Baldur's Gate 3-försäljningen är "galen" enligt Larian, trots att det inte är klart

Medlem
Skrivet av JonnyBOj:

Känns som ett nytt DayZ, early accsess i nästan 3 år till 60€. Vilket jävla rån säger jag bara.

Hur gick det för det mest sålda early access-spelet Baldurs gate 2?! Har de släppt 1.0 ännu eller är det fortfarande kölhalat?

Va? Baldurs Gate 2 släpptes för 20 år sen.

Medlem

Det som är lite småintressant att observera är när folk kommer med bra konstruktiv kritik på en early access-titel som behöver just konstruktiv kritik, och sen blir attackerade av fanboys för att de vågar kritisera en early access-titel som inte är färdig.

Medlem

Spelet är faktiskt släppt i early access till Stadia med och inte bara till PC och Steam som texten säger

Medlem
Skrivet av aholman:

Ganska säker på att Steam har stängda betor spelutvecklare kan använda sig av för att testa spelet i en liten community.
Early access är så misshandlat att det mest används som ursäkt för att släppa trasiga spel. Så kan till viss del förstå varför man ser sådana reviews...

Exakt.. Det är klart att de gjort detta medvetet. Släppt spelet på Early Access till fullpris.

Hade de velat ha en mindre community att testa spelet med/på, så hade de kört en stängd beta eller dylikt, helt enkelt. Det är riskabelt att göra som de gjort nu. Men de kan ha behövt snabba cash. Solklart ett medvetet val detta, de fattade att stålarna skulle rulla in snabbt.

Medlem
Skrivet av Kyraal:

Det som är lite småintressant att observera är när folk kommer med bra konstruktiv kritik på en early access-titel som behöver just konstruktiv kritik, och sen blir attackerade av fanboys för att de vågar kritisera en early access-titel som inte är färdig.

Ligger lite sanning i det du säger.

Släpper man ett såhär pass jävla tidigt Early access-spel till fullpris, så får man faktiskt ta skit/kritik också.

Som jag även skrev ovan:, Hade de velat ha ett mindre community att testa spelet på så hade de bara kört en stängd beta eller dylikt.

De behöver förmodligen snabba cash.

Medlem
Skrivet av Kyraal:

Det som är lite småintressant att observera är när folk kommer med bra konstruktiv kritik på en early access-titel som behöver just konstruktiv kritik, och sen blir attackerade av fanboys för att de vågar kritisera en early access-titel som inte är färdig.

Svårt att veta vem du kallar fanboy här, men jag har inte sett någon konstruktiv kritik alls på själva spelet än, bara på EA-konceptet.

Skrivet av Vintersorg:

Exakt.. Det är klart att de gjort detta medvetet. Släppt spelet på Early Access till fullpris.

Hade de velat ha en mindre community att testa spelet med/på, så hade de kört en stängd beta eller dylikt, helt enkelt. Det är riskabelt att göra som de gjort nu. Men de kan ha behövt snabba cash. Solklart ett medvetet val detta, de fattade att stålarna skulle rulla in snabbt.

Vad får dig att tro att en så etablerad studio behöver "snabba cash"..?


signatur

|| Intel 8700K || Asus RTX 4070 TI Super TUF || Samsung 750 EVO 500GB & Kingston A2000 1TB & Samsung 960 EVO 250GB || Corsair RM 850x || Antec P183 || Asus G-Sync RoG Swift PG279Q || Dell XPS 15 || Thinkpad X220

The Force is like Duct Tape, it has a light side, a dark side, and holds the universe together.

Medlem

Folk har faktiskt ett eget ansvar att läsa på och förstå saker, Early Access är inget nytt längre! Dessutom har Larian nyttjat de tidigare EA:na på ett bra sätt.

Personligen tycker jag det är kul att vara med på resan och se spelet poleras och förbättras, speciellt med spel som detta där möjligheterna att experimentera nästan är oändliga. Dessutom är det bara första akten av tre som kan spelas under EA:n. Sen är det löjligt kul att få test-lira det redan nu!

