Seriöst blir så jävla less.

Medlem
Seriöst blir så jävla less.

bara kolla på Baldurs gate 3 som en av många anledningar till jag hatar steam och alla jävla idioter som lämnar reviews.

Spelet är nyss släppt och early acess

Men redan så ser man massor av reviews där dom spelat 0.1-0.9 till 1 timme

Sedan skriver dom enbart saker som

Yes

Yeeeeeh lets go

Crashes during character creation.

Yeet!

Negatives.

-Ghosting cameras through walls to find secrets.... Game breaking.
-No charcter shadows
-Crashing in vulcan
-infinite arrows

Nu säger jag inget om hur spelet är då jag ej spelat det. Men det är sånt här jävla skit jag ser allt för ofta och speciellt på early acess spel och speciellt hur mycket dom klagar på ett spel som klart och tydligt fan inte är klart men dom fatar fan inte det.

Jag har sagt om och om igen varför jag tycker att steam reviews borde förbjudas på grund av folk bara missbrukar det. Nä det funkar inte att ändra på det även om du skulle tvinga folk att ha spelat några timmar så skulle det fortfarande missbrukas just pga att steam användare ofta är omogna idioter eller idioter som inte värkar fatta meningen med early acess.

Steam reviews borde tas bort då spelare fan inte kan bete sig.

Medlem

Ja, eller så skiter man bara i Steam reviews.


signatur

I saw this wino, he was eating grapes. I was like, "Dude, you have to wait". - Mitch Hedberg

Medlem

User reviews är generellt bajs, förutom mina egna såklart. Dom stämmer alltid till 100%.

Skrivet av Duke_Gamer:

Steam reviews borde tas bort då spelare fan inte kan bete sig.

Jag kan inte hålla med. Det finns inget snabbare sätt att se om ett spel är totalt sönder eller ett mästerverk. Jag tycker snarare att det är patetiskt att det finns folk som bara baserar sina spelköp på recensioner.


signatur

i7 4790k | 16GB DDR3 | GTX 1070

Inaktiv

Användarrecensioner är ganska bajs i praktiken även om det på pappret är bra. Jag är lite kluven då det är bra att spelarna har ett sätt att göra sin röst hörd men så jävulskt mycket att man använder systemen pga politik eller i många fall att folk är så jävla dumma att de inte vet vad early access innebär och betygsätter spelet efter samma kriterier som ett spel som är färdigt (1.0 och uppåt). Trist att se och trist att utvecklarna inte förstått detta, eller så spelar det mindre roll än vi tror i det långa loppet.

Sen ska man absolut skapa sig en egen uppfattning om spel och inte bara kolla betyget på Steam eller valfri spelnyhetssida och hålla det som objektiv sanning av spelets kvalité.

Medlem

Early access är bajs. Inte steamrecensenternas fel de spelar på prealpha kod det är någon som släppt för tidigt i hopp om snabba pengar och gratis beta testning

Inaktiv
Skrivet av Shodan:

Early access är bajs. Inte steamrecensenternas fel de spelar på prealpha kod det är någon som släppt för tidigt i hopp om snabba pengar och gratis beta testning

Det låter som att du är en av dom? Lätt hänt att man missar den enorma "EARLY ACCESS"-texten på spelets Steamsida och råkar köpa det i tro om att det är ett färdigt spel.

Medlem
Skrivet av Priapsi:

Ja, eller så skiter man bara i Steam reviews.

Detta!

Vem fan bryr sig om vad andra tycker om ett spel? (Förutom och enbart skaparna av spelet då...)

Inaktiv

Man betygsätter ju spelet efter hur det är nu. Om det är massa problem så är det negativt, spelar ingen roll om det är Early Access eller ej. Folk vill ju veta om det är värt att köpa nu eller inte.

Medlem
Skrivet av anon_119148:

Det låter som att du är en av dom? Lätt hänt att man missar den enorma "EARLY ACCESS"-texten på spelets Steamsida och råkar köpa det i tro om att det är ett färdigt spel.

Jag är inte en av dem nej. Köper sällan early access annat än om det i få fall faktiskt är ekonomiskt fördelaktigt. Sen testar jag när de gått guld.

Medlem

Alla betyg som skrevs under Early access perioden kommer vara markerad som sådan när spelet väl släpps. Samt, av de (just nu) 200 reviews som gjorts av spelet så har de fortfarande tagen Very Positive. Så LÅNGT IFRÅN ALLA av de TVÅ HUNDRA som gjort sina reviews har inte satt en negativ review på spelet.

Sen ska man egentligen INTE bry sig om reviews som faktiskt inte pratar om spelet, vad som är bra med det, vad som är dåligt. Helt enkelt ignorera dem som försöker vara roliga eller bara har ett fåtal ord.

Steam Review systemet är inte jättebra, men det är långt ifrån dåligt då man, som totalwarplayer sa ovan, är det absolut snabbaste sättet att se om spelet faktiskt är trasigt eller inte vid releasen. Sen får man väl göra sina egna efterforskningar och se om de problem det hade faktiskt har blivit fixade (då folk oftast inte ändrar sin review efter att problemen de hade blivit patchat bort då de helt glömt bort det).

