Hur var denna generation för dig?

It's not a lake, it's an ocean
Hur var denna generation för dig?

Den konsolgeneration som inleddes 2013 närmar sig sitt slut. Om ungefär en månad landar PlayStation 5 och nya Xbox i butikshyllorna. Vi kommer antagligen att sammanfatta generationen som gick vid många tillfällen och ur olika vinklar, men jag är ändå nyfiken ur ett generellt perspektiv: hur var den för er?

Jag tyckte att den hade en seg start. Inga direkt imponerande spel till premiären och sedan en drös med remasters. Eftersom vi fick nya spelserier som Assassin's Creed, Mass Effect och BioShock under PS360-eran kändes det lite som att vi gick in i en mellangeneration med få nya spännande IP:n. Det dröjde därför till hösten 2014 innan jag köpte PS4 och ända till sommaren 2015 innan jag kånkade hem en Xbox One.

Sedan tog det sig. Spel som Rise of the Tomb Raider, Uncharted 4 och Horizon Zero Dawn, samt personliga favoriter som Tearaway Unfolded och Dreamfall Chapters, höjde nivån betänkligt. Mot slutet tycker jag att spel Forza Horizon 4, Inside, Detroit: Become Human, A Plague Tale samt remaken av Resident Evil 2 var höjdpunkter som förbättrade mitt intryck av hela generationen. Det har kommit överraskande många riktigt bra äventyr för oss ensamspelare, och det har överraskat mig.

Det som dock gör att denna generation som helhet kan tävla med den förra är inte spelen utan Game Pass och Microsofts satsning på bakåtkompatibilitet (vilket jag vill kalla något av en kulturgärning). Samt, och det ska inte underskattas, jämförelsevis stabil hårdvara.

Hur såg denna generation ut för dig? Levde den upp till dina förväntningar?


signatur

Fria tankar om spel: www.frispel.net

Backloggens befriare

Ja, lite trögstartad, men sen har det varit full patte hela vägen in i kaklet tycker jag.

Jag har fått se min redan stora backlog växa till löjligt stora proportioner (i skrivande stund 593 titlar...), vilket ju också har lett till att jag försöker att fokusera på den i första hand.

Och här vill jag ju ägna ett särskilt tack till MS som låter mig att sömlöst byta till XSX i November. Sony gör det ju lite bökigare, men har ju alla generationer kvar, så det går att lösa. Och på PC gör ju GOG ett bra arbete.


signatur

Ad hoc addendum

Medlem

Helt ok, knappt märkt av den då den inte varit så märkvärdig. Det har nästan inte varit några roliga eller intressanta spel denna generation. Det är väl ca fyra spel som varit något att hänga i julgranen.

Medlem

Bäst hittils. Destiny var höjdpunkten, speciellt första gången vi körde Vault of Glass. Fick även många nya vänner från det spelet som jag fortfarande spelar med.
Fick upp ögonen för From Softwares spel denna generationen. Det har blivit många genomspelningar av Bloodborne, grymt spel!

FM-guru
F.d. Sisyr

Helt okej. Spelar 90% av tiden på PC, men nog har det kommit ett par konsolltitlar som fallit mig helt i smaken (även om nästan ingen av dem är exklusiva till konsoll längre).

Medlem

Generationen gav oss ”bloodborne” som är ett av de bästa spel som någonsin gjorts. Lägg därtill darksouls 1-3, sekiro. Äventyr som uncharted 4, god of war, horizon och tomb raider rebooten. Indietitlar som cuphead, hellblade och plaguetale. En helt ny genre i form av telltales många guldklimpar. Krydda med witcher 3 och skyrim. Måste jag fortsätta? Betyg = mästerligt

Inaktiv

Dålig i början och minst 2år för lång, kändes som om den dog av redan för några år sedan.

Medlem

Det har ju varit några rejäla höjdpunkter, som Dishonoured 2, Prey, Witcher 3, Yakuza 0 osv, för att inte tala om alla suveräna mindre spel som Omensight, Hollow Knight och Monster Boy and the Cursed Kingdom. Det har funnits rätt gott om bra spel, denna generation var absolut bättre än förra.

Men samtidigt så har det varit oerhört svagt när det gäller JRPGs, det var i stort sett bara Dragon Quest XI som var bra. Ganska långt ifrån guldåldern under SNES, PS1 och PS2-tiden.

Medlem

Sinnessjukt bra! GoW och Bloodborne är höjdpunkterna för min del!

Frilansare

Känns som den här generationen var den som på allvar fick mig att bli dual gamer, och lira lika mycket konsol som pc. En perfekt matchning skulle jag säga. Är nog också den generation som gjort att jag tagit en kraftig svänf från Xbox till Playstation. Så, ganska omvälvande!

Medlem

Innan den här generationen var jag huvudsakligen en PC-spelare, men Sonys exklusiva titlar har förändrat det. Nu är jag nog en soffriddare i första hand och master race först i andra hand.

