10 av 10 filmer?

Medlem
10 av 10 filmer?

Görs det filmer som förtjänar 10 av 10 idag?
Den senaste som jag kan komma på är The Matrix 1.

Kan ni komma på någon film som är ett mästerverk och förtjänar 10 av 10?


signatur

”A man with a conviction is a hard man to change. Tell him you disagree and he turns away. Show him facts or figures and he questions your sources. Appeal to logic and he fails to see your point. [fortsättning]

Medlem

The Dark Knight

Medlem

Shawshank Redemption, Gudfadern, Fear and loathing in las Vegas, Dark Knight

Medlem

State of grace.

Ett mästerverk.


signatur

"High life on low budget"

Medlem

På senare år är Interstellar det jag håller 10/10
Fast det var ett tag sen den kom ut nu


signatur

🖥 i5 9600k | RTX 2080 | Z390 | 16GB DDR4 |ROG 34" 21:9 1440p
🎮 PS5 | LG 55" CX

Medlem

Old boy och Parasit dyker upp i huvudet, båda koreanska märkligt nog

Medlem

Terminator 2
Gröna milen
Nyckeln till frihet


signatur

Ännu en dag i paradiset.

12 angry men, min absoluta favoritfilm. The Usual Suspects måste såklart nämnas. The Rock för att ja, Sean Connery, Nicolas Cage och Ed Harris i den bästa 90tals actionfilmen. För att nämna några.

FM-guru
F.d. Sisyr

Oj, det är ju förstås extremt subjektivt. Skrev ned en topp 10 på en annan sida för ett tag sen - de får gälla som 10/10 allihop i min bok, så kopierar den listan;

1. Apocalypse Now (1979)
2. Cinema Paradiso (1988)
3. Werckmeister Harmonies (2000)
4. Synecdoche, New York (2008)
5. Persona (1966)
6. 8½ (1963)
7. Die Hard (1988)
8. Bone Tomahawk (2015)
9. Ace Ventura: Pet Detective (1994)
10. Beau travail (1999)

En salig blandning!

EDIT: Missade "idag". Aja, Bone Tomahawk är ju från 2015, så den blir mitt bidrag vad gäller mer aktuella filmer.

Medlem

Känslan är att det lite har med ålder att göra. I takt med åren går så blir man – eller åtminstone jag – allt mer svårimponerad. Väldigt tråkig utveckling. Men det finns några 10:or från den här sidan millenieskiftet. Här är fem av mina.

1. Eternal Sunshine of the Spotless Mind, 2004 (min absoluta favoritfilm)
2. V för Vendetta, 2005
3. Synecdoche, New York, 2008
4. Timmarna, 2002
5. Her, 2013 (nyaste 10:an jag sett)

Kul att Parasit nämns här ovan. Den är väldigt högt på listan över filmer jag vill se. Kanske kan det bli ännu en 10:a där.

KoP
Medlem

Gladiator.
Se7en.

Destroyer of framsidan
Hedersgurka

Jag kan komma på fler än 40 filmer som jag är beredd att ge betyget 5/5 från de senaste tio åren, men om vi pratar mästerverk (av typen Matrix) är jag beredd att korta ned listan till dessa:

- Whiplash
- Moneyball
- Jagten
- Dunkirk
- Uncut Gems


signatur

Trottoarkantssnubblande insjögangster.

Fragtjuv

Tycker att det kommer väldigt mycket bra film nu för tiden. En favorit på senare år är ”A Ghost story”. Den kan nog växa till en fullpoängare med tiden.


signatur

Xbox Series X
Playstation 5
AMD Ryzen 7 7700 CPU
MSI GeForce RTX 4060Ti VENTUS 2X OC
Kingston M.2 NV2 PCIe 4.0 NVMe SSD 2TB

FM-guru
F.d. Sisyr
Skrivet av Gustav Höglund:

Jag kan komma på fler än 40 filmer som jag är beredd att ge betyget 5/5 från de senaste tio åren, men om vi pratar mästerverk (av typen Matrix) är jag beredd att korta ned listan till dessa:

- Whiplash
- Moneyball
- Jagten
- Dunkirk
- Uncut Gems

Jagten är nog den bästa danska filmen sedan Carl Dreyer var i farten.

Redaktör

Interstellar är fruktansvärt bra. Det där dova undergångshotet, ställt mot en smal strimma hopp.

2007 var ju inte i går, men både There Will be Blood och (framförallt) No Country for Old Men är fullpoängare i min bok. Och tänjer vi till 2003 så har vi fantastiska Lost in Translation.


signatur
Redaktör
Skrivet av Sisyr:

Jagten är nog den bästa danska filmen sedan Carl Dreyer var i farten.