Medlem
Skrivet av Jiminy:

Detta!

Vem fan bryr sig om vad andra tycker om ett spel? (Förutom och enbart skaparna av spelet då...)

Jag anser att det är intressant att veta vad andra tycker om en produkt, skapar diskussionsunderlag och ger perspektiv. Dessutom har man möjlighet att lära sig något och själv utvecklas om motparten är kunnigare.


signatur

Burn in the light.

Medlem
Skrivet av totalwarplayer:

Jag kan inte hålla med. Det finns inget snabbare sätt att se om ett spel är totalt sönder eller ett mästerverk. Jag tycker snarare att det är patetiskt att det finns folk som bara baserar sina spelköp på recensioner.

Jag baserar aldrig spel köp på recensioner utan jag köper hälst spel jag spelat hos vänner eller demos. Finns inget som säger om ett spel är bra eller inte förutom att spela själv. Plus du kan ej ljuga för dig själv om du spelar men en reviwer du ej känner kan ljuga som fan.

Medlem
Skrivet av Jiminy:

Detta!

Vem fan bryr sig om vad andra tycker om ett spel? (Förutom och enbart skaparna av spelet då...)

Problemet att många gör det och om folk sitter och ljuger eller ogillar ett spel för dom ej fått in i skallen det är early acess så kan det påverka hur bra ett spel säljs. visst är spelet skit bör det ju ej få sälja men även bra spel får lida.

Medlem
Skrivet av Shodan:

Early access är bajs. Inte steamrecensenternas fel de spelar på prealpha kod det är någon som släppt för tidigt i hopp om snabba pengar och gratis beta testning

Utan early acess spel skulle nog ej Terraria, Subnautica och andra underbara indie spel finnas. Sedan att AAA spel som baldurgs gate har early acess är ju en jävla dum ide. Men Early acess är skit bra för indie företag.

Medlem

Ska dom verkligen ha fullpris för ett Early Access spel? Kunde ju dragit av några ören i alla fall om folk ställer upp som alpha/beta testare.

Medlem
Skrivet av Shodan:

Inte steamrecensenternas fel de spelar på prealpha kod det är någon som släppt för tidigt i hopp om snabba pengar och gratis beta testning

Det är 100% ens eget fel om man köper en early access titel att man får spela ett early access spel.
Att ens försöka skylla detta på utvecklaren är helt och hållet fel.


signatur

"AT LAST, SIR TERRY, WE MUST WALK TOGETHER."

Medlem

Steam skulle kunna lägga in en slags barriär att man måste spelat visst antal timmar i ett spel för att få göra en review?!


signatur

Det finns bara tre grupper av människor i världen.
De som kan matte och de som inte kan det.

Medlem

Finns det något bra alternativ? Jag menar man vill ju veta om spelet är bra eller inte så som det är just nu. Om det är många negativa reviews i eatly access så kanske man väntar till spelet har förbättrats. Den informationen är lättast att få via reviews.

Dödgrävaren
Skrivet av Duke_Gamer:

Utan early acess spel skulle nog ej Terraria, Subnautica och andra underbara indie spel finnas. Sedan att AAA spel som baldurgs gate har early acess är ju en jävla dum ide. Men Early acess är skit bra för indie företag.

Baldurs Gate lär knappast ha AAA budget, Larian är en bra studio men det är inte en stor studio i den bemärkelsen.

Medlem

Användare recensioner är bra.
Steam är ju väldigt tydlig med hur länge en som recenserar spelat samt att spelet är Early access.
Lite jobb måste man ju själva som läsare också lägga och inte bara läsa rakt upp och ner och bli upprörd att nån inte tycker samma spel som en eller "förstår" att det är Early access.
Tycker man att Early access spelet är skit så har man all rätt att kritisera man har köpt spelet.
Det kan vara bra om nån annan funderar på att köpa Early access spelet.
Uppröras över detta kan jag inte förstå 🤔


signatur

🇸🇪 VR Sverige Discord server
https://discord.com/invite/avnhs6mgjc

Medlem

Tar de betalt för spelet i early access så tål de att få recensioner med.

Medlem
Skrivet av JackG100:

Baldurs Gate lär knappast ha AAA budget, Larian är en bra studio men det är inte en stor studio i den bemärkelsen.

En av utvecklarna anser att det är det. De har en AAA budget och de har utvecklare som har bör ha AAA erfarenhet nu efter deras senaste släpp.

Det som betecknar ett spel som AAA är inte bara hur stor studion är, utan hur mycket pengar som spenderas på utvecklingen av spelet, reklamen samt studion i sig.

https://wccftech.com/larian-baldurs-gate-3-was-always-going-t...

Dödgrävaren
Skrivet av Bunisher:

En av utvecklarna anser att det är det. De har en AAA budget och de har utvecklare som har bör ha AAA erfarenhet nu efter deras senaste släpp.

Det som betecknar ett spel som AAA är inte bara hur stor studion är, utan hur mycket pengar som spenderas på utvecklingen av spelet, reklamen samt studion i sig.

https://wccftech.com/larian-baldurs-gate-3-was-always-going-t...

