Baldur's Gate 3 - Officiell tråd

Medlem
Baldur's Gate 3 - Officiell tråd

Den här tråden kommer säkert att innehålla spoilers, även om jag själv ska försöka undvika dom. Vill du inte så sluta läs!

Jag kan nog beskyllas för att vara överdrivet positiv i det här inlägget. Om det håller i sig vet jag inte, men det är för närvarande min upplevelse av spelet.

Jag kan inte annat än att fascineras över vad Larian håller på att skapa med den senaste inlagan i den populära spelserien.
Det är early access med allt vad det innebär; buggar, grafiska glitchar, inte fullständiga features och oavslutade berättelser. Det sistnämnda ibland på grund av buggar och ibland för att det är tydligt att de ska plockas upp längre in i berättelsen än vad som finns.

Divinity 3?

Visst finns likheter med Larians tidigare spel Original Sin rent spelmekaniskt. Att likheterna finns är inte konstigt, då det är en uppdaterad version av samma motor och det är Larian som utvecklar spelet. Men när ytan skrapas så syns något mycket större och jag ser även tecken på hur de försöker distansera sig.
Det är en allvarligare berättelse, även om den rymmer en del humor. Men överlag är både berättelse och miljöer mer vad som kan väntas av ett äventyr i Faerûn.
Det är inte slagfält fyllda till bredden av eld, elektricitet och andra effekter som du och dina fiender undviker eller måste slåss i. Ytorna finns där, men de är nerskalade till något mer trovärdigt (och kanske även blir nerskalade än mer).
Det är uppdrag med fler vägar och potentiella utfall att jag allvarligt funderar på hur dom ska lyckas hålla ihop allt i slutändan. För det blir tidigt ganska klart att du kommer att träffa på många av de här NPC'erna mycket senare och i vissa fall skörda frukten av vad du sått.
Det är kompanjoner som även de i sin story följer en väg där väldigt många utfall är möjliga.

Early Access

Om man går efter vad Larian gjorde med Original Sin 2 så kan man utgå från att det här är en early access på riktigt och inte primärt ett sätt att sälja spelet innan release. Det är ett spel under utveckling och din och andras feedback kan och kommer faktiskt att ändra den slutgiltiga produkten.

Av streamers och feedback att döma kan spelet i sin nuvarande form vara lite svårt att ta till sig regelmässigt. Det är mycket som inte förklaras i detalj och en del inte alls. Som en person som har hyfsad koll på reglerna för bordsrollspelet D&D5e har jag istället sett en del vägar som Larian hittills tagit som jag inte skulle göra i anpassningen till ett datorspel.

Där ligger en del av debatten i early access för tillfället. Borde Larian hålla hårdare på reglerna från bordsrollspelet? Är den anpassning de gjort bra nog? Eller borde dom göra något helt annat med reglerna?
Andra fokuserar på mer spelmekaniska buggar och problem; vad kan jag göra och inte göra? Vilka QoL förbättringar kan göras?
Och andra på berättandeproblem; det här uppdraget har bara negativa utgångar, det här uppdraget går nästan inte att klara utan att ett barn dör.... ja osv.

Jag har hittills riktigt roligt med Baldur's Gate 3 i sin early access fas, det är trots alla skavanker en glimt av ett riktigt bra isometriskt rollspel och jag älskar att jag faktiskt inte save-scummar för storyn....för att misslyckas med ett tärningskast innebär inte att jag förlorar, det är bara en ny väg som öppnas (även om jag inte alltid gillar den). Det är något jag tycker Gamespots recensent sätter fingret på i den här videon:

WolfheartFPS har gjort rätt många videos om såväl lore som spelguider:

CohhCarnage har streamat sitt early access spelande. I hans live twitch streams kan man även testa på de integrationer som gjorts till twitch, där tittarna kan kolla utrustning och stats på de olika karaktärerna och även vara med och rösta på vilka dialogval streamern ska göra:

Testpilot / Ambassadör
Speedrunning

För de som vill skriva spoilers vill jag bara påminna om att använda spoilertaggarna:
[spoiler]skriv spoilern här[/spoiler].

