PS5/XSX-S förboknings bekräftelse tråd

Medlem
Skrivet av dex20:

Mitt pris på Webhallen är 5990 sen någon vecka tillbaka och står fortfarande 5990 när jag kollade nu. Konstigt att vissa fortfarande har gamla priset. Jag förhandsbokade i Maj. PS5 då alltså.

Jag bokade i mars 2020

Medlem
Skrivet av dex20:

Mitt pris på Webhallen är 5990 sen någon vecka tillbaka och står fortfarande 5990 när jag kollade nu. Konstigt att vissa fortfarande har gamla priset. Jag förhandsbokade i Maj. PS5 då alltså.

Jag förhandsbokade också PS5:an i maj (den 24:e). Kan det vara en indikation på att man eventuellt får en konsol till releasedagen om man har fått sitt pris sänkt?


signatur

PSN: Swede_78

Medlem
Skrivet av Mariva:

Jag förhandsbokade också PS5:an i maj (den 24:e). Kan det vara en indikation på att man eventuellt får en konsol till releasedagen om man har fått sitt pris sänkt?

Hoppas inte det, bokade i januari i år och har fortfarande 10 001 som pris.

Räknar inte med att få en konsol till release nu längre när jag läst hur tidigt andra bokat...

Medlem
Skrivet av Strut:

Jag bokade i mars 2020

Jag bokade i början på Maj, står fortfarande 10001 kr som pris för mig.

Medlem
Skrivet av hofwing:

Hoppas inte det, bokade i januari i år och har fortfarande 10 001 som pris.

Räknar inte med att få en konsol till release nu längre när jag läst hur tidigt andra bokat...

Skulle bli sjukt förvånad om du inte får en konsol, skulle bli förvånad om jag som bokade i maj inte får någon heller, iaf om man bokat disc

Medlem
Skrivet av EYEtriforce:

Skulle bli sjukt förvånad om du inte får en konsol, skulle bli förvånad om jag som bokade i maj inte får någon heller, iaf om man bokat disc

Om ni som bokat så tidigt inte får konsol på release dagen hur blir det med oss som bokat på förbokningsdagen? Då får vi till sommaren nästa år? Vore konstigt om webhallen får så få konsoler.


signatur

*Io Sono Interista*

Medlem
Skrivet av dex20:

Mitt pris på Webhallen är 5990 sen någon vecka tillbaka och står fortfarande 5990 när jag kollade nu. Konstigt att vissa fortfarande har gamla priset. Jag förhandsbokade i Maj. PS5 då alltså.

Tror det kan bero på vilken typ av bokning man gjort om man valt att hämta i butik eller betala via klarna etc. Jag bokade i december och har också fått det nya priset (jag har valt att hämta i butik).

Medlem
Skrivet av Lirilesh:

https://pasteboard.co/Juwnleg.png

Undrar varför mitt står så och beställningen skedde innan. Konstigt.

Skumt.
Jag tog hemleverans så mitt skickas från centrallagret. Men ska väl spela mindre roll. Om det är kösystem.
De ändrar säkert mitt med snart.

Medlem
Skrivet av Nordstierna:

Tror det kan bero på vilken typ av bokning man gjort om man valt att hämta i butik eller betala via klarna etc. Jag bokade i december och har också fått det nya priset (jag har valt att hämta i butik).

Så är det nog, jag tog betalning via Klarna.

Medlem
Skrivet av Nordstierna:

Tror det kan bero på vilken typ av bokning man gjort om man valt att hämta i butik eller betala via klarna etc. Jag bokade i december och har också fått det nya priset (jag har valt att hämta i butik).

Det enda som spelar roll är modellen man valt, i mitt fal den digitala. Är det 150 personer som förbokat och de har 100 exemplar så är det de 100 första som får det (förutsatt att man betalar, är fortfarande intresserad osv osv annars går det till nästa person i kön). Det spelar ingen roll om jag valt hemleverans och du valt att hämta i butik. Det går i turordning. Om mitt exemplar kommer en dag senare för att jag har valt hemleverans men du hämtar i butik är en annan femma men det är fortfarande turordning som gäller.


signatur

*Io Sono Interista*

Medlem

En helg i eufori eller depression? Webhallen är redo att göra sig hörda.

https://twitter.com/webhallen/status/1313841930590134272?s=21

Medlem
Skrivet av Lirilesh:

Funkade det med ett svenskt kreditkort? Tänkte lägga en beställning jag också då.

ska inte vara något problem.

