Avkopplande spel

Medlem
Avkopplande spel

Satt och funderade lite på att jag skulle vilja hitta fler avkopplande spel.

Spelet jag använder nu för att koppla av är Stardew Valley. Älskar stämningen och lugnet i spelet och den allmänt glada tonen. Spelet gör mig helt enkelt bara lugn och på gott humör, samtidigt som jag gillar att spela det.

Så tänkte höra vad har ni för favoriter för att få bort vardagsstressen och som ni kan sitta med i flera timmar i sträck utan problem?

Moderator | Testpilot

Nya Genshin Impact. Fett mysigt att bara utforska världen antingen på PC eller mobilen.


signatur

Testpilot & Twitter
Personbeskrivning: "Han är stygg över alla gränser" - Gustav Höglund
Personbeskrivning 2: "Man kan lita på uber" - Joakim Bennet
Det råder lite tvivel ovan, men jag luktar gott i alla fall.

Medlem

Inte kört det själv men jag har varit sugen på att testa det då A Short Hike verkar vara ett spel som jag nog skulle gilla. Har däremot kollat en del videos från det och det ser ut att vara ett spel som uppfyller kraven på att vara ett sådant spel.

Medlem

peggle, plants vs zombies

Medlem

Animal Crossing (Switch)


signatur

”A man with a conviction is a hard man to change. Tell him you disagree and he turns away. Show him facts or figures and he questions your sources. Appeal to logic and he fails to see your point. [fortsättning]

Medlem

Quake, och på senare tid Diabotical.
Om jag vill spela något för att koppla och innebär det att släcka ned, ta på mig hörlurar, och få tunnelseende i ett fast-paced spel. Quake-serien har alltid varit det botemedlet för mig, men sedan Diabotical släpptes har det blivit mycket av det istället eftersom det är nytt, aktivt, och aktuellt.


signatur

🖥️ RTX 4090 | i9-13900KF | 64GB

Medlem
Skrivet av uberpwnage2.0:

Nya Genshin Impact. Fett mysigt att bara utforska världen antingen på PC eller mobilen.

Det var droppen! Inte ditt fel, men det var hemskt vad alla tipsar om det här mobilspelet till höger och vänster. Det känns som det här är tredje rekommendationen jag ser på mindre än en månad.

Genshin Impact är osedvanligt poppis verkar det som. Ungefär som när Black Desert eller Monster Hunter släpptes.

Vad händer? Jag blir mörkrädd.
När blev action-rpgs till mobilen inne?

Själv såg jag det, sucka åt betalningsmodellen samt fan-service appealen och gick vidare. Men överallt poppar det upp rekommendationer som svampar på gräsmattan!

Jag finner den artistiska stilen lite som om Neptunia-spelen skulle få ett barn med Zelda Breath of the Wild, men ingen (förrutom jag?) har bekymmer med att spela ett spel som är fan-service deluxe? Jag förväntade mig att innehållet skulle stöta ifrån spelare och göra spelet nischat, inte attrahera och göra spelet allmänt känt.

Kanske vill jag undermedvetet ta och testa det här spelet? Kanske är det en släng av Surt sa räven?

En tidigare tråd om spelet


signatur

”A man with a conviction is a hard man to change. Tell him you disagree and he turns away. Show him facts or figures and he questions your sources. Appeal to logic and he fails to see your point. [fortsättning]

Medlem

Vill jag koppla av så loggar jag in på World of Warcraft...Flyger till något avskilt ställe (gärna någon plats med lite NPCs som påtar omkring) och plockar fram mitt fiskespö och sätter igång en soft playlist på Spotify...Oerhört avkopplande för mig.

Inaktiv

När jag var yngre tyckte jag det var ganska soft att hoppa in i valfritt flygfordon i Arma 2 och ta mig en sväng medans solen går upp/ner

KoP
Medlem

Minecraft eller My time at Portia.

It's not a lake, it's an ocean

Rime är rätt avkopplande. Långsamt och vackert. Inget jättebra spel, om jag ska vara ärlig, men avkopplande.


signatur

Fria tankar om spel: www.frispel.net

Medlem

Skulle rekommendera Spiritfarer. Jag och sambon spelade igenom detta ihop, halvtliggande i soffan. Ett väldigt mysigt och trevligt spel.

Medlem

settlers 2 10th anniversary, Minecraft eller No man's sky. Alla bygg spel som inte kräver att man har stenkoll på tiden.


signatur

Don't argue with Idiots. They drag you down to their level and beat you with experience.

Medlem

Har nyligen fastnat för Tetris effect. Har tidigare inte varit ett fan av Tetris. Men det är rätt så avkopplande att bara sitta och köra och lyssna på musiken/ljuden. Trodde inte att jag skulle kunna lägga så här många timmar på Tetris.

Medlem

Settlers: Rise of an Empire är alltid lika mysigt.

Har några år på nacken nu, men stämningen är perfekt för att koppla av.

Annars är World of Warcraft ett snuttefiltsspel för mig, men det har nog mer med associationer till en förfluten tid att göra än något annat.


signatur

Acer Predator Helios 300 PH315-54 | i7 11800H | Geforce RTX 3070 | 32GB RAM | 1TB SSD
PlayStation 4 | Nintendo Switch OLED | Samsung Galaxy S21

Medlem

Ta en roddbåt och ro ut i någon sjö i RDR 2 och fiska lite och lyssna enbart på naturljuden omkring.