Så behöver inte de som inte vill bli spoilade se spoilers.


signatur

Testpilot | #FZ-ambassadör #Speedrunning & #Retro | Twitter
Stora Retrotråden - Stora Speedruntråden
Dator: i7-2600K | P8P67-Pro | R9 280x | 12GB DDR3
Konsoler: NES, SNES, N64, GCN, Wii, Wii U, Switch, Genesis, PS2, PS3, (PS4), Xbox 360, Xbox One S

Medlem

Bra skrivet @waeress! Jag håller med i vad du skriver om att BG3 och DOS2 är ”lika” men det är verkligen två olika spel (även om jag inte kom så långt i DOS2).
Sen det här angående berättelser så är jag på den sidan att ibland finns det inga ”bra” slut, precis som i livet tyvärr. Talesättet ”Om en dörr stängs så öppnas en annan” stämmer in ganska bra här.
Jag känner stort hopp för spelet och tror det kommer bli riktigt bra!
Sen hoppas jag att svårighetsnivå ”story” kommer så jag kan njuta mer av storyn (kanske finns men inte hunnit kolla)


signatur

Man mår bra av Apple produkter!

Medlem

Tror "manuset" är riktigt välskrivet, minns det var en hel del knas i DOS2, så än så länge är EA mycket välskrivet.

Många saker är sämre men lär bli bättre närmare release.

Har aldrig spelat något baldurs gate så spelar det ungefär likadant som DOS2. Att allt är hemskt och mörkt märkts knappt då jag dödade allt i DOS2 också, nu får man lite mer respons av det hela, på vissa ställen iaf.

Stealth och sånt är riktigt skumt, döda tre pers i ett rum och dom brevid märker ingenting.

Pathing är riktigt dåligt just nu, gubbarna går fan in i allt på marken.

Jag dödade "orcen" som var på skeppet i början så ligger hon under marken när man krashat, så kan man loota hennes armor som e ganska bra faktiskt.

Medlem
Skrivet av DKvarn:

Bra skrivet @waeress! Jag håller med i vad du skriver om att BG3 och DOS2 är ”lika” men det är verkligen två olika spel (även om jag inte kom så långt i DOS2).
Sen det här angående berättelser så är jag på den sidan att ibland finns det inga ”bra” slut, precis som i livet tyvärr. Talesättet ”Om en dörr stängs så öppnas en annan” stämmer in ganska bra här.
Jag känner stort hopp för spelet och tror det kommer bli riktigt bra!
Sen hoppas jag att svårighetsnivå ”story” kommer så jag kan njuta mer av storyn (kanske finns men inte hunnit kolla)

Ja, i stort sett varje skill check i en konversation som jag stött på har lett vidare åt olika håll beroende på om jag lyckas eller inte, ibland leder det vidare till ytterligare val. Antalet permutationer i storyn, även när det gäller side quests är rätt högt och jag hoppas verkligen Larian tar det hela vägen.

Vad gäller svårighetsgrad så är jag övertygad om att enklare inställningar även kommer att påverka svårighetsgraden för skill checks konversationer eller att det till och med går att ställa in i mer detalj likt Pathfinder: Kingmaker. För närvarande gäller en svårighetsgrad för alla då dom fortfarande samlar in data för att balansera.

Medlem
Skrivet av Rakoon:

Tror "manuset" är riktigt välskrivet, minns det var en hel del knas i DOS2, så än så länge är EA mycket välskrivet.

Många saker är sämre men lär bli bättre närmare release.

Har aldrig spelat något baldurs gate så spelar det ungefär likadant som DOS2. Att allt är hemskt och mörkt märkts knappt då jag dödade allt i DOS2 också, nu får man lite mer respons av det hela, på vissa ställen iaf.

Stealth och sånt är riktigt skumt, döda tre pers i ett rum och dom brevid märker ingenting.

Pathing är riktigt dåligt just nu, gubbarna går fan in i allt på marken.

Jag dödade "orcen" som var på skeppet i början så ligger hon under marken när man krashat, så kan man loota hennes armor som e ganska bra faktiskt.

Ja, det är många spelmekaniska saker som kräver mer arbete. Vissa saker är även lite tveksamma och lätta att "exploita", som stealth i sin nuvarande form eller det faktum att karaktärer som inte är i direkt anknytning till en strid när den startar kan fortsätta röra sig i realtid och utnyttjas till att få riktigt bra positioner när dom ger sig in i striden.