Jaha, där ser man. Vet precis vad AAA står för, var inte medveten om att Larian ansett sig ha nått dit bara. Tror inte det är ett behov hos BG3 spelarna heller att det har en enorm budget, men förhoppningsvis så använder de sina cash väl. Larian är väl en av de studios jag personligen har väldigt stort förtroende för, dock tveksam till om de kan fånga essensen av originalen.

FM-guru
F.d. Sisyr
Skrivet av JackG100:

dock tveksam till om de kan fånga essensen av originalen.

Ja nä, än så länge påminner BG 3 vääääldigt mycket mer om D:OS-spelen än BG-spelen. En någorlunda bra jämförelse är Fallout 3, som ju var betydligt mer likt Bethesdas tidigare släpp än Fallout 1 & 2. Vi får väl se hur BG 3 ser ut när det går ur Early Access om något år eller två.

Förbaskat snyggt är det i alla fall. Grymma karaktärsmodeller också.

Medlem
Skrivet av SunShine:

Steam skulle kunna lägga in en slags barriär att man måste spelat visst antal timmar i ett spel för att få göra en review?!

Varför? Du ser ju klart och tydligt hur mycket recensenten har spelat, och kan ta det med i hur mycket vikt du lägger på recensionen?

Sen förstår jag faktiskt inte alls klagomålet här. Om folk har köpt spelet, och det kraschar när man skapar sin karaktär... då är det verkligen ett giltigt klagomål. Det är viktig information till andra som tänker köpa det - precis det en recension ska göra.

Om utvecklarna sätter ut ett spel i en butik, oavsett om det är Early Access eller inte, och det inte fungerar... då är det fritt fram att säga detta. Det är inte vårt jobb som kunder att sitta och hålla om utvecklarnas intresse. De säljer en produkt och den fungerar inte. Inte svårare än så.

Medlem
Skrivet av Fletchett:

Varför? Du ser ju klart och tydligt hur mycket recensenten har spelat, och kan ta det med i hur mycket vikt du lägger på recensionen?

Sen förstår jag faktiskt inte alls klagomålet här. Om folk har köpt spelet, och det kraschar när man skapar sin karaktär... då är det verkligen ett giltigt klagomål. Det är viktig information till andra som tänker köpa det - precis det en recension ska göra.

Om utvecklarna sätter ut ett spel i en butik, oavsett om det är Early Access eller inte, och det inte fungerar... då är det fritt fram att säga detta. Det är inte vårt jobb som kunder att sitta och hålla om utvecklarnas intresse. De säljer en produkt och den fungerar inte. Inte svårare än så.

För då skulle bevisligen inte folk kunna lägga up recensioner när de bara spelat spel i någon minut.
Och har hört det här om Steam innan så det är definitivt inte bara det här spelet det handlar om så det ser ut att behövas göras något för att sätta lite käppar i hjulet för recensionsbombare ex.


signatur

Det finns bara tre grupper av människor i världen.
De som kan matte och de som inte kan det.

Medlem
Skrivet av SunShine:

För då skulle bevisligen inte folk kunna lägga up recensioner när de bara spelat spel i någon minut.
Och har hört det här om Steam innan så det är definitivt inte bara det här spelet det handlar om så det ser ut att behövas göras något för att sätta lite käppar i hjulet för recensionsbombare ex.

Det finns redan system på Steam för "recensionsbombare", där det läggs upp en notis om att något har hänt och det går dessutom att filtrera bort de recensionerna om så önskas. Detta fungerar precis som det är tänkt, och ger kunden så mycket information att jobba med som möjligt utan att det blir för krångligt.

Medlem

Lägger ingen vikt alls vid Steam Recensioner. Har varit träffsäkert kanske 1 av 10000000000000000 gånger.

Mest bara bullshit om att det finns buggar osv så dem refunded the game, istället för något vettigt innehåll.

Gamla vanliga Early Acess hatarna i den här tråden, dessa folk ignorerar jag för det mesta också. Har inget vettigt att säga om något.

Dödgrävaren
Skrivet av Sisyr:

Ja nä, än så länge påminner BG 3 vääääldigt mycket mer om D:OS-spelen än BG-spelen. En någorlunda bra jämförelse är Fallout 3, som ju var betydligt mer likt Bethesdas tidigare släpp än Fallout 1 & 2. Vi får väl se hur BG 3 ser ut när det går ur Early Access om något år eller två.

Förbaskat snyggt är det i alla fall. Grymma karaktärsmodeller också.

Enda oron egentligen, allting Larian gjort hittills har jag förvisso tyckt om, men tonen har varit väldigt annorlunda från Baldurs Gate, så tveksam till att de kan få till den sidan av det. Sen så ser det ju precis ut som Original Sin 2 tycker jag? Lite hetare kanske, men över lag samma stil, vilket jag inte heller tycker passar eg.

Lär ändå bli ett köp så småningom, det kan ju omöjligen vara sämre än det dom som gjorde enhanced editionerna släppte...

12
Skriv svar