Populära Genshin Impact filtrerar bort läskiga ord, som Taiwan och Hongkong

Robot
Populära Genshin Impact filtrerar bort läskiga ord, som Taiwan och Hongkong
Medlem

Räck upp en hand om du blir förvånad .

F.ö.så kan jag rekommendera en korrekturläsning .


signatur

Jag tröttnade på min gamla signatur, men kom inte på något vitsigt att skriva som inte kändes fånigt, så det blev den här harangen i stället.

Medlem

Finns en anledning varför folk hatar Kina


signatur

"Wonderful! Time for a celebration... Cheese for everyone!"
"Epic is shit, change my mind"

Medlem

Ogillar styret,

Men vänner, kollegor, mat, nattliv, Hong Kong, Shanghai, natur på landet och kultur gör att jag älskar Kina mer än hatar det. Kina är mer än bara styret. Tragiskt allting. Blir bara ledsen och bedrövad.🥺

Frilansare
Skrivet av Godofcheese:

Finns en anledning varför folk hatar Kina

Eller regimen.

Medlem

*"Böjningar av territoriell
territoriell
territoriella
territoriellt"

Jag tror det är ett smärre fel i texten? Eller så är det jag som har fel.

Som nämnts, man är ju inte direkt förvånad om man säger så.

För att citera P3 - Sveriges Radio "Som ändå inte är superkommunistiska, måste vi ändå säga".(Gällande Kina)


signatur

The more I practice, the luckier I get.

Medlem
Skrivet av Gregerory:

Ogillar styret,

Men vänner, kollegor, mat, nattliv, Hong Kong, Shanghai, natur på landet och kultur gör att jag älskar Kina mer än hatar det. Kina är mer än bara styret. Tragiskt allting. Blir bara ledsen och bedrövad.🥺

Jag tycker det är väldigt synd att dom beter sig som dom gör, det känns så otroligt onödigt på något sätt. Jag hoppas att dom lyckas ta sig ur det men det känns rätt tveksamt tyvärr.

Medlem
Skrivet av Fezk:

*"Böjningar av territoriell
territoriell
territoriella
territoriellt"

Jag tror det är ett smärre fel i texten? Eller så är det jag som har fel.

Som nämnts, man är ju inte direkt förvånad om man säger så.

För att citera P3 - Sveriges Radio "Kina är inte ändå inte superkommunistiskt".

-


signatur

I drank what?

Medlem

Inget spel man skall lägga pengarna på då Mao (höhö).

Medlem

Inte förvånad, tyvärr.


signatur

Switch, PC och Dödsmetall.

Medlem

Vilka ord?


signatur

Skippy R.I.P. 17/7 2006

Medlem
Skrivet av Gregerory:

Ogillar styret,

Men vänner, kollegor, mat, nattliv, Hong Kong, Shanghai, natur på landet och kultur gör att jag älskar Kina mer än hatar det. Kina är mer än bara styret. Tragiskt allting. Blir bara ledsen och bedrövad.🥺

Så är det många ställen.
Inget fel på landet och folket mm utan bara hur det styrs.
Kan ju appliceras på Sverige också inom vissa områden hur det styrs.


signatur

🇸🇪 VR Sverige Discord server
https://discord.com/invite/avnhs6mgjc

Medlem

@Molotov

Visst är det så.
Men många tänker inte det där lilla lilla extra steget.

Bojkott av produkt X från Kina. Det drabbar vanlisar som är mitt i livet som de flesta andra. Inte regimen.

Medlem

Kina är dock annorlunda än andra länder. Regimen har sina tentakler i det "privata" näringslivet och hjärntvättar befolkningen dagligen via kravställd aktivitet i en propaganda mobilapp som ger befolkningen sociala poäng bland annat vilket ligger till grund för om de får jobb eller bostad.

Till skillnad mot andra skurkstater har kina inte heller isolationistiska tendenser utan försöker snarare bygga ett världsimperium via sitt Belt and Road projekt. Projektet handlar inte bara om att få in kinesiskt ägande och påverkan på nyckelpositioner i världen för att sedan kunna idka påtryckningar mot företag och stater, utan också om att sprida kinas bild av kina och dess store ledare Xi till världen.