Höjdpunkterna var är/var nog Horizon: Zero Dawn, God of War och Until Dawn. Samt några remasters från förra generationen som jag hade missat i form av The Last of Us samt Heavy Rain. Tror även Ghost of Tsushima har goda chanser att kvala in när jag får tummen ur. Och kanske även tLoU2 när jag har bestämt mig för hur jag egentligen känner för det.


signatur

När jag växte upp lyssnade jag mycket på Blümchen och Rollergirl. Jag tror att det har format mig som människa.

JRA
Medlem

Alla tre stora gjorde ju bort sig varsin gång denna generation. Sony med PS Vita, Nintendo med Wii U och Microsoft med Xbox One (även om de sedan tog igen en del tappad mark). Den här generationen har verkligen varit blandad tycker jag. Hit or miss verkligen.

It's not a lake, it's an ocean
Skrivet av Joakim Bennet:

Känns som den här generationen var den som på allvar fick mig att bli dual gamer, och lira lika mycket konsol som pc. En perfekt matchning skulle jag säga. Är nog också den generation som gjort att jag tagit en kraftig svänf från Xbox till Playstation. Så, ganska omvälvande!

För min del var det den första generationen då jag spelade på Xbox och PlayStation parallellt. Kunde inte utesluta någon av dem. Tidigare har jag kört Xbox och köpt en PlayStation långt, långt senare.


signatur

Fria tankar om spel: www.frispel.net

Medlem

Sett till konsolen i sig så tackar och bockar jag Sony för en fantastiskt produkt! Köpte mitt PS4 bara efter ett par dagar efter releasen här i Sverige. Har gått som en klocka sedan dag 1. Och så otroligt varma somrar den slagit sig igenom.

Medlem

Denna generation har dominerats av Nintendo switch för egen del.
Jag hade ps4 men nog aldrig spelat så lite på en Playstation som ps4.
Dom ps4 exlusiviteterna många påstår ps4 har ger jag inte mycket för och nu finns ju även horizon och death stranding på PC.
Det gör också att jag kommer vara otroligt avvaktande i att köpa en ps5.
Xbox känns överflödig när man har pc


signatur

🇸🇪 VR Sverige Discord server
https://discord.com/invite/avnhs6mgjc

Medlem
Skrivet av Molotov:

Denna generation har dominerats av Nintendo switch för egen del.
Jag hade ps4 men nog aldrig spelat så lite på en Playstation som ps4.
Dom ps4 exlusiviteterna många påstår ps4 har ger jag inte mycket för och nu finns ju även horizon och death stranding på PC.
Det gör också att jag kommer vara otroligt avvaktande i att köpa en ps5.
Xbox känns överflödig när man har pc

Kan bara hålla med, mina tidigare PS konsoler var väldigt välanvända av mig. Men min PS4 har mest blivit använd av ungarna med sina Lego spel känns det som. Har alltid kört med Playstation just för Gran Turismo och Metal Gear men dem var verkligen inget för mig denna generation. Och dem övriga exklusiva spelen har ju mest varit tredje persons action äventyr, den typ av genre som åtminstone jag själv tröttnar väldigt fort på. Dem känns som att det mycket av samma i alla spel, öppna spel där du ska springa runt och klättra upp i torn för att visa nästa stora del av kartan, lota/ leta ryggsäckar för att låsa upp små uppgraderingar, blir snabbt enformigt och tråkigt för min del.

Sitter själv mest på PC och spelar men känns som att om inte dem exklusiva titlarna har någon betydelse så blir den Xbox nästa generation pga pris och innehåll i gamepass. Ungarna behöver ha något annat att spela på så dem håller sig borta från min PC

Medlem

Älskar mina PS4:or ❤️
En riktigt bra generation som gett mig många underbara speltimmar. Men håller med om att det var en trög start och det är dom senaste 5 åren som jag börjat spela mycket. Innan körde jag mest NHL och Tekken mot lite vänner.
Men senaste åren har det kommit otroligt välproducerade äventyrsspel som Spider-Man, God of War, Ghost of Tushima, Tlou2 och Horizon: zero dawn.
The last of us 2 får jag nog spela på

Medlem

En besvikelse i den form att jag har en otroligt stor backlogg. Har inte alls spelat så mycket som jag velat.
På kvällarna efter jobbet har jag för ont om energi för att sätta mig in i ett storslaget äventyr och på helgerna är de mycket annat som ska göras.


signatur

Jag biter mig oftast i tungan, men ibland är ni andra så jävla dumma i huvudet att ni behöver få höra det.

Medlem

En bra konsolgeneration. Varken mer eller mindre.
Inget som man trillade baklänges av och rätt mycket besvikelse gång på gång.

Mycket remasters och remakes. Trasiga spel, gigantiska dag 1 patchar, dlc till förbannelse som delar på community'n.
Tomma löften från utvecklare, stressade produkter från utgivare. Indiespel och 2d pixlade spel (jag köper en svindyr "nextgen" konsol för att spela 80-tals doftande pixlade spel... JA!)
30fps och uppskalat.

