Hur var denna generation för dig?

Medlem

Hunnit äga Xbox One, One X, PS4 Pro, Switch och Switch Lite i omgångar den här generationen utöver PC och måste säga att jag i längden har varit mest nöjd med Switch utöver några exklusiva spel på PS4'an (där Last of Us 2 gjorde största intryck på mig). Nu har jag sålt PRO'n så jag kommer lämna generationen med en Switch Lite och en PC, känns som det bästa för mig just nu.

NuZ
Testpilot

Äger Xbox One (main), PS4 slim och en Switch. Tycker generationen har varit helt ok. Haltat väldigt mycket. Ibland släpptes bra spel som Gears5, GoW, Zelda remaken, Jedi fallen order osv. men också långa perioder av inget spel alls som var ok. Kallar generationen för mellanmjölk.

Har lyckats boka ett XsX till 10e november men PS5 får jag nog vänta med


signatur

🎮 Xbox Series X | Nintendo Switch | Playstation 5 | Samsung Q90 65”

”Döm ingen efter utseendet – för så otroligt bra är jag faktiskt inte!”

Skribent
Skrivet av bent toe:

En bra konsolgeneration. Varken mer eller mindre.
Inget som man trillade baklänges av och rätt mycket besvikelse gång på gång.

Mycket remasters och remakes. Trasiga spel, gigantiska dag 1 patchar, dlc till förbannelse som delar på community'n.
Tomma löften från utvecklare, stressade produkter från utgivare. Indiespel och 2d pixlade spel (jag köper en svindyr "nextgen" konsol för att spela 80-tals doftande pixlade spel... JA!)
30fps och uppskalat.

PS2, Dreamcast, PS3 och Xbox 360 generationerna var dem där det verkligen syntes att man gick in i en ny era... PS4, PS5, X1, XsX.. not so much. För att inte tala om Microsofts idiotiska namnsättning på sina konsoler.

Håller med lite här, jag kan känna att denna generation har saknat en identitet. Kommer vi prata om 10 år prata om denna generation som "Xbox One och PS4-generationen, minns ni den? Då kom det!". Vad är egentligen minnesvärt som sticker ut? Visst, finns bra spel, men det gör det ju till alla generationer...så skulle säga att den har varit rätt identitetslös.

Men mycket remasters, remakes, trasiga spel och stressade produkter. Sen gillar jag indie-spel och pixlar, men det har kanske blivit lite för mycket av varan.


signatur

"Writer and Fighter"

Medlem

Jag är gammal och därför nostalgisk. PS1 och PS2-spelen som jag älskar, och som är uråldriga nu, kommer alltid vara speciella för mig.
Men hjälp vad mycket bra som kommit denna generationen. Nästan löjligt

Medlem

Gillade verkligen PS4an. Riktigt bra exclusives som jag bara inte kan få nog av, tex Days Gone, Spider-Man och God of War.


signatur

I drank what?

Medlem

Har vissa rökt på här? Detta var den mest tama, menlösa och intetsägande generation någonsin. 1998, 1999, 2001, 2002, osv släppes det varje år 30-40 spel (portar exkluderat) med en metacritic score på 90 eller över. Medans sista åren den här generationen fick man vara glad om det ett år fanns mer än 5 spel.

https://youtu.be/u68iQAp4ces
(Ca 3:12 och framåt)

Medlem

Öppnade ögonen för hur bra singelplayer upplevelser det kan finnas på playstation som jag gått miste om på pc.
Så denna generation blir det ett permanent ps5 för just den typ av spel


signatur

🖥 i5 9600k | RTX 2080 | Z390 | 16GB DDR4 |ROG 34" 21:9 1440p
🎮 PS5 | LG 55" CX

Medlem
Skrivet av Kamikazeb:

Hunnit äga Xbox One, One X, PS4 Pro, Switch och Switch Lite i omgångar den här generationen utöver PC och måste säga att jag i längden har varit mest nöjd med Switch utöver några exklusiva spel på PS4'an (där Last of Us 2 gjorde största intryck på mig). Nu har jag sålt PRO'n så jag kommer lämna generationen med en Switch Lite och en PC, känns som det bästa för mig just nu.

Precis samma för mig

Medlem

I helhet, såhär mot slutet av den, har jag två upplevelser.
Utifrån min PS4 har jag haft en helt fantastisk generation. Destiny, God of War, Horizon, Last os Us 1+2, RE2 remake, Child of light, Metal Gear Solid 5, Death Stranding och Ghost of Tsushima för att bara nämna några.
Tycker att PS4 har levererat grymma spel, en stabil konsol och den bästa kontrollern som Playstation haft (hoppas Dualsense blir än bättre). Likadant uppskattade jag mid-gen lyftet med Pro och hoppas de gör likadant i denna generation, om än lite längre fram denna gång.

När det kommer till min generation med Xbox One är jag uteslutande besviken.
Gick in i denna generation med att spela 90% Xbox 360 och resterande 10% delades mellan PS3 och WiiU. Kan inte nog uttrycka hur besviken jag blev på både konsol, OS och spel från Xbox-lägret. Visst, mot slutet kom game pass att bli något "på riktigt", Xbox One X var konsolen de borde börjat med och kontrollern var ju som vanligt helt fantastisk, men vid det laget hade de redan tappat mig flera ggr om.
Jag är dock oerhört taggad på XBSX, då det känns som att Microsoft verkligen hittat tillbaka och kommer ta tillbaka en stor del av marknanden.

