PS5/XSX-S förboknings bekräftelse tråd

Medlem

Jag får tilldelning efter jul så jag avbeställer istället. Ingen vits med att sitta i en kö när man nog kan plocka en efter jul i någon butik. Ska köpa en handkontroll att ha till min PC dock.

FLX
Medlem
Ooops
Skrivet av dex20:

Det är väl inte konstigt? Du bokade tidigare och får den tidigare?

Nej, jag läste fel på ett år...

Medlem
Skrivet av Jaxz:

Jag får tilldelning efter jul så jag avbeställer istället. Ingen vits med att sitta i en kö när man nog kan plocka en efter jul i någon butik. Ska köpa en handkontroll att ha till min PC dock.

Vi får hoppas att fler tänker som dig så kanske man får sin konsol innan 2022 😂

Men förstår vad du menar!


signatur

Mvh,
Michael Claesson

Medlem
Skrivet av Sveakungen:

Verkar inte finnas något underskott av Xbox Series X/S, då de flesta butiker har öppet för förhandsbokningen av dem!

Verkar vara slutsålt för XSX också. Elgiganten har öppet för bokning men skriver tydligt att nästa batch kommer December 8.
Tror bara Microsoft varit tydligare med hur många som skickas ut gentemot Sony.

Dex
Medlem
Skrivet av Lirilesh:

Verkar vara slutsålt för XSX också. Elgiganten har öppet för bokning men skriver tydligt att nästa batch kommer December 8.
Tror bara Microsoft varit tydligare med hur många som skickas ut gentemot Sony.

Tror dom har varit väldigt otydliga båda två då enligt Webhallen så vet dom fortarande inte hur många dom får in av Xbox heller.

https://kundo.se/org/webhallen-sverige-kmjc/d/xbox-series-x/

Medlem

Avvaktar och som många andra säger, försöka knipa ett ex i butik om det är möjligt.
PS5 lutar det åt för min del, då jag har en dator känns det onödigt med X-Box.


signatur

| i9 10900K AllCore @5GHz | Gigabyte 3080 Vision OC @1845MHz (0.9v) | HyperX 32GB DDR4 @3600 MHz | LG 32'' @165Hz G-Sync | Samsung 970 Evo Plus M2 1TB | Asus ROG Strix Z490-F | Corsair RM750x | Noctua NH-D15 Cromax | FrDesign R7 | Soundblaster AE-5 | LG CX 65" | Nintendo Switch | PS5 Disc Ed. | Xbox SX | RetroPie| One+ CE | Amiga 500 |

Avstängd

Men är ni tio år i denna tråden eller?
Får ni vänta 2 månader extra faller himlen ner eller?
Får väl spela cyberpunk på ps4 sålänge.
Ärligt talat va det längesedan ja tyckte det va dålig grafik i spelen än mindre skillnad på versionerna.
Förbokade på webhallen i april och får inte på releasen. Lika bra. Dyrt med påde ps5 och cyberpunk collectors på samma dag..🤦

Medlem
Skrivet av Linusenen:

Och hur brukade ms hantera sina lanseringar här? Vi fick vänta ett år sist?

Spelar det någon roll om konkurrenterna varit lika dåliga tidigare? Jag kanske skall förtydliga att jag inte anser att vare sig MS eller Sony har skött sina (nordiska) lanseringar bra historiskt sett.

Givet riskerna med att inte svara upp mot efterfrågan för att ens kunna täcka de konkreta förköp som legat >6 månader innan lansering hos ÅF så kan jag inte betrakta detta som något annat än en misslyckad lansering alternativt ett medvetet försäljningsknep. Med en total avsaknad av intressanta lanseringstitlar så iklär jag mig gärna rollen som Backloggens Hjälte under återstoden av 2020.

Det ger mig också gott om tid att ta del av recensioner, rapporter om barnsjukdomar från användare etc. Första batchen är ju nästan aldrig riktigt bra. Den här lanseringen känns mer stressad från PS än från MS; båda parterna har nog tänkt mer på att hinna med novemberförsäljningen än att hinna färdigt med sina produkter innan de lanseras.

Medlem
Skrivet av dex20:

Tror dom har varit väldigt otydliga båda två då enligt Webhallen så vet dom fortarande inte hur många dom får in av Xbox heller.

https://kundo.se/org/webhallen-sverige-kmjc/d/xbox-series-x/

Du kan ha rätt. Men just Elgiganten är ju de ända som erbjuder All Access. Så tror absolut de har en tightare dialog med dom än de övriga, som te.x Webhallen.

