10 av 10 filmer?

Medlem

Bara sett två 10/10 senaste åren.

1. Portrait of a lady on fire 2019
2. Shoplifters 2018

Medlem

Jag har svårt för att ge något högsta betyg, åtminstone filmer. Finns nog inte direkt en perfekt film(pretentiöst much? hehe), men många väldigt nära som är värda högsta betyg och kallas 'mästerverk'. Sen är det ju självklart subjektivt det här med underhållning, man kan ju även uppskatta och se storheten med vissa filmer, även om man inte personligen gillar dom.(Duh!)

Och visst görs det filmer som är riktigt jäkla bra fortfarande, det gäller bara att leta lite. Finns en hel del jag skulle ge fullpott eller åtminstone nära som man kan kalla "nya"(2000-2020?).


signatur

The more I practice, the luckier I get.

Destroyer of framsidan
Hedersgurka
Skrivet av Sisyr:

Jagten är nog den bästa danska filmen sedan Carl Dreyer var i farten.

Skrivet av Tomas Helenius:

Kolla in Festen (1998) om du inte gjort det, också av Vinterberg. Den filmen är defintionen av "spänd stämning". Djupt obehaglig, och riktigt jäkla bra.

Festen är en otrolig film, brukar se om den med jämna mellanrum!


signatur

Trottoarkantssnubblande insjögangster.

Medlem
Skrivet av Sisyr:

https://media2.giphy.com/media/CiYImHHBivpAs/giphy.gif?cid=ec...

"Fightingscenerna i film A suger!"

"Varför?"

"För att dessa scener i film B suger!"

Vad är det som är så svårt? Alla batman-filmerna har dåliga fightingscener och usel koreografi...för det är samma team som gör dem alla.

FM-guru
F.d. Sisyr
Skrivet av ceogar:

Vad är det som är så svårt? Alla batman-filmerna har dåliga fightingscener och usel koreografi...för det är samma team som gör dem alla.

Ja, det undrar jag också. Vad är det svårbegripliga i att om du vill kritisera X så behöver dina argument handla om just X också, inte Y. Du säger nu att koreografin i alla tre filmer är usel, och det är fine, men det är inte samma sak som att säga att actionscenerna i The Dark Knight är usla och exemplifiera med klipp från The Dark Knight Rises och Taken 3, vilket du gjorde tidigare.

Du måste väl fatta det, eller?

Med detta sagt vore det väl kanske dock trevligare om du skrev filmer du själv tycker är 10/10, istället för att i långa haranger sitta och spy galla över att någon annans 10/10 inte är 10/10 i din bok. No shit, liksom. Det är väl ingen här inne som tycker att ens hälften av filmerna som nämnts i tråden är 10/10 i ens egna bok. Att folk tycker helt olika när det gäller film vet vi alla.

Medlem
Skrivet av ceogar:

Vad är det som är så svårt? Alla batman-filmerna har dåliga fightingscener och usel koreografi...för det är samma team som gör dem alla.

Riktigt trötta argument du slänger dig med nu. Är helt övertygad om att en film du tycker är 10/10 har en del brister också bara man letar. Så, ge oss din 10/10 nu och sluta gnäll på andras subjektiva åsikter.

Medlem
Skrivet av Sisyr:

Ja, det undrar jag också. Vad är det svårbegripliga i att om du vill kritisera X så behöver dina argument handla om just X också, inte Y. Du säger nu att koreografin i alla tre filmer är usel, och det är fine, men det är inte samma sak som att säga att actionscenerna i The Dark Knight är usla och exemplifiera med klipp från The Dark Knight Rises och Taken 3, vilket du gjorde tidigare.

Du måste väl fatta det, eller?

Med detta sagt vore det väl kanske dock trevligare om du skrev filmer du själv tycker är 10/10, istället för att i långa haranger sitta och spy galla över att någon annans 10/10 inte är 10/10 i din bok. No shit, liksom. Det är väl ingen här inne som tycker att ens hälften av filmerna som nämnts i tråden är 10/10 i ens egna bok. Att folk tycker helt olika när det gäller film vet vi alla.

De flesta filmer håller mycket högre produktionskvalité än Batman trilogin, det är väl där skon klämmer Speciellt en film med en sådan budget. Den sticker ut jämfört med de andra förslagen.

"men det är inte samma sak som att säga att actionscenerna i The Dark Knight är usla och exemplifiera med klipp från The Dark Knight Rises och Taken 3, vilket du gjorde tidigare."

Så du menar folk brukar göra saker helt annorlunda varje gång de gör något? Eller är det så att folk gör det de kan? Jag tror de senare.

Taken 3 var ju åter igen för att belysa problemet dåliga regissörer använder sig utan, precis som Nolan gjorde förr, och speciellt under fightscener. Som tex att regissörer har sina sätt hur de gör filmer och det genomsyrar alla deras projekt.

Får samma team som gjorde dåliga fightscener får fortsätta jobba så kommer det bli dåligt.. och det blev det Känns logiskt. En snickare som bygger ett urdåligt hus efter många år i branchen kommer troligtvis inte bli magiskt duktig när han / hon bygger nästa hus.

Medlem
Skrivet av ceogar:

De flesta filmer håller mycket högre produktionskvalité än Batman trilogin, det är väl där skon klämmer Speciellt en film med en sådan budget. Den sticker ut jämfört med de andra förslagen.

"men det är inte samma sak som att säga att actionscenerna i The Dark Knight är usla och exemplifiera med klipp från The Dark Knight Rises och Taken 3, vilket du gjorde tidigare."

