Allmänt Mini konsol snack

Kontot avslutas

Har uppdaterat sidan med Game Gear Micro även att det bara släppts i Japan och den nya Game & Watch.


signatur

ゼルダの城

KoP
Medlem

The C64 (fullsize versionen utav mini 64'an med fungerande tangentbord) är lätt värt att skaffa om man var en inbiten användare utav C64'an när det begav sig.

Sitter just nu och nöter Times of Lore ifrån Origin och har ett par tusen spel till som ligger på ett usb-minne att gå igenom.

Kontot avslutas
Skrivet av KoP:

The C64 (fullsize versionen utav mini 64'an med fungerande tangentbord) är lätt värt att skaffa om man var en inbiten användare utav C64'an när det begav sig.

Sitter just nu och nöter Times of Lore ifrån Origin och har ett par tusen spel till som ligger på ett usb-minne att gå igenom.

Tyvärr är C64 lite före min tid och jag har inga nostalgiska minnen av dessa spel. Men när mini versionen kom så gillade jag när jag hörde att man kunde spela spel från ett USB minne om man saknade något spel. Det är synd att ingen annan har gjort något liknande.

Jag fick reda på att det spelades musik när man skulle ladda upp spel från original C64, i samband när mini C64 släpptes, och efter det kunde jag helt plötsligt förstå en sak i ett annat spel som jag har.
Grand Theft Auto: Vice City.
När man startar spelet så ser det ut som att någon knappar in kommandon för att starta spelet, sen står RockStar North symbolen och en retro aktig melodi hörs.
Visste inte att det hade med C64 att göra innan jag fick veta hur original C64 fungerade.


signatur

ゼルダの城

KoP
Medlem
Skrivet av ZeldasCastle:

Tyvärr är C64 lite före min tid och jag har inga nostalgiska minnen av dessa spel. Men när mini versionen kom så gillade jag när jag hörde att man kunde spela spel från ett USB minne om man saknade något spel. Det är synd att ingen annan har gjort något liknande.

Jag fick reda på att det spelades musik när man skulle ladda upp spel från original C64, i samband när mini C64 släpptes, och efter det kunde jag helt plötsligt förstå en sak i ett annat spel som jag har.
Grand Theft Auto: Vice City.
När man startar spelet så ser det ut som att någon knappar in kommandon för att starta spelet, sen står RockStar North symbolen och en retro aktig melodi hörs.
Visste inte att det hade med C64 att göra innan jag fick veta hur original C64 fungerade.

En del spel hade musik och loader screens medans dom laddades ifrån kassettband så att man skulle ha något fint att titta och lyssna på. Mest kända var nog spel ifrån Ocean med sina Ocean Loader låtar.

En del spel hade t.o.m spel som man kunde spela medans man väntade på att huvudspelet var färdigladdat. Oftast var det någon form av Space Invaders man fick sitta och lira.

Medlem

Inget problem att koppla ett tangentbord till C64 mini. Det som följer med är ju endast dekorativt men man kan koppla till ett externt.


signatur

나는 야옹 야옹 야옹 고양이 // 화나 게 하면 가만 안 둘 거야

Medlem
Skrivet av ZeldasCastle:

Har uppdaterat sidan med Game Gear Micro även att det bara släppts i Japan och den nya Game & Watch.

Det finns även en femte Game Gear Micro, men den kostar mer än de fyra andra tillsammans ungefär. https://www.tradergames.fr/en/preorders/aleste-collection-gam...

edit: någon nämnde neo geo mini och där finns ju flertalet varianter. är själv lite less på att jag missade christmas edition i rött och guld. Rörande amiga mini så finns den ej som officiell produkt, men däremot något som heter Armiga - Amiga på ett ARM-kort med diskettstation.

En annan ny produkt är Astro City Mini från Sega, vilket är ett arkad-kabinett i mini-format.
Famicom Mini finns (fanns?) också i en guldfärgad specialutgåva med ett gäng anime-relaterade spel.