Svårt att placera Switchen här, den är ju fortfarande rejält varm och rullar på som aldrig förr. Älskar att varva med Switchen och de fantastiska spel som endast finns i Nintendos läger, hoppas innerligt på att de "bara" släpper en fetare Switch med mer muskler under huven så att framerate blir stabilare och kanske även lite högre upplösning.

Lämnar denna generation med fantastiska spelminnen och är supertaggad på vad nästa generation ger, från både Sony och Microsoft. Utgår ifrån att Nintendo bara kommer rulla vidare sin egen väg, som vanligt

Medlem

Det var en jobbig betalvägg mot multiplayerdelen som fick mig att skippa hela generationen på konsoll och kör numera bara pc och ps3


signatur

Robert Bond www.bondmaster.tk
gratis spel från 3drealms: ftp.3drealms.com

Medlem
Skrivet av Sapiens:

Har vissa rökt på här? Detta var den mest tama, menlösa och intetsägande generation någonsin. 1998, 1999, 2001, 2002, osv släppes det varje år 30-40 spel (portar exkluderat) med en metacritic score på 90 eller över. Medans sista åren den här generationen fick man vara glad om det ett år fanns mer än 5 spel.

https://youtu.be/u68iQAp4ces
(Ca 3:12 och framåt)

Det där är väl ändå något som är svårt att dra några större växlar av? Kan ju lika gärna vittna om att speljournalistiken men även spelmediet i stort växt upp och blivit mer seriöst och genomarbetat. Sen är även metacritic knappast någon säker måttstock eftersom att mängden recensioner samt medier som sätter betygen kan variera kraftigt mellan olika titlar. Med det sagt så kom det helt klart mycket nyskapande spel på den tiden, det var ju otroligt mycket billigare att utveckla på den tiden om jag förstått det rätt.

Men hade jag fått välja idag om jag skulle spela de mest lockande titlarna (för mig) från 2017 vs 2001 så skulle jag ändå välja 2017.

What Remains of Edith Finch, Super Mario Odyssey, Zelda: Botw, Shovel Knight, Divinity: Original Sin II
VS
Halo: Combat Evolved, Zelda: Oracle of Ages, Civ II, Max Payne, GTA III, Super Smash Bros. Melee. Metal Gear Solid 2,

Och då ska jag lägga till att jag spelat alla dessa.

Medlem

En av de bästa generationerna någonsin ALDRIG tidigare har man ju blivit så bortskämda med så många bra spel i överflöd! När ska man hinna spela allt har varit mitt ständiga (men lyxiga) dilemma -har tvingats välja bort flera guldklimpar! Hoppas nästan att nästa generation startar långsamt så man hinner ikapp 😂

Medlem

Det som jag har saknad som Xbox spelare är partyspel som spelas lokalt.
Nu när vi har riktigt stora tv-apparater så borde 4 spelars splitscreen komma tillbaka samt att gästerna kan loga in som gäst och inte behöva registrera en Xbox profil.

Medlem

Använder min Xbox one till att streama film. Inget mer. Lirade kanske tre timmar red dead innan jag kände att det vore bättre att invänta pc-versionen. Så jävla crappy fps på xboxen.


signatur

- pixelfantast

Medlem

"Helt fantastisk" röstade jag tack vare Uncharted 4 som är mitt favoritspel genom tiderna. Världens bästa spel enligt mig. Med facit i hand om vilka versioner av spel som hade högst upplösning o.s.v. önskar jag att jag hade haft en Xbox One X vid sidan av min PS4 Pro, men i allmänhet är jag oerhört nöjd med PS4, PS4 Pro och de många fantastiska exklusiva titlarna till Sonys format, framför allt Uncharted: The Lost Legacy och speciellt Uncharted 4.

It's not a lake, it's an ocean
Skrivet av bent toe:

En bra konsolgeneration. Varken mer eller mindre.
Inget som man trillade baklänges av och rätt mycket besvikelse gång på gång.

Mycket remasters och remakes. Trasiga spel, gigantiska dag 1 patchar, dlc till förbannelse som delar på community'n.
Tomma löften från utvecklare, stressade produkter från utgivare. Indiespel och 2d pixlade spel (jag köper en svindyr "nextgen" konsol för att spela 80-tals doftande pixlade spel... JA!)
30fps och uppskalat.

PS2, Dreamcast, PS3 och Xbox 360 generationerna var dem där det verkligen syntes att man gick in i en ny era... PS4, PS5, X1, XsX.. not so much. För att inte tala om Microsofts idiotiska namnsättning på sina konsoler.

Ligger mycket i detta. Denna generation känns som lite av en mellangeneration. Många bra spel, absolut, men väldigt lite utveckling av mediet som sådant. Hade det inte varit för Game Pass hade den känns rätt stiltje. Å andra sidan har vi sluppit sådant som rörelsekänsligt spelande som helt höll på att förstöra den förra generationen.

Jag tror att vi får vänja oss vid mer modesta steg framåt hädanefter.


signatur

Fria tankar om spel: www.frispel.net

Medlem

Som sagt väldigt trögstart och var inte särskilt sugen på köpa nån av konsolerna, sålde också tyvärr mina Sony aktier alldeles för billigt. Streamingtjänsterna och crossplay fick mig dock att köpa en konsol 2018. Mest som komplement till PC dock, spelar fortfarande mest på PC.

12
Skriv svar