Xbox Series X och Playstation 5 - Hur byggs de? Analays med Chassi-Jesus, Jonas Törnqvist

Robot
Xbox Series X och Playstation 5 - Hur byggs de? Analays med Chassi-Jesus, Jonas Törnqvist

Nörda ner dig i kylflänslar, fläktar och flytande metall!

#Xbox-series-x, #playstation-5


Medlem

signatur

|Playstation 5|Metspö|

Redaktör


signatur
Medlem

En trevlig genomgång, bra att ni nämner att PS5 rullar i högre klock, vilket säkert ökar tempen mera än marginellt. Föredrar själv större låda framför ljudvolym alla dagar i veckan och två gånger på söndag.

Blir PC och PS5 här med, ska uppgradera hela datorn när Direct Storage kommit ikapp, förhoppningsvis till BF 2021!

Medlem

Om Jonas är chassi-Jesus, vad är då Calle? FPS-Moses?

Vad blir Jocke och Tomas?

Redaktör
Skrivet av Gamblor:

Om Jonas är chassi-Jesus, vad är då Calle? FPS-Moses?

Vad blir Jocke och Tomas?

Jämfört med chassi-Jesus är vi slagg.


signatur
Medlem

Hur varm blir Series X?

Medlem
Skrivet av Huvan:

Hur varm blir Series X?

Fragzone-Fredag hintade om ett framtida stresstest, de väntar fortfarande på PS5 och vädjade till Nordisk Film att släppa deras exemplar!

Medlem

Ljudnivåerna på PS5 kommer vara helt avgörande för mig denna gång, är lite avskräckt sedan min PS4 Pro (men det patchades bort med tiden till hyfsade nivåer), nu är det storleken som blir problemet att få in PS5 i vardagsrumsbokhyllan!

Fragtjuv

Tomcat-Tomas tänker jag passar bra! Det var ju en fin modul till DCS


signatur

Xbox Series X
Playstation 5
AMD Ryzen 7 7700 CPU
MSI GeForce RTX 4060Ti VENTUS 2X OC
Kingston M.2 NV2 PCIe 4.0 NVMe SSD 2TB

Avstängd
Skrivet av Huvan:

Hur varm blir Series X?

Xbox Series X är 300W. Allt det blir värmeenergi ut i rummet.

PS5 är 350W. Allt det blir värmeenergi ut i rummet.

Medlem
Skrivet av Pungvred:

Xbox Series X är 300W. Allt det blir värmeenergi ut i rummet.

PS5 är 350W. Allt det blir värmeenergi ut i rummet.

Du menar alltså att konsollerna har radiatorer som enbart är där för att värma upp konsollen? Verkar onödigt, bättre de tagit bort de och gjort konsollerna billigare.

Avstängd
Skrivet av Huvan:

Du menar alltså att konsollerna har radiatorer som enbart är där för att värma upp konsollen? Verkar onödigt, bättre de tagit bort de och gjort konsollerna billigare.

Termodynamikens lagar. All energi du använder leder till värmeenergi. Din frys och ditt kylskåp värmer ditt hem. Ju mer energi du förbrukar, desto mer värmer du ditt hem.

Medlem
Skrivet av Pungvred:

Termodynamikens lagar. All energi du använder leder till värmeenergi. Din frys och ditt kylskåp värmer ditt hem. Ju mer energi du förbrukar, desto mer värmer du ditt hem.

Nu är du lite felinformerad och borde läsa på lite om hur energi fungerar.

Medlem
Skrivet av Pungvred:

Xbox Series X är 300W. Allt det blir värmeenergi ut i rummet.

PS5 är 350W. Allt det blir värmeenergi ut i rummet.

Vart hittade du Series X Watt?
Sökte lite på det i förrgår och hittade bara PS5 350W(tror jag, för jag känner igen 350W:))

Sen är det lite svårt att säga hur mycket el som konsolerna verkligen konsumerar, jag tror inte att man brukar förbruka max vad nätagget klarar av, man tappar väl effektivitet när man börjar närma sig taket?

PS4 Pro har 310W, men drar väldigt mycket mindre:

Avstängd
Skrivet av Huvan:

Nu är du lite felinformerad och borde läsa på lite om hur energi fungerar.

Jag ska ringa Newton och klaga.

Medlem
Skrivet av Pungvred:

Xbox Series X är 300W. Allt det blir värmeenergi ut i rummet.

PS5 är 350W. Allt det blir värmeenergi ut i rummet.

Att ett nätaggregat klarar en viss kapacitet betyder inte att allt används hela tiden.

Sony har haft för vana att lägga kapaciteten på cirka det dubbla mot vad som normalt används. MS brukar vara "snålare" med marginalerna.

Edit: Som exempel var PSU:n i PS3 på 400W och den i Xbox 360 på 200W (originalmodeller). PS3 använde inte dubbelt så mycket energi.

Medlem
Skrivet av Pungvred:

Jag ska ringa Newton och klaga.

Nä, räcker om du googlar energi och läser i en minut.

Avstängd
Skrivet av Margy:

Att ett nätaggregat klarar en viss kapacitet betyder inte att allt används hela tiden.

Sony har haft för vana att lägga kapaciteten på cirka det dubbla mot vad som normalt används. MS brukar vara "snålare" med marginalerna.

Edit: Som exempel var PSU:n i PS3 på 400W och den i Xbox 360 på 200W (originalmodeller). PS3 använde inte dubbelt så mycket energi.

Tänkte mer att det skulle ge en fingervisning av differensen, eftersom de är relativt lika. Men vi får väl vänta på testerna när man maxar konsolerna antar jag.

Avstängd
Skrivet av Huvan:

Nä, räcker om du googlar energi och läser i en minut.

Du får gärna utveckla. Kan bli intressant ☺️

Medlem
Skrivet av Pungvred:

Tänkte mer att det skulle ge en fingervisning av differensen, eftersom de är relativt lika. Men vi får väl vänta på testerna när man maxar konsolerna antar jag.

Det lät inte riktigt så.

Sony har haft för vana att ha betydligt större marginaler när det gäller nätaggregat än MS. Om det är så nu återstår att se.

Det vi vet är att Sony har en maxgräns för energiförbrukningen vilket borde göra det lättare att anpassa kapaciteten på sin PSU,

MS måste räkna med ett "worst case scenario" som kanske inträffar 0,01% av tiden konsolen är på och ha lite marginaler på det och har ändå en PSU med mindre kapacitet.

Jag misstänker att Sony fortfarande har för vana att sätta i en PSU med betydligt större marginaler jämfört med MS.

1
Skriv svar