The Elder Scrolls Online-studion gör nytt AAA-varumärke (!) i ny spelmotor (!!)

Robot
The Elder Scrolls Online-studion gör nytt AAA-varumärke (!) i ny spelmotor (!!)

Zenimax Online Studios har något i kikaren.

#zenimax-online-studios


Medlem

Coolt! hade vart schyst om dom iallafall kunde säga vilken genre eller om det liksom blir fantasy eller sci-fi etc

Medlem

Kan ju bli bra, men chansen minskar lite grann med onlinekomponenten. Det borgar för viss ihålighet!

Medlem

Får väl hoppas att motorn är bättre än den som används i ESO...


signatur

|| Intel 8700K || Asus RTX 4070 TI Super TUF || Samsung 750 EVO 500GB & Kingston A2000 1TB & Samsung 960 EVO 250GB || Corsair RM 850x || Antec P183 || Asus G-Sync RoG Swift PG279Q || Dell XPS 15 || Thinkpad X220

The Force is like Duct Tape, it has a light side, a dark side, and holds the universe together.

Avstängd

Fallout online

Inaktiv
Skrivet av Dunder:

Får väl hoppas att motorn är bättre än den som används i ESO...

Knappast troligt. Tror dom siktar på att utveckla en ny sämre motor.

😉

Medlem

Tåls att tänka på dock att MMOs tar tid att utveckla. ESO tog sju år. Har detta varit i utveckling en stund redan för att kunna släppas inom ett par år så lär det inte utvecklas med next gen konsolernas nya egenskaper i åtanke utan mer som ett klassiskt PC spel. Om den nya motorn är next gen anpassad (unreal 5 eller vad du vill) så lär spelet inte vara speciellt långt gånget och då är nog inte "next gen" speciellt mycket "next gen" längre om sisådär sex år.

Medlem

Ja, vi ses om 10 år! Riktigt kul med en ny IP i en ny motor dock, härligt som satan, det behövs.

Medlem

Det ska väl påpekas att just ESO redan var baserad på en in-house motor, alltså inte Creation Engine som Skyrim, Fallout m.fl. bygger på. Den stora nyheten hade ju på något sätt varit om Bethesda-titlarna bytt motor till något, låt säga, modernt.

Medlem
Skrivet av Dunder:

Får väl hoppas att motorn är bättre än den som används i ESO...

Kan du vara mer specifik? Jag tycker inte att motorn som används i ESO är särskilt dålig. Men ja det är klart, en helt ny motor får man väl hoppas håller högre kvalité än en som har ett antal år på nacken.

Medlem

Ny motor var på tiden.
"rare in these days" vet jag inte om jag håller med om.
Unreal engine
4a engine
Madness engine
Creation engine (ny nu då)
Decima engine
Snowdrop engine
Frostbite
Cryengine
Dunia
Id tech
Lumberyard (Amazon tror jag)
Tourqe 3d
Unity

Och säkert hundra till... Många byggs om till nya versioner.


signatur

"High life on low budget"

Medlem

Its online so..meh

Medlem

Ja, förstår inte vad nyheten om att det skulle vara en ny spelmotor är så fantastisk?

Medlem

Elder Scrolls har väl använt samma motor ända sedan Morrowind. Även kommande Elder Scrolls 6 kommer ju använda samma motor.

Jag gillar iaf att en ny motor utvecklas. Det ger spel mycket mer potential när de har spelmotorer skapade för ändamålet, direkt av utvecklarna själva, och kan därför också mycket lättare byggas på efter behov i framtiden. Nu använder Elder Scrolls Online inte samma motor som singleplayer-spelen, utan den är också egenutvecklad. Dock har den 10 år på nacken och Zenimax har garanterat lärt sig ett och annat genom åren, så en helt ny och modern motor som dessutom drar nytta av modern hårdvara till fullo kan leda till intressanta spel med teknik och funktioner vi inte är vana vid att se i ett MMO.

Medlem

Då har dem skiftat fokus till enbart Xbox ekosystem.

