CD Projekt Red-anställd menar att vissa vill utmåla studion som ondskefull då "det passar deras story"

Robot
CD Projekt Red-anställd menar att vissa vill utmåla studion som ondskefull då "det passar deras story"

Crunch är inte alltid av ondo, menar han.

#cd-projekt-red, #cyberpunk-2077


Medlem

Klart det inte är

Har jag också då och då när saker behöver göras klart
Man får såklart bra ersättning och vill leverera bra saker till kund

De som inte fattar det är nog barn som inte kommit ut i arbetsmarknaden än

Medlem
Skrivet av Karmak:

Klart det inte är

Har jag också då och då när saker behöver göras klart
Man får såklart bra ersättning och vill leverera bra saker till kund

De som inte fattar det är nog barn som inte kommit ut i arbetsmarknaden än

Snarare Amerikaner som klagar där det är mer vanligt att inte få ersättning för sin övertid.


signatur

*Io Sono Interista*

Medlem

Att det blir sånt liv över att ett företag behöver få sina anställda att jobba över är löjligt. Jobba över är oerhört vanligt inom arbetslivet, och dessa personer som jobbar hos CDPR kompenseras nog bättre än majoriteten som jobbar över i världen idag.

Medlem

Som jag har förstått det är storyn att CD Projekt är de goda, EA, Activision, Ubisoft de onda och Paradox någonstans i mitten.

Medlem

För mig är "crunch" något som amerikanerna sliter med. Arbetsdagar om 10-12h, under långa perioder utan någon ytterligare ersättning.

Nyhetsrubrikerna runt om borde kanske ha valt ett annat ord, men det lockar väl inte lika många läsare som något i stil med:

"Anställda hos CDPR måste jobba övertid i en månad eller två och får OB samt vinstdelning. Obs övertiden gäller en arbetsdag om 8 timmar, i enlighet med Polens lagar och arbetsvillkor".


signatur

If You Have an Idea that You Genuinely Think is Good, Don't Let Some Idiot Talk You Out of It.

Medlem

Ja det finns en sådan naiv och verklighetsfrånvänd bild av crunch och det irriterar mig när främst vänsterlutande kritiker och journalister inom spelvärlden utnyttjar den här nidbilden för att driva sitt narrativ. Crunch finns i ALLA branscher. Jag jobbar inom industrin här i Sverige, crunch för oss är när ett transportband går sönder och vi måste byta ut det fort som attan för att inte sinka hela produktionskedjan. Folk behöver då jobba över. Crunch är när en tidning ska vara färdig för tryck inom ett par dagar och man måste jobba arslet av sig för att få den färdig. Crunch är när en catering-firma har fått en stor order som måste bli klar inom kort varsel. Crunch är när FZ måste kavla upp ärmarna för att E3 eller dylikt är i farten. Crunch finns överallt och det är ofrånkomligt. Det är få (inga?) branscher som tillåter en fullständigt uniform arbetsbörda året runt.

Problemet i spelbranschen är inte crunch, problemet är när anställda inte får tillräcklig ersättning för sitt arbete eller när crunch blir det nya normala. Men att CD Project måste cruncha i en vecka eller två inför spelsläpp är FULLSTÄNDIGT NORMALT.

Medlem

det är lätt att kasta sten på andra än att tappa det på foten. Crunch var livsviktigt för att projektet skulle bli klart i den tiden de har sagt, även om de tvingades vara sent en gång. Det talar väl om de, och om vad de säger. Det jag tänker är att folk så gärna vill ha en åsikt, speciellt de som inte har klarat en level ens av Mario Bros. Riktiga spelare, vi, vet vad de menar och vad det innebär, och jag tycker att det bara vittnar gott om de.


signatur

“A painter should begin every canvas with a wash of black, because all things in nature are dark except where exposed by the light.”
― Leonardo da Vinci

eld
Medlem
Skrivet av Rafner:

FULLSTÄNDIGT NORMALT.

Normaliserat heter det.

