 / Tillverkarens artikelnummer:: SSDSC2CT180A3K5

Seagate Barracuda® 2TB
SATA 6Gb/s (SATA 3.0), 64MB Cache, 7200RPM, 3.5",

Till den datorn skulle jag nog satsat på något i stil med amd rx5600/nvidia rtx 2060 6GB som bäst. Då får du en rejäl uppgradering av grafik prestanda för en låg summa.

Men om du tror att du uppgraderar resten av burken inom en snar framtid kan det vara vettigt att köpa ett bättre kort och sedan flytta med det.

Medlem
Skrivet av Lilagröt:

Till den datorn skulle jag nog satsat på något i stil med amd rx5600/nvidia rtx 2060 6GB som bäst. Då får du en rejäl uppgradering av grafik prestanda för en låg summa.

Men om du tror att du uppgraderar resten av burken inom en snar framtid kan det vara vettigt att köpa ett bättre kort och sedan flytta med det.

Jag är osäker på AMD's utbud, men RTX 2000-serien blir just nu totalt överkörd av 3000-serien. Ifall man redan sitter med ett 20xx-kort så är det en sak, men att lägga pengar på ett sådant idag är både ekonomiskt osmart och långt ifrån lika framtidssäkert. Ifall den enda prion är att man vill komma extremt billigt undan för en nödvändig uppgradering så kan man lika gärna kolla på ett begagnat 10xx-kort som fortfarande är kraftiga, som iaf borde vara billigare, men kan man i så fall vänta så skulle jag tveklöst ta ett lägre kort i 3000-serien när de kommer.

Medlem
Skrivet av Ender:

Jag är osäker på AMD's utbud, men RTX 2000-serien blir just nu totalt överkörd av 3000-serien. Ifall man redan sitter med ett 20xx-kort så är det en sak, men att lägga pengar på ett sådant idag är både ekonomiskt osmart och långt ifrån lika framtidssäkert. Ifall den enda prion är att man vill komma extremt billigt undan för en nödvändig uppgradering så kan man lika gärna kolla på ett begagnat 10xx-kort som fortfarande är kraftiga, som iaf borde vara billigare, men kan man i så fall vänta så skulle jag tveklöst ta ett lägre kort i 3000-serien när de kommer.

Jag tänker att personen kanske vill uppgradera nu. Nvidia har ju inte ens visat några specifikationer eller lanseringsdatum för ett RTX 3060 så jag tänker att det antagligen dröjer ett tag. Och baserat på hur det gick med tillgänglighet för 3080 så kan man ju tro att 3060 kan bli svåra att få tag på i början. Ett begagnad 1000 serie kort är ju självklart billigare men de är också gamla kort utan garantier, vill man chansa så är GTX 1080 ungefär lika bra som ett RTX 2060 6GB. Begagnat ger i stort sett alltid mest prestanda för pengarna, men det finns risker man har ju ingen aning om personen som ägt kortet tidigare har använt ESD skydd till exempel. Och man ska inte glömma att fläktar faktiskt slits och börjar låta mer och mer innan de till slut slutar snurra.

Angående amds utbud så är självklart 5600 och 2060 ungefär på samma nivå därför jag rekommenderade de två. Deras snabbaste på senaste arkitekturen är 5700xt och det presterar någonstans runt 2070 super. De kommer även visa sina nya kort i slutet av oktober, när man kommer kunna gå till en butik och få tag på dom vet jag inte.

Avstängd

Nära 6000kr är inte långt från betydligt bättre 3080 för nära 8000kr. 3070 är dåligt köp även om den lyckas komma upp i 2080ti vilket nog blir i en del spel och sedan nära efter i dom flesta. Om inte AMD lyckas komma upp med något lyckat med sin lansering denna månad så är 3080 mest prisvärda köp på denna prisnivån.


signatur

“If you have an apple and I have an apple and we exchange these apples then you and I will still each have one apple. But if you have an idea and I have an idea and we exchange these ideas, then each of us will have two ideas.”
George Bernard Shaw

Medlem
Skrivet av Lilagröt:

Jag tänker att personen kanske vill uppgradera nu...

Resonemanget låter sunt och mycket beror såklart på de exakta omständigheterna. För mig personligen hade valet varit givet, gillar att säkra mig för ett par generationer framåt iaf. Hade det inte varit för ray tracingens intåg hade jag suttit bra med mitt 1080 ett långt tag till, men nu känner jag att uppgraderingen är väl värd att satsa på, till skillnad från 2000-serien. allt beror ju på omständigheter som sagt.

