10 av 10 filmer?

Medlem
Skrivet av smuts:

Men vänta lite nu.

Trådens fråga är: "Görs det filmer som förtjänar 10 av 10 idag?"
Vi har svar som nämner filmer från 1960-tal till 2010-tal. Vad hände med idag?

Tänkte likadant, när jag hör "idag" på en sån fråga så tänker jag dom senaste 10 åren, inte längre bak.

Om idag betyder senaste 50 åren är The Shining och The Thing (1982) två av mina absolut favoriter.

Medlem

Kung Fury

En uppstickare av bästa svenskafilmer någonsin, tack vare kickstarter och inte svenska staten som alltid stöttar gråa svenska diskbänksrealism filmer.
https://www.imdb.com/title/tt3472226/?ref_=rt_li_tt

Nu blir det en uppföljare också tack vare folk i och utanför Sverige.

Annars är "Dum Dummare" en favorit som är en av få filmer jag gärna ser om många gånger. Komedi får för mycket skit tycker jag och prisas sällan. Yrrol-filmen är också en svensk klassiker som håller än idag.

Medlem

Döda Poeters Sällskap och Good Will Hunting


signatur

Burn in the light.

Fragtjuv
Skrivet av smuts:

Men vänta lite nu.

Trådens fråga är: "Görs det filmer som förtjänar 10 av 10 idag?"
Vi har svar som nämner filmer från 1960-tal till 2010-tal. Vad hände med idag?

Antar att de som nämner filmer för mer än 10 år sedan indirekt svarar nej på frågan om ”idag” :).


signatur

Xbox Series X
Playstation 5
AMD Ryzen 7 7700 CPU
MSI GeForce RTX 4060Ti VENTUS 2X OC
Kingston M.2 NV2 PCIe 4.0 NVMe SSD 2TB

Medlem

Three Billboards Outside Ebbing, Missouri (2017) Frances McDormand och Sam Rockwell är helt magiska i denna.

Manchester by the Sea (2016)
Likt filmen ovan har denna fina scener där folk bryter ihop fullständigt. Jag är svag för sånt.

Mad Max: Fury Road (2015)
Bästa action jag sett

Medlem

Utan inbördes ordning (okej... Scarface ÄR min favoritfilm):

Scarface (1983)
Deadpool (2016)
Robocop (1987)
Logan (2017)
John Wick (2014)
Spider-Man: Into The Spider-Verse (2018)


signatur

Halo kompis!

Medlem
Skrivet av smuts:

Men vänta lite nu.

Trådens fråga är: "Görs det filmer som förtjänar 10 av 10 idag?"
Vi har svar som nämner filmer från 1960-tal till 2010-tal. Vad hände med idag?

Trådskaparen nämner The Matrix.. Den är från 1999.
Jag nämner state of grace, från 1990.

Då får man vara mer specifik om vad" idag" betyder.


signatur

"High life on low budget"

Medlem
Skrivet av smuts:

Men vänta lite nu.

Trådens fråga är: "Görs det filmer som förtjänar 10 av 10 idag?"
Vi har svar som nämner filmer från 1960-tal till 2010-tal. Vad hände med idag?

Avslutande raden från originalposten frågar kort och gott efter 10-filmer, och trådskaparen nämner själv en från -99 så tror inte begreppet "idag" är direkt aktuellt i frågan.


signatur

"AT LAST, SIR TERRY, WE MUST WALK TOGETHER."

Jag tänker också på det, TOS skrev idag?

Det direkta svaret är nej; men det finns vissa regissörer som glänser; exempelvis Denis Villeneuve, David Fincher, Darren Aronofsky. De gamla rävarna man såg upp till för länge sedan har antingen imploderat kreativt (Ridley Scott), eller har slutat göra film.

De flesta filmer idag är medelmåttiga och glöms bort väldigt fort.


signatur

FZ - SAMLADE SKRIFTER: #walter_iego

Medlem

Master & Commander.

phi
Medlem

Joker.
The Irishman.