Medlem
Skrivet av Rafner:

Ja det finns en sådan naiv och verklighetsfrånvänd bild av crunch och det irriterar mig när främst vänsterlutande kritiker och journalister inom spelvärlden utnyttjar den här nidbilden för att driva sitt narrativ. Crunch finns i ALLA branscher. Jag jobbar inom industrin här i Sverige, crunch för oss är när ett transportband går sönder och vi måste byta ut det fort som attan för att inte sinka hela produktionskedjan. Folk behöver då jobba över. Crunch är när en tidning ska vara färdig för tryck inom ett par dagar och man måste jobba arslet av sig för att få den färdig. Crunch är när en catering-firma har fått en stor order som måste bli klar inom kort varsel. Crunch är när FZ måste kavla upp ärmarna för att E3 eller dylikt är i farten. Crunch finns överallt och det är ofrånkomligt. Det är få (inga?) branscher som tillåter en fullständigt uniform arbetsbörda året runt.

Problemet i spelbranschen är inte crunch, problemet är när anställda inte får tillräcklig ersättning för sitt arbete eller när crunch blir det nya normala. Men att CD Project måste cruncha i en vecka eller två inför spelsläpp är FULLSTÄNDIGT NORMALT.

Döma nån är mycket lättare än ge en genomtänkt kommentar. Folk som gör det, blir dömda själva till slut, och de förlorar, inte CD Project.


signatur

“A painter should begin every canvas with a wash of black, because all things in nature are dark except where exposed by the light.”
― Leonardo da Vinci

Medlem
Skrivet av eld:

Normaliserat heter det.

Jag antar att du menar att det är något negativt som har blivit normaliserat. Men jag har svårt att se hur även den mest marxistiska arbetsplatsen, där proletariatet äger fabriken och delar vinsten helt jämnt, skulle kunna slippa att jobba över (i.e. cruncha). Det går liksom inte.

"Ja Ringhals är på väg att få härdsmälta, men vi kan tyvärr inte cruncha. Trist när det händer.".

Medlem
Skrivet av Karmak:

Klart det inte är

Har jag också då och då när saker behöver göras klart
Man får såklart bra ersättning och vill leverera bra saker till kund

De som inte fattar det är nog barn som inte kommit ut i arbetsmarknaden än

Samtidigt handlar det om en branch och speciellt ett företag som länge varit notoriska för sina otroligt dåliga arbetsförhållanden. Har flera kollegor som tidigare varit på CDPR och Rockstar som alla vittnar om mycket obligatorisk övertid (både långa dagar och helgjobb) plus en skamkultur från managers för de som inte jobbar lika mycket övertid som andra.

/Ett barn med 17 års erfarenhet i branchen

Medlem
Skrivet av Thane:

Som jag har förstått det är storyn att CD Projekt är de goda, EA, Activision, Ubisoft de onda och Paradox någonstans i mitten.

Allmänna uppfattningen av deras spel är en sak, men när det gäller arbetsförhållanden är EA och Ubisoft väldigt rimliga.

Crunch förekommer absolut, men det är en stor skillnad på att cruncha om man får ersättning, om det är obligatoriskt och framförallt hur det hanteras av företagen.

eld
Medlem
Skrivet av Rafner:

Jag antar att du menar att det är något negativt som har blivit normaliserat. Men jag har svårt att se hur även den mest marxistiska arbetsplatsen, där proletariatet äger fabriken och delar vinsten helt jämnt, skulle kunna slippa att jobba över (i.e. cruncha). Det går liksom inte.

"Ja Ringhals är på väg att få härdsmälta, men vi kan tyvärr inte cruncha. Trist när det händer.".

Världen går inte under om ett spel försenas, och ersättning för crunch (när de ens får det) kommer inte ens i närheten vad spelarbetare förlorat i att ha lägre löner än vad de bör ha.

Medlem
Skrivet av eld:

Världen går inte under om ett spel försenas, och ersättning för crunch (när de ens får det) kommer inte ens i närheten vad spelarbetare förlorat i att ha lägre löner än vad de bör ha.

Alltså jag måste bara fråga, är du emot all form av övertid som inte krävs för att stävja "världens undergång"?

Avstängd
Skrivet av Karmak:

Klart det inte är

Har jag också då och då när saker behöver göras klart
Man får såklart bra ersättning och vill leverera bra saker till kund

De som inte fattar det är nog barn som inte kommit ut i arbetsmarknaden än

Jag håller helt med. Det är främst från nyhetssajter vars arbetsmarknadskultur är, "Jobba över gratis eller få sparken." jämfört med andra (vettigare?) länder vars arbetsmarknadskultur är, "Jobba över och få ersättning för det, som skriver om detta.

Och det är helt förståeligt över upprördheten för det förstnämnda medan det sistnämnda är helt främmande för länder som USA exempelvis. Vi hade garanterat klagat också om vi hotats med att förlora jobbet om vi vägrat jobba övertid helt gratis.