Så i princip alla som har ett jobb i Kina jobbar indirekt för regimen. Resultatet av detta är att skulle regimen falla skulle folket bära fram en ny baserat på samma förutsättningar som den gamla, allt till rungande applåder.

Finns gott om bra källor på vad som är snett i det kinesiska samhället på sätt som är oöverträffat andra stater med skurkregimer.

https://sverigesradio.se/detperfektakina
https://sverigesradio.se/kinapodden
https://www.dn.se/nyheter/varlden/xi-jinping-lanserar-sina-ta...

Medlem
Skrivet av Joakim Bennet:

Eller regimen.

Speciellt regimen
Men den skiljer sig inte så himla mycket från Sveriges i dagsläget


signatur

"Wonderful! Time for a celebration... Cheese for everyone!"
"Epic is shit, change my mind"

Moderator | Testpilot
Skrivet av Godofcheese:

Speciellt regimen
Men den skiljer sig inte så himla mycket från Sveriges i dagsläget

Du menar alltså att regimen i Kina är lik den vi har i Sverige? :thinking:


signatur

Testpilot & Twitter
Personbeskrivning: "Han är stygg över alla gränser" - Gustav Höglund
Personbeskrivning 2: "Man kan lita på uber" - Joakim Bennet
Det råder lite tvivel ovan, men jag luktar gott i alla fall.

Medlem
Skrivet av uberpwnage2.0:

Du menar alltså att regimen i Kina är lik den vi har i Sverige? :thinking:

Ja. Våra sociala poäng reflekteras i vår åsiktskorridor. FB och andra bolag hunsas av regeringen att trycka till obekväma åsikter på deras plattformar. I stort sett alla partier tycker likadant om det mesta, eller nära nog för att bara lägga sig platta i oppositionsläge.
Sverigebilden vårdas inrikes och utomlands, och den stämmer inte överrens alls med hur Sverige egentligen ser ut, men våra kära politiker förnekar problem, och om de mot förmodan skulle erkänna dem inrikes gör de inte samma sak utrikes. Privat media till större delen stödjer detta också (tänker framförallt på jättarna Aftonbladet, Expressen, SvD och DN.). Det är politiskt korrekt att förtrycka obekväma åsikter via åsiktskorridoren, och privatpersoner eller organisationer kan till och med ringa arbetsgivare för tex Sverigedemokrater för att informera vilken typ de anställt. Public Service är så vänstervridet att jag fick köpa ny TV senast jag försökte ratta in kanalerna, TV'n fick slagsida åt vänster och föll av TVbänken. Deras "slumpmässiga" personer på gatan är i den ENORMA majoriteten engagerade i något riksdagsparti (S, MP, V eller F!). Helt slumpmässigt. Medarbetare på SVT/SR tycker inte det är problematiskt att ha ett foto på Mao Zedong inramat på sin arbetsplats. När Jan Josefsson ville göra reportage om Vänsterpartiet så blev han starkt ifrågasatt.

Ja, Sverige liknar Kina på många, många sätt.


signatur

I drank what?

Medlem
Skrivet av Godofcheese:

Speciellt regimen
Men den skiljer sig inte så himla mycket från Sveriges i dagsläget

Vansinnigt uttalande


signatur

min stora Nintendo64s mjöliga spelpinne
don't at me
Jag är inte Fejksson, hen blev bannad och heter nåt annat nu.

Moderator | Testpilot
Skrivet av Mirage:

Ja. Våra sociala poäng reflekteras i vår åsiktskorridor. FB och andra bolag hunsas av regeringen att trycka till obekväma åsikter på deras plattformar. I stort sett alla partier tycker likadant om det mesta, eller nära nog för att bara lägga sig platta i oppositionsläge.
Sverigebilden vårdas inrikes och utomlands, och den stämmer inte överrens alls med hur Sverige egentligen ser ut, men våra kära politiker förnekar problem, och om de mot förmodan skulle erkänna dem inrikes gör de inte samma sak utrikes. Privat media till större delen stödjer detta också (tänker framförallt på jättarna Aftonbladet, Expressen, SvD och DN.). Det är politiskt korrekt att förtrycka obekväma åsikter via åsiktskorridoren, och privatpersoner eller organisationer kan till och med ringa arbetsgivare för tex Sverigedemokrater för att informera vilken typ de anställt. Public Service är så vänstervridet att jag fick köpa ny TV senast jag försökte ratta in kanalerna, TV'n fick slagsida åt vänster och föll av TVbänken. Deras "slumpmässiga" personer på gatan är i den ENORMA majoriteten engagerade i något riksdagsparti (S, MP, V eller F!). Helt slumpmässigt. Medarbetare på SVT/SR tycker inte det är problematiskt att ha ett foto på Mao Zedong inramat på sin arbetsplats. När Jan Josefsson ville göra reportage om Vänsterpartiet så blev han starkt ifrågasatt.

Ja, Sverige liknar Kina på många, många sätt.

Vet inte varför jag frågade - tack för svar i alla fall.

Resten av er får gärna tänka på att inte låta detta ta över resten av tråden


signatur

Testpilot & Twitter
Personbeskrivning: "Han är stygg över alla gränser" - Gustav Höglund
Personbeskrivning 2: "Man kan lita på uber" - Joakim Bennet
Det råder lite tvivel ovan, men jag luktar gott i alla fall.

Medlem
Skrivet av Gregerory:

Ogillar styret,

Men vänner, kollegor, mat, nattliv, Hong Kong, Shanghai, natur på landet och kultur gör att jag älskar Kina mer än hatar det. Kina är mer än bara styret. Tragiskt allting. Blir bara ledsen och bedrövad.🥺

Håller med! Gillar landet, maten, historien, och mycket annat men inte militärdiktaturen/regimen. Haft mycket trevligt i Kina (men även i Hong Kong och Taiwan).

Tråkigt när CCP skall göra politik av tvspel, hollywoodfilmer, kläder, etc - inklusive censur av media i västvärlden:


signatur

macOS: MacBook Air 13" [M1-ARM64/16/256GB], MacBook Pro 15" [Core i7/16/256GB], iOS: iPad Mini [128GB], iPhone 8 [64GB], Apple Watch Series 6 44mm [LTE], W10: Surface Book 3 15" [Core i7/GTX 1660 Ti/32/512GB]
The purpose of morality is to teach you, not to suffer and die, but to enjoy yourself and live. --Ayn Rand
Skriv under ett upprop för en grönare energipolitik: https://energiupproret.se/

Medlem
Skrivet av Mirage:

Ja. Våra sociala poäng reflekteras i vår åsiktskorridor. FB och andra bolag hunsas av regeringen att trycka till obekväma åsikter på deras plattformar. I stort sett alla partier tycker likadant om det mesta, eller nära nog för att bara lägga sig platta i oppositionsläge.
Sverigebilden vårdas inrikes och utomlands, och den stämmer inte överrens alls med hur Sverige egentligen ser ut, men våra kära politiker förnekar problem, och om de mot förmodan skulle erkänna dem inrikes gör de inte samma sak utrikes. Privat media till större delen stödjer detta också (tänker framförallt på jättarna Aftonbladet, Expressen, SvD och DN.). Det är politiskt korrekt att förtrycka obekväma åsikter via åsiktskorridoren, och privatpersoner eller organisationer kan till och med ringa arbetsgivare för tex Sverigedemokrater för att informera vilken typ de anställt. Public Service är så vänstervridet att jag fick köpa ny TV senast jag försökte ratta in kanalerna, TV'n fick slagsida åt vänster och föll av TVbänken. Deras "slumpmässiga" personer på gatan är i den ENORMA majoriteten engagerade i något riksdagsparti (S, MP, V eller F!). Helt slumpmässigt. Medarbetare på SVT/SR tycker inte det är problematiskt att ha ett foto på Mao Zedong inramat på sin arbetsplats. När Jan Josefsson ville göra reportage om Vänsterpartiet så blev han starkt ifrågasatt.

