Baldur's Gate 3-testet har fått en välkommen första patch

FM-guru
F.d. Sisyr
Skrivet av uberpwnage2.0:

Fair enough. Kändes bara som en konstig reaktion till en vanlig och lugn diskussion.

Moderator | Testpilot

Frågade mest så man inte råkade göra stämningen dålig utan att man tänkte på det


signatur

Testpilot & Twitter
Personbeskrivning: "Han är stygg över alla gränser" - Gustav Höglund
Personbeskrivning 2: "Man kan lita på uber" - Joakim Bennet
Det råder lite tvivel ovan, men jag luktar gott i alla fall.

Medlem
Skrivet av uberpwnage2.0:

Menar du då ett det verkligen inte var möjligt för Larian att kunna förutspå att det här skulle sälja bra? Jag har svårt att tro på det. Likt det jag skrev innan är det givetvis omöjligt att gissa exakt rätt, men att de "gissar så fel" att de blir förvånade över detta har jag fortfarande svårt att tro på. Finns inte så mycket mer att tillägga där från eget håll.

Ser inte hotfixes som något problem. De har släppt en early access-titel som de vill folk ska spela och testa. De vill givetvis att folk ska kunna testa så mycket av allt innehåll som finns vid detta släpp. Att de släpper en hotfix för att kunna fixa stora problem, så folk kan testa spelet och så att Larian kan samla ännu mer data och feedback känns bara... Normalt. Ser det absolut inte som något problem.

"Menar du då ett det verkligen inte var möjligt för Larian att kunna förutspå att det här skulle sälja bra? Jag har svårt att tro på det. Likt det jag skrev innan är det givetvis omöjligt att gissa exakt rätt, men att de "gissar så fel" att de blir förvånade över detta har jag fortfarande svårt att tro på.": Jag utgår enbart från dom fakta som finns; massiv försäljning och deras efterföljande reaktioner i form av uttalande och hotfix. Om jag måste lägga in en personlig reflektion kring det, så tror jag dom gravt missbedömde försäljningen.

"Ser inte hotfixes som något problem. De har släppt en early access-titel som de vill folk ska spela och testa. De vill givetvis att folk ska kunna testa så mycket av allt innehåll som finns vid detta släpp. Att de släpper en hotfix för att kunna fixa stora problem, så folk kan testa spelet och så att Larian kan samla ännu mer data och feedback känns bara... Normalt. Ser det absolut inte som något problem.": Hotfixes i sig är normalt inget problem, det är ett bra sätt att snabbt plåstra över något störande och samtidigt köpa sig lite tid att fixa problemet ordentligt. Men när man måste lägga tid på att hotfixa en alpha-kod för att det beslutats om att släppa ut koden publikt, mot fullpris dessutom, då upplever jag en oro att kommer stjäla tid av vad som annars hade kunnat vara kvalitativ utveckling där man följer den projektplan man har och åtgärdar buggarna allt eftersom dom behöver åtgärdas.

Edit: Håller med om stämningen, är inte meningen att bidra till dålig stämning här. Om jag beter mig som en skit så säg till!

Testpilot
Skrivet av Nocternity:

"Menar du då ett det verkligen inte var möjligt för Larian att kunna förutspå att det här skulle sälja bra? Jag har svårt att tro på det. Likt det jag skrev innan är det givetvis omöjligt att gissa exakt rätt, men att de "gissar så fel" att de blir förvånade över detta har jag fortfarande svårt att tro på.": Jag utgår enbart från dom fakta som finns; massiv försäljning och deras efterföljande reaktioner i form av uttalande och hotfix. Om jag måste lägga in en personlig reflektion kring det, så tror jag dom gravt missbedömde försäljningen.