Medlem
Skrivet av Walter S.A. Iego:

Jag tänker också på det, TOS skrev idag?

Det direkta svaret är nej; men det finns vissa regissörer som glänser; exempelvis Denis Villeneuve, David Fincher, Darren Aronofsky. De gamla rävarna man såg upp till för länge sedan har antingen imploderat kreativt (Ridley Scott), eller har slutat göra film.

De flesta filmer idag är medelmåttiga och glöms bort väldigt fort.

Fincher är ett geni... ett riktigt geni inom filmbranschen. Åtskilliga youtube videos där folk analyserar hans berättarteknik, kamera osv.
Älskar Seven och The Game.


signatur

"High life on low budget"

Medlem

No Country For Old Men (2007)
Tommy Lee Jones, Josh Brolin, Javier Bardem, Woody Harrelson
Av Joel och Ethan Coen
IMDB: https://www.imdb.com/title/tt0477348/
Trailer:

Medlem
Skrivet av Zidious G:

Master & Commander.

Ja för fan! En av mina absoluta favoritfilmer.

Fargo är en 10/10-film för mig också, kanske inte i allas smak men jag tycker att den är klockren.
Svårare att komma på 10/10-filmer som kommit på typ 10-talet. Finns många filmer jag tycker är svinbra men kanske inte 10/10.. Hm.
I mitt huvud är nog 90talet där film peakade på något vis, kanske är för att många filmer jag såg när jag var i rätt ålder var från 90talet eller något men.. jag vet inte. Tycker att utseendet på filmerna generellt var snyggare då också, inte så tillfixade färger etc.

Inaktiv
Skrivet av Sisyr:

9. Ace Ventura: Pet Detective (1994)

Läste slarvig så det blev Detective Pikachu i mitt huvud så naturligtvis höll jag på att skita ner mig av förtvivlan men som tur var satt jag redan på toan när jag såg så ingen fara skedd.

Medlem
Skrivet av Marty mc Shy:

Three Billboards Outside Ebbing, Missouri (2017) Frances McDormand och Sam Rockwell är helt magiska i denna.

Manchester by the Sea (2016)
Likt filmen ovan har denna fina scener där folk bryter ihop fullständigt. Jag är svag för sånt.

Mad Max: Fury Road (2015)
Bästa action jag sett

De är allihopa mästerverk!


signatur

Burn in the light.

FM-guru
F.d. Sisyr
Skrivet av anon_119148:

Läste slarvig så det blev Detective Pikachu i mitt huvud så naturligtvis höll jag på att skita ner mig av förtvivlan men som tur var satt jag redan på toan när jag såg så ingen fara skedd.

Haha. Har inte sett den - vem vet, det kanske också är ett mästerverk...

Medlem
Skrivet av Marty mc Shy:

Three Billboards Outside Ebbing, Missouri (2017) Frances McDormand och Sam Rockwell är helt magiska i denna.

Just fan, den var otrolig,

Apropå David Fincher, hans nya rulle "Mank" med Gary Oldman:


signatur

FZ - SAMLADE SKRIFTER: #walter_iego

Medlem
Skrivet av Tabula:

The Dark Knight

Gillar att det tog ETT jävla förslag innan det kom upp en film är helt propfull med brister och misstag.

En film som i så många scener får saker fel kan omöjligen vara en 10/10.

Är det en bra film? Personligt, jag tycker inte det men förstår att folk gillar den. Är det 10/10 Absolut inte.

Det här är bara ett exempel på hur "bra" den filmen faktiskt är: https://www.youtube.com/watch?v=Ja8cHYtF8n4 Överlag är kvalitén inget att hänga i granen.

https://enterthecinema.wordpress.com/2016/03/09/the-dark-knig...

Känns nästan respektlöst att säga att en sådan film är 10/10. Varför ska filmskapare anstränga sig och skapa korrekta scener när folk inte bryr sig om något ändå.

