Sega sugna på Dreamcast Mini

Robot
Sega sugna på Dreamcast Mini

"Om vi är tvungna att nämna namn, så..."

#dreamcast, #dreamcast-mini, #sega


Medlem

Jag bokstavligen drömde om en Dreamcast, men hade aldrig råd som 13 åring. Jag skulle köpa den direkt om den kom i miniformat!

Medlem

Jag har fortfarande kvar min dreamcast som jag fick i julklapp! En av mina absoluta favoriter och hade köpt en mini på direkten.

Medlem

Har inte brytt mig om minikonsollerna men en dreamcast vore svårt att låta bli.


signatur

Gör inte idag vad du kan skjuta upp även imorgon.

Medlem

Och släpp Game Gear Micro i Europa när ni ändå håller på. Den är ytterst opraktisk, men vill ha en ändå.

Medlem

Dreamcast var ruggigt bra. Hade en med en hög spel tills en vattenläcka förra året.
Powerstone i multiplayer, shenmue, listan på bra spel kan göras lång.
Enda mini som jag skulle köpa

Medlem

Av alla Mini konsoler som har kommit och inte gjort det som företagen hade hoppats på. Är Dreamcast Mini den enda som skulle bli succé och faktiskt spelas på. Med en liten hårddisk som man kan köpa andra spel till plus ethernet port för online multiplayer eller bara shop. Succé Sega. Varsågod den är eran.

Medlem

Ungifär lika hett som tjock-Steffes Gizmondo.. Snark

Medlem

Försvann inte sega pga deras spel va kass? Jag och min bror körde nintendo och ibland önskade man att man hade PlayStation men aldrig en sega konsol när man spelade hos kompisar.

Medlem
Skrivet av Lilagröt:

Försvann inte sega pga deras spel va kass? Jag och min bror körde nintendo och ibland önskade man att man hade PlayStation men aldrig en sega konsol när man spelade hos kompisar.

Nja, många av spelen till Segas konsoler höll överlag mycket god kvalité, och till Dreamcast var det verkligen inte ett undantag. Där släpptes guldkorn efter guldkorn.

Om jag inte minns fel så blev det lite tokigt med alla tillbehör i form av hårdvaruuppgraderingar som släpptes till Segas tidigare konsoler och snabb lansering av ny konsol som till viss del gjorde att folk fick lite kalla fötter för de redan slängt en massa pengar på Sega OCH såklart att PS2 väntade runt hörnet. Det blev dödsstöten för Sega, tyvärr... Säkert en massa andra faktorer som spelade in också.

It's not a lake, it's an ocean

Som Sega- och Dreamcast-samlare skulle jag nästan kissa på mig om de släppte en Dreamcast Mini.


signatur

Fria tankar om spel: www.frispel.net

It's not a lake, it's an ocean
Skrivet av Lilagröt:

Försvann inte sega pga deras spel va kass? Jag och min bror körde nintendo och ibland önskade man att man hade PlayStation men aldrig en sega konsol när man spelade hos kompisar.

Sega har nog aldrig pumpat ut fler innovativa och fantastiska spel som under Dreamcasts korta men intensiva år på marknaden. Även på tillbehörssidan hände massor - rörelsekänsliga kontrollen, webbkamera, karaoketillbehör. Allt före Sony och Nintendo. Att tävla mot den hypade PS2 var dock dödsdömt, och efter Saturn hade Sega inte den stridskassa de hade behövt för att överleva slaget.

Attityden hade de dock kvar.


signatur

Fria tankar om spel: www.frispel.net

Inaktiv

Dreamcast är den enda enhet jag skulle sponsra en mini version av. Finns verkligen en hel drös med bra spel till den. Min favoritenhet all times. På goda grunder dessutom.

Medlem
Skrivet av Lilagröt:

Försvann inte sega pga deras spel va kass? Jag och min bror körde nintendo och ibland önskade man att man hade PlayStation men aldrig en sega konsol när man spelade hos kompisar.

Eken v.2

It's not a lake, it's an ocean
Skrivet av anon_176162:

Dreamcast är den enda enhet jag skulle sponsra en mini version av. Finns verkligen en hel drös med bra spel till den. Min favoritenhet all times. På goda grunder dessutom.

