Baldur's Gate 3-testet har fått en välkommen första patch

Robot
Baldur's Gate 3-testet har fått en välkommen första patch

Och multiplayer-fix är på gång.

#baldurs-gate-3


Medlem

Hoppas inte att det stora användartalet kommer tvinga Larian att fokusera på att panikpatcha Early Access med tillfälliga lösningar för att hålla folk nöjda istället för att fortsätta utveckla spelet.

Gnällkuk
Skrivet av Nocternity:

Hoppas inte att det stora användartalet kommer tvinga Larian att fokusera på att panikpatcha Early Access med tillfälliga lösningar för att hålla folk nöjda istället för att fortsätta utveckla spelet.

Det löser sig självt om det är så pass buggigt, det blir ju bra stresstest också och med fler spelare så identifierar man buggar snabbare också.


signatur

..:: trickeh2k ::..
Windows 11 Pro - Ryzen 7 7800X3D - ASUS TUF B650-PLUS - Kingston FURY Beast DDR5 64GB CL36 - MSI MAG A850GL - MSI RTX 4080 VENTUS 3X OC - Acer Predator XB271HU - ASUS VG248QE - QPAD MK-85 (MX-Brown)/Logitech G PRO Wireless - Samsung 960 EVO 250GB, Samsung EVO 860 500GB, SanDisk Ultra II 480GB, Crucial MX500 1TB, Kingston KC3000 2TB - Steelseries Arctic 5 - Cooler Master Masterbox TD500 Mesh V2

Medlem
Skrivet av trickeh2k:

Det löser sig självt om det är så pass buggigt, det blir ju bra stresstest också och med fler spelare så identifierar man buggar snabbare också.

Jo så är det ju, men det var nog inte menat att det skulle bli så här och om det kräver en omprioritering av utvecklingen så finns det alltid en stor risk att det påverkar hela processen.

Och nu är ju dessutom risken större att folk i sin enfaldhet dömer ut spelet utifrån en buggig early access-version som kanske inte var tänkt att nå ut till så många som det nu gjort.

Medlem
Skrivet av Nocternity:

Jo så är det ju, men det var nog inte menat att det skulle bli så här och om det kräver en omprioritering av utvecklingen så finns det alltid en stor risk att det påverkar hela processen.

Och nu är ju dessutom risken större att folk i sin enfaldhet dömer ut spelet utifrån en buggig early access-version som kanske inte var tänkt att nå ut till så många som det nu gjort.

Fast i ärlighetens namn är jag väldigt tveksam till Larians uttalande om att de blev helt tagna på sängen av antalet köp. Det är ju efterföljaren till vad som får anses som rollspelens rollspel. Jag tror att de räknade med det, men det är ett uttalande de kan hänvisa till om det inte går så bra som de hoppats - "Åh, det blev en sådan anstormning att vi var tvungna att ändra fokus från ditten till datten".
Med det sagt är det nog det enda spelet jag själv skulle betalat 600 spänn för. Dessutom i alpha stadiet.
Hade lite löjligt hoppats på mer på Pillars of Eternity-känslan men Divinity 3 Baldurs Gate 3 är kul hittills. Det enda som är lite drygt är kameran; Har ständigt ett behov att vilja zooma ut mer. Precis som i Divinty 2 (där en mod löste det problemet).

Gnällkuk
Skrivet av Nocternity:

Jo så är det ju, men det var nog inte menat att det skulle bli så här och om det kräver en omprioritering av utvecklingen så finns det alltid en stor risk att det påverkar hela processen.

Och nu är ju dessutom risken större att folk i sin enfaldhet dömer ut spelet utifrån en buggig early access-version som kanske inte var tänkt att nå ut till så många som det nu gjort.

Det är en alpha, det är till för att hitta buggar och utveckla spelet. Jag har fullt förtroende att de kan prioritera rätt, vet inte hur det skulle påverka processen heller? Buggarna eller problemen kommer ju finnas där oavsett, ju snabbare man identifierar dessa, desto snabbare kan man inom sinom tid gå över till att polera spelet.

