Michel Ancel anklagas för att ha misskött Beyond Good and Evil 2-utvecklingen

Robot
Michel Ancel anklagas för att ha misskött Beyond Good and Evil 2-utvecklingen

Flera källor vittnar om en ogästvänlig arbetsmiljö och dåligt ledarskap.

#Beyond-good-and-evil-2, #Ubisoft


Medlem

Låter som den klassiska narcissisten. Allt är andras fel. Uppenbart att han fick sparken men att de gav honom chansen att lämna spelvärlden bakom sig med värdigheten i behåll. Frågan är om han förtjänade den chansen?


signatur

Vi offrar allt
Slaktar tusenfalt
Våra liv slits i stycken
Bevittna de sista dödsrycken

Medlem

Med tanke på ubisoft vidriga arbetsförhållanden skulle det inte förvåna mig om vittnesmålen stämmer.

Medlem
Skrivet av Necroluster:

Låter som den klassiska narcissisten. Allt är andras fel. Uppenbart att han fick sparken men att de gav honom chansen att lämna spelvärlden bakom sig med värdigheten i behåll. Frågan är om han förtjänade den chansen?

Jo, låter ju tyvärr lite så, just den där "det är några som var ute efter att förstöra för mig! och projekten!" brukar oftast kunna översättas till att man varit helt jäkla omöjlig att jobba med.

Medlem

Michel Ancel är, i likhet med både Hideo Kojima och Peter Molyneux, visionärer som sätter upplevelsen före den ekonomiska avkastningen. När ingenting, vare sig budgetar eller avvikande idéer från andra parter, får komma ivägen för visionen brukar hybrisen komma krypande. Det skär sig naturligtvis när deras storslagna visioner kostar mer än vad aktieägarna och bolagsledningen tycker det smakar, vilket till slut allt som oftast leder till att de "frivilligt får lämna".

I just det här fallet kanske ett svinaktigt beteende också har varit en bidragande orsak till avgången, men att jobba med ett spel i ett decennium och skrota saker som folk har jobbat länge med och som har kostat en massa pengar lär inte ha hjälpt den gode Ancel.


signatur

Kunskapsförmedlare.

FM-guru
F.d. Sisyr
Skrivet av Necroluster:

Låter som den klassiska narcissisten. Allt är andras fel. Uppenbart att han fick sparken men att de gav honom chansen att lämna spelvärlden bakom sig med värdigheten i behåll. Frågan är om han förtjänade den chansen?

Känns som att du är rätt snabb på att döma honom, eller? Vi har ju ingen aning om hur väl anklagelserna överensstämmer med verkligheten.

Medlem
Skrivet av lampis:

Michel Ancel är, i likhet med både Hideo Kojima och Peter Molyneux, visionärer som sätter upplevelsen före den ekonomiska avkastningen. När ingenting, vare sig budgetar eller avvikande idéer från andra parter, får komma ivägen för visionen brukar hybrisen komma krypande. Det skär sig naturligtvis när deras storslagna visioner kostar mer än vad aktieägarna och bolagsledningen tycker det smakar, vilket till slut allt som oftast leder till att de "frivilligt får lämna".

I just det här fallet kanske ett svinaktigt beteende också har varit en bidragande orsak tillavgången, men att jobba med ett spel i ett decennium och skrota saker som folk har jobbat länge med och som har kostat en massa pengar lär inte ha hjälpt den gode Ancel.

Du beskriver, i grova drag, hur spelbranschen delvis sett ut i mångas synvinkel. Ta bara en sån sak som att skrota saker som arbetats på i månader så är det något som återkommit i intervjuer angående Shigeru Miyamoto's olika projekt från förr. Det behöver verkligen inte vara något enbart negativt, även folk som Aonuma och Koizumi har uttryckt mer eller mindre frustration när det gällde liknande saker med olika Zelda och Mario projekt eller hur de fick smyga in saker bakom hans rygg. Har inga som helst problem med att tro på vad den personen eller personerna säger angående Beyond Good and Evil 2 arbetet när det leddes av Ancel men säger bara att det nog inte är något ovanligt eller att det nödvändigtvis var något som gjorde att "aktieägarna" gjorde så att han fick lämna arbetet. Hade nog mer att göra med hur spelbranschens förhållningssätt och anställdas arbetsförhållanden ifrågasatts mer och mer de senaste åren. Bara en sådan sak som att han utreddes för hans arbetssätt (eller vad det nu var) har nog mer att göra med varför han valde att lämna just nu. Tror inte att det var någon jätteskillnad på hur han jobbade med första Beyond Good and Evil eller för den delen alla Rayman spel gentemot detta projektet?