Medlem

Bokade 6 februari från webhallen och får ingen. Surt men ändå väntat efter all tystnad.

Medlem
Skrivet av Rassa:

Men är ni tio år i denna tråden eller?
Får ni vänta 2 månader extra faller himlen ner eller?
Får väl spela cyberpunk på ps4 sålänge.
Ärligt talat va det längesedan ja tyckte det va dålig grafik i spelen än mindre skillnad på versionerna.
Förbokade på webhallen i april och får inte på releasen. Lika bra. Dyrt med påde ps5 och cyberpunk collectors på samma dag..🤦

Det kan vara bra med perspektiv, tycker du har helt rätt i att himlen inte faller ner. Förhoppningsvis

Däremot så är det väl många här som gått och sett fram emot denna release, och kanske rent av tagit ledigt eller dylikt. Jag tror att man får ha en viss förståelse för att folk blir besvikna.

Själv tänker jag köra Cyberpunk 2077 på PC med RTX 3090 👨🏻‍💻


signatur

Mvh,
Michael Claesson

Medlem

Inget innan Jul för min del (Webhallen) men slängde iväg förbokningen ganska sent i Augusti så det var väl väntat. Intresset att hoppa på nya generationen dör dock ganska fort när man inte kan köpa den tidigt så jag lär nog vänta på Pro-versionen istället.

Dex
Medlem
Skrivet av Lirilesh:

Du kan ha rätt. Men just Elgiganten är ju de ända som erbjuder All Access. Så tror absolut de har en tightare dialog med dom än de övriga, som te.x Webhallen.

Nä det är sant. Elgiganten har säkerligen fått lite mer information skulle jag tro också.

Dex
Medlem
Skrivet av induce:

Det kan vara bra med perspektiv, tycker du har helt rätt i att himlen inte faller ner. Förhoppningsvis

Däremot så är det väl många här som gått och sett fram emot denna release, och kanske rent av tagit ledigt eller dylikt. Jag tror att man får ha en viss förståelse för att folk blir besvikna.

Själv tänker jag köra Cyberpunk 2077 på PC med RTX 3090 👨🏻‍💻

Ja jag blev också väldigt besviken (får inte heller i år), men vissa överdriver lite väl mycket.

Bara kolla in vissa kommentarer på Webhallens forum.

https://kundo.se/org/webhallen-sverige-kmjc/posts/ps5/

Medlem

Bokade i maj från Webhallen. Kommer inte få PS5 innan Jul . Blir att spela cyperpunk på datorn. Är sugen köpa en PS5 iallafall innan om det går.

Medlem
Skrivet av EYEtriforce:

Ja så är det. Vilket är ett helt sjukt puckat sätt att hantera en förbokning på. Man gissar alltså att ALLA som förbokade en PS5 tidigt innan man visste om att det fanns två olika versionen alla ville ha samma version, utan att fråga dem och dela upp köerna istället...Det är ju säkerligen många i DISC kön nu som egentligen vill ha Digital och vise versa av alla vi som bokade tidigt

Misstänker det här scenariot jag med. Bokade för ett bra tag sen på MM och mailade de idag för å få klarhet i det. Får se vad de kommer fram till.

Det mest rättvisa hade ju varit om de behandlade alla ordrar i turordning efter bokningsdatum oavsett och att man helt enkelt får välja variant om båda finns tillgängliga när det blir ens egen tur.

Medlem

Siktar på RDNA2 istället, har redan handkontroll till pc


signatur

Ryzen 7 5800x | Sapphire pulse rx 7800 xt | samsung 980 pro | Ps5 pro? |

Medlem

Bokade min PS5 förra året (2019-10-22 19:59), är Black VIP kund på webhallen, och vad jag förstod av mailet, så säger dom att jag inte får maskin till release? Om någon fått bekräftat på webhallen, att ni får maskin, snälla säg när ni gjorde förbokningen, och alla detaljer.


signatur

Asus Prime B550-PLUS|AMD Ryzen 3600@4200mhz (DIY Vattenkylning)|Asus Geforce RTX 2070 Super Dual EVO|16GB CORSAIR DDR4 3200mhz|Creative SB-Z|
HP-OMEN Laptop med Core I7 8750-GTX1070-16GB ram-17" 120hz IPS|PS5 Dual Sense (ingen ps5, använder på pc)

Medlem
Skrivet av induce:

Det kan vara bra med perspektiv, tycker du har helt rätt i att himlen inte faller ner. Förhoppningsvis

Däremot så är det väl många här som gått och sett fram emot denna release, och kanske rent av tagit ledigt eller dylikt. Jag tror att man får ha en viss förståelse för att folk blir besvikna.

