Godfall kräver internetuppkoppling även för singleplayer

Medlem
Skrivet av majep:

Men gud. 2015 ringde och ville ha tillbaka sitt gnäll om internet. Är det verkligen nyhetsvärde i detta? Om man måste spela playstation i sin vedbod får man väl bara välja något annat spel.

Du kanske ska tänka lite längre.

Köper jag ett spel som jag tycker är skit kul, vill jag inte att popularitet hos andra ska bestäma om jag ska kunna spela mitt spel i singleplayer. För om spelet floppar, så kommer servern stängas ner och så kan inte jag spela mitt spel längre. Även om det blir populärt så kan jag inte om 20år spela spelet, för då har servrarna högst troligen stängts ner. Jo det händer att jag spelar gamla spel, tar fortfarande fram gamla klassiker som Quest for Glory osv ibland.

Medlem
Medlem
Skrivet av Issue:

Sommarstuga. Alla har inte oändligt med data, alla sommarstugor har inte täckning.
Problem med isp.
Finns nog fler saker där detta kan vara en issue

Ännu färre har sommarstuga.
Och har man sommarstuga är spel då något man prioriterar egentligen?

Medlem

*Tänker tillbaka till Assassin's Creed 2*


signatur

PS3 Slim 320GB (1TB) | Wii U Premium | Xbox 360 250GB | X1 1TB | PS5 + Corsair MP600 Core 2TB | New 3DS XL + Katsukity's Capture Card | PS Vita 32GB | Ryzen 5800X3D, 32GB DDR4 3000Mhz, 240GB SSD, 4TB SSD (Kingston KC3000), Radeon 6700XT, 3TB+4TB HDD, B450M-DS3H | Nintendo Switch

Medlem

Min första instinkt är att ta upp samma argument som många gjort, nämligen att det finns dom som saknar vettig internetuppkoppling när de vill spela. Men det är nåt djupare, mer illvilligt bakom. En känsla av att ingenting längre får vara spelarens. Att allt är i händerna på någon megakorporation i molnet.

Medlem

Online för singelplayer är bara korkat från första början.


signatur

-^-^--^-The sound of a bat cutting through space and time-^-^--^-

Medlem
Skrivet av Laddemannen:

Vad med när internet är nere? Eller är ditt internet helt felfritt? Då vill jag väldigt gärna veta vilken leverantör du har!

Nja, i princip. Har väl hänt några gånger. Men om jag ABSOLUT måste spela just godfall eller annat online-spel just då så kanske jag får nöja mig med ngt annat. Det är ju liksom inget allvarligt som sker...?

Chilla Gunilla liksom...

Medlem

Vissa verkar tro att "always online" har något att göra med den egna uppkopplingen, men det är helt irrelevant. "Always online" är dåligt för att du är alltid alltid beroende av spelservern, som till slut kommer tas offline. Bara för någon vecka sedan så var det någon nyhet om ett spel som lades ner efter bara 3 månader eller vad det nu var. När EA släppte SimCity för några år sedan så var det en katastrof för servern inte var online, så väldigt många som hade köpt spelet när det släpptes kunde inte spela det.

Utvecklare som säger att deras spel är "always online" kan lika gärna säga "du kommer inte kunda spela det här när det släpps och du kommer inte kunna spela det om några år när servern läggs ner", vilket jag ser som ett rätt dåligt försäljningsargument.

Medlem
Skrivet av Vileoxe:

Online för singelplayer är bara korkat från första början.

Mja. Singelplayer är perfekt för pirater och därför vill man gärna ha DRM på spelen. Men än så länge har ju inget DRM klarat sig undan så jag förstår inte varför dom fortsätter kämpa.

Med risk för att vara djävulens advokat så behöver inte always online vara dåligt heller. Det kan erbjuda helt nya typer av spel, kolla på Microsoft Flight Simulator t ex. Och vi kommer bara att bli mer uppkopplade, inte mindre. Men absolut, någon gång kommer servrarna att stängas ner och spelet bli opelbart. Men ärligt talat, jag kommer nog inte spela detta om 20 år ändå. Spel är en färskvara.

Medlem
Skrivet av baxtex:

Mja. Singelplayer är perfekt för pirater och därför vill man gärna ha DRM på spelen. Men än så länge har ju inget DRM klarat sig undan så jag förstår inte varför dom fortsätter kämpa.

