Så mycket snabbare laddar spel på Xbox Series X

Medlem

jag är nyfiken om man får någon notis om hdmi 2.1 kompabilitet om man kopplar till LG Oled C9. TVn var ju tidigt ute med de specifikationerna så jag antar att någonting kommer att jävlas.

Skägg.
10 Chambers
Skrivet av hoppalängdhopp:

Märker ni nån skillnad i uppstart av konsolen och att bläddra i menyer, storen mm?

Nu vet jag inte hur det varit på Xbox, men är nog det jag är mer peppad på när det kommer till PS5 att få ett snabbare system överlag från systemstart till att bläddra i storen mm.

Det tar cirka 3 sekunder från viloläge tills du är inne i menyn och kan välja spel. Har du ett Quick Resume-spel igång kan du oftast vara igång och spela på cirka tio sekunder. Ska skriva ner lite intryck om Quick Resume i en separat artikel.

Skrivet av Arzang:

Testa gärna Divinity Original Sin 2 Definitive Edition!

Vääääldigt segt, har fått mig att tappa lusten för spelet..

Det ska vi försöka göra!


signatur
Avstängd
Skrivet av lerb:

Haha jag misstänkte nästan det, det är inte konstigt.. Läste någonstans att försäljningen av Xbox one X har gått upp (medan PS4 har gått ner) så det är nog en hel del ungar som blir besvikna i jul när de får old-gen istället för vad som då bör klassas som current gen

Brukar med jämna mellanrum testa med folk jag vet inte är riktigt insatta i konsol/spelvärlden genom enkla frågor...
Vilken är Sonys nyaste konsol av ps3, ps4 eller ps5
Och
Vilken är Microsofts nyaste konsol av xbox 360, xbox one eller Xbox series x.
En av dessa har 100% rätta svar medan den andra har 100% höjda ögonbryn


signatur

Alla mina inlägg återspeglar endast min syn på ett ämne och från mitt egna perspektiv och är således helt och hållet gällande endast mig själv och är min åsikt. Om någon mot förmodan ändå tolkar det som ett försök att generalisera eller ett försök att applicera min egna åsikt som en universell sanning så har ni misstolkat det menade budskapet.

Avstängd
Skrivet av Carl Johansson-Sundelius:

Det tar cirka 3 sekunder från viloläge tills du är inne i menyn och kan välja spel. Har du ett Quick Resume-spel igång kan du oftast vara igång och spela på cirka tio sekunder. Ska skriva ner lite intryck om Quick Resume i en separat artikel.

Verkar Quick resume fungera till series x som det ska eller märker ni några liknande tendenser som med xbox one?


signatur

Alla mina inlägg återspeglar endast min syn på ett ämne och från mitt egna perspektiv och är således helt och hållet gällande endast mig själv och är min åsikt. Om någon mot förmodan ändå tolkar det som ett försök att generalisera eller ett försök att applicera min egna åsikt som en universell sanning så har ni misstolkat det menade budskapet.

Medlem
Skrivet av lerb:

Haha jag misstänkte nästan det, det är inte konstigt.. Läste någonstans att försäljningen av Xbox one X har gått upp (medan PS4 har gått ner) så det är nog en hel del ungar som blir besvikna i jul när de får old-gen istället för vad som då bör klassas som current gen

Det där är inget annat än en hörsägen. En skröna. En råtta i pizzan. Antar att den moderna människan ersatt tomtar, troll, näcken, skogsrået och häxor med dylika historier.

Medlem
Skrivet av Jozo:

Xbox defense squad activate!! Kan ni inte bara erkänna att Microsofts namngivning inte har varit på topp den senaste tiden och gå vidare?

Kan väl hålla med men folk klarar av att köpa mobiler, plattor, grafikkort, dammsugare, bilar m.m. trots minst lika förvirrade modellbeteckningar. Om man ska köpa något åt ungarna för x antal tusen kronor så tar det inte många sekunder att sätta sig in i det hela och få det rätt.

Medlem
Skrivet av Carl Johansson-Sundelius:

Extern hårddisk tänker du då? Alla bakåtkompatibla spel ska kunna köras från extern enhet, medan nextgen-titlar ska köras från intern.