Kontot avslutas
Skrivet av Runner55:

Det finns även en femte Game Gear Micro, men den kostar mer än de fyra andra tillsammans ungefär. https://www.tradergames.fr/en/preorders/aleste-collection-gam...

edit: någon nämnde neo geo mini och där finns ju flertalet varianter. är själv lite less på att jag missade christmas edition i rött och guld. Rörande amiga mini så finns den ej som officiell produkt, men däremot något som heter Armiga - Amiga på ett ARM-kort med diskettstation.

En annan ny produkt är Astro City Mini från Sega, vilket är ett arkad-kabinett i mini-format.
Famicom Mini finns (fanns?) också i en guldfärgad specialutgåva med ett gäng anime-relaterade spel.

Tack för informationen. Hade glömt vad arkad maskinen hette från Sega men har nu lagt till Astro City Mini.

Räknar Famicom konsolerna under samma som NES på listan även att vissa spel skiljer sig.
Den guld färgade blev jag faktiskt lite intresserad av när den släpptes men samtidigt så var det väl spel som Dragon Quest på den med och det skulle bli lite för jobbigt för mig att spela dessa på japanska och inte förstå vad som sägs. Så det blev inget köp.


signatur

ゼルダの城

Medlem
Skrivet av ZeldasCastle:

Tack för informationen. Hade glömt vad arkad maskinen hette från Sega men har nu lagt till Astro City Mini.

Räknar Famicom konsolerna under samma som NES på listan även att vissa spel skiljer sig.
Den guld färgade blev jag faktiskt lite intresserad av när den släpptes men samtidigt så var det väl spel som Dragon Quest på den med och det skulle bli lite för jobbigt för mig att spela dessa på japanska och inte förstå vad som sägs. Så det blev inget köp.

Jag kunde inte hålla mig, så det blev ett köp av den guldfärgade varianten trots språket. Jag är svag för japanska prylar Faktiskt så pass att jag började plugga japanska lite grann, men efter sommaren rann det ut i sanden. Målet är/var att kunna läsa och förstå kanji så att jag kan spela japanska nes och snes-spel.

Kontot avslutas
Skrivet av Runner55:

Jag kunde inte hålla mig, så det blev ett köp av den guldfärgade varianten trots språket. Jag är svag för japanska prylar Faktiskt så pass att jag började plugga japanska lite grann, men efter sommaren rann det ut i sanden. Målet är/var att kunna läsa och förstå kanji så att jag kan spela japanska nes och snes-spel.

Skulle gärna vilja prova att spela på en mini Famicom någon gång, ser lite opraktiskt ut pga så små handkontroller men det skulle vara kul.
En vanlig Famicom spelade jag lite på när jag var på ett museum i Stockholm för några år sedan, spelade Devil World och det fick mig att även köpa det via Virtual Console på Nintendo 3DS när jag kom hem.

Japanska har jag också velat lära mig, framför allt när man ser att vissa japanska versioner av spel är mycket billigare än de europeiska.
Sen finns det ju även många spel som aldrig har släppts utanför Japan.
Det första Fire Emblem till Famicom exempelvis släpptes även till Super Famicom men då följde det även med ett andra kapitel på den storyn.
Det första kapitlet fick en remake till DS som även kom hit till väst men det andra kapitlet fick också en remake till DS men även det spelet släpptes aldrig utanför Japan.
Jag testade att ladda ner en fan översatt version av det spelet men Anti pirate på den gjorde att jag inte kunde spela det, kommer inte ihåg men jag tror att det var att det inte gick att spara. Så där skulle det ha varit kul om jag hade kunnat japanska istället för då hade jag kunnat köpa det till DS istället.


signatur

ゼルダの城

Kontot avslutas

Jag uppdaterade huvudinlägget i och med att en ny Game & Watch har utannonserats.


signatur

ゼルダの城

Kontot avslutas

The A500 Mini finns också med i huvudinlägget.


signatur

ゼルダの城

Medlem

Årets nyhet med Amiga 500

Läste även att några titlar är tillkännagivna. Pinball dreams är med och jag hoppas innerligt att Sid Meier's Pirates! kommer med


signatur

C-64, 64kb RAM, The Final Cartridge III, 5,25" 1541-II, WICO Bathandle <---In action Spelmusik

Kontot avslutas

Länge sedan jag uppdaterade sist men har lagt till Sega Mega Drive Mini 2 nu i listan med.


signatur

ゼルダの城

Skriv svar