Alltså, det är en tidig alpha och folk verkar tro att early access innebär att du får spela hela spelet tidigt bara, inga buggar, inga problem. Hade jag varit Larian och Sven så hade jag suttit extremt lugnt i båten (vilket de troligtvis gör).


signatur

..:: trickeh2k ::..
Windows 11 Pro - Ryzen 7 7800X3D - ASUS TUF B650-PLUS - Kingston FURY Beast DDR5 64GB CL36 - MSI MAG A850GL - MSI RTX 4080 VENTUS 3X OC - Acer Predator XB271HU - ASUS VG248QE - QPAD MK-85 (MX-Brown)/Logitech G PRO Wireless - Samsung 960 EVO 250GB, Samsung EVO 860 500GB, SanDisk Ultra II 480GB, Crucial MX500 1TB, Kingston KC3000 2TB - Steelseries Arctic 5 - Cooler Master Masterbox TD500 Mesh V2

Medlem
Skrivet av Leon_:

Fast i ärlighetens namn är jag väldigt tveksam till Larians uttalande om att de blev helt tagna på sängen av antalet köp. Det är ju efterföljaren till vad som får anses som rollspelens rollspel. Jag tror att de räknade med det, men det är ett uttalande de kan hänvisa till om det inte går så bra som de hoppats - "Åh, det blev en sådan anstormning att vi var tvungna att ändra fokus från ditten till datten".
Med det sagt är det nog det enda spelet jag själv skulle betalat 600 spänn för. Dessutom i alpha stadiet.
Hade lite löjligt hoppats på mer på Pillars of Eternity-känslan men Divinity 3 Baldurs Gate 3 är kul hittills. Det enda som är lite drygt är kameran; Har ständigt ett behov att vilja zooma ut mer. Precis som i Divinty 2 (där en mod löste det problemet).

Ja, det är massa snack. Vad trodde man? Det hade därför varit mycket roligare om ingen hade köpt det. Då hade deras twitter varit mer intressant, nu är det ju ingen nyhet. Det var dömt att lyckas.


signatur

Too real to be a dream, too painful to be a nightmare.

Medlem
Skrivet av trickeh2k:

Det är en alpha, det är till för att hitta buggar och utveckla spelet. Jag har fullt förtroende att de kan prioritera rätt, vet inte hur det skulle påverka processen heller? Buggarna eller problemen kommer ju finnas där oavsett, ju snabbare man identifierar dessa, desto snabbare kan man inom sinom tid gå över till att polera spelet.

Alltså, det är en tidig alpha och folk verkar tro att early access innebär att du får spela hela spelet tidigt bara, inga buggar, inga problem. Hade jag varit Larian och Sven så hade jag suttit extremt lugnt i båten (vilket de troligtvis gör).

Det kan bli ett problem som påverkar processen om man känner stress över att snabbt åtgärda buggar i Early Access-versionen för att undvika negativ publicitet av dom som köpt tillgång till det, då det alltid finns en risk att man plåstrar över eventuella buggar istället för att faktiskt fixa dom.

Precis som du skriver så rör det sig om en tidig alpha. En alpha är, ur ett utvecklar-perspektiv, inget man egentligen vill göra publikt, än mindre mot betalning. Jag tänker inte säga att Early Access-konceptet helt är av ondo, då det ger ett flöde i kassan till företaget, men jag tror inte att många som faktiskt sitter och arbetar med koden upplever det som den optimala lösningen för buggtestning.

Moderator | Testpilot
Skrivet av Nocternity:

Det kan bli ett problem som påverkar processen om man känner stress över att snabbt åtgärda buggar i Early Access-versionen för att undvika negativ publicitet av dom som köpt tillgång till det, då det alltid finns en risk att man plåstrar över eventuella buggar istället för att faktiskt fixa dom.

Precis som du skriver så rör det sig om en tidig alpha. En alpha är, ur ett utvecklar-perspektiv, inget man egentligen vill göra publikt, än mindre mot betalning. Jag tänker inte säga att Early Access-konceptet helt är av ondo, då det ger ett flöde i kassan till företaget, men jag tror inte att många som faktiskt sitter och arbetar med koden upplever det som den optimala lösningen för buggtestning.

