14:00: Äntligen fredag, och vi har Xbox Series X i studion

Medlem
Skrivet av Checker:

Om series s har en total på 465 ser det ännu värre ut.
Xbox operativsystemet upptar 198GB (inte 130) av hårddisken vilket skulle innebära att det lämnar 267 på series s.

Har vi fått det bekräftat att OS:et tar 198 GB?

Medlem
Skrivet av Checker:

Om series s har en total på 465 ser det ännu värre ut.
Xbox operativsystemet upptar 198GB (inte 130) av hårddisken vilket skulle innebära att det lämnar 267 på series s.

Stämmer detta så kan det vara värt att tänka på. Alltså att installationerna av spelen tar mindre utrymme på series s än x.
https://www.google.com/amp/s/www.gamespot.com/amp-articles/ga...

Sen hur brukar det vara med storleken på spel om man jämför samma på xbox samt PS? Har bara haft xbox och switch denna generationen så vet inte hur ps4 spelen är.

Medlem

Det där 200 GB för os stämmer nog inte, utan dom har räknat att hårddisken är 1000 Gb och sen är det 802 Gb ledigt. Men alla vet att hårddiskarna räknas på lite annat sätt. Tex min SSD på datorn är 1 TB, men utrymmet den har efter det är formaterat är 931 Gb.

Edit: Och min system disk som är 500 Gb, är egentligen 464 Gb.

Avstängd
Skrivet av Arcadia:

Har vi fått det bekräftat att OS:et tar 198 GB?

https://www.tomsguide.com/news/xbox-series-x-final-storage-si...

Skrivet av Lilagröt:

Stämmer detta så kan det vara värt att tänka på. Alltså att installationerna av spelen tar mindre utrymme på series s än x.
https://www.google.com/amp/s/www.gamespot.com/amp-articles/ga...

Sen hur brukar det vara med storleken på spel om man jämför samma på xbox samt PS? Har bara haft xbox och switch denna generationen så vet inte hur ps4 spelen är.

Jo absolut. Men före vi vet hur det faktiskt ligger till med storleken på os till s så utgår jag från samma som till x.
Men troligtvis kommer S att ha lite mindre reserverat på grund av den mindre mängden ram minne. Borde då alltså inte behöva ha lika mycket reserverat för data som ska sparas från ram till disk för quickresume och dylikt.

I länken står det ju också att dom kan vara upp till 30% mindre. Inte att dom är.

Skillnaden mellan xbox one och ps4 spelstorlekar varierar väldigt mycket. I vissa fall är ps versionen större och i andra fall är xbox versionen större.


signatur

Alla mina inlägg återspeglar endast min syn på ett ämne och från mitt egna perspektiv och är således helt och hållet gällande endast mig själv och är min åsikt. Om någon mot förmodan ändå tolkar det som ett försök att generalisera eller ett försök att applicera min egna åsikt som en universell sanning så har ni misstolkat det menade budskapet.

Avstängd
Skrivet av zosma:

Det där 200 GB för os stämmer nog inte, utan dom har räknat att hårddisken är 1000 Gb och sen är det 802 Gb ledigt. Men alla vet att hårddiskarna räknas på lite annat sätt. Tex min SSD på datorn är 1 TB, men utrymmet den har efter det är formaterat är 931 Gb.

Edit: Och min system disk som är 500 Gb, är egentligen 464 Gb.

Det är sant. Det vi vet med säkerhet är att xbox series x har 802GB ledigt för spel och dylikt


signatur

Alla mina inlägg återspeglar endast min syn på ett ämne och från mitt egna perspektiv och är således helt och hållet gällande endast mig själv och är min åsikt. Om någon mot förmodan ändå tolkar det som ett försök att generalisera eller ett försök att applicera min egna åsikt som en universell sanning så har ni misstolkat det menade budskapet.

Medlem

Ja, men eventuellt så är 1 TB= 931 GB, eftersom hårddisk-tillverkare räknar annorlunda än operativsystem, vilket med 800 GB kvar på disken skulle innebära att OS:et är 131 GB stort, inte 200 GB.

Avstängd
Skrivet av Arcadia:

Ja, men eventuellt så är 1 TB= 931 GB, eftersom hårddisk-tillverkare räknar annorlunda än operativsystem, vilket med 800 GB kvar på disken skulle innebära att OS:et är 131 GB stort, inte 200 GB.

Jepp. Eventuellt.
Kan också vara så att disken egentligen bara är 960GB stor vilket många SSDn är men kallas för 1TB. Vilket skulle ge ca 900Gb totalt - operativsystem på endast ~100.

Före vi vet exakt kanske vi helt enkelt kompromissa och säga 150.


signatur

Alla mina inlägg återspeglar endast min syn på ett ämne och från mitt egna perspektiv och är således helt och hållet gällande endast mig själv och är min åsikt. Om någon mot förmodan ändå tolkar det som ett försök att generalisera eller ett försök att applicera min egna åsikt som en universell sanning så har ni misstolkat det menade budskapet.

Medlem
Skrivet av Lilagröt:

Stämmer detta så kan det vara värt att tänka på. Alltså att installationerna av spelen tar mindre utrymme på series s än x.
https://www.google.com/amp/s/www.gamespot.com/amp-articles/ga...

Sen hur brukar det vara med storleken på spel om man jämför samma på xbox samt PS? Har bara haft xbox och switch denna generationen så vet inte hur ps4 spelen är.

Jo, det där är ju riktigt smart teknik!

Skrivet av zosma:

Det där 200 GB för os stämmer nog inte, utan dom har räknat att hårddisken är 1000 Gb och sen är det 802 Gb ledigt. Men alla vet att hårddiskarna räknas på lite annat sätt. Tex min SSD på datorn är 1 TB, men utrymmet den har efter det är formaterat är 931 Gb.

Edit: Och min system disk som är 500 Gb, är egentligen 464 Gb.

Japp!

Skrivet av Arcadia:

Ja, men eventuellt så är 1 TB= 931 GB, eftersom hårddisk-tillverkare räknar annorlunda än operativsystem, vilket med 800 GB kvar på disken skulle innebära att OS:et är 131 GB stort, inte 200 GB.

Helt riktigt.


signatur

macOS: MacBook Air 13" [M1-ARM64/16/256GB], MacBook Pro 15" [Core i7/16/256GB], iOS: iPad Mini [128GB], iPhone 8 [64GB], Apple Watch Series 6 44mm [LTE], W10: Surface Book 3 15" [Core i7/GTX 1660 Ti/32/512GB]
The purpose of morality is to teach you, not to suffer and die, but to enjoy yourself and live. --Ayn Rand
Skriv under ett upprop för en grönare energipolitik: https://energiupproret.se/

12
Skriv svar