Så mycket snabbare laddar spel på Xbox Series X

Robot
Så mycket snabbare laddar spel på Xbox Series X

I jämförelse med Xbox One X - både hårddisk och SSD.

#xbox-series-x


Medlem

Trevligt och bättre kommer det att bli när spelen är anpassade till 100% SSD


signatur

Switch OLED, PS4 slim, PS3, New 3DS XL, Wii, GC, N64, GBA & NES
PC: 5800X3D ■ 32GB■ RTX 3070 ■ 27"1440p@165 Hz

Medlem

Finns det möjlighet att testa att ladda från en extern disk kopplad till Series X?

Skägg.
10 Chambers
Skrivet av korvmos:

Trevligt och bättre kommer det att bli när spelen är anpassade till 100% SSD

Ja, det här är ju förbättringar, out of the box.


signatur
Gnällkuk

Finns det något spel som har varit mer optimerade än Doom och Doom Eternal? Löjlig prestanda, oavsett system.


signatur

..:: trickeh2k ::..
Windows 11 Pro - Ryzen 7 7800X3D - ASUS TUF B650-PLUS - Kingston FURY Beast DDR5 64GB CL36 - MSI MAG A850GL - MSI RTX 4080 VENTUS 3X OC - Acer Predator XB271HU - ASUS VG248QE - QPAD MK-85 (MX-Brown)/Logitech G PRO Wireless - Samsung 960 EVO 250GB, Samsung EVO 860 500GB, SanDisk Ultra II 480GB, Crucial MX500 1TB, Kingston KC3000 2TB - Steelseries Arctic 5 - Cooler Master Masterbox TD500 Mesh V2

Medlem

Gärna Farming Simulator 19.
Löjligt lång laddningstid för att öppna en sparad fil. Även på extern ssd på xbone.

Skägg.
10 Chambers
Skrivet av trickeh2k:

Finns det något spel som har varit mer optimerade än Doom och Doom Eternal? Löjlig prestanda, oavsett system.

Näe, det gick ju att köra i 60 fps i 8K


signatur
Medlem

Ni får gärna testa final fantasy xv också


signatur

Processor: Intel Core i7 13700kf
Grafikkort: Palit GeForce RTX 4080 GameRock 16GB
RAM: 32 GB DDR5 6000mhz CL36
Högtalare: Sonos Arc, Sub Mini + 2 Sonos Era 300
VR: Meta Quest Pro + Link-kabel + bHaptics Tactsuit x16

Inaktiv

Trevlig läsning. Laddningstider är tvspelsvärldens motsvar till att stå och vänta i kö.

Ser gärna ett test på Ps5 vs ps4/pspro sen när ni får tag på den hårdvaran

Skägg.
10 Chambers
Skrivet av Rejzer:

Gärna Farming Simulator 19.
Löjligt lång laddningstid för att öppna en sparad fil. Även på extern ssd på xbone.

Skrivet av marsson90:

Ni får gärna testa final fantasy xv också

Skrivet av anon_176162:

Trevlig läsning. Laddningstider är tvspelsvärldens motsvar till att stå och vänta i kö.

Ser gärna ett test på Ps5 vs ps4/pspro sen när ni får tag på den hårdvaran

Det ska vi försöka få till!


signatur
Medlem

Jag sitter med ett OG Xbox One. Undrar vad den hamnar i denna listan. Hinner ju till Ica och tillbaka innan RDR2 har laddat in.

Medlem

Det går undan!

Skägg.
10 Chambers
Skrivet av Lirilesh:

Jag sitter med ett OG Xbox One. Undrar vad den hamnar i denna listan. Hinner ju till Ica och tillbaka innan RDR2 har laddat in.

Klocka gärna, det är säkert fler som är nyfikna.


signatur
Inaktiv

Hur tycker ni ljudnivån är när ni kört något tyngre som Rdr2 en stund?

Skägg.
10 Chambers
Skrivet av anon_118566:

Hur tycker ni ljudnivån är när ni kört något tyngre som Rdr2 en stund?

Vi har kanske kört 10 minuter totalt, och då märkte vi ingen särskilt ökning. Vi kommer att testa ljudnivåerna ordentligt när vi har nextgen-material.


signatur
Skägg.
10 Chambers
Skrivet av Nocternity:

Finns det möjlighet att testa att ladda från en extern disk kopplad till Series X?