Edit: Ser att fler nämner Dark knight. Ni som gör det, är ni blinda eller ser ni inte alla misstag som förekommer i filmerna? Ni tycker alltså att kvalitén av produktionen är tillräckligt hög för att nå 10/10? Känns som vi har sett helt annorlunda saker. Jag kanske lyckades se en early cut på bio och bluray... men tvivlar på det. Se om se rätt.

Ännu mer kompilations på misstag i speciellt fightscener.
https://www.youtube.com/watch?v=m9tJ2BUocKA&feature=youtu.be

Tycker ni även Taken 3 förtjänar 10/10 pga denna scenen då eller https://www.youtube.com/watch?v=gCKhktcbfQM ? Sättet de använde kameror på genom hela dark knight är ju samma.

CTI
Medlem

The Lighthouse 2019. Vilken resa den filmen är i mörker och vansinne.

Le Mans 66 2019


signatur

The Toys: PC I7 4930K@4,5Ghz - 32Gb - Strix RTX 3080, Ps5, Ps4 + SSD, Ps3, Ps2, Ps1 Mini, Xbox 360, Nintendo Famicon NES, Amiga 500 Mini

Medlem

Nyare:
Children of Men
En oväntad vänskap (Intouchables)
V för Vendetta
Kung Fu Hustle

Äldre
Conan the Barbarian
Starwars (4-6)
Terminator 2
7 Samurai

CTI
Medlem

Moon 2009. Sam Rockwell är kanon i denna roll.


signatur

The Toys: PC I7 4930K@4,5Ghz - 32Gb - Strix RTX 3080, Ps5, Ps4 + SSD, Ps3, Ps2, Ps1 Mini, Xbox 360, Nintendo Famicon NES, Amiga 500 Mini

Medlem

Vet inte hur nytt du tänkt dig
Men här är iaf några filmer jag måhända inte tycker är tio av tio, sådana filmer kan jag räkna på mina fem fingrar, men det är ändå filmer jag tycker är sjukligt jäkla bra iaf.

Jakten från 2012. Dansk film med Mads Mikkelsen i huvudrollen. Riktigt välgjord drama om ett tungt ämne nämligen sexuella övergrepp av barn. Men den här filmen tar sig an det från en liten annan vinkel nämligen vad kan hända om det du står anklagad för inte nödvändigtvis är sant?

Joker från 2019. Joaquin Phoenix gör en galet bra rollprestation i vad jag tycker är Todd Philips absolut bästa film i hans karriär än så länge. Vissa har anklagat filmen för att glorifiera våld vilket jag inte förstår. Snarare handlar filmen om psykisk ohälsa och vad som kan ske när samhället i sig är snabbt på att peka och skratta åt andra som är lite annorlunda än "massan".

Burning från 2014. Norska svaret på Amerikanska Fast and the Furious filmerna. Blev glatt imponerad. Jag är inte ngn bilfantast i sig men den här filmen gillade jag. Rolig, underhållande och bra action.

Tau från 2018. Netflix producerad lite mer indiefilm som jag verkligen gillade. Handlar om en kvinna som kidnappas av en uppfinnare som vill använda henne som en försökskanin i att fullända sin AI skapelse och hennes kamp i att försöka ta sig ifrån situationen.
Tyckte den var riktigt bra då jag gillade idén väldigt mkt.


signatur

Det finns bara tre grupper av människor i världen.
De som kan matte och de som inte kan det.

Medlem

Håller med om att The Lighthouse nog är den senaste riktigt bra filmen jag såg, men inte är det en 10/10 inte.

Medlem
Skrivet av ceogar:

Gillar att det tog ETT jävla förslag innan det kom upp en film är helt propfull med brister och misstag.

En film som i så många scener får saker fel kan omöjligen vara en 10/10.

Är det en bra film? Personligt, jag tycker inte det men förstår att folk gillar den. Är det 10/10 Absolut inte.