Hela denna ickexisterande kalabalik grundar sig på okunnande om världens olika arbetsmarknadskulturer (och arbetslagar).

Medlem

Är det inte lite besynnerligt att ge CDPR ett fripass för att övertid är ”naturligt” inom andra jobbsektorer?

Crunch på Peab är inte samma sak som att cruncha på bananfälten i Costa Rica.

Nu säger jag inte att spelutvecklare i regel har det lika odrägligt, men finns det klagomål från anställda om en ohållbar arbetssituation väljer jag att tro att det också är så. För varför skulle anställda med skälig ersättning äventyra det som för många är en ouppnåelig dröm, för att de tvingas till 1-2 h betald övertid då och då? Även om ersättningen är skälig, så kanske människokostnaden är större än värdet av de otaliga timmar vi alla kommer att spendera i Night City.

Och vad i hela fridens namn har detta att göra med marxism?

Redaktör
Ponny

Det viktiga är nog att hålla två saker i huvudet samtidigt. Ja, det finns nedbrytande/orättvis/förj*vlig crunch som är ett problem hos en del studior. Men också: normal övertid med rimliga villkor.

Det ena utesluter inte det andra.


signatur

En Bamseponny av folket

eld
Medlem
Skrivet av Rafner:

Alltså jag måste bara fråga, är du emot all form av övertid som inte krävs för att stävja "världens undergång"?

Är den inte nödvändig så behövs den inte, är den nödvändig så ersätter man de anställda skäligt för all arbetstid, inte bara övertiden.

Där det finns industrier där övertid kan behövas så ska lönen återspegla möjligheten för betald övertid, sen ska absolut den tiden begränsas. Spelindustrin bör undvika övertid totalt.

Medlem
Skrivet av Fredrik Eriksson:

Det viktiga är nog att hålla två saker i huvudet samtidigt. Ja, det finns nedbrytande/orättvis/förj*vlig crunch som är ett problem hos en del studior. Men också: normal övertid med rimliga villkor.

Det ena utesluter inte det andra.

Jag är med dig.

Det förbryllande är att vi väljer att ge utvecklare med dokumenterad goodwill på kontot frikort utan närmare reflektion.

Oavsett om det är CDPR, Naughty Dog, Rockstar, Ubi eller EA som är den skyldiga parten handlar det väl om att skapa medvetenhet kring frågan i sig. Jag hade t ex svårt att ta mig genom Red Dead 2 när det slog mig att den anslående, färgstarka allén utanför Valentine, eller i Last of Us 2, när Ellie efter varje möjlig vapenuppgradering ses genomföra detta med en unik animation för varje uppgradering; möjliggjorts av en fullkomlig dränering av arbetskraften.

Jag är ett CDPR-fan och jag hoppas och tror att detta kommer att skötas elegant och bra, men de har tidigare dragits med uppgifter om benhård crunch under utvecklingen av W3, och innan vi vet någonting om hur detta kommer att påverka personalstyrkan borde vi samlas under en "no crunch"-paroll och ifrågasätta varje enskild instans där detta sker.

Medlem
Skrivet av rudeboystig:

Samtidigt handlar det om en branch och speciellt ett företag som länge varit notoriska för sina otroligt dåliga arbetsförhållanden. Har flera kollegor som tidigare varit på CDPR och Rockstar som alla vittnar om mycket obligatorisk övertid (både långa dagar och helgjobb) plus en skamkultur från managers för de som inte jobbar lika mycket övertid som andra.

/Ett barn med 17 års erfarenhet i branchen

Sjukt många slutade på cdpr efter Witcher 3. Jag tyckte det var konstigt att dom sökte Quest designers via LinkedIn för ett och ett halvt år sedan, dvs när dom från början skulle varit färdiga med spelet. Men men


signatur

min stora Nintendo64s mjöliga spelpinne
don't at me
Jag är inte Fejksson, hen blev bannad och heter nåt annat nu.

FM-guru
F.d. Sisyr
Skrivet av eld:

Normaliserat heter det.

Att någonting blir normaliserat innebär att det tidigare inte har varit normalt. Berätta gärna när crunch inte har varit normalt. Skulle bli extremt snopen om det inte är något som varit standard så länge som människan har jobbat - dvs i bra många tusen år.

Termen må vara av det nyare slaget, men fenomenet är uråldrigt.

Medlem

Bra, nu går vi vidare


signatur

Meep!