När jag skriver om att det är en allvarligare berättelse är jag nog både inne på miljöerna (som definitivt har en justerad färgskala mot Divinity) men också att det inte är fullt lika mycket lättsam humor inblandad.

Medlem

Patch #3 till Baldur's Gate är släppt och det är en lite större patch än tidigare.

Bland annat ändras följande:

* XP belöningar för utforskning och att lösa saker utan strid
* Lite mindre negativitet från följeslagare
* Lättare skill-checks för dialoger
* Hela gruppen hoppar efter om du hoppar nånstans när du utforskar
* 2 short rests för varje long rest
* Färre ytor, cantrips skapar inte ytor
* UI ändringar
* Cross save

https://store.steampowered.com/newshub/app/1086940/view/28940...

Medlem

Någon som har testat BG3 till Stadia och kan dela med sig av sina intryck från det?

Medlem

Patch 4 är på gång och även denna gång är ändringarna så stora att saves från tidigare version inte kommer att fungera. Det utlovas den största patchen hittills och mer information om när den släpps kommer. Den 17:e februari live streamar Larian "Panel From Hell 2" där dom berättar mer.

Citat:

Patch 4 is right around the corner. We can’t be more specific than that at the moment, but look, today we announced the Panel From Hell 2! Mark your calendars, on February 17th at 10am PT we’re going back to Hell.

Following the success of last year’s live streamed event, the Panel from Hell is making its chaotic return. Featuring Principal Rules Designer of Dungeons & Dragons Jeremy Crawford, Creative Director Swen Vincke and guests Nick Pechenin, David Walgrave and more, next week’s stream promises to reveal a heaving assembly of news and updates for Baldur’s Gate 3 – including the biggest patch note ever forged in the fiery pits of Larian.

Panel from Hell 2 will also unveil the ways Larian is meeting the challenge of BG3, along with a peek at newly improved cinematics, Tieflings, spells and cows, oh my! And wrapping up the show, we'll be live streaming the latest content from Baldur's Gate 3's biggest update yet.

We look forward to having you join us next week!

As for the patch itself, this amount of changes is invariably going to invalidate previous saves. That means saves prior to Patch 4’s release will not be compatible with Patch 4.

https://forums.larian.com/ubbthreads.php?ubb=showflat&Number=...

Medlem

Patch 4 kommer strax med förbättrade cinematics, UI-förbättringar, buggfixar och Druid-klassen. Patchen är i sista fasen av QA och förväntas släppas nästa vecka.

FM-guru
F.d. Sisyr

Patchen är släppt nu. Ligger på stabila 44,7 gig.

Medlem
Medlem

Jag avskyr verkligen hur de sökt sig bort från 5e vad gäller striderna. Får se hur det blir i slutändan men jag har inte några större förhoppningar längre. Det känns som att Solasta har fångat spelmekaniken betydligt bättre. Nu talar jag iofs bara som bitter D&D nörd. Folk som bara vill ha ett habilt dator-rollspel kommer säkert att ha roligt.


signatur

"It is by caffeine alone I set my mind in motion. It is by the beans of Java that thoughts acquire speed, the hands acquire shakes, the shakes become a warning. It is by caffeine alone I set my mind in motion."

Medlem
Skrivet av Ravenknight:

Jag avskyr verkligen hur de sökt sig bort från 5e vad gäller striderna. Får se hur det blir i slutändan men jag har inte några större förhoppningar längre. Det känns som att Solasta har fångat spelmekaniken betydligt bättre. Nu talar jag iofs bara som bitter D&D nörd. Folk som bara vill ha ett habilt dator-rollspel kommer säkert att ha roligt.

Vad är fel gällande striderna?

Medlem
Skrivet av Rakoon:

Vad är fel gällande striderna?

Utan att rapa för mycket regler så fungerar inte "action-economy" på samma vis och vissa actions är bortplockade och går inte att genomföra (Ready Action, Dodge Action). Mycket möjligt att det är rätt val att göra med tanke på att det är en annan publik än bordsrollspelare men jag tycker att ändringarna bara försämrar spelet.

Nu är det givetvis fortfarande EA men jag tror inte att de kommer att göra några genomgripande förändringar av striderna innan släpp. Känns mer som att de fokuserar på att tillföra krafter och klasser.


signatur

"It is by caffeine alone I set my mind in motion. It is by the beans of Java that thoughts acquire speed, the hands acquire shakes, the shakes become a warning. It is by caffeine alone I set my mind in motion."