Kolla in Festen (1998) om du inte gjort det, också av Vinterberg. Den filmen är defintionen av "spänd stämning". Djupt obehaglig, och riktigt jäkla bra.


signatur
Medlem
Skrivet av bluebird:

Känslan är att det lite har med ålder att göra. I takt med åren går så blir man – eller åtminstone jag – allt mer svårimponerad. Väldigt tråkig utveckling. Men det finns några 10:or från den här sidan millenieskiftet. Här är fem av mina.

1. Eternal Sunshine of the Spotless Mind, 2004 (min absoluta favoritfilm)
2. V för Vendetta, 2005
3. Synecdoche, New York, 2008
4. Timmarna, 2002
5. Her, 2013 (nyaste 10:an jag sett)

Kul att Parasit nämns här ovan. Den är väldigt högt på listan över filmer jag vill se. Kanske kan det bli ännu en 10:a där.

V för Vendetta såg jag förr nån dag sen, hade hört folk prata om den men jävlar vad bra den var, rätt in på min topp 10 filmer.

Andra 10/10 filmer efter 2000:
Inception
The Dark Knight
Return of the King

Medlem

Kom att tänka på Quentin Tarantino, så Django Unchained och The Hateful Eight är ju redigt bra enligt mig.

Medlem

”Snatch” är en tiopoängare för mig, kan se den hur många gånger som helst och har hittills aldrig ledsnat

Annars är både Terminator 2 och Matrix 1 nämnda, båda mästerverk och den första min absoluta favoritfilm. Finns inte en scen i T2 som känns överflödig. Finns några bortklippta som helst ska förbli bortklippta 🤣


signatur

"AT LAST, SIR TERRY, WE MUST WALK TOGETHER."

Ambassadör
Xbox

Alien.


signatur

Jump in.

Prisoners (2013)
Nightcrawler (2014)
Interstellar (2014)
The Big Short (2015)

2013-2015 verkar varit en extraordinärt bra filmperiod för de är enda åren med filmer jag gett 10/10. Tycker det är kul ändå att de jag ser som bästa filmerna kan vara så olika, de har ju inte direkt mycket gemensamt.


signatur

i7 4790k | 16GB DDR3 | GTX 1070

Medlem
Backloggens befriare
Skrivet av Mortaigne:

För den är väldigt modern?


signatur

Ad hoc addendum

Medlem

Sharknado 5: Global Swarming 10/10

Ambassadör
Xbox
Skrivet av keffkebab:

För den är väldigt modern?

Jag försökte komma på en bra film de senaste åren men gick bet. Det var bättre förr!


signatur

Jump in.

Medlem

The Matrix
Saving Private Ryan
Scream
Snatch
Whiplash

och självklart Top Gun, men den kanske jag inte ens behöver skriva?

På senare år så är Into the Spiderverse och Dunkirk jävligt bra. När jag såg Infinity War kändes det verkligen som något jag aldrig upplevt tidigare. Riktigt nice.

FM-guru
F.d. Sisyr
Skrivet av Tomas Helenius:

Kolla in Festen (1998) om du inte gjort det, också av Vinterberg. Den filmen är defintionen av "spänd stämning". Djupt obehaglig, och riktigt jäkla bra.

Den har jag sett, men det var nog i alla fall minst tio år sedan. Kan bli en omtitt i helgen, för ärligt talat minns jag inte särskilt mycket.

Backloggens befriare
Skrivet av Mortaigne:

Jag försökte komma på en bra film de senaste åren men gick bet. Det var bättre förr!

Ah.. Min modernaste jag skulle ge 10/10 till är nog från 1982..
Men vilken rulle sen!

Den enfaldige mördaren


signatur

Ad hoc addendum

Backloggens befriare
Skrivet av Tomas Helenius:

Kolla in Festen (1998) om du inte gjort det, också av Vinterberg. Den filmen är defintionen av "spänd stämning". Djupt obehaglig, och riktigt jäkla bra.

Vinterberg är så jäkla bra.


signatur

Ad hoc addendum

Medlem

Men vänta lite nu.

Trådens fråga är: "Görs det filmer som förtjänar 10 av 10 idag?"
Vi har svar som nämner filmer från 1960-tal till 2010-tal. Vad hände med idag?


signatur

"A lie is truth, until you recognize it as a lie. To see the truth behind those lies is probably the right thing to do. However, it may not necessarily bring happiness. Lies are Happiness."

PC-spelare
Dator: TUF Gaming B550 Pro, Ryzen 5600G, 16GB RAM, Sapphire Radeon RX 5600 XT

123
Skriv svar