Privatkopieringsersättningen slopas för Playstation 4, Xbox One och Nintendo Switch

Robot
Privatkopieringsersättningen slopas för Playstation 4, Xbox One och Nintendo Switch

Men hur blir det med nästa generations konsoler?

#copyswede, #privatkopiering


Medlem

Avgiften för datorer ökar från 40 kr till 75 kr, men avgiften för lagringsenheter sänks från 80 kr till 30 kr...
Så, själva lagringsenheten som jag potentiellt skulle använda vid eventuell privatkopiering har nu en lägre avgift. Men själva datorn som lagringsenheten sitter i, kostar nu mer.

Detta känns som om Copyswede försöker flytta avgiften till icke-vetande-konsumenter, som inte kommer märka av den marginellt högre kostnaden för datorer.

Och om det visar sig att den nya konsolgenerationen skulle ha bibehållen avgift, medan nuvarande generation får sin slopad, så är det väldigt uppenbart att det handlar om att tjäna pengar snarare än att "ersätta upprättshovspersoner för uteblivna intäkter".


signatur

If You Have an Idea that You Genuinely Think is Good, Don't Let Some Idiot Talk You Out of It.

Medlem
Skrivet av Belfry:

Avgiften för datorer ökar från 40 kr till 75 kr, men avgiften för lagringsenheter sänks från 80 kr till 30 kr...
Så, själva lagringsenheten som jag potentiellt skulle använda vid eventuell privatkopiering har nu en lägre avgift. Men själva datorn som lagringsenheten sitter i, kostar nu mer.

Detta känns som om Copyswede försöker flytta avgiften till icke-vetande-konsumenter, som inte kommer märka av den marginellt högre kostnaden för datorer.

Och om det visar sig att den nya konsolgenerationen skulle ha bibehållen avgift, medan nuvarande generation får sin slopad, så är det väldigt uppenbart att det handlar om att tjäna pengar snarare än att "ersätta upprättshovspersoner för uteblivna intäkter".

Precis. Copyswede är bara en maffialiknande organisation som vill ha betalt för "beskydd". Jävla bs, det de håller på med.


signatur

I drank what?

Medlem

Så skönt det måste vara att ha en laglig maffiaverksamhet.

Skulle festat och skrattat åt staten varje dag

Inaktiv

Ja, det har lite med det som jag hörde för inte så länge sedan att det skulle sänkas på lagringsenheter eftersom de anser att man inte längre kopierar exempelvis cd skivor utan streamar musiken istället.

Känner mig som en relik, höll på senast förra året med att kopiera över några av mina cd skivor som jag inte hade digitalt.

Ambassadör
Xbox

Det här är ju helt sjukt att det får fortgå.


signatur

Jump in.

Medlem

En intressant sak i denna soppa är ju att det räknas som privatkopiering när man kör en offline playlist på spotify (hur i htlv3 denna gick igenom begriper nog ingen som har minsta folkvett).

Skrivet av Sandart & Partners Advokatbyrå KB:

En fråga i målet var om s.k offline-kopior är en form av privatkopiering. Med offline-kopiering menas när en privatperson från en streamingtjänst som t.ex. Spotify laddar ner en kopia av ett upphovsrättsligt skyddat verk för att kunna lyssna på verket även utan internetuppkoppling. Tingsrätten konstaterade att offline-kopior ska ses som privatkopierat material och därför omfattas av ersättningssystemet.

Citatet är från tomtarna som företrädde copyswede. Inte klokt. Även om man inte har internetkop plking så KRÄVS fortfarande en speciell spelare (spotify) och filerna är skyddade av DRM. Så jag kan ju inte lyssna var och hur som helst i all fall... Näe, blir bara förbannas så fort dessa muppar kommer på tal.

Medlem
Skrivet av Karmak:

Så skönt det måste vara att ha en laglig maffiaverksamhet.

Skulle festat och skrattat åt staten varje dag

Ja visst hade man, det är ju en helt sinnessjuk företeelse.