Ja, Sverige liknar Kina på många, många sätt.

Jag gillar inte heller åsiktskorridorer (och håller med att vi har mycket sådan självcensur i Sverige), men det är ändå en väldigt stor skillnad mellan en demokrati som i Sverige, även om kanske en halvdan sådan, och en totalitär och brutal militärdiktatur som den kinesiska regimen/CCP.


signatur

macOS: MacBook Air 13" [M1-ARM64/16/256GB], MacBook Pro 15" [Core i7/16/256GB], iOS: iPad Mini [128GB], iPhone 8 [64GB], Apple Watch Series 6 44mm [LTE], W10: Surface Book 3 15" [Core i7/GTX 1660 Ti/32/512GB]
The purpose of morality is to teach you, not to suffer and die, but to enjoy yourself and live. --Ayn Rand
Skriv under ett upprop för en grönare energipolitik: https://energiupproret.se/

Medlem
Skrivet av martinot:

Jag gillar inte heller åsiktskorridorer (och håller med att vi har mycket sådan självcensur i Sverige), men det är ändå en väldigt stor skillnad mellan en demokrati som i Sverige, även om kanske en halvdan sådan, och en totalitär och brutal militärdiktatur som den kinesiska regimen/CCP.

Men nu sa jag inte vi var som Kina utan att vi liknade Kina på många sätt. De är snäppet värre, än så länge.


signatur

I drank what?

Medlem
Skrivet av Mirage:

Men nu sa jag inte vi var som Kina utan att vi liknade Kina på många sätt. De är snäppet värre, än så länge.

Så Kina är PK?

Medlem

Det är väldigt likt Breath of the wild men än så länge inte lika enformigt som breath of the wild blev.
Riktigt bra. Så här borde free to play spel alltid vara. Välgjorda.

Och kul att Kina också vet hur man censurerar. Inte bara facebook o twitter som står för det


signatur

Det finns bara tre grupper av människor i världen.
De som kan matte och de som inte kan det.

Medlem
Skrivet av HerrWass:

Så Kina är PK?

Definitivt. Public Service ursäktar gärna Kina för saker de gör, regeringen vägrar kalla dem en diktatur, etc, etc. Kina är definitivt, i Sverige, PK. Medarbetare på SR/SVT har inramade bilder på Mao Zedong på sina skrivbord. Det är fan att likställa med att ha Hitler, Che Guevara eller Castro inramad på sitt skrivbord. Massmördare, hela bunten. Fast i detta fallet är det en kinesisk ledare, som mördade miljoner.


signatur

I drank what?

Medlem

@Mirage

uhm...va!

Blir mer och mer of topic.
Men vad du trollar upp varenda liten tråd du kan.
Mår du bra?
Öppna dörren och kliv ut. Skaffa perspektiv.

Jag tycker vi matas dagligen från dem om läget där. Protesterna i HongKong, läget för minoriteter, deras censur och liknande. Finns bra länkar i ett inlägg här ovan från SR. Utrikesbyrån och liknande tar upp det. Generellt då är det en kritisk bild av Kina som förmedlas. Om det är en tomte som spelar Allan med en bild på Mao...so what. Det är som att säga att alla på FZ tycker som du och ngn mer. Fast så är det ju inte eller hur.

Medlem
Skrivet av Mirage:

Ja. Våra sociala poäng reflekteras i vår åsiktskorridor. FB och andra bolag hunsas av regeringen att trycka till obekväma åsikter på deras plattformar. I stort sett alla partier tycker likadant om det mesta, eller nära nog för att bara lägga sig platta i oppositionsläge.
Sverigebilden vårdas inrikes och utomlands, och den stämmer inte överrens alls med hur Sverige egentligen ser ut, men våra kära politiker förnekar problem, och om de mot förmodan skulle erkänna dem inrikes gör de inte samma sak utrikes. Privat media till större delen stödjer detta också (tänker framförallt på jättarna Aftonbladet, Expressen, SvD och DN.). Det är politiskt korrekt att förtrycka obekväma åsikter via åsiktskorridoren, och privatpersoner eller organisationer kan till och med ringa arbetsgivare för tex Sverigedemokrater för att informera vilken typ de anställt. Public Service är så vänstervridet att jag fick köpa ny TV senast jag försökte ratta in kanalerna, TV'n fick slagsida åt vänster och föll av TVbänken. Deras "slumpmässiga" personer på gatan är i den ENORMA majoriteten engagerade i något riksdagsparti (S, MP, V eller F!). Helt slumpmässigt. Medarbetare på SVT/SR tycker inte det är problematiskt att ha ett foto på Mao Zedong inramat på sin arbetsplats. När Jan Josefsson ville göra reportage om Vänsterpartiet så blev han starkt ifrågasatt.