Medlem
Skrivet av robbis:

Jag köpte det, ångrar mig inte. Redan spelat 4 timmar. Ja det är väldigt buggigt och väldigt opolerat med cutscenes som saknas, animationer som är helt off, lite wonky overall. Men jg visste vad jag betalade för, hade ändå lagt 600 spänn på releasedagen så för mig gör det inget,detta är ett spel jag kommer lägga många hundra timmar på precis som med DOS2. Tror EA bra går upp till lvl 4 så ingen risk att man kommer spela sönder det innan release. Dock kul att testa lite olika klasser. Efter att ha fått sätta fingrarna på det så vet jag att Larian är på god väg och ser fram emot mera

Tack! ett sunt svar i detta dunkel av negativitet!
Jag har gjort precis samma sak, och känner exakt detsamma.

Medlem
Skrivet av Manmannen:

Tack! ett sunt svar i detta dunkel av negativitet!
Jag har gjort precis samma sak, och känner exakt detsamma.

Samma här. Det märks att det är tidig early access men det är riktigt nice trots det.

Medlem

hur lång tid tror ni microsoft köper upp dem? eller att spelet kommer komma på game pass


signatur

Dyslexi. Så min stavning och grammatik är dålig.. Hoppas ni förstår vad jag säger ändå.

Medlem
Skrivet av Komured:

Va? Baldurs Gate 2 släpptes för 20 år sen.

Måste ha blandat ihop baldurs gate 2 med Bannerlord 2.

Det är early access och vette fan om de gör framsteg. Jag tycker personligen EA är skit..

Medlem

Är det nån som vet om det brukar finnas nån sorts fin, överskådlig kanal för feedback vad gäller såna här grejer? Att om man har köpt early access får tillgång till nån sorts användarvänlig portal eller liknande, eller enkäter osv.

Medlem
Skrivet av JonnyBOj:

Måste ha blandat ihop baldurs gate 2 med Bannerlord 2.

Det är early access och vette fan om de gör framsteg. Jag tycker personligen EA är skit..

Bannerlord är väl "indie" ? Kanske generellt lite osäkrare med mindre bolag i Early access (vet inte köper nästan aldrig indiespel) Larian är dock ett ganska stort bolag med över 100 anställda osv så de ska nog klara att spotta ur sig detta inom en rimlig tidsplan, de har ju gjort det förr så

Medlem

Köpte spelet men lämnade tillbaka det. Lite för mycket buggar och opererat för min smak. Ser dock riktigt mycket fram emot när det släpps ordentligt!

Gillar fortfarande att EA finns för de som vill köra redan nu!

Medlem
Skrivet av IMSG:

Har aldrig köpt ett spel i early access, tänker inte göra det nu heller, men hur funkar det? Uppdateras spelet kontinuerligt och mot slutet har man i princip den färdiga produkten, eller är det en gimpad version hela vägen fram till full release?

Misstänker att jag kommer tröttna på spelet rent generellt innan hela släppts och då slängt 600 spänn på ett demo.

I Larians fall släpper man spelets första akt, alltså en liten del av spelet, som early access för att testa allt nytt som införs under utvecklingen. Denna uppdateras kontinuerligt medan resten av spelet förblir hemligt till release.
På så sätt får spelarna som förbokar en sandlåda att testa allt i och även möjlighet att påverka spelets utveckling med önskemål om features och ändringar mm. utan att majoriteten av spelet spoilas innan det är färdigt. Early Access kommer att vara i minst ett år så de flesta kommer att testa en tid framöver och sedan lägga spelet vilande tills det släpps på riktigt.

Medlem
Skrivet av Ahris:

I Larians fall släpper man spelets första akt, alltså en liten del av spelet, som early access för att testa allt nytt som införs under utvecklingen. Denna uppdateras kontinuerligt medan resten av spelet förblir hemligt till release.
På så sätt får spelarna som förbokar en sandlåda att testa allt i och även möjlighet att påverka spelets utveckling med önskemål om features och ändringar mm. utan att majoriteten av spelet spoilas innan det är färdigt. Early Access kommer att vara i minst ett år så de flesta kommer att testa en tid framöver och sedan lägga spelet vilande tills det släpps på riktigt.