Medlem

Tänkte just på kemikalieskatten. Den är väl den drygaste av de. 400 spänn extra som läggs på konsolerna.. Den borde slängas i sjön.


signatur

((( ....You Can Try and Live in Darkness, But You Will Never Shake the Light.... )))

==> NES,, Mega Drive,, N64,, PS2,, Xbox,, GameCube,, PS3,, PS4,, Wii U,, Xbox 0NE,, Steam,, Switch,, PS5 ==>
_____________________________________________________________________________________________________
|| Windows™ 10 Home || Cool Master® || Intel® Core i7 6700K @4.00Ghz || ASUS™ GeForce® GTX 1070 || Kingston© Hyper X Fury --32GB DDR4 @2133Mhz || GigaByte™ Z170 Gaming k3 || EVGA™ 600W || KiOXiA® Exceria 420Gb SSD || Seagate™ Barracuda 2TB HDD || ROCCAT™ Tyon --Laser || Logitec™ G710 || ASUS™ VG248 LCD 24" 1080p @144Hz || Bahnhof™ 250 Mbit --Fiber || OpenVPN™ + WireGuard™ ||

Skulle vilja veta hur många som privatkopierar till konsoler från första början. Lär väl nästan gå att räkna på en hand.

Medlem
Skrivet av CARTMAN:

Tänkte just på kemikalieskatten. Den är väl den drygaste av de. 400 spänn extra som läggs på konsolerna.. Den borde slängas i sjön.

448 kr + moms = 560 kr.

Helt jävla sjukt.

Edit:

"Utöver höjningen på upp till 10 kronor förändras inget annat med kemikalieskatten. Det är således fortsatt möjligt för återförsäljare att dra av 50 eller 90 procent av skatten, förutsatt att produkten innehåller tillräckligt låga nivåer av brom-, klor- och fosforföreningar. Däremot är det inte möjligt att helt och hållet befria produkter från kemikalieskatten."


signatur

If You Have an Idea that You Genuinely Think is Good, Don't Let Some Idiot Talk You Out of It.

Medlem

Köp från grannländerna istället.
Vi betalar ingen extra skatt från t.ex. Danmark och Norge.


signatur

"Wonderful! Time for a celebration... Cheese for everyone!"
"Epic is shit, change my mind"

Medlem
Skrivet av Godofcheese:

Köp från grannländerna istället.
Vi betalar ingen extra skatt från t.ex. Danmark och Norge.

Jag är osäker på hur det där funkar. EVGA har sitt EU lager i Holland t.ex, men numera måste man i alla fall betala skatt för det land man beställer till. Förut betalade jag den skatt som gäller i Holland.

Någon på EVGAs forum berättade för mig att om omsättningen överstigen en viss summa, minns inte hur hög, skall momsen baseras på landet mottagaren bor i. Amazon gör tydligen också så här.

Gäller nog inte dessa korkade punktskatter förvisso.

Medlem
Skrivet av Godofcheese:

Köp från grannländerna istället.
Vi betalar ingen extra skatt från t.ex. Danmark och Norge.

Då betalar du till Copydan eller Norwaco istället.
Så nästan oavsett vart du köper något från inom EU och EES så kommer du betala en liknande avgift.

Medlem
Skrivet av deezel:

Jag är osäker på hur det där funkar. EVGA har sitt EU lager i Holland t.ex, men numera måste man i alla fall betala skatt för det land man beställer till. Förut betalade jag den skatt som gäller i Holland.

Någon på EVGAs forum berättade för mig att om omsättningen överstigen en viss summa, minns inte hur hög, skall momsen baseras på landet mottagaren bor i. Amazon gör tydligen också så här.

Gäller nog inte dessa korkade punktskatter förvisso.

Köper du direkt från Nederländerna så tar VDFS och Vevam ut en liknande avgift.

Medlem

De höjer alltså ersättningen för mobiltelefoner. Vem fan kopierar MP3-filer till sina telefoner 2020? Copyswede är ett stort skämt!