Medlem

Jag instämmer faktiskt om Genshin Impact. Fruktansvärt mysigt och avslappnande att bara vandra runt bland vackra bergskedjor och upptäcka saker. Soundtracket förstärker detta ännu mer. Självklart är det vad man gör det till - om man går in med inställningen att man ska min-maxa allt, skaffa alla metakaraktärer och öppna plånboken i gachashoppen så blir det nog väldigt annorlunda mot vad jag upplevt.


signatur

H-How can she slap, kupo!?

Medlem

Valfritt ACtion RPG, Far cry, Assassins creed, RDR2, Horizon zero dawn. Timmarna försvinner fort där

Medlem

Edit: Redigerar och stryker övriga förslag, räcker gott och väl med bara Theme Park


signatur

"AT LAST, SIR TERRY, WE MUST WALK TOGETHER."

Medlem

flight simulator måste ju ingå i denna kategori


signatur

//monster

FM-guru
F.d. Sisyr

Microsoft Flight Sim 2020! Underbart att bara flyga runt och njuta av vyerna. Forza Horizon 4 är ett annat spel jag gillar att bara glida omkring mållöst i medan man kopplar av.

Medlem

Själv har jag helt snöat in på theHunter: Call of the Wild när jag vill stressa av (och då är jag inte ens intresserad av jakt/fiske irl). Väligt avkopplande spel där du ägna flera timmar åt att bara vandra omkring i skogen Ett tag spelade jag även The Fisherman - Fishing Planet vilket hade ungefär samma effekt, men blev enformigt och tråkigt ganska snabbt. Ett annat spel som hade en liknande avslappnande effekt som dessa två spel var även MudRunner (har inte testat uppföljaren SnowRunner ännu, men den ska ju vara ännu bättre).

Medlem

Har en bekant som snöat in på Factorio som finns på steam för 25€.
"Factorio is a game about building and creating automated factories to produce items of increasing complexity, within an infinite 2D world. Use your imagination to design your factory, combine simple elements into ingenious structures, and finally protect it from the creatures who don't really like..." Kan tillägga att man kan stänga av katastrofer/fiender för att få en lugnare upplevelse.

Mitt eget go-to är wow. Det får mig att glömma tid och rum samtidigt som det är väldigt mysigt.

Medlem

Endless ocean för wii!

VR har en fantastiskt lugnande effekt närmast oavsett lir.
Subnautica har dock en del stressmoment.
SkyRim VR edition.

De mesta VR egentligen för att inte säga all VR.

Alien Isolation (not)

Avstängd
Skrivet av Hanzo:

Det var droppen! Inte ditt fel, men det var hemskt vad alla tipsar om det här mobilspelet

Fast det flesta av oss spelar det nog på PC eller konsol. Men det är bra. Känns väldigt likt Breath of the Wild gällande utforskandet och det man kan göra. Sen går det att samla karaktärer men en del låser man upp under spelets gång automatiskt plus att man även samlar valutan för lootboxarna genom att göra uppdrag och öppna kistor.

Medlem

Unravel 1! Det är nog det mest avkopplande som går spela, särskilt som Västerbottning!

Vad som helst från Amanita.

Vill man ha nåt utmanande så är Celeste rätt mysigt tack vare musiken och designen, och svårighetskurvan är så perfekt att man aldrig kör in i en vägg.

Medlem

Även om det finns relativt avkopplande spel så kommer alla spel stressa till en viss grad. Att spela kan aldrig vara avkoppling likvärdig riktig vila.


signatur

Har jag drabbats av PMA? Positiv Mental Attityd.

Medlem

Broken Sword: The Shadow of the Templars
Broken Sword 2: The Smoking Mirror
Everybody's Gone to the Rapture
Firewatch
Shenmue
Death Stranding
The Last of Us 2
Red Dead Redemption 2
Tomb Raider
Grand Theft Auto: Vice City
Grand Theft Auto: San Andreas
Spyro the Dragon
The Legend of Zelda: Breath of the Wild
Ico
Dragon Quest: The Journey of the Cursed King
Persona 4
Ni No Kuni: Wrath of the White Witch
Shadow of the Colossus
Resident Evil
Journey

Avstängd
Skrivet av scaryfoot:

Broken Sword: The Shadow of the Templars
Broken Sword 2: The Smoking Mirror
Everybody's Gone to the Rapture
Firewatch
Shenmue
Animal Crossing
Red Dead Redemption 2
Tomb Raider
Grand Theft Auto: San Andreas
The Legend of Zelda: Breath of the Wild
Ico
Dragon Quest 8: The Journey of the Cursed King
Persona 4
Ni No Kuni: Wrath of the White Witch
Shadow of the Colossus
Resident Evil
Journey

Resident Evil.
Hur fan tänkte du där?

Medlem
Skrivet av TråkigtLärd:

Resident Evil.
Hur fan tänkte du där?

Haha, det är flera av spelen som har en del stressiga moment, men som helhet så har de atmosfär, och är mysiga. Även Resident Evil.

12
Skriv svar