Själv tänker jag köra Cyberpunk 2077 på PC med RTX 3090 👨🏻‍💻

Är man korkad på den nivån så får man skylla sig själv om man inte fått bekräftat att man faktiskt får en innan man tar ledigt. Sen som andra säger, det är inte slutet på alltet. Någon gång kommer en trilla ner till de som väntar. Själv har jag fått Webhallens fruktade "efter jul" fast jag förhandsbokade december förra året. Kändes safe, jag förväntade mig nga som helst problem, men nu kommer denna info så vi får se. Jag lär hålla ögonen öppna också för förändring och så, men får jag ingen i år så fuck it. Vad ska jag göra åt det? Sitta och sura eller bara gå vidare med mitt liv?

Ingen ide att bli less på saker man inte kan förändra ändå. Får väl hoppas att man inte ser idioterna som scalpar en masse på tradera, ebay etc. för det är väl det enda som är lite av en tråkig situation egentligen. FOlk som utnyttjar andra är lite av en lägre klass medborgare.

Medlem
Skrivet av HaZe303:

Bokade min PS5 förra året (2019-10-22 19:59), är Black VIP kund på webhallen, och vad jag förstod av mailet, så säger dom att jag inte får maskin till release? Om någon fått bekräftat på webhallen, att ni får maskin, snälla säg när ni gjorde förbokningen, och alla detaljer.

Bokade min 18/4-2019 kl 09.02. Och enligt mailet så får jag preliminärt en mellan releasedagen och jul. Tror ingen fått det mer bekräftat än så.
Tror inte jag är någon VIP-kund alls

Medlem

Bokade min dagen efter prisavslöjandet, det var ju tämligen dumt Menar, jag visste ju faktiskt att jag ville ha en. Så det var mest onödigt i guess. Fick efter jul, så behåller väl denna och se om man kan jaga rätt på en under tiden. Den som väntar på något gott etc.


signatur

Videomupp

Medlem

Jag bokade PS5 2/10 2019 och fick mail från webhallen att jag antagligen inte kommer få någon konsol vid release... Trodde faktiskt att det skulle räcka att boka typ 13 månader i förväg.

Medlem
Skrivet av Anthrax:

Är man korkad på den nivån så får man skylla sig själv om man inte fått bekräftat att man faktiskt får en innan man tar ledigt. Sen som andra säger, det är inte slutet på alltet. Någon gång kommer en trilla ner till de som väntar. Själv har jag fått Webhallens fruktade "efter jul" fast jag förhandsbokade december förra året. Kändes safe, jag förväntade mig nga som helst problem, men nu kommer denna info så vi får se. Jag lär hålla ögonen öppna också för förändring och så, men får jag ingen i år så fuck it. Vad ska jag göra åt det? Sitta och sura eller bara gå vidare med mitt liv?

Ingen ide att bli less på saker man inte kan förändra ändå. Får väl hoppas att man inte ser idioterna som scalpar en masse på tradera, ebay etc. för det är väl det enda som är lite av en tråkig situation egentligen. FOlk som utnyttjar andra är lite av en lägre klass medborgare.

Ja, det här med scalping är något vi verkligen får hoppas att de försöker lösa vad det lider. Men det ska nog gå med tanke på vad de lyckas lösa med AI i övriga situationer these days

Självklart ska man inte älta sådant man inte kan påverka, men det är också viktigt att vi konsumenter säger vad vi tycker så att inte tillverkare och ÅF tror att de kan behandla sina kunder hur som helst. Huruvida folk är korkade som tar ledigt låter jag vara osagt, men det är nog farligt att dra alla över en kam. Alla som hade tagit ledigt för att åka på OS i Japan i somras, är de korkade också för att de blir besvikna eller har tagit ledigt nu när det inte blev av? Alla har vi olika saker vi ser fram emot och bara för att du tänker annorlunda behöver det inte betyda att alla andra är korkade. Hoppas du inte känner att jag provocerar dig, försöker bara sätta saker i perspektiv.


signatur

Mvh,
Michael Claesson

Medlem
Skrivet av SkogsTrollet:

Bokade min 18/4-2019 kl 09.02. Och enligt mailet så får jag preliminärt en mellan releasedagen och jul. Tror ingen fått det mer bekräftat än så.
Tror inte jag är någon VIP-kund alls

Helt galet, det var ju galet tidigt. Undrar seriöst hur få konsoler Webhallen faktiskt får. Verkar typ vara några enstaka hundra utifrån folket här.

