CD Projekt Red-anställd menar att vissa vill utmåla studion som ondskefull då "det passar deras story"

Medlem
Skrivet av Rafner:

Ja det finns en sådan naiv och verklighetsfrånvänd bild av crunch och det irriterar mig när främst vänsterlutande kritiker och journalister inom spelvärlden utnyttjar den här nidbilden för att driva sitt narrativ. Crunch finns i ALLA branscher. Jag jobbar inom industrin här i Sverige, crunch för oss är när ett transportband går sönder och vi måste byta ut det fort som attan för att inte sinka hela produktionskedjan. Folk behöver då jobba över. Crunch är när en tidning ska vara färdig för tryck inom ett par dagar och man måste jobba arslet av sig för att få den färdig. Crunch är när en catering-firma har fått en stor order som måste bli klar inom kort varsel. Crunch är när FZ måste kavla upp ärmarna för att E3 eller dylikt är i farten. Crunch finns överallt och det är ofrånkomligt. Det är få (inga?) branscher som tillåter en fullständigt uniform arbetsbörda året runt.

Problemet i spelbranschen är inte crunch, problemet är när anställda inte får tillräcklig ersättning för sitt arbete eller när crunch blir det nya normala. Men att CD Project måste cruncha i en vecka eller två inför spelsläpp är FULLSTÄNDIGT NORMALT.

För det första är det inte nödvändigt att göra politik av crunch. För det andra, du säger att du jobbar inom industri i Sverige, och ska förklara för oss vad problemet i spelbranschen är. Okej, visst. Helt relevant och logiskt.

Hur som haver...

Jag har gått igenom det här med så många nu, så många gånger, och inser att det är hopplöst, men jag ska göra ett till försök.

Ett par veckor med övertid är inte crunch. När ett transportband på jobbet ditt går sönder är det inte den slags crunch vi snackar om i detta sammanhang. När vi snackar om fenomenet problematisk crunch i spelindustrin handlar det om flera månader med 10-16 timmars arbetetsdagar 6-7 dagar i veckan, med nära och kära som efter en stund försvinner ur bilden til följd.

Som jag tidigare har sagt har jag själv gått genom detta för många år sedan när jag jobbade i England som spelutvecklare. Vi snackar inte alltid om beordring, utan uppmuntran om att inte svika "teamet" och hints om att det alltid finns folk som står i kö att ta jobbet ditt, och andra snarlika manipulativa trix. Vi snackar om beställning av mat till kontoret för att hålla folk där. Ofta osund mat bestående av pizza, hamburgare, indisk mat. Mat packat med socker och snabba kolhydrater. Det är inte ovanligt att folk går upp 10-20 kg under en crunchperiod på grund av inaktivitet, dålig mat, och att de helt enkelt inte har tid och energi att stoppa in någon slags aktivitet i en vardag helt prägad av arbetet.

Under den crunch som vi snackar om så är inte ekonomisk ersättning en bra kompensation. Visst är det nice, men pengar kan inte reparera mycket av den skada som crunch skapar.

Du kanske tror att det bara är att säga upp sig, och byta jobb. Jovisst, en del kan göra det om deras färdigheter och situation tillåter det, men vi har också de som flyttat närmare jobbet, köpt hus, precis fått sig en baby, eller har barn som lagt ner rötter i samhället. Då är det plötsligt inte lika lätt.

Möjligtvis är jag en vänsterlutande snöflinga med lite för mycket empati, men din totala avsaknad av just empati, kryddat med en uppenbarlig brist på kunskap om det du snackar om i det här ämnet drar mig extremt mothårs. Rent sagt traditionell rappakalja.

Tack för mig.

Medlem

Samtidigt i andra delar av världen, typ Kina där det är standard att jobba 7 dagar i veckan, 10-14 timmar om dagen, vara ledig någon enstaka dag i månaden.
Sen hos oss, vi bara skriker av smärta när man förväntas arbeta 2 timmar övertid under en vecka.

Jag har familjemedlemmar som jobbar arslet av sig i vården, innan corona till och med. Vad får de? En tårta!

Medlem
Skrivet av Sapiens:

Bara för tha luls bytte jag ut crunch med arbetsläger och ryska till det lite för att se hur det skulle se ut...

Hahahahaha. Briljant 🤣🤣

Medlem

Här är boven uttrycket "crunch" som har börjat överanvändas. Har från start sagt att detta inte alls låter som crunch i mina öron, utan snarare övertid i en kort period.

Pansarknekt

Jobba hårt kallas det på mitt jobb. Riktigt coolt är det.


signatur

Ooooh the drama!

Medlem

Beror ju helt på hur man lägger upp det:

1. Tjena slavar, nu MÅSTE ni cruncha till release annars får ni alla sparken era as!

2. Teamet hur taggade är ni på att släppa Cyberpunk innan datum XXXX ? Vad säger ni ska vi dra en crunch för att hinna släppa spelet 100% färdigt och buggfritt till release ? hörde jag ett hell yes! PS ni får självklart lite bonus och andra gosaker

Medlem
Skrivet av Vileoxe:

Långa dagar och helger är väl inte direkt unikt i spelbranschen, vården har nog ännu sämre när det kommer till övertid och långa dagar.

Men jösses, man kan inte jämföra olika brancher (eller länder) sådär...

Jag jobbade pass på 11h, 6 dagar i veckan på restaurang och fick betalt för varje timme.
Det är inte samma sak som att ett företag beordrar dig att jobba 11h per dag, 6 dagar i veckan på en lön för 40h / vecka med alternativet att få sparken.

Som jag nämnde ovan har CDPR en historia av väldigt "dålig" crunch, därav att folk reagerade med skepsis till deras uttalande.