Så du menar folk brukar göra saker helt annorlunda varje gång de gör något? Eller är det så att folk gör det de kan? Jag tror de senare.

Taken 3 var ju åter igen för att belysa problemet dåliga regissörer använder sig utan, precis som Nolan gjorde förr, och speciellt under fightscener. Som tex att regissörer har sina sätt hur de gör filmer och det genomsyrar alla deras projekt.

Får samma team som gjorde dåliga fightscener får fortsätta jobba så kommer det bli dåligt.. och det blev det Känns logiskt. En snickare som bygger ett urdåligt hus efter många år i branchen kommer troligtvis inte bli magiskt duktig när han / hon bygger nästa hus.

Det är väl klart en regissör kan göra mycket annorlunda till nästa film, eller vad menar du? Nolan gjorde t.ex. Memento innan Dark Knight-trilogin, de är ganska annorlunda varandra, det kan nog t.o.m. du hålla med om.

Och produktionskvalitet är inte likställt med hur bra en film är. Det kan absolut påverka men det är inte ekvivalent för ens subjektiva upplevelse.

En lärdom för dig är att det är OK att tycka annorlunda

Medlem

67 svar på ett dygn?! Helt sanslöst!

Frågade efter 10 av 10 och jag tänkte mig att det skulle dyka upp max 4-5 förslag!? Okej. Frågan är mer än väl besvarad. Tack!

Var ska man börja? Kanske med det mest uppröstade inläggen? Redan på första sidan är det två rejält uppröstade filmer som jag inte sett ännu:
- Interstellar
- Gladiator

Tack igen!


signatur

”A man with a conviction is a hard man to change. Tell him you disagree and he turns away. Show him facts or figures and he questions your sources. Appeal to logic and he fails to see your point. [fortsättning]

FM-guru
F.d. Sisyr
Skrivet av ceogar:

De flesta filmer håller mycket högre produktionskvalité än Batman trilogin, det är väl där skon klämmer Speciellt en film med en sådan budget. Den sticker ut jämfört med de andra förslagen.

"men det är inte samma sak som att säga att actionscenerna i The Dark Knight är usla och exemplifiera med klipp från The Dark Knight Rises och Taken 3, vilket du gjorde tidigare."

Så du menar folk brukar göra saker helt annorlunda varje gång de gör något? Eller är det så att folk gör det de kan? Jag tror de senare.

Taken 3 var ju åter igen för att belysa problemet dåliga regissörer använder sig utan, precis som Nolan gjorde förr, och speciellt under fightscener. Som tex att regissörer har sina sätt hur de gör filmer och det genomsyrar alla deras projekt.

Får samma team som gjorde dåliga fightscener får fortsätta jobba så kommer det bli dåligt.. och det blev det Känns logiskt. En snickare som bygger ett urdåligt hus efter många år i branchen kommer troligtvis inte bli magiskt duktig när han / hon bygger nästa hus.

Ledsen, men jag kan inte göra mer än att upprepa att det inte håller att peka ut X som bra/dåligt genom att exemplifiera med ett helt annat verk. Har du inte fattat det än lär du inte fatta det om jag fortsätter diskutera heller, så jag släpper det nu.

Skrivet av Hanzo:

67 svar på ett dygn?! Helt sanslöst!

Jag tänkte mig att det skulle dyka upp 4-5 förslag!? Frågan är mer än väl besvarad. Tack!

Hösten är räddad, men var ska man börja? Kanske med det mest uppröstade inläggen?

Redan på första sidan är det två rejält uppröstade filmer som jag inte sett ännu:
- Interstellar
- Gladiator

Tack tack!

Kör på filmerna som verkar passa din smak bäst. De två du nämner är båda fina blockbusters. Särskilt Gladiator, men så är jag svag för romarriket också.

Medlem

Jag har tre filmer gjorda 2010 eller senare jag gett fullpoängare. Drive, The Man From Nowhere och Inception.

Medlem
Skrivet av Tabula:

Det är väl klart en regissör kan göra mycket annorlunda till nästa film, eller vad menar du? Nolan gjorde t.ex. Memento innan Dark Knight-trilogin, de är ganska annorlunda varandra, det kan nog t.o.m. du hålla med om.

Och produktionskvalitet är inte likställt med hur bra en film är. Det kan absolut påverka men det är inte ekvivalent för ens subjektiva upplevelse.

En lärdom för dig är att det är OK att tycka annorlunda

Memento är sjukt bra!


signatur

Det finns bara tre grupper av människor i världen.
De som kan matte och de som inte kan det.

It's not a lake, it's an ocean

Nu kanske detta har med åldern att göra, men jag tycker verkligen att film var bättre förr. Svaren tycks indikera att fler resonerar så. Det vi får i dag, förutom ännu en superhjältefilm anpassad för barn i yngre tonåren, är remakes, reboots och trötta uppföljare. Hollywood har fått slut på både energi och fantasi, verkar det som.

Jag såg en bra film nyligen: Green Book. Inte alls 10/10 eller 5/5, men väl en sådan där film som känns i magen när man ser den och dröjer sig kvar ett tag efteråt. Det händer så sällan numera.

Personliga favoriter genom åren är annars Shawshank Redemption, Pianisten, V för Vendetta, Das Boot, Die Hard, Terminator 2, Jagad, Blood Diamond och några till.

En riktigt bra men rätt anonym film om finanskrisen som kom för några år sedan är Margin Call. Betydligt mer nedtonad än The Big Short, men oerhört välspelad rakt igenom.


signatur

Fria tankar om spel: www.frispel.net

123
Skriv svar