Med risk för att vara djävulens advokat så behöver inte always online vara dåligt heller. Det kan erbjuda helt nya typer av spel, kolla på Microsoft Flight Simulator t ex. Och vi kommer bara att bli mer uppkopplade, inte mindre. Men absolut, någon gång kommer servrarna att stängas ner och spelet bli opelbart. Men ärligt talat, jag kommer nog inte spela detta om 20 år ändå. Spel är en färskvara.

Det krånglar alltid för nån, givetvis. Så väldigt förståeligt att de försöker skydda sina spel.

Att betala 500kr för ett spel och tycka att det suger för att man kanske inte kan spela det 28 år senare är ganska småsint måste jag säga. Dock ganska klassiskt idag, att man ska ha ALLT. Annars är alla snikna storföretag som inte bjussar på ALLT när man ändå har betalt 500kr för sitt spel. Då ska man få saker gratis i åratal. Inte fan ska de tjäna storkovan på sina spel, då är de djävulen.
SNARK.

Inaktiv
Skrivet av majep:

Men gud. 2015 ringde och ville ha tillbaka sitt gnäll om internet. Är det verkligen nyhetsvärde i detta? Om man måste spela playstation i sin vedbod får man väl bara välja något annat spel.

Är benägen att hålla med, dock är det väl att det framöver kanske inte kommer gå att spela men då kanske de har hyfs att släppa en patch. Argumentet att man inte kommer kunna spela i sin stuga (och jag vill inte döma någon) men kom igen. Nu låter man jävulskt gammal men tv-spelen kanske inte behöver följa med exakt överallt.

Medlem
Skrivet av anon_119148:

Är benägen att hålla med, dock är det väl att det framöver kanske inte kommer gå att spela men då kanske de har hyfs att släppa en patch. Argumentet att man inte kommer kunna spela i sin stuga (och jag vill inte döma någon) men kom igen. Nu låter man jävulskt gammal men tv-spelen kanske inte behöver följa med exakt överallt.

Amen

Medlem
Skrivet av kanshira:

Ha ha. Xbox one allways online. Folk "microsoft ska spionera genom kinecten.

2020 ps5Godfall kräver ständig uppkoppling folk"ingen dealbreaker, alla har väl internet.

Tror snarare det stora problemet med xboxone var att de bestämde sig för att helt döda begagnatmarknaden med DRM, samt bundla med kinect och ligga $100 dollar över PS4:an i pris. Detta kombinerat med uteblivna eller mediokra exklusiva spel var ingen bra idé. Återstår att se hur det går denna generationen.

Medlem

Ser inga problem med det rent tekniskt. Finns få sommarstugor i Sverige där man inte kan lösa täckningsproblem med en väl placerad riktantenn. Det lär inte behövas mycket i form av bandbredd för att starta spelet.

Jag ser dock ett problem med det från ett samlar perspektiv. Hur länge kommer servern som aktiverar en spelsession att vara online? Kommer det komma en patch som låser upp single player delen när servern tas ned eller kommer folk som vill köra det om några år vara SOL?

Medlem

Vad alla surrar om ständig uppkoppling inte bör vara en dealbreaker 2020...
Det jag reagerar över är att det "Online Play" i sin tur kräver Playstation Plus. Dom tvingar en subscription-tjänst avsedd för online-spel, för för ett single-player spel. Inget bekymmer för mig personligen men lider med alla med skral ekonomi som valt bort PS Plus och nu tvingas till det pga (sannolikt) omotiverat och girigt beslut...

Medlem
Skrivet av majep:

Nja, i princip. Har väl hänt några gånger. Men om jag ABSOLUT måste spela just godfall eller annat online-spel just då så kanske jag får nöja mig med ngt annat. Det är ju liksom inget allvarligt som sker...?

Chilla Gunilla liksom...

Förstår vad du menar, men det är lite av en princip-sak. SP-spel ska jag kunna spela när som helst, varför ska det vara uppkopplat?

Se på hela Diablo 3 - spektaklet!

Medlem
Skrivet av Laddemannen:

Förstår vad du menar, men det är lite av en princip-sak. SP-spel ska jag kunna spela när som helst, varför ska det vara uppkopplat?

Se på hela Diablo 3 - spektaklet!

Och du kan i PRINCIP spela det när som helst. Man gör en höna av en fjäder. Bara för att.