"Ser inte hotfixes som något problem. De har släppt en early access-titel som de vill folk ska spela och testa. De vill givetvis att folk ska kunna testa så mycket av allt innehåll som finns vid detta släpp. Att de släpper en hotfix för att kunna fixa stora problem, så folk kan testa spelet och så att Larian kan samla ännu mer data och feedback känns bara... Normalt. Ser det absolut inte som något problem.": Hotfixes i sig är normalt inget problem, det är ett bra sätt att snabbt plåstra över något störande och samtidigt köpa sig lite tid att fixa problemet ordentligt. Men när man måste lägga tid på att hotfixa en alpha-kod för att det beslutats om att släppa ut koden publikt, mot fullpris dessutom, då upplever jag en oro att kommer stjäla tid av vad som annars hade kunnat vara kvalitativ utveckling där man följer den projektplan man har och åtgärdar buggarna allt eftersom dom behöver åtgärdas.

Edit: Håller med om stämningen, är inte meningen att bidra till dålig stämning här. Om jag beter mig som en skit så säg till!

Tycker mer det låter som oro för nåt som man bara kan spekulera om.
Som sagts tidigare. Larian är ju vana med denna typ av jobb och att släppa early access och sedan jobba vidare på den feedback de får och bugfixa mm.

Din oro hade nog varit mer berättigad om det varit en studio som inte kört early access förut.

Medlem
Skrivet av Harakiri:

Tycker mer det låter som oro för nåt som man bara kan spekulera om.

Självklart blir oron i grunden spekulativ, eftersom ingen utan insyn i deras arbete vet hur dom resonerar. Det är just därför det finns en oro. Hade dom gått ut och sagt antingen "lugn nu, denna hotfix är bra skit och vi har inte behövt kasta om något i planeringen inför release" eller "kul att så många valt att bidra till EA! tyvärr måste vi därför flytta lite fokus från vår slutgiltiga release till att fixa en spelbar kod så alla ni som köpt faktiskt kan lira", så hade det ju inte funnits nåt skäl till oro.

Medlem

Något som för övrigt hade varit en intressant frågeställning till spelutvecklare, vore om dom upplever att dom upplever något form av krav att hantera en Early Access-release som en färdig produkt då det finns folk som betalat för den, och ifall det har någon negativ inverkan på utvecklingen av den färdiga produkten.

Testpilot
Skrivet av Nocternity:

Självklart blir oron i grunden spekulativ, eftersom ingen utan insyn i deras arbete vet hur dom resonerar. Det är just därför det finns en oro. Hade dom gått ut och sagt antingen "lugn nu, denna hotfix är bra skit och vi har inte behövt kasta om något i planeringen inför release" eller "kul att så många valt att bidra till EA! tyvärr måste vi därför flytta lite fokus från vår slutgiltiga release till att fixa en spelbar kod så alla ni som köpt faktiskt kan lira", så hade det ju inte funnits nåt skäl till oro.

Men eftersom de inte gjort det så går det ju enligt planerna och då finns det ju inget att oroa sig över. Bra va? Att sitta och hela tiden försäkra folk om att allt går enligt planerna är ju helt motsägelsefullt.

Medlem
Skrivet av Leon_:

Det enda som är lite drygt är kameran; Har ständigt ett behov att vilja zooma ut mer. Precis som i Divinty 2 (där en mod löste det problemet).

Neeeeeej!!! Jag hoppades att det inte skulle vara samma Larian skit kamera :C :C Att använda en mod somlöste problmet var inte optimalt, eftersom det var så många gånger grafiken skar sig. Jag hade hoppats att de byggt spelet för lite mer utsomning :C


signatur

K9
:.:

Medlem
Skrivet av Harakiri:

Men eftersom de inte gjort det så går det ju enligt planerna och då finns det ju inget att oroa sig över. Bra va? Att sitta och hela tiden försäkra folk om att allt går enligt planerna är ju helt motsägelsefullt.

”Men eftersom de inte gjort det så går det ju enligt planerna och då finns det ju inget att oroa sig över.”:
Nu får du nog läsa det jag skrev en gång till.

” Att sitta och hela tiden försäkra folk om att allt går enligt planerna är ju helt motsägelsefullt.”: Gör inte utvecklare det ganska ofta när folk börjar undra?