Tack för info.

Medlem
Skrivet av Dunder:

Svårt att veta vem du kallar fanboy här, men jag har inte sett någon konstruktiv kritik alls på själva spelet än, bara på EA-konceptet.

Jag kallar ingen fanboy här, jag kommenterar på det jag sett på nätet generellt efter släppet. Måste bara be om ursäkt om det verkade som jag hoppade på någon här specifikt

Medlem

Det kom även ut på Stadia


signatur

Man mår bra av Apple produkter!

Medlem
Skrivet av JonnyBOj:

Måste ha blandat ihop baldurs gate 2 med Bannerlord 2.

Det är early access och vette fan om de gör framsteg. Jag tycker personligen EA är skit..

Skrivet av Komured:

Bannerlord är väl "indie" ? Kanske generellt lite osäkrare med mindre bolag i Early access (vet inte köper nästan aldrig indiespel) Larian är dock ett ganska stort bolag med över 100 anställda osv så de ska nog klara att spotta ur sig detta inom en rimlig tidsplan, de har ju gjort det förr så

Bannerlord gör definitivt framsteg. Att påstå att ingen skillnad gjorts på 6månader mellan 1.0 och 1.5 är ren och skär okunskap från din sida.
Sedan har Taleworlds varit tydliga med att EA ska pågå ungefär ett år, dvs ett halvår till.

Taleworlds har drygt 90 anställda, så att kalla dem "indieutvecklare" är inte riktigt rätt.

Jag spelade sönder första akten på DOS2 i EA så jag avstår nog från BG3 tills det börjar närma sig release.

Medlem
Skrivet av Intron:

Bannerlord gör definitivt framsteg. Att påstå att ingen skillnad gjorts på 6månader mellan 1.0 och 1.5 är ren och skär okunskap från din sida.
Sedan har Taleworlds varit tydliga med att EA ska pågå ungefär ett år, dvs ett halvår till.

Taleworlds har drygt 90 anställda, så att kalla dem "indieutvecklare" är inte riktigt rätt.

Jag spelade sönder första akten på DOS2 i EA så jag avstår nog från BG3 tills det börjar närma sig release.

Jag har aldrig påstått att de inte gör framsteg, jag vet i princip nada om Bannerlords då jag inte spelat ettan och har 0 intresse av 2an.

Medlem
Skrivet av Komured:

Jag har aldrig påstått att de inte gör framsteg, jag vet i princip nada om Bannerlords då jag inte spelat ettan och har 0 intresse av 2an.

Kanske fel av mig att citera båda, men var bara delen om Taleworlds som var riktat mot dig. Att inte veta hur stor en studio är eller vilken sorts spel något man inte är intresserad av har jag full förståelse för.

Jag är bara så trött på att någon kritiserar saker på ingen grund alls utan att ens veta vad som verkar ske. Studion är väldigt transparenta med vad som fungerar i EA, vad som saknas och vad som kommer göras innan full release. Men ändå kommer rövhattar och tror att EA är samma sak som ett färdigt spel.

Medlem
Skrivet av Intron:

Kanske fel av mig att citera båda, men var bara delen om Taleworlds som var riktat mot dig. Att inte veta hur stor en studio är eller vilken sorts spel något man inte är intresserad av har jag full förståelse för.

Jag är bara så trött på att någon kritiserar saker på ingen grund alls utan att ens veta vad som verkar ske. Studion är väldigt transparenta med vad som fungerar i EA, vad som saknas och vad som kommer göras innan full release. Men ändå kommer rövhattar och tror att EA är samma sak som ett färdigt spel.

håller 100% med dig där.


signatur

Dyslexi. Så min stavning och grammatik är dålig.. Hoppas ni förstår vad jag säger ändå.

12
Skriv svar