Om den blir verklighet blir det ju oerhört spännande att se vilka spel de väljer ut. Det tråkiga är att vissa spel inte skulle fungera på en minikonsol. Som det mästerliga Samba de Amigo, exempelvis. Nu har jag det här hemma ändå och kan plocka fram maracasen när som helst. Men ändå. Det förtjänar att upplevas av fler.


signatur

Fria tankar om spel: www.frispel.net

Medlem

Skies of Arcadia får gärna ingå

Medlem

Tänkte skippa alla mini konsoler pga platsbrist men köpte en beg Mini Snes i somras och släpps en mini Saturn eller Dreamcast så blir det absolut en av dessa också.

Inaktiv

SG-1000 var väl den som var före Master System?
Då skulle jag hellre köpa en SMS.

Men en Dreamcast vore ju häftigt annars med

Inaktiv
Skrivet av Ruffles:

Om den blir verklighet blir det ju oerhört spännande att se vilka spel de väljer ut. Det tråkiga är att vissa spel inte skulle fungera på en minikonsol. Som det mästerliga Samba de Amigo, exempelvis. Nu har jag det här hemma ändå och kan plocka fram maracasen när som helst. Men ändå. Det förtjänar att upplevas av fler.

Jo, skulle vara/kommer att vara intressant vad dom lägger för spel på den. Hade aldrig Samba men däremot House of the dead spelade jag mycket, är ju ett till spel som inte skulle funka på minikonsoll.
Hade lagt en röst på Crazy taxi om inte annat.

Inaktiv

Nintendo får se till att komma med en Nintendo 64 efter Game & Watch annars kanske Sega hinner återsläppa alla sina gamla konsoler innan Nintendo känner att det är tid att satsa på Nintendo 64 igen

It's not a lake, it's an ocean
Skrivet av anon_176162:

Jo, skulle vara/kommer att vara intressant vad dom lägger för spel på den. Hade aldrig Samba men däremot House of the dead spelade jag mycket, är ju ett till spel som inte skulle funka på minikonsoll.
Hade lagt en röst på Crazy taxi om inte annat.

Crazy Taxi och Sega Rally 2 är nog lågoddsare. Liksom Sonic Adventure 1-2. Förhoppningsvis blir det inga problem att få med Capcom på tåget för Power Stone och Resident Evil Code: Veronica. Roliga arkadspel som 18 Wheeler: American Pro Trucker och lite mindre kända titlar som Super Magnetic Neo vore också kul att se.


signatur

Fria tankar om spel: www.frispel.net

Medlem
Skrivet av Lilagröt:

Försvann inte sega pga deras spel va kass? Jag och min bror körde nintendo och ibland önskade man att man hade PlayStation men aldrig en sega konsol när man spelade hos kompisar.

Sega föll för dem gjorde en galen sak. På typ 3 år släppte dem 3 st olika konsoler. Därav den sist nämnda var ju Dreamcast. Sega CD, Sega Saturn och Sega Dreamcast. Har jag för mig. Går efter minnet.

Inaktiv
Skrivet av Ruffles:

Crazy Taxi och Sega Rally 2 är nog lågoddsare. Liksom Sonic Adventure 1-2. Förhoppningsvis blir det inga problem att få med Capcom på tåget för Power Stone och Resident Evil Code: Veronica. Roliga arkadspel som 18 Wheeler: American Pro Trucker och lite mindre kända titlar som Super Magnetic Neo vore också kul att se.

Capcom hade varit sjysst att få med. Dom hade ju en bra period där vid DC. Mindre titlar som dom inte tjänar pengar på hade personligen varit bra. Dom flesta stora har man liggandes hemma fortfarande.
Phantasy star online var en personlig favorit, titeln jag håller högst på DC men den är ju bara att glömma.

Medlem
Skrivet av Gangztra:

Nja, många av spelen till Segas konsoler höll överlag mycket god kvalité, och till Dreamcast var det verkligen inte ett undantag. Där släpptes guldkorn efter guldkorn.

Om jag inte minns fel så blev det lite tokigt med alla tillbehör i form av hårdvaruuppgraderingar som släpptes till Segas tidigare konsoler och snabb lansering av ny konsol som till viss del gjorde att folk fick lite kalla fötter för de redan slängt en massa pengar på Sega OCH såklart att PS2 väntade runt hörnet. Det blev dödsstöten för Sega, tyvärr... Säkert en massa andra faktorer som spelade in också.

Ok jag uppfattade de mest som stressiga arkadspel med timers osv. Men spelade sega som hos vänner hemma hade vi nintendo så har väl inte kört de bra spelen. Och det blir väl så att man vill gilla det man själv har.