Medlem

Skulle bara skapa en gubbe... 10 timmar senare är det riktigt svårt att slita sig. Bara ett klick till... Spelet känns än så länge som ett mellanting av DoS2 och PoE2 fast bättre.

Testpilot
Skrivet av Nocternity:

Självklart blir oron i grunden spekulativ, eftersom ingen utan insyn i deras arbete vet hur dom resonerar. Det är just därför det finns en oro. Hade dom gått ut och sagt antingen "lugn nu, denna hotfix är bra skit och vi har inte behövt kasta om något i planeringen inför release" eller "kul att så många valt att bidra till EA! tyvärr måste vi därför flytta lite fokus från vår slutgiltiga release till att fixa en spelbar kod så alla ni som köpt faktiskt kan lira", så hade det ju inte funnits nåt skäl till oro.

Skrivet av Nocternity:

”Men eftersom de inte gjort det så går det ju enligt planerna och då finns det ju inget att oroa sig över.”:
Nu får du nog läsa det jag skrev en gång till.

” Att sitta och hela tiden försäkra folk om att allt går enligt planerna är ju helt motsägelsefullt.”: Gör inte utvecklare det ganska ofta när folk börjar undra?

Poängen var mest att varför måste spelföretag gå ut och säga att allt går enligt planerna om de redan gör det. Den generella reaktionen är mest att väldigt många velat prova early access och inte nåt mer och det har de ju kommenterat.
Är inte ett dugg orolig med tanke på att de har kört Divinity Original Sin2 early access och har stor erfarenhet av detta sen tidigare.

Testpilot
Skrivet av absimilard:

Neeeeeej!!! Jag hoppades att det inte skulle vara samma Larian skit kamera :C :C Att använda en mod somlöste problmet var inte optimalt, eftersom det var så många gånger grafiken skar sig. Jag hade hoppats att de byggt spelet för lite mer utsomning :C

Hur långt ut hade du tänkt zooma? Eller kör du i låg upplösning?
Hade inga som helst problem i 1440p och i 4k i DOS2 gällande kameran.

Medlem
Skrivet av Harakiri:

Poängen var mest att varför måste spelföretag gå ut och säga att allt går enligt planerna om de redan gör det. Den generella reaktionen är mest att väldigt många velat prova early access och inte nåt mer och det har de ju kommenterat.
Är inte ett dugg orolig med tanke på att de har kört Divinity Original Sin2 early access och har stor erfarenhet av detta sen tidigare.

"Poängen var mest att varför måste spelföretag gå ut och säga att allt går enligt planerna om de redan gör det.": Verkar inte som att den massiva skaran var något dom planerat för.

"Är inte ett dugg orolig med tanke på att de har kört Divinity Original Sin2 early access och har stor erfarenhet av detta sen tidigare.": Nu ska jag dra en lite cheesy parallell här, men det här är lite som att jämföra med att ett band som normalt brukar spela klubbspelningar och ha en trogen fanskara, knallar ut på scen en kväll och upptäcka att dom står på ett fullsatt Ullevi, inför en publik som inte enbart kommer döma dom utifrån vad dom själva gjort innan, utan även utifrån vad nån annan gjort över 20 år tidigare.

Jaja jag vet, det är en konstig jämförelse, haha, men min poäng är att situationen idag är extremt annorlunda utifrån tidigare, och det är lättare att fokusera på sin långsiktiga plan när det "bara" rör sig om att totalt 2800 personer (under hela EA-tiden) får vänta på att planerade iterationer genomförts. Men 74000 personer från i princip dag ett är lite svårare att "se förbi", vilket dom redan visat genom att släppa en hotfix, mitt under en iteration av en utvecklar/alpha-kod.

Men nej, troligen har dom läget under kontroll, men vet själv då jag jobbar som utvecklare, hur det är när otåliga människor börjar rycka i en för att få tag i det man gör, och då har dom inte ens behövt betala för det.