Medlem
Skrivet av Pettor:

Det ska väl påpekas att just ESO redan var baserad på en in-house motor, alltså inte Creation Engine som Skyrim, Fallout m.fl. bygger på. Den stora nyheten hade ju på något sätt varit om Bethesda-titlarna bytt motor till något, låt säga, modernt.

ESO är baserat på HeroEngine, samma motor som SWTOR bygger på. Bethesda fick en hel del kritik för detta i början, och köpte då loss licensen helt för att kunna gömma spelmotorns namn. Men trots att de köpte loss namnet bygger spelet fortfarande på den motorn. Självklart vidareutvecklad långt från originalet nu. Man kan jämföra det med att Amazon köpte loss namnet till Cryengine med sin Amazon Lumberyard spelmotor, som trots allt baseras på Cryengine.

Medlem

När Microsoft tidigare sagt att The Initiative är en AAAA studio som ska göra AAAA titlar får AAA lite mer budgetkänsla när de använder den nomenklaturen.

Medlem
Skrivet av IMSG:

Kan du vara mer specifik? Jag tycker inte att motorn som används i ESO är särskilt dålig. Men ja det är klart, en helt ny motor får man väl hoppas håller högre kvalité än en som har ett antal år på nacken.

Bara att titta på Cyrodiil och laggfesten som är där, till exempel. Det är samma problem SWTOR hade när deras open world pvp existerade, vilket inte är så konstigt om de nu kör samma motor.


signatur

|| Intel 8700K || Asus RTX 4070 TI Super TUF || Samsung 750 EVO 500GB & Kingston A2000 1TB & Samsung 960 EVO 250GB || Corsair RM 850x || Antec P183 || Asus G-Sync RoG Swift PG279Q || Dell XPS 15 || Thinkpad X220

The Force is like Duct Tape, it has a light side, a dark side, and holds the universe together.

Medlem
Skrivet av IMSG:

Kan du vara mer specifik? Jag tycker inte att motorn som används i ESO är särskilt dålig. Men ja det är klart, en helt ny motor får man väl hoppas håller högre kvalité än en som har ett antal år på nacken.

ESO var ju inte något grafiskt underverk ens när det släpptes...

Medlem
Skrivet av Dunder:

Bara att titta på Cyrodiil och laggfesten som är där, till exempel. Det är samma problem SWTOR hade när deras open world pvp existerade, vilket inte är så konstigt om de nu kör samma motor.

Inte spelat på några år nu och Cyrodiil hade sina problem helt klart men drabbade aldrig riktigt mig som knappt körde PvP. Tyckte att det flöt på rätt bra i början de få gånger jag hoppade in där men har förstått att det blivit värre med åren. Kanske inte klarade av en växande spelarbas?

Skrivet av roftg:

ESO var ju inte något grafiskt underverk ens när det släpptes...

Svårt att mäta sig med superlativ men nog har det hyllats som ett snyggt spel, det går inte att komma ifrån. Nu pratar jag dock om annat än tycke och smak vad gäller grafiken.

Medlem
Skrivet av IMSG:

Inte spelat på några år nu och Cyrodiil hade sina problem helt klart men drabbade aldrig riktigt mig som knappt körde PvP. Tyckte att det flöt på rätt bra i början de få gånger jag hoppade in där men har förstått att det blivit värre med åren. Kanske inte klarade av en växande spelarbas?

Svårt att mäta sig med superlativ men nog har det hyllats som ett snyggt spel, det går inte att komma ifrån. Nu pratar jag dock om annat än tycke och smak vad gäller grafiken.

Det har varit problem med Cyrodiil sen launch, precis som i SWTOR.

De gjorde en enorm zon då de antog att det skulle bli väldigt mycket spelare där, men sen kunde spelet inte hantera särskilt många spelare samtidigt vilket gjorde (och fortfarande gör) zonen ganska tom, tyvärr... Det är först när en zerg bildas och springer runt som zonen känns aktiv, men då bara i ett litet område och med lagg som resultat.

I och med att PvP kunde varit grymt bra i ESO så är det väldigt synd.