Medlem
Skrivet av crowbar82:

Om ni som bokat så tidigt inte får konsol på release dagen hur blir det med oss som bokat på förbokningsdagen? Då får vi till sommaren nästa år? Vore konstigt om webhallen får så få konsoler.

Som sagts tidigare
https://www.mynewsdesk.com/se/webhallen/news/foerhandsbokning...

”Kort efter att intervjun publicerades lade Webhallen upp Playstation 5 för bokning med ett platshållar-pris, sedan dess har det rått febril aktivitet. Nivåerna matchar redan nu vad Webhallen såg en månad innan Playstation 3, och fem månader innan Playstation 4, släpptes i Sverige.
"Både vi och våra kunder är vana vid att ligga i framkant, men ändå blev vi överraskade av den stora mängden förhandsbokningar som trillade in! ”

Det ser alltså ut som så att Webhallen hade lika många bokningar PS5 i april 2019, dom dom hade i juni samma år som PS4 släpptes. (Dvs motsvarande juni 2020 för PS5)...

Förmodligen så blev det väl en initial topp kring april 2019 när den lades upp, men jag tror definitivt att det kommer bli brutalt hos Webhallen, skulle inte bli förvånad om det krävs en 2019-bokning för att få på release.

Finns ingen annan anledning att dom ”slipar på mailet”. Om allt var guld och gröna skogar hade det ju bara varit att maila ut 90% ”grattis du får på release”, jag gissar på att dom sitter och funderar ut hur dom ska leverera och managera PR-shitstormen som det lär bli när tusentals missnöjda kunder får ett dystert besked, framförallt eftersom dom öppnade bokningen 1,5 år innan...

Edit:
Alltså t ex Elgiganten verkar ju ha sålt slut sin kvota på 1 timme(!). Fatta webbis som haft bokningen öppen 1,5 år!

Medlem
Skrivet av crowbar82:

Det enda som spelar roll är modellen man valt, i mitt fal den digitala. Är det 150 personer som förbokat och de har 100 exemplar så är det de 100 första som får det (förutsatt att man betalar, är fortfarande intresserad osv osv annars går det till nästa person i kön). Det spelar ingen roll om jag valt hemleverans och du valt att hämta i butik. Det går i turordning. Om mitt exemplar kommer en dag senare för att jag har valt hemleverans men du hämtar i butik är en annan femma men det är fortfarande turordning som gäller.

Absolut är det så. Men min kommentar handlade om varför vissa hade fått uppdaterat pris i bokningen och andra inte.

Skribent

Hur ser det ut på förbokningsfronten? Jag är inte intresserad av att få en konsol just vid release så hade inte förbokat, men hade gärna haft en till jul/början på nästa år. Trodde ju i min enfald att jag kunde vänta och köpa senare, men det verkar ju vara helt kört om man inte förbokat för länge sedan för lägga någon bokning nu går ju inte...

Medlem

Jag fick brev från komplett "Beställd, förväntas i lager 3 maj 2021"
Jag förbeställde den 18:e september.

Medlem

Nu kom det Mail från webhallen.

Sa väl ungefär inte ett skit mer än att man får svar en vecka innan release...

Edit: hade fel


signatur

|Playstation 5|Metspö|

Medlem
Skrivet av N_micke:

Nu kom det Mail från webhallen.

Sa väl ungefär inte ett skit mer än att man får svar en vecka innan release...

I det fetstilta stod det ungefär när man skulle få sin konsol.
I mitt stod det mellan release och jul

Medlem
Skrivet av Linusenen:

I det fetstilta stod det ungefär när man skulle få sin konsol.
I mitt stod det mellan release och jul

Ja i mitt med och förmodligen alla hundra (tusen?) som bokat också.

