Exclusives kriget

Medlem
Exclusives kriget

Hej alla goa genter och töser.

Exclusives kriget är hetare än någonsin och båda sidor verkar vara sugna på att bygga upp sitt berg med exclusives.
Ms köper Betshitsta och Sony sägs vara ute efter mer också.

(Sorry för "ordvitsen" kring Betshitsta där men dom heter faktiskt så för mig MINST 5år fram i tiden för mig efter det otroligt pinsamma Fallout 76)

Jag skulle vilja dra igång en exclusives diskussion, hur rankar ni Sony och MS´s exclusives ?

Vilka är ni avundsjuka att "andra sidan" har ? Vilken av era egna exclusives hade ni bytt mot vilken ?

Medlem

Personligen så kör jag med Sony.

De exclusives som jag aldrig någonsin hade bytt bort mot något är: The last of us, God of war, Horizon Zero dawn, Bloodborne, Final fantasy, Ghost of tsutshima (Verkar ju som att kommande FF blir Sony exclusive minst 1 år?)

Exclusives som jag gillar men hade kunnat tänka mig byta är:
Uncharted emot Fallout (om nu fallout blir MS exclusive men det lär det bli) Kanske lite ironiskt med tanke på min sågning av Fallout 76 ovan men Fallout 4 även om det var buggit var ett riktigt bra spel.
Spiderman miles morales hade jag kunnat tänka mig byta mot vad som helst

De exclusives som "andra sidan" har som jag är avundsjuk på: Ärligt talat även efter MS köpte upp Betshitsta så är det bara Fallout och kanske lite Baldurs gate 3 som jag är lite avundsjuk på, Det är klart Elderscrolls hade varit gött att spela men jag föredrar souls spelen och final fantasy framför elderscrolls any day. Näe jag tycker faktiskt fortfarande att Sony har överlägsna exclusives. Halo var i klass med Sonys fetaste exclusives back in the day, men numer så ser jag både Halo och Gears som 4 av 5 spel, bra spel men inget magiskt likt God of war, last of us eller horizon. Jag kan tycka att Sony är fantastiskt grymma med sina exclusives, Sonys exclusives är nästan alltid mind blowing 5 av 5 spel, förutom några små snesteg som tex The Order 1896. Tycker det är imponerande hur man kan hosta ur sig spel som God of war, Last of us 2, Ghost of T, Uncharted 4, Horizon under samma konsoll generation från sina first party utvecklare, soklara 5 av 5 spel allihopa.

Men smaken är som baken, vilka exclusives är viktigast för er ?

P.s Nintendo sitter ju på Zelda, den saknar man ju mycket på Sony dock

Medlem

Jag tycker Sony har bäst exclusives (Bloodborne är mitt favoritspel överlag) och har ej köpt nån Xbox sedan 360:n. Hade jag inte haft en pc hade jag nog sett annorlunda på det här men då MS släpper allt jag är intresserad av till pc behöver jag inte bry mig.

Med det sagt är jag glad att det det var MS som gjorde det stora uppköpet av Zenimax då jag antar att Sony mer än gärna hade låst alla spel till sin konsol.

Men helst av allt vill jag ju bara spela på pc

Avstängd

Microsofts exklusiva titlar ligger långt efter Sonys.
Och tyvärr siar jag att det bara kommer att bli större gap. Mest på grund av prenumerationstjänster där spel ska släppas dag 1. Blir early access släpp av dom. Blir dom inte populära satsas inget mer på spelet i fråga och lämnar halvfärdigt.


signatur

Alla mina inlägg återspeglar endast min syn på ett ämne och från mitt egna perspektiv och är således helt och hållet gällande endast mig själv och är min åsikt. Om någon mot förmodan ändå tolkar det som ett försök att generalisera eller ett försök att applicera min egna åsikt som en universell sanning så har ni misstolkat det menade budskapet.

Medlem

Ja PC aspekten med MS gör ju saken lite annorlunda också. Tex Fallout, Elderscrolls kommer ju alla till PC också. Känns nästan som att det är onödigt för MS att ge sig in i det kriget kan jag tycka, vad gav det dem att köpa upp Betshitsta ? Sure du kan inte lira Fallout på en PS4a men de flesta som har PS4a lär ju ha en PC också. Å andra sidan så verkar ju Sony släppa lite PC spel nu men dom kommer ju bra mycket senare till PC

Medlem

Alla Sonys exlusiviteter känns som 3rd person "meh" och överhypas just för att Sony fansen ska kunna just säga att Playstation är bäst.
Det enda som är intressant är death stranding och det finns nu till PC också.
Min favorit på exlusiviteter är Nintendo.


signatur

🇸🇪 VR Sverige Discord server
https://discord.com/invite/avnhs6mgjc

Medlem

From software, hoppas INGET företag rör dom dock!

CDPR lär ju vara för stora för att bli uppköpta, iofs Betshitsta är sjukt stora.

Square eller framför allt Final Fantasy.

Det är väl dom tre utvecklarna som hade varit jobbigast om "andra sidan" köpte upp.

Konami känns som att dom mycket väl hade kunnat bli uppköpta, frågan är bara vad Konami är utan Kojima ?

Medlem
Skrivet av Molotov:

Alla Sonys exlusiviteter känns som 3rd person "meh" och överhypas just för att Sony fansen ska kunna just säga att Playstation är bäst.
Det enda som är intressant är death stranding och det finns nu till PC också.
Min favorit på exlusiviteter är Nintendo.

