Baldur's Gate 3-försäljningen är "galen" enligt Larian, trots att det inte är klart

Robot
Baldur's Gate 3-försäljningen är "galen" enligt Larian, trots att det inte är klart

Sven försöker påminna alla om att det är långtifrån färdigt.

#baldurs-gate-3, #larian-studios


Tänkte faktiskt köpa det i går, men 60 euro för ett early access spel...no way

Medlem

Läste några av de negativa recensionerna på Steam. 99% av dem verkar inte fatta vad early acces är även fast de skriver att de vet vad early access är. majoriteten klagar på att spelet är opolerat, svårbegripligt eftersom det inte förklara något osv osv. Tyvärr har ju missbruket av early access fått många att tro att det i princip är ett färdigt spel man får pröva ett par dagar innan release. Sitter alltså ärligt folk och klagar på att BG3 early access känns som en prealpha.. no shit Sherlock... Allso, jag har inte köpt det och kommer vänta då jag vet vad early access är och vill spela när det är färdigt istället.

Medlem

Varför vill man ens spela ett ofärdigt spel?

Geeks Gaming

Mitt uppe i flytt så kanske kan hålla mig typ en månad innan jag är sugen att köpa. Men då kommer CP2077 så lägger nog pengarna där först och kommer tillbaka till BG när jag tröttnat på CP

Medlem

Ganska säker på att Steam har stängda betor spelutvecklare kan använda sig av för att testa spelet i en liten community.
Early access är så misshandlat att det mest används som ursäkt för att släppa trasiga spel. Så kan till viss del förstå varför man ser sådana reviews...

Medlem
Skrivet av hoppalängdhopp:

Tänkte faktiskt köpa det i går, men 60 euro för ett early access spel...no way

Anledningen, om det nu finns någon, att man köper Early Access är ju just att de brukar vara billigare. Vet inte vad skillnaden är på detta och en förhandsbokning där du får ett glorifierat demo tills dess att spelet blir klart.

Förhoppningsvis så blir inte det här ännu en dålig trend i branschen.

Edit: Är medveten om att många utvecklare redan utnyttjar Early Access, men de flesta brukar flyga undan radarn för mig.

Medlem
Skrivet av Komured:

Läste några av de negativa recensionerna på Steam. 99% av dem verkar inte fatta vad early acces är även fast de skriver att de vet vad early access är. majoriteten klagar på att spelet är opolerat, svårbegripligt eftersom det inte förklara något osv osv. Tyvärr har ju missbruket av early access fått många att tro att det i princip är ett färdigt spel man får pröva ett par dagar innan release. Sitter alltså ärligt folk och klagar på att BG3 early access känns som en prealpha.. no shit Sherlock... Allso, jag har inte köpt det och kommer vänta då jag vet vad early access är och vill spela när det är färdigt istället.

Förvånar mig inte direkt, då även folk här på forumet verkar förvirrade kring vad early access är


signatur

|| Intel 8700K || Asus RTX 4070 TI Super TUF || Samsung 750 EVO 500GB & Kingston A2000 1TB & Samsung 960 EVO 250GB || Corsair RM 850x || Antec P183 || Asus G-Sync RoG Swift PG279Q || Dell XPS 15 || Thinkpad X220

The Force is like Duct Tape, it has a light side, a dark side, and holds the universe together.

Medlem
Skrivet av Dunder:

Förvånar mig inte direkt, då även folk här på forumet verkar förvirrade kring vad early access är

Verkar även gälla en hel del större nyhetssidor, dvs speljournalister som inte vet vad det är...

Medlem
Skrivet av hoppalängdhopp:

Tänkte faktiskt köpa det i går, men 60 euro för ett early access spel...no way

Håller med...på tok för dyrt! Får gå in i backloggen i stället...

Medlem

problemet är inte early access men när du släpper ut ofrädig spel för full pris är lite för saftigt. Då tänkte jag, jag kan gärna vänta. Kommer ändå massor av spel inför sen höst. Så man lider inte nöd, dock är jag super sugen men känns som att väntar ett tag så vissa buggar blir fixad osv. 100% kapp om de blir rea.


signatur

Dyslexi. Så min stavning och grammatik är dålig.. Hoppas ni förstår vad jag säger ändå.