Det här är bara ett exempel på hur "bra" den filmen faktiskt är: https://www.youtube.com/watch?v=Ja8cHYtF8n4 Överlag är kvalitén inget att hänga i granen.

https://enterthecinema.wordpress.com/2016/03/09/the-dark-knig...

Känns nästan respektlöst att säga att en sådan film är 10/10. Varför ska filmskapare anstränga sig och skapa korrekta scener när folk inte bryr sig om något ändå.

Edit: Ser att fler nämner Dark knight. Ni som gör det, är ni blinda eller ser ni inte alla misstag som förekommer i filmerna? Ni tycker alltså att kvalitén av produktionen är tillräckligt hög för att nå 10/10? Känns som vi har sett helt annorlunda saker. Jag kanske lyckades se en early cut på bio och bluray... men tvivlar på det. Se om se rätt.

Ännu mer kompilations på misstag i speciellt fightscener.
https://www.youtube.com/watch?v=m9tJ2BUocKA&feature=youtu.be

Tycker ni även Taken 3 förtjänar 10/10 pga denna scenen då eller https://www.youtube.com/watch?v=gCKhktcbfQM ? Sättet de använde kameror på genom hela dark knight är ju samma.

Hej!

Oj, vet inte var jag ska börja med ditt inlägg men jag kommenterar lite kort bara

För det första: det första YouTube-klippet du länkar till är ju inte ens RÄTT film (innan du editerar och lägger till flera, till synes, relativt irrelevanta klipp).

För det andra: vad som är en bra film eller inte är inte avhängt på ett par fightingscener, även om de såklart kan spela in. Men är det ditt enda argument till att det är en dålig film så vet jag inte riktigt.. Finns massa äldre riktigt bra filmer med bristfälliga tekniska scener, men de blir inte dåliga filmer bara för det.

För det tredje: om vi återgår till det första klippet du länkade, såg du ens detta själv när du såg filmen? Jag tvivlar verkligen på det. Finns något som kallas för selective attention (https://www.youtube.com/watch?v=vJG698U2Mvo). "Blinda"

För det fjärde: skönt argumentationsfel att du blandar in Taken 3 i det här.

Brukar vanligtvis inte kommentera men när du har en sån arrogant, syrlig och bitter underton så kände jag för att svara.
Och som du säger själv, det är ju subjektivt vad man tycker kring filmer.

Trevlig helg på dig!

FM-guru
F.d. Sisyr
Skrivet av ceogar:

Gillar att det tog ETT jävla förslag innan det kom upp en film är helt propfull med brister och misstag.

En film som i så många scener får saker fel kan omöjligen vara en 10/10.

Är det en bra film? Personligt, jag tycker inte det men förstår att folk gillar den. Är det 10/10 Absolut inte.

Det här är bara ett exempel på hur "bra" den filmen faktiskt är: https://www.youtube.com/watch?v=Ja8cHYtF8n4 Överlag är kvalitén inget att hänga i granen.

https://enterthecinema.wordpress.com/2016/03/09/the-dark-knig...

Känns nästan respektlöst att säga att en sådan film är 10/10. Varför ska filmskapare anstränga sig och skapa korrekta scener när folk inte bryr sig om något ändå.

Edit: Ser att fler nämner Dark knight. Ni som gör det, är ni blinda eller ser ni inte alla misstag som förekommer i filmerna? Ni tycker alltså att kvalitén av produktionen är tillräckligt hög för att nå 10/10? Känns som vi har sett helt annorlunda saker. Jag kanske lyckades se en early cut på bio och bluray... men tvivlar på det. Se om se rätt.

Ännu mer kompilations på misstag i speciellt fightscener.
https://www.youtube.com/watch?v=m9tJ2BUocKA&feature=youtu.be

Tycker ni även Taken 3 förtjänar 10/10 pga denna scenen då eller https://www.youtube.com/watch?v=gCKhktcbfQM ? Sättet de använde kameror på genom hela dark knight är ju samma.