Medlem
Medlem

Nästa vecka, den 13/7 kommer patch 5 till Baldur's Gate 3. Den innehåller bland annat:

  • ett uppdaterat system för tärningsslagen och konversationer som gör det enklare att kasta spells som ger bonusar etc.

  • bakgrundsmål (om man gör sådant som en karaktär med ens bakgrund borde göra så får man en inspiration)

  • uppdaterad camp-mekanik där man nu campar där man är istället för alltid på samma ställe

  • man behöver camping supplies/mat för att bli helt utvilad vid long rest

  • disengage är inte längre jump utan en egen action som det ska vara

Under Panel from Hell 3 - den längre live streamen så körde dom ett litet lajv där tittarna fick vara med och styra. Lite som Bandersnatch (netflix) fast live.
Swen nämnde också att patch 6 kommer att vara en mer content-tung patch jämfört med den här som är mer features. (timestamp 1:05:30)

Medlem
Avstängd

Ooh! Hade glömt detta! Perfekt läge att ta upp detta spelet igen nu när man är i karantän!

Medlem

Imorgon 14/10 kl 18 är det dags för en ny Panel from Hell. Den här gången kommer vi få se lite av en ny plats, Grymforge, som kommer i patch 6 (som strax är ute). Förmodligen får vi också se den nya klassen som läggs till i patch 6: sorcerer.

https://twitter.com/baldursgate3/status/1447940195479851027

Som med tidigare patchar så kommer gamla save att sluta fungera efter patchen.

Medlem

Patch 6 släpptes nu ikväll och innehåller en ny klass, sorcerer med sub-klasserna Wild Magic och Draconic Bloodline . En ny plats, adamantinsmedjan Grymforge. Ett gäng nya quests som binder ihop Grymforge med det som fanns tidigare. Och en hel bunt med förbättringar och annat nytt.

Highlights:
Sorcerer class
New weapon actions
Blood, mud, and a huge graphical upgrade
Grymforge
New orchestral music
https://store.steampowered.com/news/app/1086940/view/48948422...

Patch notes:
https://store.steampowered.com/news/app/1086940/view/48948422...

Trailer:

FM-guru
F.d. Sisyr

Har man sagt något om hur många klasser och raser man siktar på till 1.0? Fattar att det inte kommer röra sig om några Pathfinder-siffror, men finns ju några man hoppas dyker upp. Inte minst Paladin.

Medlem
Skrivet av Sisyr:

Har man sagt något om hur många klasser och raser man siktar på till 1.0? Fattar att det inte kommer röra sig om några Pathfinder-siffror, men finns ju några man hoppas dyker upp. Inte minst Paladin.

Dom 12 klasserna som finns i players handbook till rollspelet.
Barbarian
Bard
Cleric
Druid
Fighter
Monk
Paladin
Ranger
Rogue
Sorcerer
Warlock
Wizard

Raser blir också players handbook (9 st) men nån till, baserat på storyn. Githyanki t.ex.

FM-guru
F.d. Sisyr
Skrivet av waeress:

Dom 12 klasserna som finns i players handbook till rollspelet.
Barbarian
Bard
Cleric
Druid
Fighter
Monk
Paladin
Ranger
Rogue
Sorcerer
Warlock
Wizard

Raser blir också players handbook (9 st) men nån till, baserat på storyn. Githyanki t.ex.

Trevligt! Ska bli kul att sätta tänderna i när det släpps skarpt. Förhoppningsvis har det även gått så pass lång tid att jag inte sitter och förväxlar D&D med Pathfinder-mekaniken konstant också...

Medlem

Jag har inte spelat det, men kollade igenom spellsen på wikisidan. Intrycket är att de är uppdelade i två kategorier som gör mig lite misstänksam:

1. Spells som känns extremt situationella; obskyra grejer som man tidigare bara lite vagt läst om i bordsrollspelet, där man kan manipulera sin omgivning på diverse underliga sätt. Något som bör fordra ganska rejäl metakunskap om spelet eller en oerhörd inblick i alla system?