Medlem

Har aldrig köpt ett spel i early access, tänker inte göra det nu heller, men hur funkar det? Uppdateras spelet kontinuerligt och mot slutet har man i princip den färdiga produkten, eller är det en gimpad version hela vägen fram till full release?

Misstänker att jag kommer tröttna på spelet rent generellt innan hela släppts och då slängt 600 spänn på ett demo.

Frilansare

Alltså, lira inte nu om du inte är bara väldigt sugen på att vara en del av skapandeprocessen. Det här är ett fint techdemo. Låt det vila, och hoppa in efter release istället

Medlem

Larian vet redan hur man gör bra spel, tror dom förstör spelet för många som inte kan vänta, men blir besvikna för att dom inte förstår "Early Access". En stängd beta eller något är bättre i mitt tycke.

Medlem

Early Access låter ju som att man får tillgång till spelet tidigt. Det säger inte mig att spelet inte är färdigt.


signatur

Xbox Series X
Dolby Atmos 7.1.4 Home Cinema 104" screen

Medlem
Skrivet av Komured:

Läste några av de negativa recensionerna på Steam. 99% av dem verkar inte fatta vad early acces är även fast de skriver att de vet vad early access är. majoriteten klagar på att spelet är opolerat, svårbegripligt eftersom det inte förklara något osv osv. Tyvärr har ju missbruket av early access fått många att tro att det i princip är ett färdigt spel man får pröva ett par dagar innan release. Sitter alltså ärligt folk och klagar på att BG3 early access känns som en prealpha.. no shit Sherlock... Allso, jag har inte köpt det och kommer vänta då jag vet vad early access är och vill spela när det är färdigt istället.

Är inte dessa reaktioner att förvänta sig om spelet inte är klart? Vad skall man skriva, att spelet är asbra, inga problem - eftersom det är i early access?

Att ett spel är svårbegripligt kan väl en ganska korrekt kritik för en early access, att det är opolerat med? Vill man inte ha denna kritik så får man väl skita i early access?


signatur

Too real to be a dream, too painful to be a nightmare.

MEG
Medlem

Ja tyvärr så verkar det vara många som inte förstår vad early access är, själv så har jag inget emot att stödja Larian studio.
Även om jag hittills älskar spelet så har de nog släppt spelet lite för tidigt, speciellt om det är ca 1 år bort.
Att de tar fullpris för ett fullprisspel som är i early access ser jag inte som något fel, om man nu inte är intresserad av ea så är bara att vänta tills det släpps, eller låta bli att köpa det (om man nu tycker det är för dyrt)


signatur

Death is only the beginning

Medlem
Skrivet av John7612:

Varför vill man ens spela ett ofärdigt spel?

Ta Hades som ett praktexempel. Skitkul under early access. Jag har spelat det av och till sedan early access December 2018 och det har hela tiden utvecklats och putsats helt till det släpptes nu i September 2020, och det har varit kul att följa med på ändringarna. Men, som en rogue-lite är det är ju ett spel som lämpar sig helt perfekt till early access. Känns tveksamt om BG3 är det, med tanke på hur storybaserat det är.

Medlem
Skrivet av Hipshot:

Är inte dessa reaktioner att förvänta sig om spelet inte är klart? Vad skall man skriva, att spelet är asbra, inga problem - eftersom det är i early access?

Att ett spel är svårbegripligt kan väl en ganska korrekt kritik för en early access, att det är opolerat med? Vill man inte ha denna kritik så får man väl skita i early access?

Nej det är lite bakvänt att kritisera sådant som kan förväntas av något. Det är lite som att Köpa sig en bil fullt medveten om att bensintanken är tom och att det inte ingår vinterdäck, för att sen sitta och klanka ner på säljaren efter att man köpt bilen pga avsaknaden av bensin i tanken och vinterdäck.

Problematiken är att folk förväntar sig ett färdigpolerat fullt fungerande spel men sen när de inte får det då de inte förstått vad early access är så blir de sura.