Skrivet av Spelentusiast:

Nära 6000kr är inte långt från betydligt bättre 3080...

Har för mig att jag läste att 3070 mycket väl kan bli "best bang for bucks" på länge, men jag låter det vara osagt tills tester släppts och kortet verkligen är etablerat på marknaden.

Medlem
Skrivet av Lolflakes:

Saknar alternativet "Väntar och ser vad AMDs kort presterar"

15% mindre rasterisering än 3080 på sitt toppkort, sämre ray tracing, sämre uppskalningsteknik och dålig driver support.
Nu vet du hur de presterar

Skrivet av Spelentusiast:

Nära 6000kr är inte långt från betydligt bättre 3080 för nära 8000kr. 3070 är dåligt köp även om den lyckas komma upp i 2080ti vilket nog blir i en del spel och sedan nära efter i dom flesta.

Snarare minst 3000 mindre än 3080 för kanske 20% mindre FPS. Du får komma ihåg att de billigaste 3080 korten kommer att kosta 9000 om ett tag.
Skulle inte kalla det en dålig deal direkt.

Avstängd
Skrivet av loerk:

15% mindre rasterisering än 3080 på sitt toppkort, sämre ray tracing, sämre uppskalningsteknik och dålig driver support.
Nu vet du hur de presterar

Iom RDNA 2 så skall drivrutinerna förbättras avsevärt för AMD. AMD har definitivt möjlighet att bli mest prisvärda grafikkort även i entusiastsegmentet.

Skrivet av loerk:

Snarare minst 3000 mindre än 3080 för kanske 20% mindre FPS. Du får komma ihåg att de billigaste 3080 korten kommer att kosta 9000 om ett tag.
Skulle inte kalla det en dålig deal direkt.

Det är inte hugget i sten. När tillgången på 3080 blir bra så kan priserna normaliseras till det dom var satta i början, samma med 3070 kan rusa iväg i början om efterfrågan är större än tillgången för att återgå till lanseringspris när tillgången inte blir mindre än efterfrågan.


signatur

“If you have an apple and I have an apple and we exchange these apples then you and I will still each have one apple. But if you have an idea and I have an idea and we exchange these ideas, then each of us will have two ideas.”
George Bernard Shaw

Medlem
Skrivet av Spelentusiast:

Iom RDNA 2 så skall drivrutinerna förbättras avsevärt för AMD. AMD har definitivt möjlighet att bli mest prisvärda grafikkort även i entusiastsegmentet.

Det är inte hugget i sten. När tillgången på 3080 blir bra så kan priserna normaliseras till det dom var satta i början, samma med 3070 kan rusa iväg i början om efterfrågan är större än tillgången för att återgå till lanseringspris när tillgången inte blir mindre än efterfrågan.

Det enda AMD har sagt är väl att de väntar med att släppa sina kort för att de vill ha "bra" launch drivers. Hur du får det till att deras drivers kommer vara bra hädanefter vet jag inte.

Och tillgång förändrar inte faktumet att 3070 kommer gå för typ 3000 mindre än 3080. Tillgången lär vara bättre än launchen för 3080 också.

Och som sagt, om AMD inte har ett bra svar på DLSS, så försvinner deras värde. Och ska man tro på ryktena så har det inte det. Utan kör på uppskalning med ett sharpening filter.

Avstängd
Skrivet av loerk:

Det enda AMD har sagt är väl att de väntar med att släppa sina kort för att de vill ha "bra" launch drivers. Hur du får det till att deras drivers kommer vara bra hädanefter vet jag inte.

Och tillgång förändrar inte faktumet att 3070 kommer gå för typ 3000 mindre än 3080. Tillgången lär vara bättre än launchen för 3080 också.

Och som sagt, om AMD inte har ett bra svar på DLSS, så försvinner deras värde. Och ska man tro på ryktena så har det inte det. Utan kör på uppskalning med ett sharpening filter.

Just RDNA 2 som underlättar betydligt för AMD att göra bra drivrutiner. 3070 är c.a 2000kr billigare, om ett par månader när tillgången finns så kommer troligtvis priserna att återgå till lanseringspriserna. AMD har flera saker, dom kan överraska positivt.


signatur

“If you have an apple and I have an apple and we exchange these apples then you and I will still each have one apple. But if you have an idea and I have an idea and we exchange these ideas, then each of us will have two ideas.”
George Bernard Shaw

12
Skriv svar