Ja, Sverige liknar Kina på många, många sätt.

Jag känner att du sträcker dig efter halmstrån.

Det finns absolut en problematik med objektiviteten i media. Men trots detta lär du om du faktiskt försöker, inse att skillnaden mellan den subjektivitet du finner i Kinesisk media och den du finner i Sverige som natt och dag. Här har du till stor del inblick i den nationella ekonomin, du kan efterfråga offentliga dokument (rentav be om de senaste dagarnas mejl från vilken statligt anställd person som helst) och har enorma möjligheter till undersökningar om ditt eget land. Kinas motsvarighet till detta är att du försvinner, börjar du öppet kritisera landet har du en lång väg att gå innan du är "in the clear." Här i Sverige kan det hända att det byggs upp en kultur som främjar öppenhet mot andra och något subjektiv rapportering, men det är betydligt mer en naturlig konsekvens än den typen av kultur som du hittar i Kina.

Att jämföra deras system med social poäng med vår åsiktskorridor är att helt ignorera att åsktskorridorer finns i Kina också. Det är en rent mänsklig företeelse att se sig själv i förhållande till andra. I detta fallet handlar det om ett system som bestämmer åt dig och alla andra du bor med vad du gör som du bör må sämre över och vad du bör må bättre över. De är absolut inte två saker du bör jämföra mot varandra. Jag vet inte vad du menar med att regeringen trycker till för att sociala medier ska få undan obekväma åsikter, men utgår från att det handlar om trycket mot falsk information. "Vem har rätt att bestämma det!?" De som arbetar inom områdena. De som har störst chans att ha rätt om klimatforskningen är de som spenderar sina liv om att ha rätt, även om de som inte gör det skulle ha rätt skulle det inte ha någonting med tillförlitlighet att göra och man bör fortsätta undvika att lyssna på de som talat emot mänsklig klimatpåverkan så länge de inte kommer med något konstruktivt och kan sätta fram sina punkter framför experter och ta emot kritik.

Jag ser dina ord som "förtryck" och någon bekant till mig som pratade om "masspsykos" som tecken på att man inte tar det lugnt nog att lyssna på andra. Dessa ord är oerhört starka och det är rent förolämpande att jämföra regimförtryck med ett uppfattat förtryck för att man av mer organiska anledningar inte får så mycket utrymme man önskar få. Typ skillnaden mellan att någon säger till dig A) "Håll käften eller så skjuter jag dig" med en pistol mot tinningen eller hot om livslånga konsekvenser kontra B) "Det är inte sant att COVID-19 är farligare än säsongsinfluensa" med förtryck i form av människor som raderar din kommentar för att den praktiskt riskerar andra människors hälsa och potentiellt kan döda människor om för många tolkar den precis som den är skriven. Att man inte får utrymme eller plats är absolut inte alltid samma sak.

I sista länken har du ett perfekt exempel på hur Sverige inte är Kina. Du får gärna hänvisa mig till ett publicerat offentligt inlägg hos kinesiska myndigheter där det står "Regeringen fängslade mig när jag lyfte problem de har skapat" eller liknande.


signatur

Jag respekterar din rätt till åsikt, men är den att förtrycka andra för saker som inte påverkar dig hindrar det inte mig från att försöka ändra eller kämpa emot den. With all due respect: Don't hurt people. <3

Medlem
Skrivet av SunShine:

Det är väldigt likt Breath of the wild men än så länge inte lika enformigt som breath of the wild blev.
Riktigt bra. Så här borde free to play spel alltid vara. Välgjorda.

