Microsoft ser ut att ändå lyckas få Xbox till Ios

Robot
Microsoft ser ut att ändå lyckas få Xbox till Ios
Fragtjuv

Om några år vill jag ha en film om rättegången mellan Apple och Epic.


signatur

Xbox Series X
Playstation 5
AMD Ryzen 7 7700 CPU
MSI GeForce RTX 4060Ti VENTUS 2X OC
Kingston M.2 NV2 PCIe 4.0 NVMe SSD 2TB

NuZ
Testpilot

Webblösning alltså? Kanske blir bra. Undrar dock varför Spotify och Netflix får vara kvar men inte Xcloud?


signatur

🎮 Xbox Series X | Nintendo Switch | Playstation 5 | Samsung Q90 65”

”Döm ingen efter utseendet – för så otroligt bra är jag faktiskt inte!”

Medlem
Skrivet av NuZ:

Undrar dock varför Spotify och Netflix får vara kvar men inte Xcloud?

Jag antar att det har med meningen "Apple förklarade det med att de skulle behöva godkänna alla Xcloud-spel separat. " att göra. T ex Spotify är ju 1 installation medans varje spel är 1 installation per spel. Lösningen är då att installera 1 webbläsare som godkänns och spela spelen genom den.

// Edit

En annan kunde vara att ha 1 launcher för alla spel, men funderar på om det fortfarande räknas som ytterligare installationer för spelen.

// edit igen

Varför inte bara godkänna XCloud och sedan får XCloud stå för garantin och ansvaret för spelen?


signatur

Time flies like an arrow, fruit flies like bananas.

We judge ourselves by our intentions and others by their behaviour.

Medlem
Skrivet av NuZ:

Webblösning alltså? Kanske blir bra. Undrar dock varför Spotify och Netflix får vara kvar men inte Xcloud?

Skillnaden är ju att Xcloud är kopplat till en annan butik (Microsoft Store) där spelen inte går att köpa i App Store, medan Spotify och Netflix bara erbjuder prenumerationer, som går att teckna genom App Store.

Medlem

Sorgligt att Apple ska kunna hålla hela spelindustrin gisslan på det där sättet, och tvinga sina konkurrenter att leverera en sämre tjänst till kunderna.

Skrivet av conthox:

Jag antar att det har med meningen "Apple förklarade det med att de skulle behöva godkänna alla Xcloud-spel separat. " att göra. T ex Spotify är ju 1 installation medans varje spel är 1 installation per spel. Lösningen är då att installera 1 webbläsare som godkänns och spela spelen genom den.

Jo, men motsvarigheten är ju mer som om Apple hade krävt att få lov att provlyssna varje individuell låt på Spotify innan de fick släppas. Lika fånigt och orealistiskt som det de kräver av spelstreamnings tjänsterna.

Medlem
Skrivet av Fletchett:

Jo, men motsvarigheten är ju mer som om Apple hade krävt att få lov att provlyssna varje individuell låt på Spotify innan de fick släppas. Lika fånigt och orealistiskt som det de kräver av spelstreamnings tjänsterna.

Nja, skillnaden är väl att låtarna inte installeras. Dom streamas ju bara. Därav lösningen med en webbläsare som streamar spelen.


signatur

Time flies like an arrow, fruit flies like bananas.

We judge ourselves by our intentions and others by their behaviour.

Medlem
Skrivet av conthox:

Nja, skillnaden är väl att låtarna inte installeras. Dom streamas ju bara. Därav lösningen med en webbläsare som streamar spelen.

Så ingen skillnad alltså.
Du installerar absolut 0 spel genom att streama dem.

Man installerar game pass appen (som Spotify appen). Sen streamar man ett spel (eller i spotifys fall en låt)

Eller skulle iOS kräva att spelen installeras? För i android så streamas iaf spelen direkt från appen utan att något mer installeras


signatur

Jag biter mig oftast i tungan, men ibland är ni andra så jävla dumma i huvudet att ni behöver få höra det.

Avstängd

Intressant. Amazon Luna löste det på samma sätt också.

Ännu mer intressant är ju då att om det blir en
webbläsarbaseradd tjänst så skulle det också innebära att man borde kunna köra xcloud på vilken enhet som helst där det finns en webbläsare. Inklusive ps4 och ps5. Så länge som Microsoft inte blockerar hårdvara som inte är från Apple att ansluta till tjänsten eller att Sony inte blockerar xcloud webbtjänsten.

Skulle ju också möjliggöra för Microsoft att "släppa" xcloud till playstation utan att Sony kan ta del av prenumerationen.


signatur

Alla mina inlägg återspeglar endast min syn på ett ämne och från mitt egna perspektiv och är således helt och hållet gällande endast mig själv och är min åsikt. Om någon mot förmodan ändå tolkar det som ett försök att generalisera eller ett försök att applicera min egna åsikt som en universell sanning så har ni misstolkat det menade budskapet.