Känns dock som du försöker leta efter problem där det inte finns något. Larian är duktiga och har bevisat det flertalet gånger, helst då det inte är deras första spel i early access. Divinity Original Sin 2 var early access också och det gick hur fint som helst.

Mängden spelare är givetvis högre - men det gör mest troligen ingen skillnad för dem.


signatur

Testpilot & Twitter
Personbeskrivning: "Han är stygg över alla gränser" - Gustav Höglund
Personbeskrivning 2: "Man kan lita på uber" - Joakim Bennet
Det råder lite tvivel ovan, men jag luktar gott i alla fall.

Medlem
Skrivet av uberpwnage2.0:

Känns dock som du försöker leta efter problem där det inte finns något. Larian är duktiga och har bevisat det flertalet gånger, helst då det inte är deras första spel i early access. Divinity Original Sin 2 var early access också och det gick hur fint som helst.

Mängden spelare är givetvis högre - men det gör mest troligen ingen skillnad för dem.

Jag letar inte efter icke-existerande problem, jag belyser en potentiellt försvårande situation. Jag har inte någonstans sagt att det faktiskt är så att det här kommer att sinka utvecklingen, enbart att det finns en risk för det.

Medlem
Skrivet av Leon_:

Fast i ärlighetens namn är jag väldigt tveksam till Larians uttalande om att de blev helt tagna på sängen av antalet köp. Det är ju efterföljaren till vad som får anses som rollspelens rollspel. Jag tror att de räknade med det, men det är ett uttalande de kan hänvisa till om det inte går så bra som de hoppats - "Åh, det blev en sådan anstormning att vi var tvungna att ändra fokus från ditten till datten".
Med det sagt är det nog det enda spelet jag själv skulle betalat 600 spänn för. Dessutom i alpha stadiet.
Hade lite löjligt hoppats på mer på Pillars of Eternity-känslan men Divinity 3 Baldurs Gate 3 är kul hittills. Det enda som är lite drygt är kameran; Har ständigt ett behov att vilja zooma ut mer. Precis som i Divinty 2 (där en mod löste det problemet).

Det beror väl på vad de gissade på. Jämfört med DOS2 har BG3 2608% fler spelare i Early Access.

DOS2
Early access: 2836 spelare
Release: 93700 spelare
https://steamdb.info/app/435150/graphs/

BG3
Early access: 73 980 spelare
Release: ?
https://steamdb.info/app/1086940/graphs/

Moderator | Testpilot
Skrivet av Nocternity:

Jag letar inte efter icke-existerande problem, jag belyser en potentiellt försvårande situation. Jag har inte någonstans sagt att det faktiskt är så att det här kommer att sinka utvecklingen, enbart att det finns en risk för det.

Med tanke på deras historia, igen, så känns det som du letar problem. Ingenting tyder på att det skulle hända, men spekulera ska man givetvis få göra. Jag tycker väl dock man kan göra det från historia och fakta.

Igen, de har kört kickstarters och early access ett par gånger innan och det har inte varit några problem åt de håll du pratar om. Jag är säker på att vi kan sitta lugnt i båten.


signatur

Testpilot & Twitter
Personbeskrivning: "Han är stygg över alla gränser" - Gustav Höglund
Personbeskrivning 2: "Man kan lita på uber" - Joakim Bennet
Det råder lite tvivel ovan, men jag luktar gott i alla fall.

Medlem
Skrivet av uberpwnage2.0:

Med tanke på deras historia, igen, så känns det som du letar problem. Ingenting tyder på att det skulle hända, men spekulera ska man givetvis få göra. Jag tycker väl dock man kan göra det från historia och fakta.

Igen, de har kört kickstarters och early access ett par gånger innan och det har inte varit några problem åt de håll du pratar om. Jag är säker på att vi kan sitta lugnt i båten.