Extern hårddisk tänker du då? Alla bakåtkompatibla spel ska kunna köras från extern enhet, medan nextgen-titlar ska köras från intern.


signatur
Gnällkuk
Skrivet av Carl Johansson-Sundelius:

Näe, det gick ju att köra i 60 fps i 8K

Ja just ja, men bara med 3090 - världens första graffikort för 8K


signatur

..:: trickeh2k ::..
Windows 11 Pro - Ryzen 7 7800X3D - ASUS TUF B650-PLUS - Kingston FURY Beast DDR5 64GB CL36 - MSI MAG A850GL - MSI RTX 4080 VENTUS 3X OC - Acer Predator XB271HU - ASUS VG248QE - QPAD MK-85 (MX-Brown)/Logitech G PRO Wireless - Samsung 960 EVO 250GB, Samsung EVO 860 500GB, SanDisk Ultra II 480GB, Crucial MX500 1TB, Kingston KC3000 2TB - Steelseries Arctic 5 - Cooler Master Masterbox TD500 Mesh V2

Märker ni nån skillnad i uppstart av konsolen och att bläddra i menyer, storen mm?

Nu vet jag inte hur det varit på Xbox, men är nog det jag är mer peppad på när det kommer till PS5 att få ett snabbare system överlag från systemstart till att bläddra i storen mm.

Medlem
Skrivet av Carl Johansson-Sundelius:

Extern hårddisk tänker du då? Alla bakåtkompatibla spel ska kunna köras från extern enhet, medan nextgen-titlar ska köras från intern.

Jo men jag tänkte på hur det skulle påverka laddtiderna i spelen ni testade på den interna disken, och då få en tydligare bild av hur mycket som är den interna SSD’ns förtjänst, i förhållande till övrig hårdvara i konsolen

Medlem
Skrivet av trickeh2k:

Ja just ja, men bara med 3090 - världens första graffikort för 8K

Verkade fungera på 3080 med tills minnet tog slut, så släpper dom ett 3080 med 20GB minne som det ryktas friskt om så kan även det vara uppe och nosa på 8k/60fps

Skägg.
10 Chambers
Skrivet av Nocternity:

Jo men jag tänkte på hur det skulle påverka laddtiderna i spelen ni testade på den interna disken, och då få en tydligare bild av hur mycket som är den interna SSD’ns förtjänst, i förhållande till övrig hårdvara i konsolen

Fattar!


signatur
Gnällkuk
Skrivet av Nocternity:

Verkade fungera på 3080 med tills minnet tog slut, så släpper dom ett 3080 med 20GB minne som det ryktas friskt om så kan även det vara uppe och nosa på 8k/60fps

Haha, då fungerade det väl inte?


signatur

..:: trickeh2k ::..
Windows 11 Pro - Ryzen 7 7800X3D - ASUS TUF B650-PLUS - Kingston FURY Beast DDR5 64GB CL36 - MSI MAG A850GL - MSI RTX 4080 VENTUS 3X OC - Acer Predator XB271HU - ASUS VG248QE - QPAD MK-85 (MX-Brown)/Logitech G PRO Wireless - Samsung 960 EVO 250GB, Samsung EVO 860 500GB, SanDisk Ultra II 480GB, Crucial MX500 1TB, Kingston KC3000 2TB - Steelseries Arctic 5 - Cooler Master Masterbox TD500 Mesh V2

Avstängd

Intressant. Jämfört med current gen så är USB lagringen inte något snabbare.
Bootar RDR2 på ca 50 sekunder på ps4pro med ssd i extern usb


signatur

Alla mina inlägg återspeglar endast min syn på ett ämne och från mitt egna perspektiv och är således helt och hållet gällande endast mig själv och är min åsikt. Om någon mot förmodan ändå tolkar det som ett försök att generalisera eller ett försök att applicera min egna åsikt som en universell sanning så har ni misstolkat det menade budskapet.

Medlem
Skrivet av trickeh2k:

Haha, då fungerade det väl inte?

Haha nä okej men OM det kommer ett 3080 med 20GB minne så kommer det ha potentialen att köra Doom Eternal i 8K/60fps, begränsningen i dagens kort verkar ha legat i minnesmängden och inte i själva gpu'n.