Medlem
Skrivet av Dudinkalv:

Här är boven uttrycket "crunch" som har börjat överanvändas. Har från start sagt att detta inte alls låter som crunch i mina öron, utan snarare övertid i en kort period.

Håller med. Problemet är att vi ofta tar in "låneord" från andra språk, oftast engelska. Sedan blir det upp till alla att översätta det till vårt språk. Hur det funkar med polska är nog också svårt att riktigt greppa.
Så det hjälper nog inte hur mycket vi tjatar om vad crunch innebär när ingen är 100% säker på en exakt rätt betydelse i t ex svenskan. Plus alla kulturskillnader vad det gäller "normal" arbetstid , övertid, obetald övertid, betald övertid osv......
Nu lär väl det här nyordet kallas Cruncha vid det här laget och alla har naturligtvis rätt att tolka betydelsen. Exakt vad som sker i denna tråden. Ett mycket vanligt fenomen när det dyker upp nya ord i språket.
Ta inte fram storsläggan d v s "Svenska akademins ordlista". Dit kommer orden som används flitigt i svenska språket. Även de nyare förr eller senare. Men det är egentligen inget facit utan bara en tolkning av vad orden oftast används i för sammanhang och ungefärlig tolkning.

"Avgörande moment" var en översättning som jag " googlade" fram. Förutom knastrande och knarrande naturligtvis. Men detta är ju bara tolkningar det med.

Medlem
Skrivet av rudeboystig:

Men jösses, man kan inte jämföra olika brancher (eller länder) sådär...

Jag jobbade pass på 11h, 6 dagar i veckan på restaurang och fick betalt för varje timme.
Det är inte samma sak som att ett företag beordrar dig att jobba 11h per dag, 6 dagar i veckan på en lön för 40h / vecka med alternativet att få sparken.

Som jag nämnde ovan har CDPR en historia av väldigt "dålig" crunch, därav att folk reagerade med skepsis till deras uttalande.

Jag är inte så insatt så har missat att dom har en historia av väldigt dålig crunch, har du något att hänvisa till så jag kan läsa mer om det?

Medlem
Skrivet av Vercadi:

Jag är inte så insatt så har missat att dom har en historia av väldigt dålig crunch, har du något att hänvisa till så jag kan läsa mer om det?

Bara att google The Witcher 3 crunch så kommer det upp massor.
Men sedan dess har de gått ut och sagt att de gjorde fel och bett om ursäkt.
Denna "crunchen" verkar inte ens vara i närheten av den inför TW3, men folk glömmer inte, på gott och ont.

Medlem
Skrivet av Vercadi:

Jag är inte så insatt så har missat att dom har en historia av väldigt dålig crunch, har du något att hänvisa till så jag kan läsa mer om det?

Mest personliga anekdoter från kollegor som jobbar där, men en snabb googling ger ett antal exempel (om du ta bort nyheter från de senaste dagarna), t.ex:
https://www.reddit.com/r/JimSterling/comments/7tsy9o/43_cd_pr...
https://www.reddit.com/r/Games/comments/7bumve/ex_cd_projekt_...

Som flera andra påpekat här, i spelbranchen är crunch inget nytt och inget främmande. Dock är det något som skall försöka undvikas och ju mer branchen växer upp, desto bättre blir det.
EA, Ubisoft och många andra studios har aktivt jobbat mot en bättre arbetskultur och work-life-balance, men det finns tyvärr fortfarande de som utnyttjar sina anställda och låter de jobba tills de går in i väggen.

Just spelbranchen drivs väldigt mycket av passion, vilket gör att många "vill" ge sitt yttersta för att spelet de jobbar på ska bli bra. Det är inget man måste ändra, men det är skillnad att som företag be folk att jobba extra (med ersättning) eller beordra det, utan tanke på deras välbeffinande.

Medlem

Jag jobbar inte själv i spelbranschen så kan inte kommentera just den men jag jobbar i en bransch (stora inrastruktur projekt) med hårda deadlines och stora konsekvenser om dessa inte respekteras. Det har länge varit ett problem främst hos tjänstesäljande företag att man förhandlat bort övertidsersättning mot mer semester/del av vinst etcetera. Detta främst för att motverka ekonomiska incitament att jobba över. Det är inte kul att sitta i stora projekt där du redan jobbar dina 4-8 h extra per vecka för att hinna med det dagliga jobbet för att sedan vid slutleverans behöva lägga till 8 timmar till för att hinna med. Det är oftast denna ”crunch” som gör att bägaren rinner över för många och tyvärr är det så att det är ofta de unga/nya i branschen som går åt när detta sker, de erfarna har många gånger lärt sig att hantera detta eller inte har något kvar att bevisa. Att jämföra det med situationer som inte går att planera för, såsom driftstopp, eller situationer där endast en liten grupp är ansvariga (typ journalist, små utgivare) är bara löjligt. Jag tycker inte att man ska höja något företag till skyarna så pass högt så att de blir oanstaliga. CDPR är ett företag som alla andra och de förekommer förmodligen där både bra och dåliga arbetsförhållanden för de anställda.

Medlem

Enligt Liana på Game informer så hade CDPR ett möte om de skulle senarelägga releasen ytterligare en gång, eller om de skulle ha en 6:dagars crunch. Majoriteten utav de anställda röstade för att hålla fast vid den 19:e november och gå in i crunch.
https://www.youtube.com/watch?v=DwqCBCj9TVk&t=3457s

Personligen tar jag alltid sånt här med en nypa salt, oavsett vem det kommer ifrån. Men Jason är väl rätt känd för att förstora upp allting och ta saker ur sitt sammanhang för att få en massa klick.

12
Skriv svar