Deras historia verkar vara, som inlägget ovanför ditt upplyser, en senaste Early Access med under 3000 spelare, mot denna som är närmare 74.000 (och detta enbart på Steam, EA-versionen av BG3 släpptes även på GOG). Detta är de fakta vi har att spekulera utifrån, så låt oss göra det.

Vi snackar här om över 74.000 redan betalande kunder. Nästan lika många som köpte förra spelet vid release. Vi snackar dessutom om en alpha-kod, som i alla andra fall inom mjukvaruutveckling än just spelutveckling inte ens hade lämnat utvecklingsteamets datorer i annan form än stillbilder och eventuellt nån video. Vi snackar om en stor mängd negativa reaktioner kring buggar.

Så, nu har vi utgått från fakta och historia, och utvecklarna på Larian kanske absolut tar det här med en klackspark och jobbar vidare i godan ro utifrån tidigare bestämd projektplan, och t.ex. patchen som kom nu var planerad och testad sedan länge och släpptes enligt plan. Eller så kanske dom började känna sig lite stressade och fick spendera ett antal arbetstimmar på att slänga ihop lite ihoptejpade snabbfixar som täcker över skavankerna idag men som dom senare behöver gå tillbaka och fixa "på riktigt".

Jag säger inte att det sistnämnda är ett faktum, bara att det finns en risk att det är så baserat på - just det - historik och fakta.

Gnällkuk
Skrivet av Nocternity:

Det kan bli ett problem som påverkar processen om man känner stress över att snabbt åtgärda buggar i Early Access-versionen för att undvika negativ publicitet av dom som köpt tillgång till det, då det alltid finns en risk att man plåstrar över eventuella buggar istället för att faktiskt fixa dom.

Precis som du skriver så rör det sig om en tidig alpha. En alpha är, ur ett utvecklar-perspektiv, inget man egentligen vill göra publikt, än mindre mot betalning. Jag tänker inte säga att Early Access-konceptet helt är av ondo, då det ger ett flöde i kassan till företaget, men jag tror inte att många som faktiskt sitter och arbetar med koden upplever det som den optimala lösningen för buggtestning.

Om det är ett problem så tyder det snarare på att man har problem med ledarskap och mål. Då Larian borde vara rätt vana vid att utveckla medans spelet finns tillgängligt i early access borde det inte vara ett problem. Har svårt att se att de kommer att kämpa för att undvika negativ publicitet, det är ingen rookie-studio vi talar om.


signatur

..:: trickeh2k ::..
Windows 11 Pro - Ryzen 7 7800X3D - ASUS TUF B650-PLUS - Kingston FURY Beast DDR5 64GB CL36 - MSI MAG A850GL - MSI RTX 4080 VENTUS 3X OC - Acer Predator XB271HU - ASUS VG248QE - QPAD MK-85 (MX-Brown)/Logitech G PRO Wireless - Samsung 960 EVO 250GB, Samsung EVO 860 500GB, SanDisk Ultra II 480GB, Crucial MX500 1TB, Kingston KC3000 2TB - Steelseries Arctic 5 - Cooler Master Masterbox TD500 Mesh V2

Medlem
Skrivet av trickeh2k:

Då Larian borde vara rätt vana vid att utveckla medans spelet finns tillgängligt i early access borde det inte vara ett problem.

Försäljningssiffrorna och deras reaktion på dessa vittnar om en situation dom inte är vana vid.

Medlem

Spelade första timmen innan jag avinstallerade. Krävdes hög självdisciplin för att inte spela vidare.
Mina intryck av denna timme är att det här spelet kommer att bli helt jävla fantastiskt.


signatur

"I'll bet Hector pauses here every day, and thinks to himself... 'Boy I wish I could see past my gut and enjoy my expensive monogrammed floor!'"

Moderator | Testpilot
Skrivet av Nocternity:

Försäljningssiffrorna och deras reaktion på dessa vittnar om en situation dom inte är vana vid.