Skrivet av Nocternity:

Jo men jag tänkte på hur det skulle påverka laddtiderna i spelen ni testade på den interna disken, och då få en tydligare bild av hur mycket som är den interna SSD’ns förtjänst, i förhållande till övrig hårdvara i konsolen

Jag håller med, Xbox one X USB SSD och Series X USB SSD var det som jag såg fram emot mest.

Började nästan bli lite konspiratorisk och trodde det hade med embargot att göra ☺

Ett test där skulle verkligen uppskattas, det visar på hur mycket den interna lagringshastigheten hjälper i bakåtkompabilitet och hur bra det fungerar med att köra med extern SSD ifall man har en liggandes, eller expansions porten är upptagen eller ifall man hittar en billig USB SSD(som man kan använda istället för Xbox egna expansions kort).

Men tack för nuvarande info också, även det var intressant såklart.

Medlem
Skrivet av Gill:

Kan väl hålla med men folk klarar av att köpa mobiler, plattor, grafikkort, dammsugare, bilar m.m. trots minst lika förvirrade modellbeteckningar. Om man ska köpa något åt ungarna för x antal tusen kronor så tar det inte många sekunder att sätta sig in i det hela och få det rätt.

Är det bara jag som tycker att en julklapp i form av en konsol för typ 6k till sin unge inte finns på kartan? Eller är jag bara snål nu?

Medlem
Skrivet av Jallle:

Är det bara jag som tycker att en julklapp i form av en konsol för typ 6k till sin unge inte finns på kartan? Eller är jag bara snål nu?

Jag köpte bilbana till syrran och farsan köpte NES till oss... Kan ju gissa vem som körde bilbana och vilka som spelade när ungarna lagt sig... Ofta är man ju en familj och alla nyttjar grejerna.

Medlem
Skrivet av Gill:

Jag köpte bilbana till syrran och farsan köpte NES till oss... Kan ju gissa vem som körde bilbana och vilka som spelade när ungarna lagt sig... Ofta är man ju en familj och alla nyttjar grejerna.

Ja det håller jag självklart med om, det blir mer en present till sig själv :).
Dock syftar jag mer på dessa mammor/pappor/släktingar som folk påstår inte har koll på skillnaden mellan en series x och en one x. Finns det verkligen så många sådana personer som är beredda att lägga 6 papp på en konsol åt sin unge? Nu kostar iofs inte one x så mycket så därför kanske de köper ;).

Medlem

Hur är laddningstiderna jämfört med en bra pc med snabb ssd?

Medlem

Grymt att No Man Sky laddar snabbare. Nu fick next gen godkänt av mig.


signatur

Det finns bara tre grupper av människor i världen.
De som kan matte och de som inte kan det.

Skägg.
10 Chambers
Skrivet av Fearnox:

Jag håller med, Xbox one X USB SSD och Series X USB SSD var det som jag såg fram emot mest.

Började nästan bli lite konspiratorisk och trodde det hade med embargot att göra ☺

Ett test där skulle verkligen uppskattas, det visar på hur mycket den interna lagringshastigheten hjälper i bakåtkompabilitet och hur bra det fungerar med att köra med extern SSD ifall man har en liggandes, eller expansions porten är upptagen eller ifall man hittar en billig USB SSD(som man kan använda istället för Xbox egna expansions kort).

Men tack för nuvarande info också, även det var intressant såklart.

Ni har siffrorna på One X med USB SSD i artikeln, vi borde kunna klockan motsvarande på Series X. Om jag skulle gissa hamnar detta närmare One X-siffran än Series X-siffran (intern). En good enough lösning för One-spel, interna lär man vilja fylla med nextgen-spel.


signatur
Skägg.
10 Chambers
Skrivet av Checker:

Verkar Quick resume fungera till series x som det ska eller märker ni några liknande tendenser som med xbox one?

Det är inte alla titlar som stöder det, men de som gör det verkar funka som de ska. Enligt Jason Ronald ska man kunne stänga av Xboxen helt, dra ut sladden, och ens save states ligger kvar.


signatur
Skägg.
10 Chambers
Skrivet av HejKajj:

Hur är laddningstiderna jämfört med en bra pc med snabb ssd?