Medlem
Skrivet av conthox:

Jag antar att det har med meningen "Apple förklarade det med att de skulle behöva godkänna alla Xcloud-spel separat. " att göra. T ex Spotify är ju 1 installation medans varje spel är 1 installation per spel. Lösningen är då att installera 1 webbläsare som godkänns och spela spelen genom den.

// Edit

En annan kunde vara att ha 1 launcher för alla spel, men funderar på om det fortfarande räknas som ytterligare installationer för spelen.

// edit igen

Varför inte bara godkänna XCloud och sedan får XCloud stå för garantin och ansvaret för spelen?

Du installerar inga spel via XCloud. Det är molnbaswrat, precis som Spotify och Netflix, men spel då.

Medlem
Skrivet av Checker:

.
Skulle ju också möjliggöra för Microsoft att "släppa" xcloud till playstation utan att Sony kan ta del av prenumerationen.

Det är ju inte självklart att det fungerar,
videostreaming kan ju ha en hel del latency om du inte får ganska lågnivå kontroll på videoströmmen.

Microsoft har ju motsvarande funktionalitet för video i appar på xbox där buggar eller hinder gjort att projekt som limelight bara fått ge upp.

Avstängd
Skrivet av pacc:

Det är ju inte självklart att det fungerar,
videostreaming kan ju ha en hel del latency om du inte får ganska lågnivå kontroll på videoströmmen.

Microsoft har ju motsvarande funktionalitet för video i appar på xbox där buggar eller hinder gjort att projekt som limelight bara fått ge upp.

Nej självklart är det inte självklart att det funkar. Men det öppnar för att det möjligen fungerar.

Får hoppas på att ps5ans webbläsare bygger på chromium vilket också new edge bygger på. Och på så sätt är chansen att det ska fungera ännu större


signatur

Alla mina inlägg återspeglar endast min syn på ett ämne och från mitt egna perspektiv och är således helt och hållet gällande endast mig själv och är min åsikt. Om någon mot förmodan ändå tolkar det som ett försök att generalisera eller ett försök att applicera min egna åsikt som en universell sanning så har ni misstolkat det menade budskapet.

Medlem
Skrivet av Checker:

Nej självklart är det inte självklart att det funkar. Men det öppnar för att det möjligen fungerar.

Får hoppas på att ps5ans webbläsare bygger på chromium vilket också new edge bygger på. Och på så sätt är chansen att det ska fungera ännu större

Men är det samma chromium på iOS som på t.ex. Android/Windows? Fått för mig att det inte är samma lika.


signatur

Jag biter mig oftast i tungan, men ibland är ni andra så jävla dumma i huvudet att ni behöver få höra det.

Avstängd
Skrivet av Issue:

Men är det samma chromium på iOS som på t.ex. Android/Windows? Fått för mig att det inte är samma lika.

På iOS är väl alla andra webbläsare än safari mer bara ett plugin/skin åt safari. Och safari är ju Apples egna hittepå.
Men satsar Microsoft på att kunna spela via webbläsare så ser jag inte varför dom inte skulle tillåta andra webbläsare än safari.


signatur

Alla mina inlägg återspeglar endast min syn på ett ämne och från mitt egna perspektiv och är således helt och hållet gällande endast mig själv och är min åsikt. Om någon mot förmodan ändå tolkar det som ett försök att generalisera eller ett försök att applicera min egna åsikt som en universell sanning så har ni misstolkat det menade budskapet.

Medlem
Skrivet av Checker:

På iOS är väl alla andra webbläsare än safari mer bara ett plugin/skin åt safari. Och safari är ju Apples egna hittepå.
Men satsar Microsoft på att kunna spela via webbläsare så ser jag inte varför dom inte skulle tillåta andra webbläsare än safari.

Ja man får väl se.
Just nu lär de ju bygga en safari-baserad browser för att få xCloud att fungera. Men på Windows skulle jag gissa på att de kommer gå via Game Pass appen. Men vem vet, de kanske går över till webbaserat överallt å då skulle man ju även kunna streama till Linux, skulle vara nice


signatur

Jag biter mig oftast i tungan, men ibland är ni andra så jävla dumma i huvudet att ni behöver få höra det.

Medlem

Det finns en app Stadium som möjliggör att man kan spela Stadia på iPhone/iPad så att det är safari i grunden är inget hinder. Det Stadium gör är att man fejkar informationen Stadia får om ens webbläsare, den skickar att man är en webbläsare på macOS och vips så funkar Stadia! Dock krävs det att man har en Stadia kontroll som pratar direkt mot Stadia så det som visas är en strömmad video.


signatur

Man mår bra av Apple produkter!