Medlem

Många som har som yrke att skapa artistiska verk tenderar att brinna lite väl mycket för sitt yrke och hamnar därför lätt i fällan att bli perfektionister. Det leder förvisso oftast till bra slutresultat men tyvärr också väldigt påfrestande arbetsmiljö för deras medarbetare. Sen finns det ju givetvis olika grader i helvetet.

Att skrota tidigare arbete är nog ganska vanligt inom just spelutveckling, i alla fall i viss mån. Oavsett hur noga man planerar och skapar prototyper så är det svårt att i förväg helt kunna föreställa sig hur slutresultatet blir. Det är givetvis frustrerande att se sitt hårda slit kasseras men det är ju främst dom som betalar lönerna som blir drabbade då utvecklingstiden förlängs. Det gäller att veta var gränsen går.

Att både kasta ur sig beröm och förödmjukelser låter som något som en person under alltför stark press kan göra. Förståeligt men oförlåtligt i längden för någon som är projektledare.

Medlem

Minns att han grät när han utannonserade att bg&e2 var på gång igen och tackade på Yves så himla mycket osv...

Känns konstigt att samma människa ska tacka för sig bara för att 'vafan, börjar bli dags!' före samma projekt är klart.

Jag ger Michel the benefit of doubt då det inte är ovanligt med myteri osv i leden i spelutveckling när folk drar åt olika håll... Att skrota flera månaders arbete kan ju vara rimligt om man ansér att det inte funkade och är fel riktning.

Gissningsvis tycker olika människor i teamet att spelet ska vara olika saker.


signatur

subterranean homesick alien

Medlem

det här låter mer som företags politik och hur ledningen uppför sig. Behöver inte vara spelbranchen i sig. Det händer överallt, i vilket genre du vill. Är själv konstnär, och man lär sig mer eller mindre även av andras misstag. Den mänskliga faktorn måste alltid tas upp först, vare sig du är en concept artist, eller gruppchef för attackdykare. Just att detta hände, kan ju ha många anledningar. Människor före profit borde vara mottot.


signatur

“A painter should begin every canvas with a wash of black, because all things in nature are dark except where exposed by the light.”
― Leonardo da Vinci

Medlem

Om det inte stämde, dvs om det nu var några fåtal som vill förgöra honom och projektet, så kan man tycka att det finns ett gäng andra anställda som kan gå ut och tillbakavisa påståendena.

Medlem
Skrivet av lampis:

Michel Ancel är, i likhet med både Hideo Kojima och Peter Molyneux, visionärer som sätter upplevelsen före den ekonomiska avkastningen. När ingenting, vare sig budgetar eller avvikande idéer från andra parter, får komma ivägen för visionen brukar hybrisen komma krypande. Det skär sig naturligtvis när deras storslagna visioner kostar mer än vad aktieägarna och bolagsledningen tycker det smakar, vilket till slut allt som oftast leder till att de "frivilligt får lämna".

I just det här fallet kanske ett svinaktigt beteende också har varit en bidragande orsak till avgången, men att jobba med ett spel i ett decennium och skrota saker som folk har jobbat länge med och som har kostat en massa pengar lär inte ha hjälpt den gode Ancel.

Efter att ha jobbat 1 1/2 år på ett spel som lanserades nu i september med en liknande (enligt källan) person som chef kan jag förstå anställdas frustration och ryktena känns väldigt realistiska.
Är något dåligt eller man upptäcker att ett system inte funkar som man tänkt sig kan saker självklart skrotas. Alla vill göra ett bra spel. Det är därför man skapar prototyper innan man börjar fullskalig produktion.

När chefen helt plötsligt bestämmer sig för att ändra på scener vår lead animatör jobbat på i över ett år, som har blivit godkända flertal gånger av honom själv och han samtidigt gör stora nybörjar fel (komposition osv) som resulterar i något som är sämre blir stämningen såklart sur. Många har ju en viss professionell stolthet.

Ännu värre blir knock off effekten av dessa ändringar, du ändrar något där, vilket skapar en kedjereaktion av saker som nu måste fixas. Men chefen har redan glatt trallat vidare och är redan igång med att implementera ett helt nytt system för han hade en sån cool idé igår kväll. Vart det systemet ska få plats är det ingen som vet.

Föreställ er nu någon som gör detta med allt. Animationer, spelmekaniker, ljud, ljus osv. Antagligen är det inte på denna nivå hos ubisoft då det finns folk som sätter stop.