Angående grafiken tycker jag det är ganska snyggt, om man jämför med alla andra MMO:n på marknaden.


signatur

|| Intel 8700K || Asus RTX 4070 TI Super TUF || Samsung 750 EVO 500GB & Kingston A2000 1TB & Samsung 960 EVO 250GB || Corsair RM 850x || Antec P183 || Asus G-Sync RoG Swift PG279Q || Dell XPS 15 || Thinkpad X220

The Force is like Duct Tape, it has a light side, a dark side, and holds the universe together.

Ambassadör
The Elder Scrolls Online
Skrivet av Dunder:

Det har varit problem med Cyrodiil sen launch, precis som i SWTOR.

De gjorde en enorm zon då de antog att det skulle bli väldigt mycket spelare där, men sen kunde spelet inte hantera särskilt många spelare samtidigt vilket gjorde (och fortfarande gör) zonen ganska tom, tyvärr... Det är först när en zerg bildas och springer runt som zonen känns aktiv, men då bara i ett litet område och med lagg som resultat.

I och med att PvP kunde varit grymt bra i ESO så är det väldigt synd.

Angående grafiken tycker jag det är ganska snyggt, om man jämför med alla andra MMO:n på marknaden.

Dom har just nu test för att försöka fixa lagget i Cyro.. Dom är inne på vecka 5 (test 5) som PVP spelare får testa. Det är också dubbla AP poäng under dessa tester. Här kan du läsa mer om testerna, och vad som har testats än sålänge.

https://forums.elderscrollsonline.com/en/discussion/comment/6...


signatur

Admin för SpelClockers

Guildmaster för ESO guilden Fragzone på PC-EU - den enda officiella FZ guilden. Vill du ha en inbjudan, sicka ett PM!

Ord är mer än tre bokstäver...

Medlem
Skrivet av kristallkrona:

Dom har just nu test för att försöka fixa lagget i Cyro.. Dom är inne på vecka 5 (test 5) som PVP spelare får testa. Det är också dubbla AP poäng under dessa tester. Här kan du läsa mer om testerna, och vad som har testats än sålänge.

https://forums.elderscrollsonline.com/en/discussion/comment/6...

I och med att de inte lyckats lösa det sen launch så tar jag det där med ett grävskopslass med salt. Istället för att laga de underliggande problemen verkar de försöka begränsa spelarna och användningen av spells?


signatur

|| Intel 8700K || Asus RTX 4070 TI Super TUF || Samsung 750 EVO 500GB & Kingston A2000 1TB & Samsung 960 EVO 250GB || Corsair RM 850x || Antec P183 || Asus G-Sync RoG Swift PG279Q || Dell XPS 15 || Thinkpad X220

The Force is like Duct Tape, it has a light side, a dark side, and holds the universe together.

Ambassadör
The Elder Scrolls Online
Skrivet av Dunder:

I och med att de inte lyckats lösa det sen launch så tar jag det där med ett grävskopslass med salt. Istället för att laga de underliggande problemen verkar de försöka begränsa spelarna och användningen av spells?

Dom försöker inte begränsa något, dom försöker hitta en balans. Zos vill förbättra perfomance i Cyro, och genom dessa tester ser dom vad som behöver förbättras. Genom att spelare skickar in vad dom upplever under dessa tester. Du verkar bara vara allmänt negativ mot Cyro/PvP, vilket jag förstår att de flesta är. För vänner som spelar mycket PVP och i Cyro tycker att det laggar mycket osv.

Zos gör faktiskt bra saker också. Man behöver inte vara negativ mot dom hela tiden.


signatur

Admin för SpelClockers

Guildmaster för ESO guilden Fragzone på PC-EU - den enda officiella FZ guilden. Vill du ha en inbjudan, sicka ett PM!

Ord är mer än tre bokstäver...

Medlem
Skrivet av Fulci:

ESO är baserat på HeroEngine, samma motor som SWTOR bygger på. Bethesda fick en hel del kritik för detta i början, och köpte då loss licensen helt för att kunna gömma spelmotorns namn. Men trots att de köpte loss namnet bygger spelet fortfarande på den motorn. Självklart vidareutvecklad långt från originalet nu.