Inaktiv

En liknande lösning finns även för Stadia där en app som heter Stadium lyckas köra Stadia via browsern i appen som jag förstår det. Frågan är dock hur länge den får ligga kvar innan den tas ner för Apple lär nog inte gilla det.

https://www.reddit.com/r/Stadia/comments/j1ar15/use_stadia_on...

EDIT: Kanske skulle ha läst hela tråden innan jag svarade xD

Medlem
Skrivet av Issue:

Så ingen skillnad alltså.
Du installerar absolut 0 spel genom att streama dem.

Man installerar game pass appen (som Spotify appen). Sen streamar man ett spel (eller i spotifys fall en låt)

Eller skulle iOS kräva att spelen installeras? För i android så streamas iaf spelen direkt från appen utan att något mer installeras

Skrivet av Lirilesh:

Du installerar inga spel via XCloud. Det är molnbaswrat, precis som Spotify och Netflix, men spel då.

Ah Ok, my bad. Jag har nog missuppfattat hur XCloud fungerar.


signatur

Time flies like an arrow, fruit flies like bananas.

We judge ourselves by our intentions and others by their behaviour.

Avstängd
Skrivet av conthox:

Ah Ok, my bad. Jag har nog missuppfattat hur XCloud fungerar.

Däremot kan du ju köra Spotify offline. Alltså ladda ner låtarna.

Låt oss alla vara ärliga här nu. Apple vill stänga ute konkurrens, det är väldigt uppenbart.

Medlem
Skrivet av NuZ:

Webblösning alltså? Kanske blir bra. Undrar dock varför Spotify och Netflix får vara kvar men inte Xcloud?

Apple är totalt inkonsekventa.


signatur

macOS: MacBook Air 13" [M1-ARM64/16/256GB], MacBook Pro 15" [Core i7/16/256GB], iOS: iPad Mini [128GB], iPhone 8 [64GB], Apple Watch Series 6 44mm [LTE], W10: Surface Book 3 15" [Core i7/GTX 1660 Ti/32/512GB]
The purpose of morality is to teach you, not to suffer and die, but to enjoy yourself and live. --Ayn Rand
Skriv under ett upprop för en grönare energipolitik: https://energiupproret.se/

Medlem
Skrivet av Bojkott:

Skillnaden är ju att Xcloud är kopplat till en annan butik (Microsoft Store) där spelen inte går att köpa i App Store, medan Spotify och Netflix bara erbjuder prenumerationer, som går att teckna genom App Store.

Håller inte.

Då skulle ju Apple kunna tillåta spelen som har via sin Game Pass prenumeration (men inte tillåta att sälja enstaka spel i iOS-appen). Men så gör de ju inte heller.

Inkonsekvent.


signatur

macOS: MacBook Air 13" [M1-ARM64/16/256GB], MacBook Pro 15" [Core i7/16/256GB], iOS: iPad Mini [128GB], iPhone 8 [64GB], Apple Watch Series 6 44mm [LTE], W10: Surface Book 3 15" [Core i7/GTX 1660 Ti/32/512GB]
The purpose of morality is to teach you, not to suffer and die, but to enjoy yourself and live. --Ayn Rand
Skriv under ett upprop för en grönare energipolitik: https://energiupproret.se/

Medlem
Skrivet av conthox:

Nja, skillnaden är väl att låtarna inte installeras. Dom streamas ju bara. Därav lösningen med en webbläsare som streamar spelen.

???

Fast Xcloud streams också ju bara.


signatur

macOS: MacBook Air 13" [M1-ARM64/16/256GB], MacBook Pro 15" [Core i7/16/256GB], iOS: iPad Mini [128GB], iPhone 8 [64GB], Apple Watch Series 6 44mm [LTE], W10: Surface Book 3 15" [Core i7/GTX 1660 Ti/32/512GB]
The purpose of morality is to teach you, not to suffer and die, but to enjoy yourself and live. --Ayn Rand
Skriv under ett upprop för en grönare energipolitik: https://energiupproret.se/

Medlem
Skrivet av Pungvred:

Däremot kan du ju köra Spotify offline. Alltså ladda ner låtarna.

Låt oss alla vara ärliga här nu. Apple vill stänga ute konkurrens, det är väldigt uppenbart.

En annan tråkig sak med Apple (men finns säkert massor med andra), är att de stoppar Spotify från att ha en fristående klient på Apple Watch.

Deras egna app och tjänst får dock streama fristående direkt till klockan. Perfekt när man joggar och lämnar telefonen hemma.

Men Sporify?

Nej, enligt Apple bryter det mot deras regler.