Testpilot
Skrivet av Nocternity:

Men nej, troligen har dom läget under kontroll,

Det var mest en diskussion bara för lite oro och spekulationernas skull. Ok förstår vad du poängterar.

Medlem

Apropå hotfixar så är det ju väldigt roligt att läsa texterna som hör till dem
Även om det skulle balla ur och bli pannkaka av allt så har man i alla fall fått dra på smilbanden några ggr
För övrigt förvånansvärt buggfritt efter 11 timmars spelande.

Medlem

Sjukt sugen på detta nu. Har en massa annat att spela egentligen och det är ju inte direkt någon brådska, då det inte är släppt än på långa vägar och akt 1 nog kommer bli tråkig nog i alla fall innan release, men FAAAAN vad jag är sugen


signatur

K9
:.:

Medlem

Mycket i början, säg timme 1-3 är sådant man redan sett i gameplay demos så ingen spoiler där. Det är kul att testa lite builds och se hur de ligger till. Personligen tycker jag att de fått till karaktärsdesignen bra. Har inte fått baldurs gate känslan än men det har potential. Känslan är att det som absolut sämst blir ett bättre DoS2 och det är inte illa pinkat...

Medlem
Skrivet av Harakiri:

Hur långt ut hade du tänkt zooma? Eller kör du i låg upplösning?
Hade inga som helst problem i 1440p och i 4k i DOS2 gällande kameran.

Det är säkert en fråga om vad man gillar? Jag tyckte att jag var för nära inpå karaktärerna och vill kunna zooma ut mer ibland och närmare ibland, vilket krävde en mod. Jag kör 1080, så det har inte med det att göra, men det är ju en smaksak, så oavsett att du tycker det är ok, precis som säkert många andra, men för mig kändes det för nära inpå.

Jag hoppas att BG3 har en kamera som kommer lite längre ifrån.


signatur

K9
:.:

Testpilot
Skrivet av absimilard:

Det är säkert en fråga om vad man gillar? Jag tyckte att jag var för nära inpå karaktärerna och vill kunna zooma ut mer ibland och närmare ibland, vilket krävde en mod. Jag kör 1080, så det har inte med det att göra, men det är ju en smaksak, så oavsett att du tycker det är ok, precis som säkert många andra, men för mig kändes det för nära inpå.

Jag hoppas att BG3 har en kamera som kommer lite längre ifrån.

Frågade mest om upplösningen för just utzoomningen blir större ju högre upplösning man kör. Så i 4k blir det rejält. Kan vara nåt att satsa på om man inte vill använda mods.

Medlem
Skrivet av absimilard:

Det är säkert en fråga om vad man gillar? Jag tyckte att jag var för nära inpå karaktärerna och vill kunna zooma ut mer ibland och närmare ibland, vilket krävde en mod. Jag kör 1080, så det har inte med det att göra, men det är ju en smaksak, så oavsett att du tycker det är ok, precis som säkert många andra, men för mig kändes det för nära inpå.

Jag hoppas att BG3 har en kamera som kommer lite längre ifrån.

Just nu vill jag påstå att den är av samma snitt som den i DOS2. Svårt att få ordentlig överblick tycker jag. Precis som i DOS2. Spelar i upplösningen 3440x1440.

Medlem
Skrivet av Leon_:

Just nu vill jag påstå att den är av samma snitt som den i DOS2. Svårt att få ordentlig överblick tycker jag. Precis som i DOS2. Spelar i upplösningen 3440x1440.

Kameran känns absolut DoS 2, kanske lite bättre? Även jag skulle önska lite mer utzoomning men antar att det är svårt att få till med den vertikalitet spelet har. Ibland när karaktärerna befinner sig i en dal är det perfekt zoomnivå för att sedan bli för nära när man befinner sig högt upp i terrängen. Svårt att jämföra med de gamla crpg:ena då grafiken var ”platt” och därmed väldigt förutsägbar för kameraplacering.

12
Skriv svar