Hade kanske vart bättre att kalla spelet pre-alpha för att det verkar (iaf vissa) förstå bättre än early access, men men, it is what it is.

Att vara oinformerad om något är ingen ursäkt att gå full mupp

Medlem
Skrivet av HaxXt:

Larian vet redan hur man gör bra spel, tror dom förstör spelet för många som inte kan vänta, men blir besvikna för att dom inte förstår "Early Access". En stängd beta eller något är bättre i mitt tycke.

Vad de främst får ut av Early Access är heatmaps över hur/vart folk rör sig, vilka dialogval de gör och vilka fiender som är för lätta/svåra. Har man en stängd beta med mycket färre spelare får man inte heller lika bra resultat, och det är inte heller något de interna testarna kan skapa.


signatur

|| Intel 8700K || Asus RTX 4070 TI Super TUF || Samsung 750 EVO 500GB & Kingston A2000 1TB & Samsung 960 EVO 250GB || Corsair RM 850x || Antec P183 || Asus G-Sync RoG Swift PG279Q || Dell XPS 15 || Thinkpad X220

The Force is like Duct Tape, it has a light side, a dark side, and holds the universe together.

Medlem

Skulle aldrig tänka tanken att spela ett ofärdigt Baldurs Gate, jag vill ha den absoluta spelupplevelsen när jag väl ger mig in i det :).

Medlem

Nu har de budget till att förlänga utvecklingstiden med ett år eller två.

Medlem
Skrivet av Komured:

Nej det är lite bakvänt att kritisera sådant som kan förväntas av något. Det är lite som att Köpa sig en bil fullt medveten om att bensintanken är tom och att det inte ingår vinterdäck, för att sen sitta och klanka ner på säljaren efter att man köpt bilen pga avsaknaden av bensin i tanken och vinterdäck.

Problematiken är att folk förväntar sig ett färdigpolerat fullt fungerande spel men sen när de inte får det då de inte förstått vad early access är så blir de sura.

Hade kanske vart bättre att kalla spelet pre-alpha för att det verkar (iaf vissa) förstå bättre än early access, men men, it is what it is.

Att vara oinformerad om något är ingen ursäkt att gå full mupp

Att ett spel är svårt att begripa är verkligen inget man kan förvänta sig att en studio gör rätt direkt.
Eller, om man nu pallar bryr sig, t ex att folk är färgblinda, lomhörda, snevridna etc.

Det verkar som att vissa tror att denna early access kommer göra BG3, när det väl kommer om ett år eller vad det nu är, till ett perfekt tekniskt och balanserat spel som inte kommer behöva patchas snart efter release ändå?


signatur

Too real to be a dream, too painful to be a nightmare.

Medlem
Skrivet av Pretorian24:

Early Access låter ju som att man får tillgång till spelet tidigt. Det säger inte mig att spelet inte är färdigt.

Håller med om att Early Access inte speglar det man faktiskt får. Men vid det här laget borde de flesta av oss förstå att det är en typ av alpha/beta, står klart och tydligt på Steam att detta inte är ett färdigt spel, det samma på GoG och liknande butiker.

Medlem

Naivt av dem. Läser man användarrecensionerna verkar inte många inse vad Early Access betyder utan tror just att spelet har kommit ut tidigare än schemalagt bara, i princip med kanske någon bugg här och där. Precis som med alpha/beta-tester.

Medlem

Jag köpte det, ångrar mig inte. Redan spelat 4 timmar. Ja det är väldigt buggigt och väldigt opolerat med cutscenes som saknas, animationer som är helt off, lite wonky overall. Men jg visste vad jag betalade för, hade ändå lagt 600 spänn på releasedagen så för mig gör det inget,detta är ett spel jag kommer lägga många hundra timmar på precis som med DOS2. Tror EA bra går upp till lvl 4 så ingen risk att man kommer spela sönder det innan release. Dock kul att testa lite olika klasser. Efter att ha fått sätta fingrarna på det så vet jag att Larian är på god väg och ser fram emot mera

Medlem
Skrivet av Hipshot:

Att ett spel är svårt att begripa är verkligen inget man kan förvänta sig att en studio gör rätt direkt.
Eller, om man nu pallar bryr sig, t ex att folk är färgblinda, lomhörda, snevridna etc.