Så det måste ju innebära att Apple själva bryter mot Apples egna regler?

Trist oavsett!


signatur

macOS: MacBook Air 13" [M1-ARM64/16/256GB], MacBook Pro 15" [Core i7/16/256GB], iOS: iPad Mini [128GB], iPhone 8 [64GB], Apple Watch Series 6 44mm [LTE], W10: Surface Book 3 15" [Core i7/GTX 1660 Ti/32/512GB]
The purpose of morality is to teach you, not to suffer and die, but to enjoy yourself and live. --Ayn Rand
Skriv under ett upprop för en grönare energipolitik: https://energiupproret.se/

It's not a lake, it's an ocean

Är det inte ungefär så Amazon gör med Luna?


signatur

Fria tankar om spel: www.frispel.net

Medlem

Såklart vill ju inte Apple har tunnlar till andra plattformar, i synnerhet inte stora konkurrenter. Skälet är pengar. Apple får inga pengar genom detta. Inga 30% på köp som görs osv i xcloud/gamepass spelen. Ingenting får Apple för detta. Det tycker Apple är orimligt när man spelar på deras enhet. Det kan säkert i rätten få det att låta bra.
Men för oss andra blir det bakåtsträvande.
Har alltid kört iOS men snart är råget måttat och man får helt enkelt gå över till någon form av Android som helt saknar bloatware och kör rent Android. Där verkar framtiden ligga.


signatur

| Ryzen 5 3600, 16gb DDR4, GTX 1070, Samsung 970 EVO Plus 1TB, Windows 10 Pro | Nintendo Switch| Wii U| PS4 | Xbox Series X | PSvita OLED |New 3DS XL |+Diverse retrokonsoler|

Medlem
Skrivet av Ruffles:

Är det inte ungefär så Amazon gör med Luna?

Jo.


signatur

macOS: MacBook Air 13" [M1-ARM64/16/256GB], MacBook Pro 15" [Core i7/16/256GB], iOS: iPad Mini [128GB], iPhone 8 [64GB], Apple Watch Series 6 44mm [LTE], W10: Surface Book 3 15" [Core i7/GTX 1660 Ti/32/512GB]
The purpose of morality is to teach you, not to suffer and die, but to enjoy yourself and live. --Ayn Rand
Skriv under ett upprop för en grönare energipolitik: https://energiupproret.se/

Medlem
Skrivet av Freddan:

Såklart vill ju inte Apple har tunnlar till andra plattformar, i synnerhet inte stora konkurrenter. Skälet är pengar. Apple får inga pengar genom detta. Inga 30% på köp som görs osv i xcloud/gamepass spelen. Ingenting får Apple för detta. Det tycker Apple är orimligt när man spelar på deras enhet. Det kan säkert i rätten få det att låta bra.
Men för oss andra blir det bakåtsträvande.
Har alltid kört iOS men snart är råget måttat och man får helt enkelt gå över till någon form av Android som helt saknar bloatware och kör rent Android. Där verkar framtiden ligga.

Japp.

Apple får inte heller del av pengarna jag spenderar på fz.se. De får inte heller 30% av mina köp på Inet eller Webhallen. Eller pengar jag spenderar på Netflix.

Jo, är som du också inne på att eventuellt byta till Android.

Skall iaf. göra ett seriöst försök att kika på det och försöka hitta något bra icke-bloatat system (och helst utan allt för mycket Google-spyware eller kinesisk spyware).


signatur

macOS: MacBook Air 13" [M1-ARM64/16/256GB], MacBook Pro 15" [Core i7/16/256GB], iOS: iPad Mini [128GB], iPhone 8 [64GB], Apple Watch Series 6 44mm [LTE], W10: Surface Book 3 15" [Core i7/GTX 1660 Ti/32/512GB]
The purpose of morality is to teach you, not to suffer and die, but to enjoy yourself and live. --Ayn Rand
Skriv under ett upprop för en grönare energipolitik: https://energiupproret.se/

Medlem

Jag kan inte rekommendera apple till någon med ett gott samvete.


signatur

CARPE JÄVLA DIEM

Medlem
Skrivet av Pungvred:

Däremot kan du ju köra Spotify offline. Alltså ladda ner låtarna.

Låt oss alla vara ärliga här nu. Apple vill stänga ute konkurrens, det är väldigt uppenbart.

Ja det är ju inte bara epic som vill stämma apple. Har för mig att spotify och ett gäng andra apptillverkare också håller på att jobba med det.

Medlem

Med xcloud som ingår i xbox games pass eller vad det heter, kan man köpa spel också? Tex om man spelar ett spel som sedan är på väg bort. Eller är det enbart Netflix liknande att man kan spela det som finns, och när det sedan försvinner så försvinner det?

12
Skriv svar