Och snälla vänner, nästa gång ni förhandsbokar något, sikta på det större leverantörerna som Elgiganten och Media Markt, eller en mix av båda/alla tre. Det är uppenbart att dessa får betydligt fler exemplar än Webhallen och Komplett..

Medlem

Bokade min i maj i år (på Webhallen) och kommer inte få någon innan jul, vilket jag inte räknade med heller. Känner dock ingen panik för det utan kommer den under våren så klarar jag mig fint tills dess. Har man riktig tur kanske GT7 eller Horizon 2 hinner komma också


signatur

PSN: Swede_78

Medlem
Skrivet av Lirilesh:

Helt galet, det var ju galet tidigt. Undrar seriöst hur få konsoler Webhallen faktiskt får. Verkar typ vara några enstaka hundra utifrån folket här.

Och snälla vänner, nästa gång ni förhandsbokar något, sikta på det större leverantörerna som Elgiganten och Media Markt, eller en mix av båda/alla tre. Det är uppenbart att dessa får betydligt fler exemplar än Webhallen och Komplett..

Ja du har rätt att det verkar vara så , men min erfarenhet i andra köp vad gäller leverans på releasedag, kvalité och support har varit betydligt bättre på ställen som Komplett & Webhallen för min del. De har också en uppenbar fokus på tex spel och hårdvara kontra El gigante och mediamarkt. Media Markt kan jag tänka mig att det är för att det är en stor kedja utomlands snarare än en kompetent leverantör i Svea.

Medlem

Det haglar ganska många kommentarer att Sony gör en "Apple" och medvetet släpper få konsoler till konsument.
Det kan ju också vara såpass enkelt att i rent antal sålda enheter, så är inte Sverige prio 1 och därför blir tilldelade färre konsoler vid launch. Även om vi gärna konsumerar och är ett rikt land i helhet, så är vi små i jämförelse med många andra marknader och lär få åka i baksätet ett tag.

Medlem
Skrivet av heady89:

Ja du har rätt att det verkar vara så , men min erfarenhet i andra köp vad gäller leverans på releasedag, kvalité och support har varit betydligt bättre på ställen som Komplett & Webhallen för min del. De har också en uppenbar fokus på tex spel och hårdvara kontra El gigante och mediamarkt. Media Markt kan jag tänka mig att det är för att det är en stor kedja utomlands snarare än en kompetent leverantör i Svea.

Håller med! Vänder mig i stort sätt uteslutande till Webhallen när jag förhandsbokar spel och konsoler.
Dock förhandsbokade jag Last of Us 2 special edition på Mediamarkt tidigare i år, och då var det också oklart om jag skulle få ett ex till release eller alls. Ringde till Mediamarkts kundtjänst, och dom sa att jag förmodligen inte skulle få och frågade om jag skulle avboka. Lite is i magen så väntade jag, och hipp som happ så skickades min order till release.

Medlem

Bokade i januari i år och får ingen till release utan får vänta till efter jul(Webhallen). Ah well, barn nummer två är beräknat i november så den lilla speltid man har kommer nog läggas på Cyberpunk. Det hinner jag förhoppningsvis klara ut innan året är slut och PS5:an kommer in i lager Den som väntar på något gott!

Medlem
Skrivet av heady89:

Ja du har rätt att det verkar vara så , men min erfarenhet i andra köp vad gäller leverans på releasedag, kvalité och support har varit betydligt bättre på ställen som Komplett & Webhallen för min del. De har också en uppenbar fokus på tex spel och hårdvara kontra El gigante och mediamarkt. Media Markt kan jag tänka mig att det är för att det är en stor kedja utomlands snarare än en kompetent leverantör i Svea.

Du har absolut helt rätt i det du skriver. Webhallen/Komplett är kunniga och har en personal som förstår sig mer på mig och dig, än vad te.x Elgiganten och Media Markt har.

Men som du skriver, Sony/MS går nog inte på något sådant när de exporterar hit deras konsoler. Utan då är det omsättning/kunder hos butiken som är mer relevant, samt även hur många butiker som finns runt om i landet som får de att avgöra antal konsoler per ÅF.

Skriv svar