2. Och så de offensiva spellsen, som helt enkelt bara verkar göra skada på olika sätt. Det verkar inte vara så mycket gångna tiders effekter: att fienden blir förvirrad, dör på fläcken, blir förgiftad, tar skada över tid, får svårt att kasta sina spells osv. Det kanske är så också (eftersom beskrivningarna var rätt kortfattade och kändes nästan egenskrivna av någon wikianvändare), men det som stod var mestadels bara "enemies take 4d8 fire damage" osv. Spells som tidigare hade starkare och mer finala effekter, t.ex. omedelbar död eller förvisning, verkar nu nerfade till att blott göra skada och/eller medge save i större utsträckning.

Det kändes alltså som att de icke offensiva var hur fantasirika som helst (men också väldigt svåra att förstå nyttan av förutom efter kanske jättemånga genomspelningar) och de offensiva var fantasilösa och tandlösa. Inte heller så många olika sorters summons? Knappt några spells som har att göra med skydd mot magi och borttagning av skydd mot magi? Kanske inte funkar så i det här D&D.

Medlem

Klockan 20 ikväll är det dags för en ny stream med nyheter. Denna gång ska dom visa vad som kommer i patch 7.

https://twitter.com/baldursgate3/status/1493283907185217537

Medlem
Skrivet av Witchfinder:

Jag har inte spelat det, men kollade igenom spellsen på wikisidan. Intrycket är att de är uppdelade i två kategorier som gör mig lite misstänksam:

1. Spells som känns extremt situationella; obskyra grejer som man tidigare bara lite vagt läst om i bordsrollspelet, där man kan manipulera sin omgivning på diverse underliga sätt. Något som bör fordra ganska rejäl metakunskap om spelet eller en oerhörd inblick i alla system?

2. Och så de offensiva spellsen, som helt enkelt bara verkar göra skada på olika sätt. Det verkar inte vara så mycket gångna tiders effekter: att fienden blir förvirrad, dör på fläcken, blir förgiftad, tar skada över tid, får svårt att kasta sina spells osv. Det kanske är så också (eftersom beskrivningarna var rätt kortfattade och kändes nästan egenskrivna av någon wikianvändare), men det som stod var mestadels bara "enemies take 4d8 fire damage" osv. Spells som tidigare hade starkare och mer finala effekter, t.ex. omedelbar död eller förvisning, verkar nu nerfade till att blott göra skada och/eller medge save i större utsträckning.

Det kändes alltså som att de icke offensiva var hur fantasirika som helst (men också väldigt svåra att förstå nyttan av förutom efter kanske jättemånga genomspelningar) och de offensiva var fantasilösa och tandlösa. Inte heller så många olika sorters summons? Knappt några spells som har att göra med skydd mot magi och borttagning av skydd mot magi? Kanske inte funkar så i det här D&D.

Ja, reglerna har ändrats en del i DnD över åren och det gäller även spells. Men överlag tycker jag inte att det är enorm skillnad mot hur det var när dom första två Baldur's Gate spelen gjordes.

Vad gäller din punkt 1 så är det något jag tror just Larian är rätt utvecklare för. Om man tittar tillbaka på Divinity-serien så har den hela tiden varit enormt stark på ett erbjuda kreativa sätt att lösa problem genom att manipulera sin omgivning. Ända sedan det var ett Diablo-likt ARGP.

Punkt 2 vet jag inte. Det finns fortfarande spells som gör det du nämner. Jag tror dock du har rätt i att beskrivningarna på just BG3 wikin är ofullständiga. Jag räknar med att dom kommer att implementera vad som finns i grundreglerna i rollspelet. Så du kan utgå från en DnD 5e wiki istället. T.ex:
http://dnd5e.wikidot.com/spells

Medlem

Har dom släppt någon roadmap? Är och fingrar på spelet men vill inte börja nu så jag ledsnar innan det kommer.
Har en förmåga att aldrig spela klart spel, så vill inte förstöra detta än.

Medlem
Skrivet av Seggallion:

Har dom släppt någon roadmap? Är och fingrar på spelet men vill inte börja nu så jag ledsnar innan det kommer.
Har en förmåga att aldrig spela klart spel, så vill inte förstöra detta än.

Nej, ingen släppt än. Vad jag förstår så arbetar dom ju på hela spelet redan nu, men early-access kommer aldrig vara mer än ACT 1. Så jag antar att när vi börjar närma oss att alla raser och klasser i rollspelet är implementerade i early access så kommer vi även vara nära release.