Vad ska de annars säga? Givetvis var de redo på att det här skulle kunna hända efter deras egna bravader och för att folk suktat efter ett nytt Baldur's Gate.


signatur

Testpilot & Twitter
Personbeskrivning: "Han är stygg över alla gränser" - Gustav Höglund
Personbeskrivning 2: "Man kan lita på uber" - Joakim Bennet
Det råder lite tvivel ovan, men jag luktar gott i alla fall.

Medlem
Skrivet av uberpwnage2.0:

Vad ska de annars säga? Givetvis var de redo på att det här skulle kunna hända efter deras egna bravader och för att folk suktat efter ett nytt Baldur's Gate.

Nu känner jag att du gör ett antagande baserat på vilda spekulationer här, där du hävdar att dom kort och gott fejkar sin förvåning att ställas inför en situation som dom egentligen är helt redo för.

Låt mig därför fråga; om dom nu var redo på detta kunde ske, varför vill dom då ge ett intryck av att dom inte var det?

Moderator | Testpilot
Skrivet av Nocternity:

Nu känner jag att du gör ett antagande baserat på vilda spekulationer här, där du hävdar att dom kort och gott fejkar sin förvåning att ställas inför en situation som dom egentligen är helt redo för.

Låt mig därför fråga; om dom nu var redo på detta kunde ske, varför vill dom då ge ett intryck av att dom inte var det?

Inte helt vilda, av just de anledningar jag skrev innan. Varför? Svårt att veta. Där skulle jag inte vilja spekulera vidare faktiskt.

Att Fall Guys blev en så stor succé hade nog ingen kunnat förutspå. Att Baldurs Gate 3, skapat av Larian, skulle sälja bra var ju en lågoddsare - även fast det var early access.


signatur

Testpilot & Twitter
Personbeskrivning: "Han är stygg över alla gränser" - Gustav Höglund
Personbeskrivning 2: "Man kan lita på uber" - Joakim Bennet
Det råder lite tvivel ovan, men jag luktar gott i alla fall.

Medlem
Skrivet av Nocternity:

Försäljningssiffrorna och deras reaktion på dessa vittnar om en situation dom inte är vana vid.

Ja, BG3 är så mycket större än Divinity någonsin varit, även om jag personligen älskar Divine Divinity =D


signatur

Too real to be a dream, too painful to be a nightmare.

Medlem
Skrivet av uberpwnage2.0:

Inte helt vilda, av just de anledningar jag skrev innan. Varför? Svårt att veta. Där skulle jag inte vilja spekulera vidare faktiskt.

Att Fall Guys blev en så stor succé hade nog ingen kunnat förutspå. Att Baldurs Gate 3, skapat av Larian, skulle sälja bra var ju en lågoddsare - även fast det var early access.

Fast deras tidigare bravader är ju som störst en EA-release av DOS2, och om du jämför både försäljningssiffror och prisskillnader (DOS2: 2800 inköp för $45, BG3: +74.000 för $60), så rör det sig om väldigt mycket mer folk, väldigt mycket mer publicitet, väldigt mycket mer pengar och framförallt väldigt mycket större krav.

Vad jag inte riktigt kan förstå är hur du inte har några som helst problem att ifrågasätta trovärdigheten i deras uttalande, men du bemödar inte bifoga en anledning till varför deras uttalande bör ifrågasättas, mer än rent spekulativa påståenden som att dom "borde förstått". Om du inte vet hur deras prognoser sett ut - för tro mig - dom har tagit fram prognoser, och vad dom förväntade sig i EA-försäljning, vad har du då att grunda ditt ifrågasättande i?

Jag måste även fråga, varför väljer dom då att släppa en hotfix - alltså en otestad patch med snabbfixar som i bästa fall är hållbara lösningar på dom buggar som finns och som senare kommer finnas med i RC-koden, men som i värsta fall kan röra sig om att man tillfälligt ersatt trasig kod med mycket mer simpel, statisk kod som för tillfället gör den körbar i syfte att sedan återvända till koden och fixa den på riktigt i en planerad patchning som genomgått alla moment som utvecklandet av en patch normalt genomgår (planering, utveckling, intern testning, acceptanstestning)?