Och kul att Kina också vet hur man censurerar. Inte bara facebook o twitter som står för det

Facebook och Twitter är totalt censurerat i Kina!

Inte en chans att kineserna får ta del av "så farliga saker" som skrivs där!

Jobbar dessutom väldigt många inom censurer, övervakning och säkerhetsfunktioner i Kina.

De uppger inga egna siffor, men det uppskattas att ca 20% av befolkningen jobbar inom säkerhet (polis, militär, censur, övervakning, politisk information) för att ha koll på resterande 80% av befolkningen.

När DDR (gamla Östtyskland) var som starkast gällande sin interna politiska kontroll och övervakning, så tror jag att det var ca 10% av befolkning som hade liknande arbetsuppgifter. Vilket som ansågs högt och massivt på den tiden.

Så man skall verkligen inte underskatta den kinesiska regimens/CCPs starka kontrollställning i landet.

Sedan om man skall skratta eller gråta över det (eller protestera), är ju en annan sak. Ibland häpnar man bara!


signatur

macOS: MacBook Air 13" [M1-ARM64/16/256GB], MacBook Pro 15" [Core i7/16/256GB], iOS: iPad Mini [128GB], iPhone 8 [64GB], Apple Watch Series 6 44mm [LTE], W10: Surface Book 3 15" [Core i7/GTX 1660 Ti/32/512GB]
The purpose of morality is to teach you, not to suffer and die, but to enjoy yourself and live. --Ayn Rand
Skriv under ett upprop för en grönare energipolitik: https://energiupproret.se/

Medlem
Skrivet av Gregerory:

@Mirage

uhm...va!

Blir mer och mer of topic.
Men vad du trollar upp varenda liten tråd du kan.
Mår du bra?
Öppna dörren och kliv ut. Skaffa perspektiv.

Jag tycker vi matas dagligen från dem om läget där. Protesterna i HongKong, läget för minoriteter, deras censur och liknande. Finns bra länkar i ett inlägg här ovan från SR. Utrikesbyrån och liknande tar upp det. Generellt då är det en kritisk bild av Kina som förmedlas. Om det är en tomte som spelar Allan med en bild på Mao...so what. Det är som att säga att alla på FZ tycker som du och ngn mer. Fast så är det ju inte eller hur.

Tror du misstar mig för någon annan, jag trollar inte i varenda tråd jag kan. Har du svårt för att min åsikt inte är som din? Jag ser liknelser mellan Sverige och Kina, och om du tycker det är att trolla, så får det stå till dig. Frågan ställdes, jag svarade.

Sticker det i ögonen på dig att jag inte svarade som du ville?
Och nej, Sara trollade inte med sin bild.


signatur

I drank what?

Medlem
Skrivet av Mirage:

Sticker det i ögonen på dig att jag inte svarade som du ville?
Och nej, Sara trollade inte med sin bild.

Jo, det finns ibland en oroväckande stor vurm för diktatorer hos en viss del av journalistkåren inom mer vänsterorienterad media (och dit får man väl till en stor del räkna "public" service).

Att däremot likställa Sverige med en av världens hårdföra diktaturer som Kina, tycker jag ändå är logiskt såväl som praktiskt helt fel.

Till skillnad från många länder i Europa (Italien tex.), så har Sveriges regering och riksdag stått upp mycket rakare emot Kina.

Men det är även viktigt att vi var och en också gör så. Så vi har alla ett personligt ansvar där. Det har också stor betydelse.


signatur

macOS: MacBook Air 13" [M1-ARM64/16/256GB], MacBook Pro 15" [Core i7/16/256GB], iOS: iPad Mini [128GB], iPhone 8 [64GB], Apple Watch Series 6 44mm [LTE], W10: Surface Book 3 15" [Core i7/GTX 1660 Ti/32/512GB]
The purpose of morality is to teach you, not to suffer and die, but to enjoy yourself and live. --Ayn Rand
Skriv under ett upprop för en grönare energipolitik: https://energiupproret.se/

12
Skriv svar