Medlem
Skrivet av Ruffles:

Sega har nog aldrig pumpat ut fler innovativa och fantastiska spel som under Dreamcasts korta men intensiva år på marknaden. Även på tillbehörssidan hände massor - rörelsekänsliga kontrollen, webbkamera, karaoketillbehör. Allt före Sony och Nintendo. Att tävla mot den hypade PS2 var dock dödsdömt, och efter Saturn hade Sega inte den stridskassa de hade behövt för att överleva slaget.

Attityden hade de dock kvar.

https://i.imgur.com/mYSi0Ur.png

påstod inte att de inte var innovativa, och de hade säkert bra hårdvara. Jag uppskattade aldrig deras spel bara. Men det är som sagt bara baserat på vad ja har kört hos vänner.

Skrivet av Freeman79a:

Sega föll för dem gjorde en galen sak. På typ 3 år släppte dem 3 st olika konsoler. Därav den sist nämnda var ju Dreamcast. Sega CD, Sega Saturn och Sega Dreamcast. Har jag för mig. Går efter minnet.

Okej dålig planering/ledning låter som förklaringen till deras fall.

Skriv gärna ner några sega spel som man inte bör ha missat så ska jag kika på dom. Gärna sådana som är spel värda även utan nostalgiska minnen knutna till dom.

Medlem
Skrivet av Freeman79a:

Sega föll för dem gjorde en galen sak. På typ 3 år släppte dem 3 st olika konsoler. Därav den sist nämnda var ju Dreamcast. Sega CD, Sega Saturn och Sega Dreamcast. Har jag för mig. Går efter minnet.

Det gjordes tyvärr en del strategiska misstag och när Dreamcast släpptes så var det försent även om konsolen på många sätt var före sin tid.

Se https://www.theguardian.com/technology/2015/may/14/sega-satur...

Medlem

Dreamcast är min favoritkonsol med det allra bästa spelutbudet efter SNES och möjligtvis PS1. Shenmue, Soul Calibur, Power Stone, Resident Evil Code Veronica, Virtua Tennis, Dead or Alive 2 och Sonic Adventure är endast sju av mååånga många fler högpoängare. Dreamcast har AAA-titlar inom alla kategorier.

Medlem
Skrivet av Lauchen:

Tänkte skippa alla mini konsoler pga platsbrist men köpte en beg Mini Snes i somras och släpps en mini Saturn eller Dreamcast så blir det absolut en av dessa också.

Jag skippade också alla minis. Kör allehanda klassiska compilations på Switch istället.

Det vore dock så fantastiskt med en Mini Saturn. Synd att Saturn verkar så krånglig att emulera bara.. eller så har någon lyckats knäcka den nöten. Isf håller jag tummarna 😁

Medlem
Skrivet av Lilagröt:

påstod inte att de inte var innovativa, och de hade säkert bra hårdvara. Jag uppskattade aldrig deras spel bara. Men det är som sagt bara baserat på vad ja har kört hos vänner.

Okej dålig planering/ledning låter som förklaringen till deras fall.

Skriv gärna ner några sega spel som man inte bör ha missat så ska jag kika på dom. Gärna sådana som är spel värda även utan nostalgiska minnen knutna till dom.

Alla 2D Sonic samt Sonic Adventure 1 och 2, Sonic and Knuckles expansion lösning till äldre sonic spel var banbytande på den tiden, i alla fall till konsol.
Alla Wonder boy men speciellt remaken av 3:an
Outrun
Sega Rally
Virtual Fighter
Shining Force
Street of Rage

För att nämna några.

It's not a lake, it's an ocean
Skrivet av Freeman79a:

Sega föll för dem gjorde en galen sak. På typ 3 år släppte dem 3 st olika konsoler. Därav den sist nämnda var ju Dreamcast. Sega CD, Sega Saturn och Sega Dreamcast. Har jag för mig. Går efter minnet.

Värre än, så egentligen. Mega-CD var i mitt tycke ingen jättedum idé. Tanken var att det skulle vara ett budgetalternativ för den som inte hade råd med den kommande Saturn. Men det kostade som en ny konsol, ungefär. Sedan kom tillbehöret 32X som knappt sålde någonting alls och bara gjorde utvecklarna ännu mer förvirrade: nu hade de Mega Drive, Mega-CD och 32X att utveckla till. Och därefter Saturn, som den "riktiga" nya konsolen.


signatur

Fria tankar om spel: www.frispel.net

12
Skriv svar