Sen hade jag stora problem med det konstanta "ljugandet", galna överdrifter och bortförklaringar till publishern och andra investerare.
När det kommer till kritan och milstolpar konstant missas. Då är det helt plötsligt okey att börja slänga anställda framför bussen.
- Han pajade det, han är inkompetent, det är bara jag som jobbar helger osv.

Visst det är grymt att du är visionär och har tokiga idéer men dom måste också vara tekniskt möjliga, ha någon slags struktur för i slutändan ska en produkt levereras.

Men det största problemet enligt mig är att dina anställda blir likgiltiga.
Varför skapa något fint om det med största sannolikhet kommer ändras en massa gånger utan att du blir tillfrågad.

Nä fy fan för att jobba för en sån person igen.

Medlem
Skrivet av Sisyr:

Känns som att du är rätt snabb på att döma honom, eller? Vi har ju ingen aning om hur väl anklagelserna överensstämmer med verkligheten.

Du har helt missat hela karusellen kring Ubisoft eller? De har uppenbarligen bara anställt sociopater, psykopater och narcissister till chefspositioner på Ubisoft de senaste 10 åren, chansen att han inte är skyldig till "anklagelserna" är obefintliga.

Medlem

Förvånade från ett företag som verkar ha ansträngt sig för att anställa våldtäktsmän och annat drägg till chefspositioner, colour me surprised.

FM-guru
F.d. Sisyr
Skrivet av kaealy:

Du har helt missat hela karusellen kring Ubisoft eller? De har uppenbarligen bara anställt sociopater, psykopater och narcissister till chefspositioner på Ubisoft de senaste 10 åren, chansen att han inte är skyldig till "anklagelserna" är obefintliga.

Associationsskuld gäspar jag åt.

Medlem
Skrivet av Sisyr:

Associationsskuld gäspar jag åt.

Så att han plötsligt slutar när massa andra får kicken och blir borttvingade samt att CEO på Ubisoft själv har erkänt problemen genom hela företaget är inte bevis nog. Antar att du vill ha filmer från övervakningskamerorna för att tro på det. Låter som du kanske ska söka jobb på Ubisoft, du skulle nog passa i en chefsposition där. 😂

FM-guru
F.d. Sisyr
Skrivet av kaealy:

Så att han plötsligt slutar när massa andra får kicken och blir borttvingade samt att CEO på Ubisoft själv har erkänt problemen genom hela företaget är inte bevis nog. Antar att du vill ha filmer från övervakningskamerorna för att tro på det. Låter som du kanske ska söka jobb på Ubisoft, du skulle nog passa i en chefsposition där. 😂

Att Lasses kollegor Kalle, Lisa och Frank har gjort fel är inte ett bevis på att Lasse också är dum i huvudet, nej. Associationsskuld, som sagt. Det är ett argumentationsfel och inte ett argument.

Att jag bör passa in bland "sociopater, psykopater och narcissister" - samt givetvis "våldtäktsmän och annat drägg" - för att jag pekade ut ditt argumentationsfel är för övrigt (utöver att vara ytterligare ett argumentationsfel) en spännande slutsats. Utveckla gärna resonemanget.

Medlem

Ett av få spel jag verkligen hoppas ska bli så bra det kan bli... Hoppas verkligen dem kan ta upp rodret och köra vidare, ett spel jag verkligen ser fram i mot

Medlem
Skrivet av Anton Q:

då det inte är ovanligt med myteri osv i leden i spelutveckling när folk drar åt olika håll...

Jag skulle säga att det är extremt ovanligt, speciellt sett till hur många som jobbar med spel och hur många spel som kommer ut.

Eller du kanske menade att vissa inte placerar props eller ritar exakt så som art directorn vill? =D


signatur

Too real to be a dream, too painful to be a nightmare.

Medlem
Skrivet av Hipshot:

Jag skulle säga att det är extremt ovanligt, speciellt sett till hur många som jobbar med spel och hur många spel som kommer ut.

Eller du kanske menade att vissa inte placerar props eller ritar exakt så som art directorn vill? =D

Att folk på teamet finner själ att kritisera/ogillar den kreativa ledningens approach och sätt betyder ju inte att ett spel inte kommer ut.

Hade det varit så, att det innebar att dom inte kom ut.. Då hade det nog varit väldigt vanligt att spel som påbörjas inte kommer ut.


signatur

subterranean homesick alien

1
Skriv svar