Jag har ingen djupare insikt i detta mer än att ha läst en intervju, men är du säker på det? Någon källa? De har ju själva sagt att de använde HeroEngine tidigt i början för att kunna starta prototypa innan deras egna motor blev klar. Men de kan ju ha lekt med orden för att inte behöva säga som det är av någon anledning.

Medlem
Skrivet av Mortac:

Jag har ingen djupare insikt i detta mer än att ha läst en intervju, men är du säker på det? Någon källa? De har ju själva sagt att de använde HeroEngine tidigt i början för att kunna starta prototypa innan deras egna motor blev klar. Men de kan ju ha lekt med orden för att inte behöva säga som det är av någon anledning.

Med tanke på att spelet redan utvecklats med Hero Engine kastade de inte bort detta då utveckling av MMO kostar mycket pengar. Självklart är motorn sen vidarreutvecklad långt efter detta friköp. Jag har själv spelat båda spelen tidigt i release och märkte att de uppförde sig på samma sätt tekniskt i vissa delar.

Hero Engine själva har ESO listat som ett spel som använder motorn. Med tanke på hur Bethesdas advokater stämmer folk till höger och vänster för det minsta tror jag inte de skulle få lista spelet där om det inte var baserat på motorn.
http://www.heroengine.com/he-games

Sen finns det anekdoter att hitta på nätet som säger att det använder motorn. T.ex. från denna tidigare utvecklare; https://steamcommunity.com/app/322300/discussions/0/265080518...
"If this were true, we would not have ESO on our webpage. It would be illegal and misleading. If they used it only for prototyping or kept less than a specific amount of he engine, then they would not have to have the splash screen on install with “Powered by HeroEngine”. I think they did a great job with ESO, I also love some of the changes they did eventually bring in some before a lot after release. Bethsda/Zenimax did a great job on the game, in my opinion."

Medlem
Skrivet av kristallkrona:

Dom försöker inte begränsa något, dom försöker hitta en balans. Zos vill förbättra perfomance i Cyro, och genom dessa tester ser dom vad som behöver förbättras. Genom att spelare skickar in vad dom upplever under dessa tester. Du verkar bara vara allmänt negativ mot Cyro/PvP, vilket jag förstår att de flesta är. För vänner som spelar mycket PVP och i Cyro tycker att det laggar mycket osv.

Zos gör faktiskt bra saker också. Man behöver inte vara negativ mot dom hela tiden.

Jag är inte allmänt negativ mot PvP. ESO är det MMO med bäst PvP i dagsläget, men det funkar bara i BGs. Jag tycker dock generellt att open world PvP är roligare än BGs, och det funkar inte särskilt bra i ESO, tyvärr.

@IMSG bad mig ge exempel på vad som inte var bra med motorn, jag gav ett exempel. Det var inte mer än så. Det finns jättemånga bra saker med ESO.


signatur

|| Intel 8700K || Asus RTX 4070 TI Super TUF || Samsung 750 EVO 500GB & Kingston A2000 1TB & Samsung 960 EVO 250GB || Corsair RM 850x || Antec P183 || Asus G-Sync RoG Swift PG279Q || Dell XPS 15 || Thinkpad X220

The Force is like Duct Tape, it has a light side, a dark side, and holds the universe together.

Medlem

haha ja det var väl på tiden kan man säga att göra något nytt och ha en ny spelmotor för den de kört skiten ur skulle ha pensionerats för många år sedan


signatur

Det finns bara tre grupper av människor i världen.
De som kan matte och de som inte kan det.

Medlem
Skrivet av SunShine:

haha ja det var väl på tiden kan man säga att göra något nytt och ha en ny spelmotor för den de kört skiten ur skulle ha pensionerats för många år sedan

ESO-studion har aldrig använt Gamebryo/Creation Engine.

Medlem
Skrivet av Loxus:

ESO-studion har aldrig använt Gamebryo/Creation Engine.

Ah ok, då kanske de inte behöver någon ny spelmotor då haha.


signatur

Det finns bara tre grupper av människor i världen.
De som kan matte och de som inte kan det.

12
Skriv svar