Smaken är som baken där men vågar påstå att du aldrig lirat God of war eller Last of us om du säger att dom spelen är "meh" och överhypeade. Vilka exclusives gillar du hos Nintendo ? alltid varit ett Nintendo fan men för mig har dom "bara" Zelda...men som sagt smaken är som baken

Avstängd
Skrivet av EYEtriforce:

Smaken är som baken där men vågar påstå att du aldrig lirat God of war eller Last of us om du säger att dom spelen är "meh" och överhypeade. Vilka exclusives gillar du hos Nintendo ? alltid varit ett Nintendo fan men för mig har dom "bara" Zelda...men som sagt smaken är som baken

”Smaken är som baken”.
Jag vet inte vilket läger du hejar på.
Men jag tycker att alla läger( Sony, Nintendo och Microsoft) har något att bjuda på.

Men jag tycker Xbox är mest konsumentvänliga för kommande generation.
Så ja. Tycka vad man vill om Nintendo men de har varit med sedan -83.

Medlem

absolut men Nintendo nischar sig ju på ett helt annat sätt, "familjen"

Medlem
Skrivet av EYEtriforce:

Smaken är som baken där men vågar påstå att du aldrig lirat God of war eller Last of us om du säger att dom spelen är "meh" och överhypeade. Vilka exclusives gillar du hos Nintendo ? alltid varit ett Nintendo fan men för mig har dom "bara" Zelda...men som sagt smaken är som baken

Jag har inte spelat senaste god of war men det är också ett spel jag glömde nämna som intressant.
The last of us Remastered har jag spelat och tycker väll egentligen inte att det är nå speciellt, inte så att jag känner jag måste spela 2an.

Jag tycker allt zelda, Mario osv är bra, dom är lätta att plocka upp men med djup och återspelningsvärde. Nintendos spel är odödliga, man kan plocka upp deras 8bit spel fortfarande idag och avnjuta tom


signatur

🇸🇪 VR Sverige Discord server
https://discord.com/invite/avnhs6mgjc

Medlem

Lirade själv Horizon och Last Of Us, de var OK. Testade dock aldrig de andra.

Spelmässigt vinner nog Sony idag, speciellt om man tycker om tredjepersonspel. Men vad som blir billigast och smidigast för konsumenten tar MS hem det. Förhoppningsvis kan de få ut några tunga titlar så det bara inte blir kvantitet > kvalitet.

It's not a lake, it's an ocean

Båda sidor har oumbärliga studior och spel. Jag skulle exempelvis aldrig vilja vara utan Forza Horizon. Skälet till att jag även började köpa PlayStation stavades främst Naughty Dog. Men efter The Last of Us Part II känns de inte lika oumbärliga längre. Det finns dock andra spännande studior där, som Media Molecule och Quantic Dream.


signatur

Fria tankar om spel: www.frispel.net

Medlem

Det korrekta svaret här är givetvis Sony, de har "slaktat" MS under den senaste generationen på den sidan. Dock så har MS nu verkligen spottat upp sig, man äger i stort sett alla stora studios som gör "western" RPGs, GamePass har förändrat sättet man spelar på och där ligger Sony mil efter i dagsläget. Sony känns allt mer som man gjorde efter PS2, rejäl hybris i det där företaget just nu...Samtidigt som MS fick rejält med stryk i början på den här generationen, men nu spottat upp sig rejält och bortser man från de exklusiva titlarna så erbjuder MS just nu den bästa produkten på marknaden, se bara på bakåtkompabiliteten...Sony har ju helt gått vilse där.

Sammanfattningsvis så rankas givetvis Sonys exklusiva i dagsläget bra mycket högre än MS, ge det några år dock när vi har Elder Scrolls som exklusivt på MS så är det nog annat ljud i skällan.

Medlem

Dom enda exklusiva Xbox-spelen jag någonsin varit intresserad av är i stort sett Panzer Dragoon Orta till Xbox och Lost Odyssey till 360.

Medan jag lätt kan räkna upp över femtio exklusiva Playstationspel. Fast dom börjar ju tappa greppet där lite, den tidigare Playstationexklusiva serien Yakuza kom till PC för några år sedan och nu även till Xbox.

Medlem
Skrivet av EYEtriforce:

From software, hoppas INGET företag rör dom dock!

CDPR lär ju vara för stora för att bli uppköpta, iofs Betshitsta är sjukt stora.

Square eller framför allt Final Fantasy.

Det är väl dom tre utvecklarna som hade varit jobbigast om "andra sidan" köpte upp.

Konami känns som att dom mycket väl hade kunnat bli uppköpta, frågan är bara vad Konami är utan Kojima ?

Tror inte några är för stora för att köpas upp😅 Microsoft har väl sagt att Google och Amazon är det största konkurenterna i framtiden nu när streaming ökar? Och de två har rätt stora plånböcker för att shoppa företag om de vill.

Medlem

Exklusiva spel är en hemsk marknadsstrategi som är dåligt för konsumenten och enbart bra för Sony och ingen annan och det är helt sjukt att folk stödjer och supportar den typen av practice.

Avstängd
Skrivet av Rakoon:

Exklusiva spel är en hemsk marknadsstrategi som är dåligt för konsumenten och enbart bra för Sony och ingen annan och det är helt sjukt att folk stödjer och supportar den typen av practice.

Sony exklusiva = bad. Microsoft exklusiva = Good?
Har jag förstått dig rätt?


signatur

Alla mina inlägg återspeglar endast min syn på ett ämne och från mitt egna perspektiv och är således helt och hållet gällande endast mig själv och är min åsikt. Om någon mot förmodan ändå tolkar det som ett försök att generalisera eller ett försök att applicera min egna åsikt som en universell sanning så har ni misstolkat det menade budskapet.

Medlem
Skrivet av Checker:

Sony exklusiva = bad. Microsoft exklusiva = Good?
Har jag förstått dig rätt?

Nej, jag skulle aldrig i livet köpa en konsol pga exklusivitet igen.

1
Skriv svar