Det är det här som varit essensen i hela min oro kring att EA-releasen kan ha en negativ inverkan på utvecklingen. Deras reaktion på releasens genomslag i form av förvåning och spenderad tid på en bunte snabbfixar som i värsta fall rör sig om tillfälliga lösningar för att tillgodose det massiva antal kunder som köpt en tidig alpha-kod i tron om att dom skulle få nåt som faktiskt vore spelbart.

Moderator | Testpilot
Skrivet av Nocternity:

Fast deras tidigare bravader är ju som störst en EA-release av DOS2, och om du jämför både försäljningssiffror och prisskillnader (DOS2: 2800 inköp för $45, BG3: +74.000 för $60), så rör det sig om väldigt mycket mer folk, väldigt mycket mer publicitet, väldigt mycket mer pengar och framförallt väldigt mycket större krav.

Vad jag inte riktigt kan förstå är hur du inte har några som helst problem att ifrågasätta trovärdigheten i deras uttalande, men du bemödar inte bifoga en anledning till varför deras uttalande bör ifrågasättas, mer än rent spekulativa påståenden som att dom "borde förstått". Om du inte vet hur deras prognoser sett ut - för tro mig - dom har tagit fram prognoser, och vad dom förväntade sig i EA-försäljning, vad har du då att grunda ditt ifrågasättande i?

Jag måste även fråga, varför väljer dom då att släppa en hotfix - alltså en otestad patch med snabbfixar som i bästa fall är hållbara lösningar på dom buggar som finns och som senare kommer finnas med i RC-koden, men som i värsta fall kan röra sig om att man tillfälligt ersatt trasig kod med mycket mer simpel, statisk kod som för tillfället gör den körbar i syfte att sedan återvända till koden och fixa den på riktigt i en planerad patchning som genomgått alla moment som utvecklandet av en patch normalt genomgår (planering, utveckling, intern testning, acceptanstestning)?

Det är det här som varit essensen i hela min oro kring att EA-releasen kan ha en negativ inverkan på utvecklingen. Deras reaktion på releasens genomslag i form av förvåning och spenderad tid på en bunte snabbfixar som i värsta fall rör sig om tillfälliga lösningar för att tillgodose det massiva antal kunder som köpt en tidig alpha-kod i tron om att dom skulle få nåt som faktiskt vore spelbart.

De släpper en hotfix för att folk fortfarande spelar spelet? Igen, så tycker jag du gör det hela otroligt mycket större än det är. Faktum kvarstår att de garanterat var bered på att många skulle köpa spelet, sedan kan man givetvis aldrig vara helt säker - det går inte. Allt du skriver gällande RC-koden och patchningen är lika mycket spekulation som jag håller på med. Jag ser det inte som konstigt att de släpper en hotfix för att kunna tillgodose se som faktiskt spelar nu så de kan få så mycket feedback och testande som möjligt.

Finns inte heller många exempel där folk säger "Vi visste att det här skulle hända". Att lägga upp sig som en underdog, och sedan tacka sina fans är en fullt möjlig anledning till att säga de faktiskt inte var redo för detta. Hur man än vrider och vänder på det står jag fast vid att de inte kunde ha varit så förvånade. Givet var DOS2 EA inte lika stor, men Larian har vuxit ordentligt i konsumenternas ögon och genom åren har DOS2 sålt väldigt, väldigt. Bara det faktum att det är BG3, en titel folk väntat på i decennier, borde ju gjort dem någorlunda mer förbereda på att det här åtminstone kan sälja bra redan vid EA-släpp.

Bevisligen har vi olika åsikter gällande situationen.


signatur

Testpilot & Twitter
Personbeskrivning: "Han är stygg över alla gränser" - Gustav Höglund
Personbeskrivning 2: "Man kan lita på uber" - Joakim Bennet
Det råder lite tvivel ovan, men jag luktar gott i alla fall.

FM-guru
F.d. Sisyr

"Nu ska vi se vad alla dessa kommentarer handlar om!"

...

Moderator | Testpilot
Skrivet av Sisyr:

"Nu ska vi se vad alla dessa kommentarer handlar om!"