Medlem

Frivillig, välbetald övertid är helt okej. Påtvingad, ofta underbetald övertid är det inte. Allt handlar om företagets generella policies, jag har varit med om båda. Till syvende och sist handlar det om vad man har gått med på i sitt kontrakt.

Medlem

Ah shit, here we go again.

Medlem
Skrivet av Thane:

Som jag har förstått det är storyn att CD Projekt är de goda, EA, Activision, Ubisoft de onda och Paradox någonstans i mitten.

Ungefär så. Rockstar var väl med någonstans i mitten också när RDR2 skulle färdigställas.


signatur

PSN: MrOakenborn

Medlem
Skrivet av Rafner:

Ja det finns en sådan naiv och verklighetsfrånvänd bild av crunch och det irriterar mig när främst vänsterlutande kritiker och journalister inom spelvärlden utnyttjar den här nidbilden för att driva sitt narrativ. Crunch finns i ALLA branscher. Jag jobbar inom industrin här i Sverige, crunch för oss är när ett transportband går sönder och vi måste byta ut det fort som attan för att inte sinka hela produktionskedjan. Folk behöver då jobba över. Crunch är när en tidning ska vara färdig för tryck inom ett par dagar och man måste jobba arslet av sig för att få den färdig. Crunch är när en catering-firma har fått en stor order som måste bli klar inom kort varsel. Crunch är när FZ måste kavla upp ärmarna för att E3 eller dylikt är i farten. Crunch finns överallt och det är ofrånkomligt. Det är få (inga?) branscher som tillåter en fullständigt uniform arbetsbörda året runt.

Problemet i spelbranschen är inte crunch, problemet är när anställda inte får tillräcklig ersättning för sitt arbete eller när crunch blir det nya normala. Men att CD Project måste cruncha i en vecka eller två inför spelsläpp är FULLSTÄNDIGT NORMALT.

att behöva cruncha 2 dagar eller något för att det hänt något på jobbet är inte så farligt, men att göra det varje dag i en eller två månader utan bra ersättning. Bara en vecka o man är helt slut av att jobba 12-13h dagar. Många har ju familjer att ta hand om också.

Medlem
Skrivet av rudeboystig:

Samtidigt handlar det om en branch och speciellt ett företag som länge varit notoriska för sina otroligt dåliga arbetsförhållanden. Har flera kollegor som tidigare varit på CDPR och Rockstar som alla vittnar om mycket obligatorisk övertid (både långa dagar och helgjobb) plus en skamkultur från managers för de som inte jobbar lika mycket övertid som andra.

/Ett barn med 17 års erfarenhet i branchen

Långa dagar och helger är väl inte direkt unikt i spelbranschen, vården har nog ännu sämre när det kommer till övertid och långa dagar.


signatur

-^-^--^-The sound of a bat cutting through space and time-^-^--^-

eld
Medlem

Starkt alla som stannat kvar lite längre i tråden, här kommer övertidspizzan!

Medlem

Bara för tha luls bytte jag ut crunch med arbetsläger och ryska till det lite för att se hur det skulle se ut...

Skrivet av Rafner:

Ja det finns en sådan naiv och verklighetsfrånvänd bild av arbetsläger och det irriterar mig när främst människorättslutande kritiker och journalister inom västvärlden utnyttjar den här nidbilden för att driva sitt narrativ. Arbetsläger finns i ALLA länder. Jag jobbar inom industrin här i Sovjet, arbetsläger för oss är när ett transportband går sönder och vi måste byta ut det fort som attan för att inte sinka hela produktionskedjan . Folk behöver då jobba över. Arbetsläger är när ett propaganda-blad ska vara färdig för tryck inom ett par dagar och man måste jobba arslet av sig för att få den färdig. Arbetsläger är när en vodka-fabrik har fått en stor order som måste bli klar inom kort varsel. Arbetsläger är när sannings departementet måste kavla upp ärmarna för att propaganda departementet eller dylikt är i farten. Arbetsläger finns överallt och det är ofrånkomligt. Det är få (inga?) länder som tillåter en fullständigt lika uniform arbetsbörda året runt .

Problemet i kolbranschen är inte arbetsläger, problemet är när anställda inte får tillräcklig sprit för sitt arbete eller när arbetsläger blir det nya onormala . Men att polacker måste jobba i arbetsläger i ett decennier eller två för lite vägarbete är FULLSTÄNDIGT NORMALT.

12
Skriv svar