Medlem

Patch 7 släpps nu. Och den innehåller klassen Barbar, nya cinematics, utvecklat UI och mycket mer polerande.
Larian avslöjade också att det ser ut som att det är ett år kvar innan release, dom hade hoppats på att släppa det i år men dom inser att det behövs mer tid.

HIGHLIGHTS Patch 7

  • Added the Barbarian class with two new subclasses - Berserker and Wildheart.

  • Berserker: Grow your Rage into a relentless frenzy and gain the ability to deal additional damage in the heat of battle. When you are filled with Rage, you can use improvised weapons as a bonus action to do extra damage.

  • Wildheart: Draw from the power of your Bestial Heart and wield ferocious combat abilities inspired by the eagle, elk, tiger, bear, or wolf. As a Wildheart Barbarian, you can flaunt unique facial piercings based on which animal you choose to guide you.

  • Overhauled the HUD UI. We are continually refining and improving all of these new features, but we're excited for you to try them out!

  • Designed a brand new hotbar to better help you explore all the options and features your characters have to offer. The hotbar, now more intuitive and less cluttered, allows you to thematically collect common actions, class-specific actions, and spells and items into ‘Decks’. We’re also working on ‘Custom Decks’, which allow you to fully customise your hotbar tabs - you can dip your toes into this feature through the custom deck we’ve made available. The new hotbar also allows for resource-based filtering, especially useful in combat.

  • Introduced brand new Character Sheet and Party Panel views, which combine the old Equipment, Inventory, and Stats panels. You can now continue to play while you have these open and move them around the screen as needed.

  • Added extensive quality-of-life search filters for items, weapons, and abilities.

  • Updated the Turn Order UI to appear at the top-centre of the screen and allow for scrolling.

  • Added a Party Management panel (and an associated tooltip) below the party member portraits that includes toggles for Group Mode and Group Sneak.

  • Vertically aligned the party member portraits.

  • The minimap is now a circle - the most noble shape.

  • Added new melee combat options.

  • Thrown weapons: You can now throw a new class of weapons from a distance. Thrown Weapons like Daggers, Javelins, Handaxes, and Spears do damage based on their Damage stats rather than their weight. Barbarians will begin the game with two Handaxes in addition to their primary Greataxe weapon.

  • Improvised weapons: You can now attack by using furniture, instruments, animals, limbs, and NPCs as Improvised Melee Weapons.

  • Expanded throwing: You can now throw objects or characters that weigh up to three times your Strength ability score. The range of the throw scales based on your Strength and the object’s weight. Rile enemies up by throwing a badger at them or yeet a goblin to test their aerodynamics.

  • Placed 24 new hand-crafted Magical Loot items throughout the world. Seek out the Hamarhraft - an Uncommon Maul that deals 1d4 Thunder damage within a 10ft radius upon landing after a Jump. Or find a pair of Linebreaker Boots and gain +1 melee damage for one turn after a Dash.

  • Implemented a new ‘Room Portal’ system, which conceals the details of characters and objects in closed-off or unexplored rooms. This brings more surprise and tension to exploration.

  • Added new music.

  • Added a new live orchestral suite to the Character Creation playlist.

  • Added new ambient pieces to Grymforge.

  • Added a new piece to the main Camp.

  • Added brand new spell-casting animations that are tailored to each spell-casting class, giving each class a unique look.

  • Improved the detection of light and dark areas.

  • You are now less likely to miss during combat in lit regions.

  • Your ability to hide from NPCs is now more accurately affected by how dark it is.

  • Improved how Darkvision is visualised: characters with Darkvision can now see in the dark via a cone of vision.

  • Improved cinematic pacing and visuals.

  • Refined animations and cameras across nearly 700 cutscenes.

  • Implemented over 400 new animations.

  • Improved animal and creature animations across over 200 interactive dialogues.

  • Added Barbarian reactivity to interactive dialogues.

  • Re-recorded and remastered portions of the narrator’s voice-over audio.

  • And the update we’ve all been waiting for: we’ve improved the chicken wing flap SFX and enhanced the VO for nervous squawking to bring you a truly authentic depiction of chicken anxiety.

Skriv svar