...

https://media0.giphy.com/media/WS5zGNsRth7tPKm5y5/giphy.gif?c...

Det där hade varit min reaktion om det var riktigt tjafs, men passade det verkligen bra nu?


signatur

Testpilot & Twitter
Personbeskrivning: "Han är stygg över alla gränser" - Gustav Höglund
Personbeskrivning 2: "Man kan lita på uber" - Joakim Bennet
Det råder lite tvivel ovan, men jag luktar gott i alla fall.

Medlem
Skrivet av uberpwnage2.0:

De släpper en hotfix för att folk fortfarande spelar spelet? Igen, så tycker jag du gör det hela otroligt mycket större än det är. Faktum kvarstår att de garanterat var bered på att många skulle köpa spelet, sedan kan man givetvis aldrig vara helt säker - det går inte. Allt du skriver gällande RC-koden och patchningen är lika mycket spekulation som jag håller på med. Jag ser det inte som konstigt att de släpper en hotfix för att kunna tillgodose se som faktiskt spelar nu så de kan få så mycket feedback och testande som möjligt.

"Faktum kvarstår att de garanterat var bered på att många skulle köpa spelet": Om det är ett faktum så borde du rimligtvis ha en källa på det, annars kan vi avfärda det påståendet som rena spekulationer.

" Allt du skriver gällande RC-koden och patchningen är lika mycket spekulation som jag håller på med. Jag ser det inte som konstigt att de släpper en hotfix för att kunna tillgodose se som faktiskt spelar nu så de kan få så mycket feedback och testande som möjligt.":

Hela min tes kretsar kring det just det faktum att dom tvingas släppa en hotfix till en alpha-kod för att tillgodose folk som betalat för denna alpha-kod, och risken att den enbart släpptes för att göra kod som inte var menat som spelarbar till att bli spelbar, utan att man faktiskt löser de problem som finns. Och för femtielfte gången så har jag aldrig hävdat att det här i slutändan kommer ha en negativ inverkan utvecklingen av spelet, bara uttryckt en oro kring att det faktiskt kan ha det då dessa hotfixar fortfarande tar tid att utveckla, oavsett om dom i slutändan löst ett problem eller bara kringgått det. Det är mycket riktigt en spekulation som jag grundar på deras nuvarande situation, hur dom har valt att hantera den, mina egna mångåriga erfarenheter inom utveckling och bugghantering.

"Jag ser det inte som konstigt att de släpper en hotfix för att kunna tillgodose se som faktiskt spelar nu så de kan få så mycket feedback och testande som möjligt.": Men om min oro nu är befogad, att dom tillfälligt valt att kringgå buggar som uppstått för att tillgodose köparna, vad är då denna feedback värd?

"Igen, så tycker jag du gör det hela otroligt mycket större än det är.": Nej, det gör jag inte, och att du väljer att bearbeta kanske en tredjedel av det jag skriver samtidigt som du ignorerar ifrågasättande av det du själv skriver är inget bevis för det

Medlem
Skrivet av uberpwnage2.0:

Finns inte heller många exempel där folk säger "Vi visste att det här skulle hända". Att lägga upp sig som en underdog, och sedan tacka sina fans är en fullt möjlig anledning till att säga de faktiskt inte var redo för detta. Hur man än vrider och vänder på det står jag fast vid att de inte kunde ha varit så förvånade. Givet var DOS2 EA inte lika stor, men Larian har vuxit ordentligt i konsumenternas ögon och genom åren har DOS2 sålt väldigt, väldigt. Bara det faktum att det är BG3, en titel folk väntat på i decennier, borde ju gjort dem någorlunda mer förbereda på att det här åtminstone kan sälja bra redan vid EA-släpp.

Bevisligen har vi olika åsikter gällande situationen.

Jag har ingen direkt åsikt, jag har bara uttryckt en oro, vars faktorer jag grundligt motiverat om och om igen.

FM-guru
F.d. Sisyr
Skrivet av uberpwnage2.0:

Det där hade varit min reaktion om det var riktigt tjafs, men passade det verkligen bra nu?