Medlem
Skrivet av lerb:

Hänger inte riktigt med i vad du menar? Vilken USB-lagring är inte snabbare än current gen menar du?

Din PS4 Pro med extern SSD bootar RDR2 på ca 50 sekunder, vilket låter väldigt i linje med en Xbox One X med extern SSD i testet som bootar på 52 sekunder.

Xbox One X med intern HDD bootar spelet på 89 sekunder vilket jag misstänker är i linje med vad en PS4/pro skulle klara av med intern HDD också. Så current gen är bra mycket snabbare om du kör med extern SSD, än intern HDD.

Xbox Series X bootar ju däremot på 39 sekunder med sin interna SSD så det är ju en klar förbättring över allt ovanstående, dock mindre än vad jag hade förväntat mig om jag ska vara ärlig. Men å andra sidan så är det ju inte vilket spel som helst vi pratar om heller.

Digital Foundry konfirmerade att det vi sett nu endast är i "kompatibilitetsläge" där en massa kräm är utelåst. Man kan förvänta sig mer med andra ord. Något om RDNA 2 med ips boost och sånt jag inte fattar vad det är men. De var imponerade iallafall att se sådana förbättringar redan utan handpåläggning på spelen. Ska bli intressant att se om det kommer uppdateringar till spel som RDR2 mfl där man utnyttjar Series X kraft mer.

Avstängd
Skrivet av lerb:

Hänger inte riktigt med i vad du menar? Vilken USB-lagring är inte snabbare än current gen menar du?

Din PS4 Pro med extern SSD bootar RDR2 på ca 50 sekunder, vilket låter väldigt i linje med en Xbox One X med extern SSD i testet som bootar på 52 sekunder.

Xbox One X med intern HDD bootar spelet på 89 sekunder vilket jag misstänker är i linje med vad en PS4/pro skulle klara av med intern HDD också. Så current gen är bra mycket snabbare om du kör med extern SSD, än intern HDD.

Xbox Series X bootar ju däremot på 39 sekunder med sin interna SSD så det är ju en klar förbättring över allt ovanstående, dock mindre än vad jag hade förväntat mig om jag ska vara ärlig. Men å andra sidan så är det ju inte vilket spel som helst vi pratar om heller.

Ah se där. Av någon anledning läste jag den sista kolumnen att vara series x och usb. My bad.
För många x att hålla reda på så här i början på veckan.


signatur

Alla mina inlägg återspeglar endast min syn på ett ämne och från mitt egna perspektiv och är således helt och hållet gällande endast mig själv och är min åsikt. Om någon mot förmodan ändå tolkar det som ett försök att generalisera eller ett försök att applicera min egna åsikt som en universell sanning så har ni misstolkat det menade budskapet.

Medlem

Testa gärna Divinity Original Sin 2 Definitive Edition!

Vääääldigt segt, har fått mig att tappa lusten för spelet..

Avstängd
Skrivet av lerb:

Haha jag misstänkte nästan det, det är inte konstigt.. Läste någonstans att försäljningen av Xbox one X har gått upp (medan PS4 har gått ner) så det är nog en hel del ungar som blir besvikna i jul när de får old-gen istället för vad som då bör klassas som current gen

Om det verkligen var ett stort problem så skulle ju alla redan ha fått sina konsoler (ett par dagar efter beställning). Jag har inte hört nåt om att mängder med människor skickat tillbaka One X-konsoler.

Medlem
Skrivet av Carl Johansson-Sundelius:

Ja, det här är ju förbättringar, out of the box.

Vilket förutsätter att spelen ens skalar/nyttjar mer kraft automatiskt, kan ju vara många som inte gör det heller, eller ens drar "effektiv" nytta av nya hårdvaran. Ganska säker på att många av dessa skulle kunna laddas betydligt snabbare om det varit tanken från början.

Medlem
Skrivet av hoppalängdhopp:

Märker ni nån skillnad i uppstart av konsolen och att bläddra i menyer, storen mm?

Nu vet jag inte hur det varit på Xbox, men är nog det jag är mer peppad på när det kommer till PS5 att få ett snabbare system överlag från systemstart till att bläddra i storen mm.

Detta vill jag också ha svar på.


signatur

Ännu en dag i paradiset.

123
Skriv svar