Det verkar som att vissa tror att denna early access kommer göra BG3, när det väl kommer om ett år eller vad det nu är, till ett perfekt tekniskt och balanserat spel som inte kommer behöva patchas snart efter release ändå?

Det är såklart naivt att tro att spelet kommer vara perfekt efter early access, men utan EA blir man, utöver alla problem man inte löser med EA, tvungna att lösa alla problem man kunde löst med EA i och med att dessa problem är i princip omöjliga att lösa med få testare.


signatur

|| Intel 8700K || Asus RTX 4070 TI Super TUF || Samsung 750 EVO 500GB & Kingston A2000 1TB & Samsung 960 EVO 250GB || Corsair RM 850x || Antec P183 || Asus G-Sync RoG Swift PG279Q || Dell XPS 15 || Thinkpad X220

The Force is like Duct Tape, it has a light side, a dark side, and holds the universe together.

Medlem
Skrivet av Hipshot:

Att ett spel är svårt att begripa är verkligen inget man kan förvänta sig att en studio gör rätt direkt.
Eller, om man nu pallar bryr sig, t ex att folk är färgblinda, lomhörda, snevridna etc.

Det verkar som att vissa tror att denna early access kommer göra BG3, när det väl kommer om ett år eller vad det nu är, till ett perfekt tekniskt och balanserat spel som inte kommer behöva patchas snart efter release ändå?

Nej folk verkar förvänta sig att Early access är ett färdigt spel som de betalt för att få testa innan release. Spelet lär knappast vara perfekt vid release heller, finns inga spel som någonsin blir perfekta eftersom det alltid finn någon bugg och något som någon stör sig på osv. Där emot är det ett utmärkt tillfälle att arbeta bort det värsta, få till så bra balansering som möjligt (även här är 100% balans helt omöjlig i denna typ av spel) osv osv.

Är liksom knas när Larian i flera veckor innan release av early acces, om och om igen förklarar att spelet inte är i närheten av färdigt, kommer ha massa buggar och obalans mm mm, samt att det även står en "varning" om det på steam (gör det på alla early acces) och sen sitter ändå folk där och skriver att spelet är skit på grund av att det inte är färdigt.

Medlem

Känns som ett nytt DayZ, early accsess i nästan 3 år till 60€. Vilket jävla rån säger jag bara.

Hur gick det för det mest sålda early access-spelet Baldurs gate 2?! Har de släppt 1.0 ännu eller är det fortfarande kölhalat?

Medlem
Skrivet av Dunder:

Det är såklart naivt att tro att spelet kommer vara perfekt efter early access, men utan EA blir man, utöver alla problem man inte löser med EA, tvungna att lösa alla problem man kunde löst med EA i och med att dessa problem är i princip omöjliga att lösa med få testare.

Ja precis. När man utvecklar en programvara och vill få bort buggar så är antalet buggar som hittas och kan åtgärdas, baserat på hur mycket en mjukvara testas. Säg att det finns en bugg som får din dator att explodera 1 gång på miljonen, då kommer vi med sjukt stor sannolikhet aldrig att hitta den buggen med bara en testare då han kommer att behöva testa samma sak runt en miljon gånger (om de inte har tur/otur att stöta på den direkt) har man där emot 2 miljoner testare så är sannolikheten ganska stor att iaf en eller 2 av dem stöter på denna bugg. Detta är något man som utvecklare bör sätta gränser för vad som är acceptabelt. Är det okej att 1 person på 10 får en bug som gör att datorn krashar och behöver startas om, eller ska vi peta in fler testare så att vi kan jobba bort det till att det är en på 1 miljon som stöter på en liknande bugg. Problemet är att ju fler testare som behövs desto mer kommer det kosta. Så där av är ju Early acces bra eftersom man når ut till fler som kan testa och där med hitta fler buggar.

Kändes lite som att jag predikade för kören nu men..

12
Skriv svar