Edit: hade fel


signatur

|Playstation 5|Metspö|

Medlem
Skrivet av Linusenen:

I det fetstilta stod det ungefär när man skulle få sin konsol.
I mitt stod det mellan release och jul

Stod samma i mitt mail. Mellan release och jul alltså

Medlem

I mitt stod det "enligt den information vi fått av Sony kommer du inte få tilldelning innan jul."
Bokade i oktober 2019........

Medlem
Skrivet av Linusenen:

I det fetstilta stod det ungefär när man skulle få sin konsol.
I mitt stod det mellan release och jul

Förbokade digital edition 17 september 2020 och det står att jag inte kommer få innan jul.


signatur

*Io Sono Interista*

Medlem

bokade 2020 03 18 - fick mejl nu av webhallen att jag INTE kommer få innan jul

Medlem

Hm jag har inte fått något mejl än? Bokade PS5 2020-07-20 och min XSX 2020-08-23 därifrån.

Medlem

Jag var visst lite snabb med gnället då har de alltså inte skickat samma mail till alla.


signatur

|Playstation 5|Metspö|

Medlem

Jag fick också mail att jag inte kommer få min DISC ps5 innan Jul från Webhallen. Får hoppas att Elgiganten håller vad dom lovar.

Helt sjukt att vissa av er som bokat så galet tidigt från Webhallen inte får på release, jag bokade själv i Maj 2020 och det kanske var lite sent men oktober 2019 tex ??? galet. Kan det verkligen stämma ?

Medlem
Skrivet av N_micke:

Jag var visst lite snabb med gnället då har de alltså inte skickat samma mail till alla.

Nej du fick nog den första vågen av utskick vilken verkar vara den bästa

Sen kommer det i omgångar utefter lev

Medlem
Skrivet av P2daO:

I mitt stod det "enligt den information vi fått av Sony kommer du inte få tilldelning innan jul."
Bokade i oktober 2019........

Yes, samma här. Bokade också Oktober 2019 och fick samma svar.

Fan!

Medlem
Skrivet av Lolflakes:

Fick nyss ett mail från Webhallen ang Xbox series X.

"Vi vill uppmärksamma dig om att en produkt i din order har fått ett nytt releasedatum:

2020-11-10"

Förutsätter att jag får den då.

Samma här.

Dock fick jag negativt besked från webhallen gällande PS5:

Skrivet av Webhallen information om PS5:

Du har säkert, som många andra förväntansfulla, frågor om hur det ser ut med tilldelning inför den största produktreleasen i år. Vi kommer skicka ut mer exakt information om hur det ser ut med tilldelning en vecka innan release, men enligt den information vi fått av Sony kommer du inte få tilldelning innan jul.

Tillgängligheten påverkas av hur många enheter som kommer till den nordiska regionen, och vi nordbor är nördigare än Sony planerat för. Därför får Norden en relativt liten tilldelning mot hur många som vill ha PS5:an här. I takt med att den globala efterfrågan mättas kommer tilldelningen jämna ut sig, men hur snabbt det går vet man inte idag.

Bokade båda precis i början av maj. Överväger att strunta i PS5:an helt nu och bara ta krysslådan istället. Finns ändå inga spel som lockar och gillar inte hur Sony hanterar sina lanseringar i Norden, liknar Apples strategi (få enheter > större sug > högre efterfrågan).

Kan lika gärna hoppa över lanseringen helt och undvika barnsjukdomarna, skaffa en senare batch Q2-Q3 2021 istället.

Dock lite trist eftersom detta hade blivit mitt första lanseringsköp sedan urminnes tider. Alltid köpt sent i varje konsolgeneration och hoppat över vissa helt.

Medlem

Frågan är om det är ett medvetet beslut från Sony att göra en "Apple" eller inte dock.

Jag tror och hoppas att den dåliga tillgången är oplanerad och till stor del beror på Covid.

Är ju efterblivet annars, kan ju vara så att jag tänker "eh men då köper jag en krysslåda istället orkar inte vänta på PS5"
Kan ju inte vara smart rent taktiskt att göra så ?

Skriv svar