Hade det varit "riktigt tjafs" hade MJ snaskat popcorn.

Moderator | Testpilot
Skrivet av Nocternity:

"Faktum kvarstår att de garanterat var bered på att många skulle köpa spelet": Om det är ett faktum så borde du rimligtvis ha en källa på det, annars kan vi avfärda det påståendet som rena spekulationer.

" Allt du skriver gällande RC-koden och patchningen är lika mycket spekulation som jag håller på med. Jag ser det inte som konstigt att de släpper en hotfix för att kunna tillgodose se som faktiskt spelar nu så de kan få så mycket feedback och testande som möjligt.":

Hela min tes kretsar kring det just det faktum att dom tvingas släppa en hotfix till en alpha-kod för att tillgodose folk som betalat för denna alpha-kod, och risken att den enbart släpptes för att göra kod som inte var menat som spelarbar till att bli spelbar, utan att man faktiskt löser de problem som finns. Och för femtielfte gången så har jag aldrig hävdat att det här i slutändan kommer ha en negativ inverkan utvecklingen av spelet, bara uttryckt en oro kring att det faktiskt kan ha det då dessa hotfixar fortfarande tar tid att utveckla, oavsett om dom i slutändan löst ett problem eller bara kringgått det. Det är mycket riktigt en spekulation som jag grundar på deras nuvarande situation, hur dom har valt att hantera den, mina egna mångåriga erfarenheter inom utveckling och bugghantering.

"Jag ser det inte som konstigt att de släpper en hotfix för att kunna tillgodose se som faktiskt spelar nu så de kan få så mycket feedback och testande som möjligt.": Men om min oro nu är befogad, att dom tillfälligt valt att kringgå buggar som uppstått för att tillgodose köparna, vad är då denna feedback värd?

"Igen, så tycker jag du gör det hela otroligt mycket större än det är.": Nej, det gör jag inte, och att du väljer att bearbeta kanske en tredjedel av det jag skriver samtidigt som du ignorerar ifrågasättande av det du själv skriver är inget bevis för det

Menar du då ett det verkligen inte var möjligt för Larian att kunna förutspå att det här skulle sälja bra? Jag har svårt att tro på det. Likt det jag skrev innan är det givetvis omöjligt att gissa exakt rätt, men att de "gissar så fel" att de blir förvånade över detta har jag fortfarande svårt att tro på. Finns inte så mycket mer att tillägga där från eget håll.

Ser inte hotfixes som något problem. De har släppt en early access-titel som de vill folk ska spela och testa. De vill givetvis att folk ska kunna testa så mycket av allt innehåll som finns vid detta släpp. Att de släpper en hotfix för att kunna fixa stora problem, så folk kan testa spelet och så att Larian kan samla ännu mer data och feedback känns bara... Normalt. Ser det absolut inte som något problem.


signatur

Testpilot & Twitter
Personbeskrivning: "Han är stygg över alla gränser" - Gustav Höglund
Personbeskrivning 2: "Man kan lita på uber" - Joakim Bennet
Det råder lite tvivel ovan, men jag luktar gott i alla fall.

Moderator | Testpilot
Skrivet av Sisyr:

Hade det varit "riktigt tjafs" hade MJ snaskat popcorn.

Fair enough. Kändes bara som en konstig reaktion till en vanlig och lugn diskussion.


signatur

Testpilot & Twitter
Personbeskrivning: "Han är stygg över alla gränser" - Gustav Höglund
Personbeskrivning 2: "Man kan lita på uber" - Joakim Bennet
Det råder lite tvivel ovan, men jag luktar gott i alla fall.

MEG
Medlem

Förstår om man blir orolig, och det finns alltid risker.
Själv är jag inte orolig, det intryck jag har (deras historia och det jag sett om personerna som jobbar i Studion) är att det är en
stabil studio som har båda fötterna på jorden, framförallt så har verkar de ha roligt och ha en bra stämning på sin arbetsplats.


signatur

Death is only the beginning

12
Skriv svar