Medlem

"Online play required"
"PS Plus required for online play"

Säkert en dålig formulering där - för det kan väl inte krävas PS Plus för att spela singelplayer??


signatur

-With great moustache comes great responsibility!

Medlem

Varför ska de envisas att kräva online för singelplayer? Ja det kanske inte är ett problem för de flesta men det är ju mer av en principsak. Det medför ingenting för spelaren att kräva online...

Medlem

Kräver det även PS Plus så kan man glömma det här spelet.


signatur

Lenovo Legion Slim 5 R7-7/16/512/4060/165Hz 16"

Medlem
Skrivet av baxtex:

Mja. Singelplayer är perfekt för pirater och därför vill man gärna ha DRM på spelen. Men än så länge har ju inget DRM klarat sig undan så jag förstår inte varför dom fortsätter kämpa.

Med risk för att vara djävulens advokat så behöver inte always online vara dåligt heller. Det kan erbjuda helt nya typer av spel, kolla på Microsoft Flight Simulator t ex. Och vi kommer bara att bli mer uppkopplade, inte mindre. Men absolut, någon gång kommer servrarna att stängas ner och spelet bli opelbart. Men ärligt talat, jag kommer nog inte spela detta om 20 år ändå. Spel är en färskvara.

Dom litar inte på sitt spel.
Var inga problem för cdproject att släppa Witcher 3 drm fritt.
Hindra pirater en kort stund möjligtvis. ställer till det för dom skötsamma


signatur

🇸🇪 VR Sverige Discord server
https://discord.com/invite/avnhs6mgjc

Medlem
Skrivet av Godofcheese:

Ger utgivaren total kontroll över spelet
Och tar bort ägandet helt.
Remaster nysläpp? Döda servrarna för originalet och tvinga folk köpa nya

Det är ett bra exempel på varför det är dåligt.

Japp, och när jag säljer spelet vidare ska det inte vara knutet till ett konto.

Skönt att ha ett val fortfarande. Röstar med plånboken tills det inte finns någon frihet kvar.

Medlem

jag kan förstå till pc pga piratkopior, men till en konsoll vad är argumentet att ett solo spel kräver konstant uppkoppling ? så jäkla dumt.

Medlem
Skrivet av Lirilesh:

Helt galet. Var detta som nästan dödade Xbox 2013 och nu verkar folk vara okej med detta?

Microsoft går åt rätt håll, Sony åt fel.

Sony tvingar ingen att kräva online vad jag vet, är väl spelltillverkaren som bestämt det här såvitt jag vet?

Ambassadör
Xbox
Skrivet av Margy:

Problemet med MS 2013 var att man inte skulle kunna spela ett single-player Space Invaders med noll onlinefunktioner utan uppkoppling. Den idén var korkad 2013 och är fortfarande korkad nu.

Jag förstod det som att artikeln handlade om just singleplayer, kanske missuppfattade.

MS krävde en check-in en gång per dygn, inte konstant för övrigt.


signatur

Jump in.

Medlem

Säkerligen inga större problem för de flesta av oss här i Sverige, men för exempelvis många amerikaner som ofta sitter med cap på sina bredband och liknande kan det ju bli problem. Personligen har jag inga större problem med det även om hellre ser att du kan välja fritt om du vill spela SP online eller inte..

Medlem

nej, aldrig tvingas vara online för singleplayer, inte ok


signatur

//monster

Medlem
Skrivet av BlackZam:

Ännu färre har sommarstuga.
Och har man sommarstuga är spel då något man prioriterar egentligen?

vad ska man prioritera en semester i stugan då? nu handlar det inte om att gamea 24/7 utan en regnig dag eller koppla av på kvällen istället för serie/film. eller när jag kliver upp mellan 05-06, grannarna blir säkert glada om jag går ut å fäller ett träd eller klipper gräset den tiden.
bara för att det inte drabbar dig så kan det fortfarade vara ett problem för andra


signatur

Jag biter mig oftast i tungan, men ibland är ni andra så jävla dumma i huvudet att ni behöver få höra det.

Medlem

Trist när det ska bli så här.. inte för att det påverkar mig supermycket, men det borde inte krävas internet på ett singelplayerspel.


signatur

<allt jag skriver är mina åsikter och ni behöver varken hålla med eller säga emot>

Farornas Konung

Haha. Snacka om I-lands problem!

123
Skriv svar