Nu har vi nextgen-priserna - vilken konsol köper du?

It's not a lake, it's an ocean
Skrivet av 20LEGEND:

Jag har köpt Xbox konsoler enda från start. Men i år tror jag att jag vill satsa på PS5an. Det enda som oroar mig är att jag tycker handkontrollen känns så futtig till ps5.. jag skulle aldrig vänja mig vid den. Eller har vi någon gammal xboxräv här som gått över till ps och som vant sig med handkontrollen?

"Gått över" har jag väl inte eftersom jag spelar på båda, men DualShock 4 har jag vant mig vid. Fast jag föredrar fortfarande Xbox-kontrollen sju dagar i veckan. Jag spelar exempelvis aldrig racingspel på PlayStation.


signatur

Fria tankar om spel: www.frispel.net

Medlem
Skrivet av Fulci:

Man kan väl lite långsökt kalla plåtbiten man skruvar i chassit för en konsol?

Jula säljer konsoler från 9,90 där kan man prata prispress.
https://www.jula.se/catalog/bygg-och-farg/forvaring/forvaring...

Medlem
Skrivet av Ruffles:

"Gått över" har jag väl inte eftersom jag spelar på båda, men DualShock 4 har jag vant mig vid. Fast jag föredrar fortfarande Xbox-kontrollen sju dagar i veckan. Jag spelar exempelvis aldrig racingspel på PlayStation.

Jo, PlayStation har väl fördel av touch, som gynnar vissa typer av spel, och Xbox av analoga triggerknappar som gynnar andra typer av spel, som tex. typiskt bilspel som du nämner.

Min personliga favorit är Elite-kontrollern, som jag använder till både PC och Tesla.


signatur

macOS: MacBook Air 13" [M1-ARM64/16/256GB], MacBook Pro 15" [Core i7/16/256GB], iOS: iPad Mini [128GB], iPhone 8 [64GB], Apple Watch Series 6 44mm [LTE], W10: Surface Book 3 15" [Core i7/GTX 1660 Ti/32/512GB]
The purpose of morality is to teach you, not to suffer and die, but to enjoy yourself and live. --Ayn Rand
Skriv under ett upprop för en grönare energipolitik: https://energiupproret.se/

Medlem
Skrivet av Jozo:

@martinot: När det kommer till 360 så fullkomligt avskyr jag batterilådan som hänger ner under kontrollen. Den är så mycket i vägen för fingrarna så att jag nästan fick kramp efter en längre tids spelande. Ones kontroll är skön att hålla i, men jag tycker inte om placeringen med asymmetriska spakar.

Edit: Glömde bort att nämna att styrkorset är totalt odugligt.

Ok, aldrig kört den trådlösa 360-kontrollen (eller Xbox 360 konsol).

Har en Xbox 360-handkontroll till PC, men den är med lång USB-sladd.

Dagens One-kontroller är sköna att hålla i håller jag med om (och bättre styrkors än min gamla 360-kontroller), och min personliga favorit är Elite-kontrollen!

Kan dock förstå att man kan ha olika och starka åsikter om placering av styrspakarna. Köper det.

Absolut!

Själv är jag helt OK med båda typer av placering.

Men eftersom PC (som jag spelar mest på) har sedan länge placering som Xbox (ofta samma kontroller och layout som spelen görs för), och även så mina XB1-konsoler och mina Switch:ar, inklusive mina Nintendo Pro-kontrollers, så är det tre olika ekosystem som kör den typen (och även många till Android och iOS verkar hänga på den typen) - så är jag numera utan att tänka direkt på det, nog mest bekväm/van vid den layouten.

Alla mina olika 8-bitdo kontrollers (har nog ett 10-tal, även om bara ca hälften är med analoga spakar) kör dock med det klassiska PS2-upplägget, och fungerar fin-fint för mig de också.


signatur

macOS: MacBook Air 13" [M1-ARM64/16/256GB], MacBook Pro 15" [Core i7/16/256GB], iOS: iPad Mini [128GB], iPhone 8 [64GB], Apple Watch Series 6 44mm [LTE], W10: Surface Book 3 15" [Core i7/GTX 1660 Ti/32/512GB]
The purpose of morality is to teach you, not to suffer and die, but to enjoy yourself and live. --Ayn Rand
Skriv under ett upprop för en grönare energipolitik: https://energiupproret.se/

Medlem
Skrivet av Ac3 Toni:

För info:
Om man ska gå efter vad som sagts så kommer du nog bli ganska besviken på PS4 bakåtkompatibelt på PS5, visst att den kommer ladda lite fortare och en eventuell variabel upplösning kommer vara stabil men det är allt.
Deras legacy mode höjer inte framerates vad jag hört.

Dom kommer ej förbättras automatiskt på samma sätt som Xbox gör det (vilka även lagt till en HDR funktion för icke-HDR spel).

Jag har aldrig brytt mig särskilt om framerates. Njutit av alla spel jag spelat hittills på PS4. Är ingen fps-nörd så jag klagar inte om ett spel dippar till 30fps under spelets gång.

Med det sagt är jag ute efter precis det du skriver. Snabbare spel helt enkelt. Även om det bara är några få sekunder så blir det mycket i längden. Laddtiderna är långa, så länge de dras ner är jag nöjd egentligen. Ögongodis räcker för mig så det blir över. Spelar man på en OLED blir allt vackert ;). Värdesätter min egna tid högst, speciellt när man nu är äldre och måste hitta luckor i jobb/plugg/vardags-stressen.

Fragtjuv

Min tanke har ju hela tiden varit att vänta med en konsol några år eftersom det blir ny PC i början av nästa år. Nu noterade jag emellertid att jag redan betalar för Game pass Ultimate och det bli inte så fasligt mycket dyrare ifall jag tar All access med en Series S. Den kan jag väl använda som Bluray spelare i så fall :).

EDIT: Såklart kan jag inte göra det då den saknar diskläsare...


signatur

Xbox Series X
Playstation 5
AMD Ryzen 7 7700 CPU
MSI GeForce RTX 4060Ti VENTUS 2X OC
Kingston M.2 NV2 PCIe 4.0 NVMe SSD 2TB

Medlem

Den Bästa! så ingen!

Medlem
Skrivet av joelthor100:

Min tanke har ju hela tiden varit att vänta med en konsol några år eftersom det blir ny PC i början av nästa år. Nu noterade jag emellertid att jag redan betalar för Game pass Ultimate och det bli inte så fasligt mycket dyrare ifall jag tar All access med en Series S. Den kan jag väl använda som Bluray spelare i så fall :).

EDIT: Såklart kan jag inte göra det då den saknar diskläsare...

Tror att det ändå, om du vill ha max och bästa bakåtkompatibilitet, så är det XSX som gäller.

Minns inte om även den också finns med All Access (har för mig jag sett det i någon tråd), men kan vara värt att kolla upp om det finns (och priset). Då får du dessutom på köpet med en ODD.


signatur

macOS: MacBook Air 13" [M1-ARM64/16/256GB], MacBook Pro 15" [Core i7/16/256GB], iOS: iPad Mini [128GB], iPhone 8 [64GB], Apple Watch Series 6 44mm [LTE], W10: Surface Book 3 15" [Core i7/GTX 1660 Ti/32/512GB]
The purpose of morality is to teach you, not to suffer and die, but to enjoy yourself and live. --Ayn Rand
Skriv under ett upprop för en grönare energipolitik: https://energiupproret.se/

123
Skriv svar