Nu tycker jag inte själv att The Dark Knight ens är nära 10/10, men ditt inlägg är ju bara konstigt? Tre av dina fyra länkar handlar om helt andra filmer medan den fjärde har klipp från tre olika filmer (inklusive The Dark Knight). What?

Inaktiv

Mad Max Fury Road, absolut bästa filmen de senaste 30 åren för min del.

Våga vägra Dark Knight
Den var bra, men inte så bra. Hade sjukt svårt att ta Bales Batmanröst seriöst.

Medlem
Skrivet av Tabula:

Hej!

Oj, vet inte var jag ska börja med ditt inlägg men jag kommenterar lite kort bara

För det första: det första YouTube-klippet du länkar till är ju inte ens RÄTT film (innan du editerar och lägger till flera, till synes, relativt irrelevanta klipp).

För det andra: vad som är en bra film eller inte är inte avhängt på ett par fightingscener, även om de såklart kan spela in. Men är det ditt enda argument till att det är en dålig film så vet jag inte riktigt.. Finns massa äldre riktigt bra filmer med bristfälliga tekniska scener, men de blir inte dåliga filmer bara för det.

För det tredje: om vi återgår till det första klippet du länkade, såg du ens detta själv när du såg filmen? Jag tvivlar verkligen på det. Finns något som kallas för selective attention (https://www.youtube.com/watch?v=vJG698U2Mvo). "Blinda"

För det fjärde: skönt argumentationsfel att du blandar in Taken 3 i det här.

Brukar vanligtvis inte kommentera men när du har en sån arrogant, syrlig och bitter underton så kände jag för att svara.
Och som du säger själv, det är ju subjektivt vad man tycker kring filmer.

Trevlig helg på dig!

Anledning till jag länkade till Taken 3 är ju för att de båda använder sig utav samma teknik. Dvs, 15 klippningar per 2 sekunder. Simpelt knep som många mindre begåvade regissörer använder sig utav. Det används för att det är lätt att distrahera och dra ner på kvalitén utan att de flesta märker det. Tänk efter, Hur mycket används det i Nolans nyare filmer? Eftersom det är en trilogi gjord av samma person så är de högst relevanta. Samma problem genomsyrar hela trilogin och är ett tydligt tecken på den låga övergripande kvalitén i produktionerna. Tråden handlade ju om filmer som förtjänade 10/10, inte som subjektivt förtjänade 10/10 som jag förstod det.

Visst, det kan finnas äldre filmer som är bra trots att de har dåliga strids-scener, vet ej hur det är relevant dock eftersom de filmerna självklart är sämre än vad de hade kunnat vara med korrekta scener. De förtjänar lite avdrag för det, precis som Batman trilogin.

Vet ej varför du pratar så mycket om bra filmer, tråden återigen handlar om 10/10, dvs perfekt film. Batman kanske är bra filmer, men produktionen är långt ifrån perfekt och det sänker helhetsintrycket. Det är inte bara fighting-scenerna i batman som är fyllda av misstag och hål. Glad att du kunde se dem utan att haka upp dig på det.

Trevlig helg!

Skrivet av Sisyr:

Nu tycker jag inte själv att The Dark Knight ens är nära 10/10, men ditt inlägg är ju bara konstigt? Tre av dina fyra länkar handlar om helt andra filmer medan den fjärde har klipp från tre olika filmer (inklusive The Dark Knight). What?

Ja.. undra hur klipp från en filmtrilogi gjord av samma fighting-team, samma regissör, samma location scout etc etc kan vara relevant.. Hmm!

Aja, trevlig helg på er

FM-guru
F.d. Sisyr
Skrivet av ceogar:

Ja.. undra hur klipp från en filmtrilogi gjord av samma fighting-team, samma regissör, samma location scout etc etc kan vara relevant.. Hmm!

Aja, trevlig helg på er

"Fightingscenerna i film A suger!"

"Varför?"

"För att dessa scener i film B suger!"

123
Skriv svar