PS2, Dreamcast, PS3 och Xbox 360 generationerna var dem där det verkligen syntes att man gick in i en ny era... PS4, PS5, X1, XsX.. not so much. För att inte tala om Microsofts idiotiska namnsättning på sina konsoler.


signatur

"High life on low budget"

Medlem

Äger en PS4 denna generationen och den har väl minst sagt vart, medioker.... har tappat räkningen på alla inplastade spel jag fortfarande har orörda. Spelen är säkert jättebra, men 30fps är inget för mig. Hade en tro om att PS5:an skulle kunna lösa det men har inte hört ett skit om att lira PS4:a spel i 60fps på PS5:an.

Denna generationens bästa spel (för mig) är utan tvekan God of War. Hade hoppats så att kunna spela om det i 60fps innan man sätter tänderna i det nya.

Fragtjuv

Jag köpte en PS4 å release-dagen och bytte senare till en PS4 Pro. Jag tycker att den här generationen var helt fantastisk med många fina minnen från spel som RDR2, Last uf us part 2 och Destiny 2. Det här var dock generationen där jag också köpte en PC igen efter flera år utan. Därför har jag missat en hel del spel under generationens sista år.


signatur

Xbox Series X
Playstation 5
AMD Ryzen 7 7700 CPU
MSI GeForce RTX 4060Ti VENTUS 2X OC
Kingston M.2 NV2 PCIe 4.0 NVMe SSD 2TB

Flakmonkey

Är väl för att man blivit gammal och tråkig men tror inte att någon generation någonsin kommer bli mer än gränslandet mellan bra och mycket bra. Tiden finns inte att lägga på det, den barnsliga glädjen man kände kring allt nytt finns inte där heller av naturliga skäl. Så ja, min röst fick hamna där.

Det innebär ju dock inte att den här generationen bjuder på sämre spelupplevelser än tidigare generationer om man jämför dem side på side, den har bara inte varit lika omvälvande som tex 16 och 32-bitars-generationerna iom att jag då var i mellanstadie - gymnasieåldern och att jag nu istället är gammal nog för att ha barn i de åldrarna

Medlem

Spelat ps4 kanske 2 ggr? Switch 3 ggr? Xboxen ingen gång. Så var denna generation.


signatur

Too real to be a dream, too painful to be a nightmare.

Medlem

Tycker denna generationen var riktigt sjukt bra. Flera spel på min topp 10 bästa spel någonsin lista kom i denna generation.
Witcher 3, last of us 1 och 2, God of War, Dark souls 3, Bloodbourne, Horizon zero dawn...
Sen hade jag brutalt kul med The Division i början på dess "livsspann" Tidiga Destiny 2 var också sjukt kul ett tag där innan de tog bort trials.

Medlem
Skrivet av Hipshot:

Spelat ps4 kanske 2 ggr? Switch 3 ggr? Xboxen ingen gång. Så var denna generation.

Oj, stor ide att äga tre konsoller om man spelat på dem 2-3ggr under hela dess generation.


signatur

"High life on low budget"

Medlem

Som alltid håller konsolerna spelens utveckling tillbaka än idag.

Medlem

Många intressanta spel som jag hade velat spelat klart men fick helt enkelt sluta med samtliga för dålig framerate(ps4), hoppas detta är något de satsar på i nästa generation annars blir det nog ingen konsol överhuvudtaget

Slutbetyget för mig blir nog 3/10 då den mest samlat damm.

Medlem

Det har varit en lite udda generation för mig.

Köpte Xbox One på releasen because Halo. Senaste spelet jag köpte till den var FFXV år 2016, sedan dess har konsolen stått och samlat damm då jag istället kör det mesta på PC.

PS4 köpte jag några år in in i generationen för att spela Tales och God of War. Tror jag äger typ fem spel till PS4.

Fick en Switch i födelsedagspresent av sambon och den har gått riktigt varm, det är nog generationens glada överraskning. Har haft mycket mer kul med den än jag väntade mig.

Så majoriteten av min speltid är PC och Switch, med en handfull exklusiva/tidsexklusiva PS4-spel här och där. Generationen blev inte som jag trodde men jag är samtidigt mer än nöjd.


signatur

H-How can she slap, kupo!?

En generation full av remakes och remasters. Märks att spelindustrin, precis som filmindustrin börjar få slut på idéer. Därmed inte menat att det var en kass generation.

Horizon - Zero Dawn, God Of War, Dragon Quest 11, Witcher 3, Fallout 4, Inside, RDR2, Wargroove och Hitman-spelen var det som fångade och behöll min uppmärksamhet.

Det kuriosa med den snart forna generationen är att vi fick se ett Microsoft som ryckte upp sig ordentligt, men även det faktumet att uttryck som "open-world-fatigue" blev till.

Edit: Ooh, jag glömde utnämna Nintendo Switch som den bästa handhållna konsolen någonsin.


signatur

Go home and be a family man!

Medlem

Mjo Fallout 4 måste jag nog ändå erkänna var ett av generationens bästa spel också även om jag numer avskyr Betshitsta efter att ha fått nog av deras Alpha release spel.

12
Skriv svar