Det kan vi säkert kika på men har man en bra pc med snabb ssd behöver man kanske inte en Xbox. Jag tror också att vi kommer se nyttan av att dettat blir standard först om några år.


signatur
Medlem
Skrivet av Carl Johansson-Sundelius:

Ni har siffrorna på One X med USB SSD i artikeln, vi borde kunna klockan motsvarande på Series X. Om jag skulle gissa hamnar detta närmare One X-siffran än Series X-siffran (intern). En good enough lösning för One-spel, interna lär man vilja fylla med nextgen-spel.

Teorin är att Series X inte drar nytta av den höga hastigheten på den interna lagringen när det kommer till Xbox one spel, skulle vara intressant att se ifall det skiljer något alls eller om det bara är optimerade spel som drar nytta av högre hastigheter.

Jag såg nu att ars Technica påstår att extern SSD laddar lika snabbt som den interna i Series X, även om det är lika lika långsam som den som ni använder till One X(Intern 2400MB/S vs extern 550MB/S).

"The newly added scores (marked in gray) are for the faster drive as connected to Xbox One X. Notice I didn't list scores for this drive on Series X. That is because its results are nearly identical to Series X's built-in NVME 4.0 drive, within a margin of error of 1-2 seconds. This is very good news, should you wish to enjoy cheaper higher-speed storage for older software on Series X.]"

ars Technica

Medlem
Skrivet av Jallle:

Är det bara jag som tycker att en julklapp i form av en konsol för typ 6k till sin unge inte finns på kartan? Eller är jag bara snål nu?

Inte alls! Bättre att köpa en NES så får kidsen lära sig lite historia oxå

Skägg.
10 Chambers
Skrivet av Fearnox:

Teorin är att Series X inte drar nytta av den höga hastigheten på den interna lagringen när det kommer till Xbox one spel, skulle vara intressant att se ifall det skiljer något alls eller om det bara är optimerade spel som drar nytta av högre hastigheter.

Jag såg nu att ars Technica påstår att extern SSD laddar lika snabbt som den interna i Series X, även om det är lika lika långsam som den som ni använder till One X(Intern 2400MB/S vs extern 550MB/S).

"The newly added scores (marked in gray) are for the faster drive as connected to Xbox One X. Notice I didn't list scores for this drive on Series X. That is because its results are nearly identical to Series X's built-in NVME 4.0 drive, within a margin of error of 1-2 seconds. This is very good news, should you wish to enjoy cheaper higher-speed storage for older software on Series X.]"

ars Technica

Artikeln uppdaterad med resultat på denna frågeställning!


signatur
Medlem

Vad har ni använt för SSD i era tester? Så man inte köper grisen i säcken

Medlem
Skrivet av Carl Johansson-Sundelius:

Artikeln uppdaterad med resultat på denna frågeställning!

Härligt! Tack för att ni teatade, då blir det att införskaffa en extern SSD i november med!

Redaktör
Skrivet av Bojkott:

Vad har ni använt för SSD i era tester? Så man inte köper grisen i säcken

Samsung Portable SSD T5 (1 TB)


signatur
Avstängd
Skrivet av Carl Johansson-Sundelius:

Det är inte alla titlar som stöder det, men de som gör det verkar funka som de ska. Enligt Jason Ronald ska man kunne stänga av Xboxen helt, dra ut sladden, och ens save states ligger kvar.

Vänta vah? Stöder inte alla spel quick resume? Är det alltså inget som sköts på systemnivå och att spel måste patchas för att det ska fungera?

Det jag tänkte mer på är hur man nästan varje vecka måste starta om xboxen helt för att den ska fungera som den ska om man använder sleep mode. Någon memory leak eller vad det kan bero på. Verkar det vara något sånt med series x?


signatur

Alla mina inlägg återspeglar endast min syn på ett ämne och från mitt egna perspektiv och är således helt och hållet gällande endast mig själv och är min åsikt. Om någon mot förmodan ändå tolkar det som ett försök att generalisera eller ett försök att applicera min egna åsikt som en universell sanning så har ni misstolkat det menade budskapet.

Avstängd
Skrivet av Tomas Helenius:

Samsung Portable SSD T5 (1 TB)

Har ni någon snabbare att testa med? Kanske någon på SweClockers kan låna er en med usb 3.2 och snabbare läshastighet.