Dessutom försämrar de konkurrenssituationen för svenska företag. Andra EU-länder kan sälja till Sverige utan att behöva betala dessa avgifter. Inte konstigt att framförallt danska butiker ofta har bra priser på elektronik när vi dessutom har en elektronikskatt som ska betalas beroende på vad en pryl väger. Lagringsenheter får alltså två extra avgifter som ska betalas.

Medlem
Skrivet av Mortac:

De höjer alltså ersättningen för mobiltelefoner. Vem fan kopierar MP3-filer till sina telefoner 2020? Copyswede är ett stort skämt!

Dessutom försämrar de konkurrenssituationen för svenska företag. Andra EU-länder kan sälja till Sverige utan att behöva betala dessa avgifter. Inte konstigt att framförallt danska butiker ofta har bra priser på elektronik när vi dessutom har en elektronikskatt som ska betalas beroende på vad en pryl väger. Lagringsenheter får alltså två extra avgifter som ska betalas.

Jag gjorde faktiskt det för några månader sedan, dock lyssnar jag inte ofta på musik har liksom inte tid, hittar inte utrymme för det. Spelar och tittar på film på mesta delen av fritiden.

Medlem

Kan någon förklara för mig vilka copy swede egentligen är och vad gör att de har mandat att ens ställa liknande krav?

Medlem

Man skulle släppt fildelningen fri här i landet i och med alla de här ersättningar man kommit fram till som gäller här i landet.
Så hade copy Swede kunnat dra något gammalt över sig istället.


signatur

Det finns bara tre grupper av människor i världen.
De som kan matte och de som inte kan det.

Avstängd

Ta bort hela avgiften nu!

Medlem

Ja för dom gamla konsollerna säljer ju som smör nu.

Medlem
Skrivet av Mortac:

De höjer alltså ersättningen för mobiltelefoner. Vem fan kopierar MP3-filer till sina telefoner 2020? Copyswede är ett stort skämt!

Dessutom försämrar de konkurrenssituationen för svenska företag. Andra EU-länder kan sälja till Sverige utan att behöva betala dessa avgifter. Inte konstigt att framförallt danska butiker ofta har bra priser på elektronik när vi dessutom har en elektronikskatt som ska betalas beroende på vad en pryl väger. Lagringsenheter får alltså två extra avgifter som ska betalas.

Jag tror deras definition innefattar t ex "offline" listor på Spotify, Netflix och liknande.

Medlem

Copyswede måste vara världens smartaste företagsidé. Ett privat företag vars affärsidé är en påtvingad avgift som alla måste betala på vissa utvalda varor. Affärerna sköter sig självt, ingen produktion, ingen egen försäljning, inget eget lager, ingen marknadsföring...bara luta sig tillbaka och se pengarna rulla in och fundera vad fan man ska göra med allt. Kanske en skön AW? En högre bonus i år kanske? Nån firmabil här och där sen skyfflar man ut lite på artisterna som drabbats så hårt av att svenska folket piratkopierar så mycket.

Det är ju väldigt intressant att vi svenska betalar för att FÅ privatkopiera, samtidigt har vissa leverantörer lagt på kopieringsskydd på sina produkter som gör det svårt/omöjligt att kopiera. Jag har ju betalat pengar för att faktiskt få kopiera, varför hindrar man mig att göra det då? Skulle jag däremot bli påkommen att kopiera till min familj och mina vänner så skulle jag förmodligen åka dit och väl i rättegången skulle man definitivt inte ta hänsyn till att jag faktiskt har rätt att kopiera och att jag faktiskt betalat för det.

Detta är uselt. Copyswede borde läggas ner. Men affärsidén är fortfarande bra.

Medlem

Såååå kan vi som redan köpt en kosoll kräva tillbaka dessa pengar nu då?

Medlem

Helt sjukt att detta ens får finnas. Hur kan en hel branch tvingas att lägga på ett momsliknande belopp på alla varor av en viss typ av en ekonomisk förening? Mig veterligen är det bara staten och lagstiftare som får göra sånt...

1
Skriv svar