För den ni testat med ligger väl på runt 550MB/s


signatur

Alla mina inlägg återspeglar endast min syn på ett ämne och från mitt egna perspektiv och är således helt och hållet gällande endast mig själv och är min åsikt. Om någon mot förmodan ändå tolkar det som ett försök att generalisera eller ett försök att applicera min egna åsikt som en universell sanning så har ni misstolkat det menade budskapet.

Redaktör
Skrivet av Checker:

Har ni någon snabbare att testa med? Kanske någon på SweClockers kan låna er en med usb 3.2 och snabbare läshastighet.

För den ni testat med ligger väl på runt 550MB/s

Interna och externa SSD:n ger i princip samma siffror, och eftersom interna är markant snabbare gör en snabbare extern gissningsvis ingen skillnad. Jag gissar att nåt annat sätter gränsen. Jag har Xboxen hos mig nu och ingen snabbare SSD tillgänglig, men vi kommer testa hur det funkar om vi får tag på en inom kort.


signatur
Skägg.
10 Chambers
Skrivet av Checker:

Vänta vah? Stöder inte alla spel quick resume? Är det alltså inget som sköts på systemnivå och att spel måste patchas för att det ska fungera?

Det jag tänkte mer på är hur man nästan varje vecka måste starta om xboxen helt för att den ska fungera som den ska om man använder sleep mode. Någon memory leak eller vad det kan bero på. Verkar det vara något sånt med series x?

Onlinespel stöds såklart inte, så alla spel som är beroende av att snacka med en server faller bort. Och ja, det ska skötas på systemnivå men det var några titlar (som jag inte har framför mig) som inte verkade lira just nu. Dock tidig systemmjukvara, som sagt. Men ja, du ska kunna stänga av Series-konsolerna, dra ut sladden, och ändå ha dina save states kvar på den interna SSD-disken.

Skrivet av Checker:

Har ni någon snabbare att testa med? Kanske någon på SweClockers kan låna er en med usb 3.2 och snabbare läshastighet.

För den ni testat med ligger väl på runt 550MB/s

Det kanske är värt när vi väl har nextgen-spel att testa. Det vore orimligt att gamla skulle ladda snabbare från extern disk, än den interna, oavsett överföringshastighet.


signatur
Medlem

Jag har kört på en vanlig extern hdd till nuvarande generation och tänkte köpa expansionskortet till Series X direkt då ersätta den nuvarande med en ny extern på 4 tb bara med ssd istället skulle kosta en väldans massa.
Kollade lite priser och visst man kan få en extern 2tb ssd för samma pris som för Series x kortet men jag byter mellan högst fyra spel åt gången så.

Medlem

Verkar bara mer övertygande ju mer ni (och andra) testar den. Förstår att MS valde den här approachen. Ser fram emot när ni får testa mer!

Medlem

Vad är det här?! Ni mäter i tid?!
Jag behöver mätning i:
"Du hinner springa/gå till köket för att hämta dricka"
"Du kan ta en kort tur till toan"
"Du hinner fråga frugan varför hon är arg på dig"

Det är sån mätning gamers behöver

Skägg.
10 Chambers
Skrivet av jehuty:

Vad är det här?! Ni mäter i tid?!
Jag behöver mätning i:
"Du hinner springa/gå till köket för att hämta dricka"
"Du kan ta en kort tur till toan"
"Du hinner fråga frugan varför hon är arg på dig"

Det är sån mätning gamers behöver

Det du säger har bäring. Vi får revidera allt.

Skrivet av Ribcage:

Verkar bara mer övertygande ju mer ni (och andra) testar den. Förstår att MS valde den här approachen. Ser fram emot när ni får testa mer!

Det går inte att sticka under stol att mer tid ger oss större möjligheter att testa fler saker grundligt. Samt ta in feedback från er om vad ni vill se för tester.


signatur
Medlem

Gjorde en bild så man får en bild över läget istället. På det vanliga laddningarna från interna, inte omladdningar.
Mest för att se om jag fortfarande fattar excel, men någon annan kanske tycker det är kul att titta på


signatur

🖥 i5 9600k | RTX 2080 | Z390 | 16GB DDR4 |ROG 34" 21:9 1440p
🎮 PS5 | LG 55" CX

123
Skriv svar